شناسهٔ خبر: 29313843 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

در گفت‌وگو با یک شبکه کردستان عراق

سفیر ایران: از عراق و اروپایی‌ها انتظار داریم منافع خود با ایران را فدای سیاست آمریکا نکنند

سفیر جمهوری اسلامی ایران در بغداد، ضمن تأکید بر «قوی و وسیع» بودن روابط ایران و عراق، تأکید کرد انتظار تهران از بغداد و دیگر کشورها این است که منافعشان با ایران را فدای سیاست‌های آمریکا نکنند.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «ایرج مسجدی» سفیر جمهوری اسلامی ایران در عراق، در مصاحبه‌ای که امروز دوشنبه منتشر شده، روابط ایران و عراق را «قوی و گسترده» توصیف و اعلام کرد که روابط تهران با بغداد و اربیل امروز «در سطح خیلی خوب» است. 

مسجدی در گفت‌وگو با شبکه کُردی رووداو کردستان عراق در پاسخ به سوالی درباره تحریم‌های آمریکا علیه ایران و انتظار تهران از بغداد گفت، «از عراق انتظار داریم که منافع ملت عراق و منافع مشترک دو کشور [عراق و ایران] را مراعات کند. محاصره یا تحریم آمریکا علیه ایران چیز جدیدی نیست». 

سفیر ایران توضیح داد «در دوره گذشته تحریم‌های تحمیلی، از جانب شورای امنیت بود و اروپایی‌ها و دیگران از آن حمایت می‌کردند. اما امروز مسئله اینگونه نیست. آمریکایی‌ها بتنهایی از توافق [برجام] خارج شدند و به سمت تحمیل تحریم و فشار و تهدید رو کردند. این امور برای کسی الزام‌آور نیست. ما از دولت عراق و دیگر دولت‌ها در جهان از جمله اروپایی‌ها انتظار داریم که منافع‌شان و منافع مشترکشان با ایران اسلامی را فدای راه سیاست‌ها و خواسته‌های آمریکا نکنند چون روابطی که با آمریکا دارند یک بحث است که بستگی به نظر و روابط خودشان دارد، و این امر [تحریم و رابطه با ایران] بحث دیگر است. عراق هم یکی از این کشورهاست. اما این روابط نباید سبب تضعیف روابط ایران و عراق شود».

 

مسجدی در پاسخ به سوالی دیگر درباره اینکه ایران در پروژه‌هایی در عراق و سوریه حضور دارد و این تحریم‌ها بر این موضوع اثر خواهد گذاشت یا خیر، گفت: ظاهرا آمریکایی‌ها قصد قانون‌شکنی دارند. آمریکایی‌ها نمی‌خواهند روابط اقتصادی ایران با کشورهای منطقه از جمله عراق و دیگران توسعه پیدا کند. آنها بر کشورهای منطقه فشار می‌آورند تا روابطشان با ایران را محدود کنند. آنها مشکلات ایجاد می‌کنند. این کار آمریکایی‌هاست. اما از دید من آنچه مهم است این است که دولت‌های ایران و عراق و ملت‌های دو کشور باید منافع خودشان را حفظ کنند. 

سفیر ایران در پاسخ به اینکه «از کشور دوست، برادر و مسلمانی مثل عراق و منطقه کردستان چه انتظاری دارید» گفت، «آنچه انتظار ماست این است که دوستی‌شان را با ایران بیشتر کنند و صریح به آمریکایی‌ها بگویند که ما و ایران به یکدیگر نیازمندیم و روابط جدی داریم. این روابط نمی‌تواند تحت تأثیر سیاست شما یا تحریم شما قرار بگیرد. و طبیعی است که چنین انتظاری از دولت عراق داریم. 

مسجدی در خصوص روابط ایران و منطقه کردستان عراق نیز گفت که «روابط کنونی خیلی خوب است حتی روابط سیاسی. جمهوری اسلامی دو نمایندگی در اقلیم کردستان دارد. منظورم کنسولگری سلیمانیه و اربیل است. روابط سیاسی ما هم خیلی خوب است بخصوص روابط اقتصادی. باید بگویم که گذرگاه‌های مرزی بین ایران و کردستان یعنی باشماخ، پرویزخان، تمرجین و حاجی عمران، روابط اقتصادی قوی بین ایران و عراق برقرار است و مردم کرد و دولت اقلیم صددرصد مورد احترام و محبت جمهوری اسلامی هستند و تلاش می‌کنیم این روابط در همه سطوح توسعه یابد. و با کمک خدا برای توسعه روابط اقتصادی، سیاسی و روابط علمی، دانشگاهی و فرهنگی تلاش می‌کنیم که تقویت شود. 

مسجدی در پاسخ به این سوال که موضع ایران درباره توقف انتقال نفت عراق به ایران چیست، گفت «ما در مرحله مذاکره هستیم...».

در خصوص «انتقال نفت عراق به ایران بخصوص نفت کرکوک و اینکه چه زمانی این تصمیم اجرایی می‌شود» مسجدی تصریح کرد که «این طرح در مرحله بررسی و تحقیقات و مراحل اولیه است. این مسئله یکی از موارد مورد توجه ماست». 

