شناسهٔ خبر: 29312836 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: ورزش۳ | لینک خبر

10 نکته کمتر دیده شده از لیگ قهرمانان آسیا 2018؛

لی نینگ چطور جای جوما را برای پرسپولیس گرفت؟

لیگ قهرمانان آسیا به پایان رسید اما همچنان نکات بسیاری از فصل جذاب فوتبال باشگاهی آسیا در سال 2018 وجود دارد.

صاحب‌خبر -

به گزارش "ورزش سه"، سرانجام کاشیما آنتلرز جام قهرمانی را بر بالای سر برد و پرسپولیس هم مدال نقره را بر گردن آویخت تا دهمین سال ورژن جدید لیگ قهرمانان آسیا نیز به پایان برسد. از 10 سال پیش لیگ قهرمانان با فرمت 32 تیمی برگزار می شود و پیش از آن هم حدود نیم دهه با 28 تیم به انجام می رسید. اما لیگ قهرمانان آسیا فقط 2 بازی فینال نبود و هنوز نکاتی هستند که گفته نشده اند و نگاهی به آن ها شاید جذابیت های زیادی را داشته باشد.

 

 

1. آغاز و پایان مشابه سرخابی ها

 

پرسپولیس لیگ قهرمانان را با پیروزی سه گله در تهران مقابل نسف قارشی آغاز کرد و استقلال نیز با تساوی برابر الریان در قطر پای به این مسابقات گذاشت. در ادامه تورنمنت آبی ها در مرحله یک چهارم نهایی در قطر با همین نتیجه 2-2 کارشان در لیگ قهرمانان را به پایان رساندند و سرخپوشان پایتخت نیز آخرین بازی را در خانه برگزار کردند. به عبارتی شاگردان وینفرد شفر کار را در قطر آغاز کردند و همان جا هم به پایان رساندند و پرسپولیسی ها نیز در تهران استارت کار را زدند و همین ورزشگاه آزادی هم آخرین لحظات حضور در لیگ قهرمانان را سپری کردند.

 

 

2. میزبانی پرسپولیس از السد در یادگار امام!

 

پایگاه اینترنتی رسمی کنفدراسیون فوتبال آسیا مکان بازی پرسپولیس - السد را به اشتباه ورزشگاه یادگار امام عنوان کرد و تا پایان مسابقات نیز این اشتباه در سایت باقی ماند! این در حالی است که طبیعتا خود مسئولان ای اف سی برای آگاهی از وضعیت تیم فینالیست بارها عملکرد این تیم را کاوش کرده اند و عجیب است که چنین چیزی روی سایت باقی مانده است. چنین اشتباهاتی در سایت رسمی ای اف سی کم نبوده و نیستند.

 

 

3. سخت گیری حراست وزارت برای آیدی کارت در تهران و...

 

صدور آیدی کارت اهالی رسانه برای پوشش مسابقات آسیایی در تهران برعهده فدراسیون فوتبال بود اما در نهایت حراست وزارت ورزش باید متقاضیان را تائید می کرد، این کار در پایتخت با جدیت تمام و سخت گیری زیاد انجام می شد اما در دیگر شهرستان ها چنین چیزی کمتر دیده شد و هیئت فوتبال و وزارت ورزش خیلی از خبرنگاران، عکاسان، فیلم برداران و... که منفعل بودند و مدت ها از زمان فعالیتشان می گذشت را تائید کرده و برایشان آیدی کارت صادر می کردند!

 

 

4. پوشش رسانه ای فوق العاده تیم های عربی

 

برای بازی تیم های ایرانی با نمایندگان قطر، عربستان و امارات باید اخبار حوزه تیم های حریف نیز مخابره می شد و در مجموع می توان گفت عملکرد عرب ها نسبت به تیم های شرقی در انتشار اخبار و تصاویر بسیار بهتر بود. به نظر می رسید آن ها برای باشگاه هایشان کادر رسانه ای بسیار قوی داشتند چرا که از انواع بُعدها به بهترین شکل مسابقات داخلی و آسیایی را پوشش می دادند. این در حالی است که رسانه های ژاپنی و حتی باشگاه کاشیما آنتلرز در مخابره اخبار بازی فینال ضعیف تر از حد انتظار بود.

