شناسهٔ خبر: 29314091 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنو | لینک خبر

لبنان و ترکیه سوخت‌رسانی به هواپیماهای ایران را متوقف کرده‎اند

تبعیت ترکیه و لبنان از تحریم‌های آمریکا علیه هواپیماهای ایرانی| سازمان هواپیمایی: صنعت هوایی کشور با تحریم ناآشنا نیست| وقفه‌ای در پروازها به‌وجود نمی‌آید

لبنان سوخت‌رسانی به هواپیماهای ایرانی در فرودگاه‌های این کشور را متوقف کرد. روز شنبه ۱۹ آبان، ساعتی پس از آن که این خبر در برخی رسانه‌های لبنانی منتشر شد، دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی ایران نیز آن را تأیید کرد.

صاحب‌خبر -
لبنان سوخت‌رسانی به هواپیماهای ایرانی در فرودگاه‌های این کشور را متوقف کرد. روز شنبه ۱۹ آبان، ساعتی پس از آن که این خبر در برخی رسانه‌های لبنانی منتشر شد، دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی ایران نیز آن را تأیید کرد.

تحریم‌ها بهانه‌ای شده تا برخی شرکت‌ها از سوخت‌رسانی به هواپیماهای ایرانی خودداری کنند. بعد از ترکیه، فرودگاه بیروت اعلام کرده به تبعیت ترک‎ها و لبنانی‌ها از تحریم‌های آمریکا| واکنش ایران: وقفه‌ای در زمینه پروازها به وجود نمی‌آیدهواپیماهای ایرانی سوخت نمی‌دهد.
 
به گزارش روز نو ، روزنامه ایران نوشته است: سرپرست وزارت حمل و نقل لبنان در این رابطه اظهار کرده که در چارچوب تحریم‌های آمریکا، ایرلاین‌های ایرانی امکان سوخت‌گیری در فرودگاه بیروت را نخواهند داشت. به گفته او «کمپانی‌های نفتی بین‌المللی در لبنان، بعد از آغاز تحریم‌های جدید امریکا در روز دوشنبه هفته گذشته، هشدار دریافت کرده‌اند. به گفته او «هیچ عرضه‌کننده‌ای اجازه کمک به سوخت‌گیری هواپیماهای تحریم‌شده را ندارد اما این تصمیمی است که شرکت‌های تأمین سوخت گرفته‌اند نه دولت لبنان.»
 
در همین رابطه رضا جعفرزاده، سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری تاکید کرد که علی‌رغم برخی خبرها هواپیماهای شرکت‌های ایرانی برای سوخت‌گیری در هیچ فرودگاهی مشکلی ندارند و سوخت‌رسانی به آنها ادامه دارد. او گفت: برای پروازها هم مشکلی پیش نیامده و پروازها روال عادی خود را دارد. به گفته جعفرزاده، سازمان هواپیمایی موضوع سوخت‌رسانی را پیگیری می‌کند و این اطمینان را به مردم می‌دهد که هیچ وقفه‌ای در زمینه پروازها به وجود نمی‌آید؛ چرا که در حال پیگیری موضوع سوخت هواپیماها هستیم. او با اشاره به اعلام موضع برخی شرکت‌های لبنانی درباره عدم ارائه سوخت به هواپیماهای ایرانی افزود: این موضوع قطعاً توسط سازمان هواپیمایی کشوری در دست پیگیری است و از نظر ما هیچ خللی در پروازهای میان دو کشور به وجود نمی‌آید.
 
معنی بیانیه فرودگاه بیروت
 
همچنین مقصود اسعدی سامانی رئیس انجمن شرکت‌های هوایی نیز از پیگیری مشکل سوخت‌گیری در برخی فرودگاه‌ها خبر داد. سامانی افزود: بیانیه فرودگاه بیروت نشان می‌دهد که شرکت‌هایی از سوخت‌گیری منع هستند که اسم آنها در فهرست شرکت‌های تحریمی امریکا ذکر شده است. رئیس انجمن شرکت‌های هوایی خاطرنشان کرد که مشکل سوخت‌گیری در تحریم قبل هم وجود داشت اما شرکت‌ها توانستند با راهکارهایی سوخت خود را تأمین کنند و پروازها زمینگیر نشد. او گفت: شرکت‌های منع شده از تأمین سوخت هواپیماهای ایرانی در بیروت چهار شرکت لیکوئی‌گاز، کورال اویل، توتال و دبلیو اچ الفمد هستند.
 