سفیر ایران ضمن توضیح حمایت‌های مادی و معنوی که ایران به عراق و کردستان این کشور در مبارزه با گروه تروریستی داعش کرده، هر گونه نقش در کمک به پ.ک.ک برای ماندن در سنجار را تکذیب کرد و گفت که «خیر [هیچ رابطه‌ای بین ایران و پ.ک.ک نیست]. آنها  از مناطق عراقی وارد شده‌اند. یعنی از شمال یا مناطق اقلیم و نه از خاک جمهوری اسلامی. در آن مناطق نیستیم». 

این مقام ایرانی با بیان اینکه «روابط خوبی با احزاب کردستان مثل پارتی، اتحادیه، گوران و احزاب دیگر داریم» تصریح کرد که همه اینها، دوستان جمهوری اسلامی ایران هستند هر چند که با هم رقابت داشته باشند... ما تمایل داریم که احزاب کرد، خودشان در میان خود مشکلاتشان را حل کنند تا در صلح و برادری زندگی کنند.

به گفته مسجدی، ایران از دولت کردستان عراق انتظار دارد که تمام تلاشش را برای زندگی بهتر و آرام و پیشرفت مردم کردستان انجام بدهد. «آقای نیچروان بارزانی حکومت در اقلیم را خیلی خوب مدیریت کرده و اقلیم تغییرات بزرگ و پیشرفت زیادی را شاهد بوده است و باید اطمینان داشته باشید که ایران در کنار اقلیم است و به عنوان برادر و دوست حمایتش خواهد کرد».

 

سفیر ایران در پاسخ به سوالی درباره «مشکلاتی بین اقلیم و ایران» که برخی «احزاب» مثل «حزب دموکرات ایران» [یعنی گروهک‌های مسلح] ایجاد می‌کنند تصریح کرد: اجازه بدهید درباره معارضه چیزی بگویم. معارض بودن یعن جریان یا حزب یا گروه یا هیأتی است که از کشور انتقاد می‌کند و با آن اختلاف دارد. مثلا دیدگاه و نگرش مختلفی دارد. در این مشکلی نیست و در همه جای دنیا هست. در اقلیم و در جمهوری اسلامی و عراق و در همه جا هست. اما زمانی که این معارضه به یک حرکت مسلحانه تبدیل می‌شود یا سلاح را مقابل حکومت بلند می‌کند، این دیگر نقش یک معارض نیست بکه به یک تیم خرابکار و مسلح تبدیل شده که قصد ورود به جنگ مسلحانه علیه کشور را دارد و طبیعی است که هر کشور یا دولتی با آنان مقابله کند. من از شما می‌پرسم که اگر در اقلیم گروهی سلاح به دست بگیرد و با اقلیم بجنگد، دولت تماشا می‌کند؟ یا بی‌شک با آن مقابله می‌کند. مثلا داعش. اما در خصوص حزب دموکرات یا سایر احزاب موجود، باید بگویم آنچه جمهوری اسلامی می‌خواهد این است که این احزاب فعالیت سیاسی کنند و فعالیت اجتماعی و حتی تبلیغی داشته باشند حتی اگر در اقلیم باشند. ما با این مشکلی نداریم. به دولت اقلیم هم گفته شده است این مطلب... اینها باید فعالیت غیرمسلحانه داشته باشند. اما وقتی این حزب یا آن عملیات مسلحانه در داخل مرز و در شهرهای ایران انجام می‌دهند، بی‌تردید جمهوری اسلامی با آن مقابله می‌کند چه با موشک یا هواپیما یا توپخانه یا ابزار دیگر. جمهوری اسلامی اجازه تحرک مسلحانه نخواهد داد.

مسجدی گفت‌وگوی مستقیم با احزاب و گروه‌های مسلح را تکذیب کرد اما گفت که «پیام‌هایی از طریق اقلیم منتقل شده و محتوایش این بوده که اجازه عملیات مسلحانه و حملات را نمی‌دهیم و جمهوری اسلامی همچنان به این سیاست پایبند است. اگر احزاب کردی ایرانی بخواهند در اقلیم کردستان [عراق] باشند نباید سوءاستفاده کنند. این به مردم و دولت اقلیم هم آسیب می‌زند. آنها باید زندگی بهتری داشته باشند و نباید فعالیت مسلحانه علیه جمهوری اسلامی داشته باشند.

مسجدی هرگونه بازگشت و مذاکره با احزاب مسلح را رد کرد و گفت «آنها مسلح هستند. نمی‌توانیم با آنها به توافقی برسیم. شما به قانون احزاب ایران نگاه کنید. احزاب سیاسی زیادی در انتخابات و مسائل دیگر شرکت دارند. اما گروهک منافقین [مجاهدان خلق] یا حزب دموکرات، سلاح برداشته و قانون را شکسته‌اند. طبیعی است که ایران نمی‌تواند با اینها وارد گفت‌وگوی مسالمت‌آمیز شود».

 

انتهای پیام/ص 

نظر شما