شناسهٔ خبر: 29306955 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: مشرق | لینک خبر

«بی بی‌سی» به قحطی بزرگ در ایران اعتراف کرد

منبع: کیهان

در مطلب یاد شده، «بی بی‌سی» فاجعه قحطی بزرگ در ایران که طی جنگ جهانی اول و سال‌های ۱۹۱۷ تا ۱۹۱۹ اتفاق افتاد را بسیار دردناک خوانده و از قول احمد کسروی «بدترین خشکسالی تاریخ ایران» لقب داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش مشرق، سرانجام پس از یکصد سال که از فاجعه قحطی بزرگ در ایران می‌گذرد و بعد از ۱۰۰ سال سانسور این واقعه تکان‌دهنده در رسانه‌های غرب و همچنین اعوان و انصار داخلی‌شان رسانه سلطنتی بریتانیا BBC ، طی مطلبی به وقوع چنین مصیبتی در تاریخ معاصر ایران اعتراف کرد.


اگرچه طبق معمول و روال همیشگی «بی‌بی‌سی»، اعتراف فوق‌الذکر با تحقیر ایرانی و ایرانیان بود و در تیتر مطلب نوشتند: «خوردن گوشت انسان در سرزمین گرسنگان» و سعی کردند ضمن پنهان کردن رقم قربانیان این قحطی نقش اصلی و محوری بریتانیا را در این نسل کشی حذف نمایند.


در مطلب یاد شده، «بی بی‌سی» فاجعه قحطی بزرگ در ایران که طی جنگ جهانی اول و سال‌های ۱۹۱۷ تا ۱۹۱۹ اتفاق افتاد را بسیار دردناک خوانده و از قول احمد کسروی «بدترین خشکسالی تاریخ ایران» لقب داد و زیرکانه ابراز داشت که «این تاثیرگذارترین رویداد یک قرن اخیر از خاطره ایرانیان محو شده» اما از علت اصلی آن سخنی نگفت و به یک حدس و گمان متوسل گردید که: «شاید هم آنقدر دردناک بوده که حافظه جمعی می‌خواسته آن را فراموش کند!» «بی بی‌سی» نمی‌گوید که دلیل این فراموشی، سانسور چنین فاجعه‌ای از صفحات تاریخ کتب و روزنامه‌ها و نشریات و رسانه‌ها توسط رسانه‌هایی مانند «بی بی‌سی» و نوکران یا شیفتگان داخلی‌شان در ایران بوده است. طرفه آنکه وزارت امور خارجه انگلیس برخلاف روالی که در انتشار اسناد محرمانه‌اش اعلام نموده که پس از گذشت ۳۰ سال، آنها را منتشر نماید اما در مورد دو مقطع زمانی سال‌های ۱۹۱۷ -۱۹۱۹ (یعنی دوران قحطی بزرگ) و سال‌های ابتدایی دهه ۱۹۵۰ که کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ در آن اتفاق افتاده، اسناد مربوطه را غیر قابل نشر دانسته و انتشار آن را به سال‌های پس از ۲۰۵۰ میلادی موکول کرده است!


«بی بی‌سی» بخش کوچکی از خاطرات داناهو، افسر اطلاعاتی ارتش بریتانیا از صحنه‌های تکان‌دهنده‌ای که در ایران از قربانیان قحطی مشاهده کرده را در مطلب خود درج نموده اما شرح نمی‌دهد که در آن سالها، سرزمین ایران به طور کامل در اختیار ارتش بریتانیا و دولت انگلیس قرار داشت و علت اصلی قحطی از سوی همین دولت فخیمه بریتانیا، طراحی و اجرا شد و قابل تامل آنکه در توضیح علت قحطی می‌نویسد:  «... روس‌ها در بسیاری جاها، انبارها را مهر کرده و آنچه گندم و جو یافتند برای خود گرفتند...»!


این در حالی است که در سال ۱۹۱۷ و پس از انقلاب اکتبر، نیروهای روس که تا آن زمان براساس قرارداد ۱۹۱۵، ایران را مابین خود و انگلیس تقسیم کرده بودند، سرزمین ایران را ترک کرده و کلیت ایران در اختیار دولت بریتانیا قرار می‌گیرد. یعنی در زمان قحطی بزرگ که از سال ۱۹۱۷ شروع می‌شود، اساسا در ایران دیگر نیروی روس باقی نمانده بود!  درباره قحطی بزرگ و نسل‌کشی ایرانیان طی جنگ جهانی اول، تاکنون فیلم سینمایی «یتیم خانه ایران» توسط ابوالقاسم طالبی و همچنین سریال مستند «اشغال» ساخته شده است.

نظر شما