شناسهٔ خبر: 29306156 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه مردم‌سالاری | لینک خبر

رهبران 70 کشور به مناسبت پایان جنگ جهانی اول در پاریس گردهم آمدند

کنایه اجلاس صلح پاریس به جنگ‌طلبی ترامپ

صاحب‌خبر -

گروه بین‌الملل: حدود ۷۰ تن از سران و رهبران کشورهای مختلف جهان در پاریس گرد هم جمع شدند تا در (دیروز) در یکصدمین سالگرد پایان جنگ جهانی اول شرکت کنند. طی جنگ جهانی اول که از ۱۹۱۴ تا ۱۹۱۸ میلادی به طول انجامید هشت و نیم میلیون نفر کشته، بیشتر از ۲۰ میلیون نفر زخمی و بالغ بر هشت میلیون تن مفقودالاثر شدند. ترور «فرانتس فردیناند» ولیعهد امپراتوری اتریش- مجارستان، نقطه آغاز خشونت‌هایی بود که به آغاز آن جنگ انجامید. این اجلاس می‌خواهد یک زمینه جدید برای برگزاری مذاکرات در مورد چالش‌های پیش روی جهان ایجاد کند. این اجلاس بعد از مراسم‌های امروز در شانزلیزه و از سوی آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان و آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل کار خود را آغاز می‌کند. موضوع اساسی درباره نشست رهبران جهان یکجانبه گرایی رئیس جمهوری آمریکا و نگرانی از وقوع جنگ‌های جدید با سیاست‌های آمریکا بوده است.
فراخوان مقابله با جنگ
ماکرون در هوای بارانی امروز پاریس در کاخ الیزه از میهمانان استقبال کرد و سپس اکثر مدعوین با اتوبوس به مراسم رفتند. اما رئیس جمهوری آمریکا با خودروی ریاست‌جمهوری آمریکا راهی این مراسم شد. ترامپ در مسیر از سوی گروهی که در مسیر تجمع کرده بودند با اعتراض روبه‌رو شدند. در جریان این اعتراض یک زن سعی کرد اتومبیل حامل ترامپ را متوقف کند. در آغاز این مراسم «امانوئل مکرون» رئیس جمهوری فرانسه، در سخنانی از رهبران کشورها خواست تا متحد شوند و برای استقرار صلح در جهان مبارزه کنند.او گفت: «بیایید به جای بهره برداری از هراس از یکدیگر، سازنده امید باشیم.» آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، نیز گفت این گردهمایی نشان می‌دهد «امروز تمایلی قوی وجود دارد که باید همه‌کار بکنیم تا نظم صلح‌آمیز بیشتری جهان را فراگیرد؛ با وجود این‌که می‌دانیم کارهای زیادی برای انجام دادن داریم».
رئیس جمهور فرانسه در این سخنرانی که جنبه‌های سیاسی آن بسیار محدود بود به برخی مسائل روز دنیا از جمله تغییرات آب‌وهوایی، لزوم احساس مسئولیت در قبال تمام جهان و محور قرار دادن اصل مذاکره و گفت‌وگو برای حل اختلافات اشاره کرد که می‌توان مخاطب آن را تا حدودی ترامپ دانست که کمی آن طرف‌تر به سخنان ماکرون گوش می‌داد. مکرون همچنین گفت: «جنگ جهانی با همه مصیبت‌هایش درس‌های ارزشمندی برای ما داشت که متاسفانه پیشتر و به دلیل توجه نکردن به این درس‌ها شاهد جنگ بزرگ دیگری چند دهه بعد از جنگ اول بودیم. ما باید از تجربیات این جنگ‌ها به نفع گفت‌وگو و صلح جهانی بهره ببریم. همه به صلح نیاز داریم و به آن احترام می‌گذاریم. همه اینجا جمع شده‌ایم که بر تعهدمان در قبال جهان تاکید کنیم. اینکه به مردم خود بگوییم در برابر آیندگان مسئول هستیم.» پاپ فرانسیس نیز در مراسم یادبودی در واتیکان گفت که جنگ جهانی یکم باید هشداری باشد تا همگان «فرهنگ جنگ» را کنار بگذارند. او اما افزود که درس‌های جنگ جهانی نادیده گرفته شده و «به نظر می‌آید که ما یاد نمی‌گیریم.»
حواشی ترامپ
