شناسهٔ خبر: 29313576 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: العالم | لینک خبر

دیدار وزیر خارجه انگلیس با پادشاه عربستان سعودی

وزیر خارجه انگلیس که برای سفر به عربستان سعودی و امارات عربی متحده عازم خاورمیانه شد، با پادشاه سعودی دیدار و گفت‌وگو کرد.

صاحب‌خبر -

العالم _ عربستان سعودی

«جرمی هانت» وزیر خارجه انگلیس امروز دو شنبه سفر خود به کشورهای حاشیه خلیج فارس شامل عربستان سعودی و امارات عربی متحده را آغاز کرد.

منابع خبری سعودی گزارش دادند که هانت امروز دوشنبه وارد عربستان شده و به دیدار «ملک سلمان» پادشاه سعودی رفته است.

شبکه خبری «روسیا الیوم»  هم صبح امروز گزارش داده بود که هانت امروز وارد عربستان می‌شود و قرار است علاوه بر ملک سلمان با «محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان سعودی دیدار کند.

هانت نخستین وزیر انگلیسی خواهد بود که پس از قتل «جمال خاشقچی» روزنامه‌نگار سعودی مقیم آمریکا در سفارت ریاض در ترکیه به عربستان سفر کرده است.

شبکه خبری «سی.ان.ان» هم درباره علت سفر هانت به ریاض اعلام کرد که این سفر با هدف تشویق سران عربستان به «پایان دادن به جنگ یمن و همکاری با تحقیقات ترکیه درباره قتل خاشقچی» صورت گرفته است.

هانت پیش از سفر خود گفت که «عربستان سعودی را تشویق می‌کنیم تا با تحقیقات ترکیه درباره وفات وی (خاشقچی) همکاری کاملی داشته باشد و بدین ترتیب عدالت را برای خانواده‌اش محقق کنیم».

وی در ادامه اعلام کرد که «جامعه بین‌الملل همچنان به صورت یکدست از قتل وحشیانه جمال خاشقچی در رعب و خشم به سر می‌برند».

سی.ان.ان همچنین کزارش داد که سفر هانت به امارات در راستای تلاش برای «حمایت از فرآیند صلحی است که سازمان ملل در یمن آن را رهبری می‌کند».

هانت درباره جنگ ائتلاف عربستان سعودی علیه یمن نیز گفت: «هزینه انسانی جنگ یمن قابل شمارش نیست: میلیونها آواره، قحطی، بیماری و سالها خونریزی. تنها راهکار در حال حاضر [اتخاذ] یک تصمیم سیاسی مبنی بر کنار گذاشتن سلاح و پیگیری صلح است».

 «سید عبدالملک الحوثی» رهبر انصارالله یمن چهارشنبه هفته گذشته در سخنانی، دعوت به صلح و آتش‌بس از سوی آمریکا را فریبکارانه دانست و تأکید کرد که هر زمانی که آمریکا سخن از صلح بگوید یعنی فاز جدید حملات قرار است آغاز شود.

رهبر انصارالله یمن با اشاره به دعوت مقامات آمریکایی برای مذاکره و صلح، تشدید حملات ائتلاف متجاوز به یمن را پس از این دعوت دانست و گفت که آمریکایی‌ها هز زمان بخواهند آتش جنگ را در یمن شعله‌ور تر کنند، ابتدا از صلح سخن می‌گویند.

او دلیل این رفتار آمریکا را سود سرشار ناشی از فروش سلاح دانست و گفت که آمریکا دستاورهای بزرگی از لحاظ اقتصادی در جنگ یمن داشته است.

نظر شما