شناسهٔ خبر: 29312633 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: جماران | لینک خبر

انجمن های میراث فرهنگی در استان اردبیل احیا می شوند

به گرارش ایرنا،سرهنگ صابر افضل نیا روز دوشنبه در جلسه هم اندیشی وتشکیل انجمن میراث فرهنگی خلخال افزود: هدف از احیای این انجمن ها استفاده از ظرفیت سمن ها و

صاحب‌خبر - به گرارش ایرنا،سرهنگ صابر افضل نیا روز دوشنبه در جلسه هم اندیشی وتشکیل انجمن میراث فرهنگی خلخال افزود: هدف از احیای این انجمن ها استفاده از ظرفیت سمن ها و تشکل های مردم نهاد در حفظ و حراست از میراث ملی است.
وی با بیان اینکه یگان حفاظت به تنهایی قادر به حفظ و حراست از آثار باستانی استان نیست، بیان کرد: گستردگی مناطق تاریخی در استان و محدودیت نیروی انسانی و امکانات مانعی در حراست از این آثار در مقابل تعددی افراد سود جو و فرصت طلب است .
او اظهار داشت: تشکیل انجمن های میراث فرهنگی با استفاده از ظرفیت معتمدین و نیز دستگاه های اجرایی می تواند کمک بزرگی در پیشگیری از دست اندازی غارتگران میراث فرهنگی و جلوگیری از حفاری های شبانه مناطق دارای آثار باستانی باشد.
افضل نیا گفت: برای اعضای انجمن میراث فرهنگی در شهرستان ها کارت عضویت سه ساله صادر خواهد شد.
به گفته وی، با هدف گسترش فعالیت انجمن های میراث فرهنگی ،این انجمن ها در بخش ها ودهستان ها نیز تشکیل و گستره فعالیت آنها تمامی مناطق دارای آثار باستانی استان را فرار خواهد گرفت.
در این جلسه فریدون بابایی فرماندار خلخال نیز گفت: یکی از موارد مورد غفلت در سال های گذشته در این شهرستان تشکیل انجمن میراث فرهنگی بوده است .
وی گفت: قانون گذار استفاده از ظرفیت سمن ها را برای تقویت نگهداری و حفظ آثار ملی پیش بینی کرده و از این ظرفیت قانونی باید به نحو شایسته ای استفاده شود.
محمد رضا شایقی رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خلخال نیز گفت: تاکنون 41 اثر تاریخی و معنوی این شهرستان در فهرست آثار ملی ثبت شده و تا پایان امسال چند اثر و بنای تاریخی به مجموع آثار ثبت شده اضافه خواهد شد.
شهرستان خلخال با 86 هزار نفر جمعیت در جنوبی ترین منطقه استان اردبیل در همسایگی استان های آذربایجان شرقی ، زنجان و گیلان واقع شده است .
قلعه خشتی کیلوان ، کاروانسرای چنارلق ، کاروانسرای شاه عباسی ، پل تاریخی پردیس ،هفت بام گرمخانه ،قلعه تاریخی اندبیل و بنای چهار گوش از جمله آثار تاریخی این شهرستان است.
6018/7119
انتهای پیام

نظر شما