 

5. حمیدرضا طاهرخانی؛ یک بازی، یک دقیقه!

 

در بین بازیکنانی که برای پرسپولیس به میدان رفتند، حمیدرضا طاهرخانی کمترین نقش را داشت. این بازیکن 19 ساله که از تکنیک خوبی برخوردار است، در بازی رفت با السد به میدان رفت اما در دیگر مسابقات مورد توجه نبود و اغلب روی نیمکت قرار می گرفت.

 

 

6. بدترین اماراتِ 4 سال اخیر

 

تیم های امارات متحده عربی عملکرد بسیار ضعیفی در لیگ قهرمانان آسیا 2018 داشتند. آن ها در سال 2015 (25) امتیاز کسب کردند، سال بعد (18) امتیاز، سال 2017 (11.350) امتیاز و این فصل تنها (8.100) امتیاز کسب کردند تا ضعیف ترین دوره خود در سال های اخیر را سپری کرده باشند. الوحده و الوصل تیم های حذف شده اماراتی بودند و الجزیره و العین هم در مرحله یک هشتم نهایی از آسیا کنار رفتند و همین موضوع می تواند در سهمیه آسیایی این کشور تاثیرگذار باشد.

 

 

7. العین همچنان پنالتی گیرترین در آسیا

 

العینی ها در مرحله یک هشتم نهایی با شکست مفتضحانه برابر الدحیل حذف شدند اما علی رغم این حذف زودهنگام، پنالتی گیرترین تیم تورنمنت بودند. داوران 5 پنالتی برای این تیم گرفتند که هر یک بسیار بحث برانگیز بود و در دیدار برگشت مقابل استقلال نیز همین پنالتی ها مانع از پیروزی استقلال شد.

 

 

8. استقلال، گلزن تر از پرسپولیس؟

 

آبی ها 15 گل در 10 بازی زدند اما تیم پرسپولیس در 14 بازی 17 گل زد؛ میانگین آماری تیم استقلال بهتر بود و باید توجه کرد که نزدیک به نیمی از گل های تیم استقلال را مامه تیام به ثمر رساند! البته طبیعتا افزایش تعداد بازی، آمار گل زده را هم تحت تاثیر قرار می دهد.

 

 

9. لباس پرسپولیس؛ چرا لی نینگ شد؟


پرسپولیس از مرحله یک چهارم نهایی لیگ قهرمان 2017 با تیمی جدید وارد مسابقات شد و به عبارتی پس از کسب دهمین قهرمانی اش در لیگ، به مصاف الاهلی رفت اما لباس آسیایی این تیم ستاره دار نشد و با همان لباس قدیمی بازی ها را ادامه داد. باشگاه پرسپولیس در آن زمان گفت: باتوجه به این که حالا ادامه لیگ قهرمانان 2017 است، نمی شود لباس را عوض کرد و باید با همان لباس قدیمی بازی کنیم!

 

 

اما این بار سرخ ها برای حضور در مرحله یک چهارم نهایی، نیمه نهایی و فینال لباس جوما را از تن درآوردند و با لی نینگ بازی کردند تا ثابت شود «می توان لباس جدید در مرحله یک چهارم نهایی استفاده کرد».

 

 

 

10. پنج تغییر سرخ در ترکیب پرسپولیس

 

قرمزها در بازی فینال نسبت به دیدار با نسف قارشی، پنج تغییر در ترکیب اصلی داشتند! حسین ماهینی به دلیل مصدومیت حضور نداشت، محرمی، امیری و احمدزاده به اروپا رفته اند و محسن ربیع خواه نیز روی نیمکت قرار گرفته بود. باوجود تمام این تغییرها پرسپولیس با همان اسکلت تیم قبلی در میادین حاضر شد و همین کمک کرد تا باوجود کمبود نفرات، پرسپولیسی ها به موفقیت برسند.

 

نظر شما