شناسهٔ خبر: 29305310 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه اطلاعات | لینک خبر

شب تاریخی فوتبال ‌ ایران با ۲ پیام برای فیفا و متولیان ورزش کشور

صاحب‌خبر -
 

بازی برگشت فینال لیگ قهرمانان آسیا هر چه باشکوهتر در استادیوم آزادی و پیش چشم حدود ۸۰ هزار تماشاچی و البته با حضور تمام مقامات عالیرتبه کنفدراسیون فوتبال آسیا و فدراسیون جهانی فوتبال برگزار شد که اگر چه جام قهرمانی به نماینده شایسته ایران نرسید اما شکوه میزبانی ایران، حاوی دو پیام بزرگ و جدی بود. دو پیامی که می‌تواند مطالباتی قابل اجرا باشد.

پیش از بازی برگشت فینال لیگ قهرمانان آسیا‌ متولیان فوتبال آسیا با وسواس تمام، ایرادات ریز و درشت فراوانی به ورزشگاه آزادی گرفتند که بعضا حتی به ۲۰۰ ایراد هم رسید. ایراداتی سخت‌‌افزاری و نرم‌افزاری که بواقع، کمتر کسی می‌توانست تصور کند همه آنها در مدت زمان کوتاه و محدود، برطرف شود و دلواپسی‌های زیادی، همه را از متولیان ورزش کشور گرفته تا متولیان باشگاه پرسپولیس و حتی هواداران دربرگرفته بود چرا که برطرف‌شدن این ایرادات نه تنها به زمان کافی نیاز داشت بلکه تامین هزینه‌های سنگین آن هم، چندان راحت نبود. اما همه این دغدغه‌ها با شروع روز فینال و حتی یکی دو روز قبل از آن به پایان رسید و متولیان «A.F.C» با اعلام رضایت از به‌سامان رسیدن تمام موارد، آنرا حرکتی معجزه‌گونه دانستند که در مدت زمانی کوتاه، همه امورات به انجام رسید.

اما این فقط یک طرف ماجرا بود و دغدغة دیگری که همه را مشغول کرده بود، حضور یا عدم حضور بانوان علاقه‌مند به ورزشگاه بود که نه تنها مطالبه فدراسیون جهانی فوتبال و کنفدراسیون آسیا بلکه مطالبه جمع کثیری از بانوان علاقه‌مند به ورزش به حساب می‌آمد که حق خود را حضور در ورزشگاهها می‌دانستند اما جواب قطعی مثبتی در این راه، دریافت نکرده بودند. چالشی که حتی در بین مسئولان کشور نیز با دیدگاههایی موافق و مخالف، سالهاست که مطرح شده اما تصمیمی جدی برای برطرف‌شدن این محدودیت برداشته، نشده بود.

اگر چه برای جلب نظر متولیان فوتبال دنیا و آسیا‌ تعداد محدودی از بانوان برای دیدار تیم ملی ایران به ورزشگاه آمده بودند اما پس از آن تقریباً‌ تمام خبرها، حول محور عدم مجوز یافتن بانوان برای حضور در فینال لیگ قهرمانان آسیا

می‌چرخید.

با این وجود پس از آماده‌شدن کار ورزشگاه و یک روز به مسابقه فینال، وقتی رئیس فدراسیون به ناظران «A.F.C» جایگاه ۸۵۰ نفری بانوان را نشان داد بلافاصله امید‌ها زنده شد که تعدادی از بانوان می‌توانند بازی برگشت فینال را ببینند.

اتفاقی تاریخی تا یکی دو ساعت قبل از آغاز مسابقه باز هم در هاله‌ای از ابهام قرار داشت اما ورود بانوان به جایگاه تعبیه شده مخصوص، مدتی قبل از شروع بازی و تشویق بی‌وقفه بیش از ۷۵ هزار تماشاگر‌ حاضر در ورزشگاه آزادی، نه تنها نشان داد که این اتفاق تاریخی در حال رخ‌دادن است، بلکه ثابت کرد حضور بانوان در ورزشگاهها نه تنها مشکل‌آفرین نمی‌شود بلکه باعث می‌شود ‌تماشاگران ‌، خیلی بیشتر از هر زمان دیگری، از هر لحاظ مراعات بانوان را کرده و منظم‌ترین و مؤدبانه‌ترین تشویقها، ورزشگاه را پر کند بدون کوچکترین اهانت‌‌ها و حتی کمترین بی‌مبالاتی‌ها.

