شناسهٔ خبر: 29313937 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: راه دانا | لینک خبر

سرمایه گذاری کره جنوبی در بوشهر/ واقع بینی یا خوش بینی؟

خبر دیدار و امضای تفاهم نامه همکاری میان هیات اقتصادی کره جنوبی و مسئولان بوشهر امیدوار کننده است اما در مواردی سوال برانگیز است.

صاحب‌خبر -

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از سپاس هیات اقتصادی کره جنوبی و مسئولان بوشهر روز یکشنبه پنج تفاهم نامه سرمایه گذاری در این استان امضا کردند. این تفاهم نامه ها برای سرمایه گذاری 2 شرکت کره جنوبی در فعالیت های صنعتی، لجستیکی و ارزش افزوده در اراضی مجتمع بندری نگین، احداث هتل دریایی در شهر بوشهر، پایانه صادراتی مواد معدنی در بندر خورشهاب، پالایشگاه نفت در منطقه ویژه شمال این استان و قطار بین شهری بوشهر و شهر جدید عالی شهر به امضا رسید.

تلاش مسئولین استانی برای توسعه استان بوشهر و جذب سرمایه گذاری های داخلی و خارجی امری پسندیده است اما وجود بعضی تجربه های ناموفق از خوشحالی این خبر کم می کند. خبر سرمایه گذاری کشور قطر در استان بوشهر که در دوره استاندار قبل منتشر شد و با تحریم قطر توسط کشورهای های عربی همسایه بهترین فرصت ممکن برای افزایش صادرات به این کشور و سرمایه گذاری آنها در بوشهر فراهم گردید اما عوایدی برای استان بوشهر نداشت.

استاندار بوشهر در آیین امضای این تفاهم نامه ها گفته است سرمایه گذاری در حوزه نفت و گاز و دریا یکی از مزیت های این استان است که می تواند در جذب سرمایه گذاران موثر باشد و اگر شرکت کره ای بتواند در حوزه سرمایه گذاری پالایشگاهی موفق شود به سرمایه گذاری در سایر زمینه ها ترغیب می شود.

در برهه حساس فعلی که جنگ اقتصادی آمریکا علیه ایران به اوج خود رسیده است و تحریم هایی که بر فروش نفت و موانعی که سر راه سرمایه گذاری در صنعت نفت و گاز ایران ایجاد شده است و شرکت هایی مانند توتال از ایران خارج شده اند انتظار از شرکت های کره جنوبی برای پالایشگاه نفت در استان بوشهر که در خبر آمده است جای سوال دارد.

شرکت هایی که تفاهم نامه با انها امضا شده به نظر می رسد از فعالان بخش خصوصی این کشور هستند و این در حالی است که کره جنوبی تحت فشار و تهدید مدتی کوتاه  واردات نفت را از ایران متوقف و از دوباره برای خرید نفت از ایران اعلام آمادگی کرده است و رفتار بخش خصوص این کشور در قبال تحریم های آمریکا علیه ایران مشخص نیست.

در شرایط فعلی بدون حمایت دولت از این تفاهم نامه استانی اجرایی شدن آن با اما و اگر روبرو است. فرصت های سرمایه گذاری در استان بوشهر برای سرمایه گذاران خارجی کم نیستند اما باید ضمانت های اجرایی کافی از علاقمندان خارجی برای پایبندی به تعهدات گرفته شود. تزریق پول و تکنولوژی از مزایای سرمایه گذاری خارجی است اما چندین سال معطل ماندن و چشم انتظار بودن و در نهایت اجرایی نشدن یا اجرای ناقص تفاهم نامه موجب از دست رفتن فرصت و سرمایه سوزی داخلی می گردد.

پیش بینی لازم برای رفع موانع ایجاد شده در شرایط تحریم های ظالمانه آمریکا برای این هیات سرمایه گذاری و دیگر علاقمندان خارجی الزامی است و اگر در این مورد راهکاری قوی وجود داشته باشد اجرایی شدن این تفاهم نامه قطعی است.

استفاده از ظرفیت هایی هیات کره جنوبی در ایجاد و تجهیز اسکله و بنادر از نکاتی است که باید اهتمام ویژه داشت افزایش صادرات تاثیر مهمی در تحقق اقتصاد بدون نفت دارد. صنایع تبدیلی و بسته بندی از دیگر نیازهای استان بوشهر برای افزایش صادرات و اشتغال زایی است که جذب سرمایه های خارجی می توانند موجب توسعه استان گردد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها:

نظر شما