رئیس جمهوری آمریکا هرکجا که برود ؛ حاشیه هم دنبال او می‌رود. روز یکشنبه تجمعات اعتراضی به موازات اجلاس رهبران جهان در پاریس برگزار شد. اتفاق حاشیه ای دیگر این بود که روز شنبه شرکت در مراسم یادبود سربازان آمریکایی را که در جنگ کشته شدند به دلیل شرایط آب و هوا لغو کرد. در زمان برگزاری این مراسم، در محل مراسم باران می‌بارید. این مراسم قرار بود در قبرستان سربازان آمریکایی در فرانسه برگزار شود. تصمیم رئیس جمهور آمریکا برای عدم شرکت در این مراسم به دلیل بارش باران، انتقادهایی را به دنبال داشت. ماکرون ایده اجلاس صلح پاریس را در ژانویه ۲۰۱۸ مطرح کرد که نزد کارشناسان و خبرنگاران سراسر جهان مورد توجه قرار گرفت. علاوه بر چهره‌های سیاسی در ایالات متحده آمریکا، نیکلاس سومز، از نمایندگان دست راستی پارلمان بریتانیا در توییترش نوشت: «آنها در حالی که با دشمن چهره به چهره شده بودند کشته شدند، اما دونالد ترامپ بی‌مقدار رقت‌انگیز، حتی نتوانست از پس آب و هوا بربیاید تا نسبت به به خاک افتادگان ادای احترام کند.» اتفاق جالب اینجاست که برخلاف برنامه دیداری برای ترامپ و پوتین لحاظ نشده بود؛ ترامپ و پوتین بایکدیگر دیدار کردند. خبرگزاری روسی به نقل از پوتین این گفتگو را خوب ارزیابی کرده است.
گرامیداشت پایان جنگ
یکصد سال پیش در روز ۱۱ نوامبر سال ۱۹۱۸ با اعلام آتش‌بس بین آلمان و متفقین جنگ جهانی اول، این جنگ به پایان رسید. در هفته منتهی به این روز، چندین آتش‌بس دیگر نیز میان متفقین و متحدین آلمان اعلام شده بود. مراسم یکصدمین سالگرد پایان جنگ، روز یکشنبه از نیوزیلند و استرالیا آغاز شد و در شهرهای مختلف جهان ادامه خواهد داشت.
اسکات موریسون، نخست‌وزیر استرالیا در این مراسم درباره کشته شدگان در جنگ جهانی اول گفت: «برای فردای ما، آنها امروزِ خود را اهدا کردند.»  مهم‌ترین مراسم این روز در بنای یادبود سرباز گمنام که در زیر طاق نصرت پاریس قرار گرفته برگزار خواهد شد.
آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، روز شنبه در مراسمی دیگر که در شرق فرانسه و در محل امضای آتش‌بس برگزار شد گفت: «این روز نباید فقط مختص به به یادآوردن گذشته باشد، بلکه باید درباره اقدام امروز هم باشد.»
خانم مرکل روز یکشنبه و بعد از مراسم، سخنرانی افتتاحیه کنفرانسی را با نام «نشست صلح پاریس» بر عهده داشت. آنتونیو گوترش دبیر کل سازمان ملل متحد نیز در این نشست سخنرانی کرد. الیزابت دوم، ملکه بریتانیا، اعضای خانواده سلطنتی، ترزا می، نخست‌وزیر، و رهبران احزاب اصلی مخالف این کشور روز یکشنبه در مراسم در لندن شرکت کردند. در سال‌های پیش، ملکه پیشاپیش اعضای خانواده سلطنتی و مقامات ارشد دولتی در مراسم سالانه یادبود کشته شدگان جنگ حلقه گلی را بر بنای یادبود قربانیان جنگ قرار می‌داد اما در مراسم امسال، احتمالا به خاطر کهولت سن، برای نخستین بار این مراسم را از بالکنی مشرف به بنای یادبود مشاهده کرد. حدود ۱۰ هزار نفر برای ادای احترام به قربانیان جنگ جهانی اول در این مراسم حضور داشتند. همچنین برای نخستین بار، تعدادی از مردم عادی نیز که با قرعه‌کشی انتخاب شده بودند، به مراسم اصلی یادبود قربانیان جنگ در خیابان وایت‌هال لندن، محل بنای یادبود کشته‌شدگان جنگ، دعوت شدند تا به کشته شدگان جنگ ادای احترام ‌کنند. در نقاط دیگر این کشور نیز مراسمی به مناسبت یکصدمین سالگرد پایان جنگ جهانی اول برگزار شده است.
بگو مگوی غیرمستقیم با ترامپ
سخنان مکرون و نگاه رهبران جهان نشان می‌داد که هیچ کس از تراپ دل خوشی ندارد. از زمان آغاز ریاست جمهوری دونالد ترامپ در آمریکا، او بارها علیه برخی از مهم‌ترین سازمان‌های بین‌المللی سخنانی بیان کرده و اطرافیانش نیز نقدهایی تند علیه همکاری‌های بین‌المللی بیان کرده‌اند. ترامپ که با مواضع ملی‌گرایانه‌اش و اظهاراتش درباره اتحادیه اروپا و سازمان ناتو، بارها خبرساز شده، از ابتدای ورود به فرانسه برای شرکت در مراسم یادبود جنگ نیز انتقادهایی علیه همتایان اروپایی بیان کرد.
او روز جمعه، اظهارات امانوئل مکرون درباره لزوم تشکیل یک «ارتش اروپایی» را توهین‌آمیز توصیف کرد.مکرون در مصاحبه‌ای که در آستانه ورود رئیس‌جمهوری آمریکا منتشر شد، درباره دلایل نیاز به یک «ارتش اروپایی» به تهدیدها اشاره کرد و نام آمریکا را در کنار چین و روسیه به عنوان یکی از تهدیدهای احتمالی بیان کرد.

نظر شما