اسعدی سامانی افزود: صنعت هوایی کشور با تحریم ناآشنا نیست و تقریباً از اوایل انقلاب تحریم‌ها بر این صنعت تحمیل شده است. اما حمل و نقل هوایی در این سال‌ها با وجود تحریم فعالیت خود را ادامه داده است. در تحریم‌های گذشته هم بسیاری از فرودگاه‌های اروپایی از ارائه سوخت به هواپیماهای ایرانی خودداری می‌کردند و تنها یک فرودگاه در یونان و یک فرودگاه کوچک در صربستان بودند که به هواپیماهای ایرانی بنزین تحویل می‌دادند و هواپیماهای ما لازم بود در بازگشت از لندن یا دیگر شهرهای اروپا، نشست و برخاست دیگری در یکی از این دو فرودگاه داشته و مجدداً به سمت تهران حرکت کنند.
 
به گفته رئیس انجمن شرکت‌های هوایی ایرلاین‌ها در تحریم‌های قبل در برخی فرودگاه‌های اروپایی سوخت‌گیری می‌کردند البته این موضوع هزینه‌هایی اضافی را بر شرکت‌ها تحمیل می‌کرد. برخی شرکت‌های سوخت‌رسان ترکیه نیز هفته پیش اعلام کرده بود از سوخت‌رسانی به شرکت‌های ایرانی خودداری می‌کنند. این در حالی است که مدیران سازمان هواپیمایی کشوری در گفت‌وگو با «ایران» اعلام کردند، بر اساس تفاهمنامه ایران و ترکیه، دو کشور به صورت هفتگی تا سقف ۱۰۰ پرواز با یکدیگر تردد هوایی دارند و بروز این مسأله می‌تواند اجرای این تفاهمنامه را با چالش مواجه کند. از نظر آنان اقدام شرکت سوخت‌رسان فرانسوی- ترکیه‌ای از نظر قوانین بین‌المللی هوانوردی و مقررات ایکائو (سازمان جهانی هوانوردی) می‌تواند نمونه نقض مقررات محسوب شود. بخصوص که بیم آن وجود دارد که با توجه به فرسودگی ناوگان هوایی ایران، هر لحظه یکی از هواپیماهای ایرانی به فرود اضطراری نیاز پیدا کند. سازمان هواپیمایی کشوری وعده داده در صورت رفع نشدن این مشکل از روش مذاکرات دو جانبه، موضوع ایمنی پرواز مسافران ایرانی را از طریق سازمان‌های بین‌المللی مربوطه پیگیری کند.
 
به نوشته یورونیوز؛ روزنامه انگلیسی‌زبان دیلی استار چاپ بیروت صبح شنبه نوشته بود «شرکت‌های نفتی بین‌المللی فعال در بیروت از سوخت‌رسانی به شرکت‌های هواپیمایی‌ای که مورد تحریم آمریکا هستند، منع شده‌اند».
 
تصمیم لبنان در حالی گرفته شده که لبنان در قیاس با ترکیه مقصد محدودتری برای مسافران و ایرلان های ایرانی به شمار می‌رود هر چند پروازهای برنامه‌ای میان دو کشور در طول سال‌های گذشته همواره برقرار بوده است.
 
بر پایه آمار رسمی، هر هفته ۲۰۰ پرواز میان ایران و ترکیه در جریان است و سالانه ۲.۵ میلیون مسافر ایرانی برای سفر وارد شهرهای مختلف ترکیه می‌شوند.

آفتاب نیوز

نظر شما