حضور بانوان در طول ۹۰ دقیقه بازی پرسپولیس و کاشیما در ورزشگاه آزادی و تشویق پرطنین و همزمان بانوان و آقایان در کل زمان مسابقه، آنچنان شکوهی را بر ورزشگاه حاکم کرد که ‌اینفانتینو‌ رئیس فدراسیون جهانی فوتبال و همینطور شیخ سلمان رئیس کنفدراسیون آسیا با قدردانی از بانوانی که در ورزشگاه حضور بهم رسانده بودند و همچنین تماشاچیان مرد، از رئیس جمهوری و متولیان ورزش هم که این زمینه را آماده کرده بودند، تشکر کردند که این شب تاریخی را

رقم زدند.

اشاره اینفانتینو و شیخ سلمان به «شب تاریخی» نشان از کار بزرگی می‌دهد که حتی متولیان فوتبال دنیا و آسیا هم، امیدوار به عملی شدن آن نبوده‌اند، اما عملی شده است و همه این شواهد و قراین تایید می‌کند که این شب تاریخی می‌تواند دو پیام مهم داشته باشد.

پیام اول به متولیان فوتبال آسیا و بخصوص ‌اینفانتینو‌ رئیس فیفا که یکی از زیباترین شب‌های فوتبالی خود را در تهران دیده است؛ شبی سرشار از آرامش و امنیت و زیبایی، علی‌رغم حضور حدود ۸۰هزار تماشاچی، باید متقاعد شده باشد که محروم شدن تیم‌های ایرانی از میزبانی تیم‌های عربستانی، با دلایلی واهی رقم خورده و اوست که به عنوان نفر اول فوتبال دنیا، بدون هیچ محدویتی، می‌تواند این تصمیم غیرمنصفانه دادگاه‌ عالی ورزش را تغییر داده و ‌پس از تحمیل چندساله این تصمیم ناعادلانه به تیم‌های کشورمان، حداقل از سال آینده این میزبانی‌ها به کشورمان بازگردانده شود. قدرت اجرایی و نفوذ رئیس فیفا این اجازه را به ا‌و می‌دهد که با استناد به همه مواردی که دیده و قلباً به آن اعتقاد آورده است، این مطالبه فوتبال ایران را محقق کند و در این راستا، شیخ سلمان را هم از بی‌تفاوتی بیرون بیاورد چون رئیس ‌AFC‌ هم اظهار نظرهایی مشابه رئیس فیفا در مورد شب فینال لیگ قهرمانان آسیا، در تهران داشته است.

اما پیام دوم، پیام بانوان علاقه‌مند به ورزش و بخصوص فوتبال برای حضور در ورزشگاه‌ها از متولیان ورزش و مسئولان مربوط کشور است تا این مطالبه آنان را جدی‌تر گرفته و اجازه بدهند تا مجوز حضور بانوان در ورزشگاه رسماً اعلام شود. تیم شایسته پرسپولیس در بازی برگشت لیگ قهرمانان آسیا، مقابل کاشیما آنتلرز به نتیجه دلخواه نرسید و ۸۰ هزار تماشاگر مشتاق، شاهد قهرمانی ژاپنی‌ها بودند اما کوچکترین اتفاق غیرمترقبه‌ای در حد شعارهای مرسوم گله‌آمیز هم رخ نداد و فقط تشویق بود و حرمت مهمان را نگه داشتن. بازی برگشت حتی به مراتب منظم‌تر از بازی رفت در ژاپن برگزار شد چرا که در آن بازی یک تماشاچی وارد زمین شد اما در تهران فقط طنین تشویق تیم پرسپولیس و رفتار احترام‌آمیز نسبت به میهمان دیده شد تا آنجا که سرمربی کاشیما پس از پایان بازی از میزبانی‌ عالی ایرانی‌ها چه از نظر امنیت چه از نظر ایاب و ذهاب، چه از نظر هتل و محل اسکان و چه از نظر رفتار رسانه‌ها و تماشاچیان، تشکر و قدردانی کرد.

همانگونه که اینفانتینو اشاره داشت یک شب تاریخی پس از ۴۰ سال‌ برای فوتبال ایران رقم خورد. بنابراین حیف است که این شب تاریخی در همین یک شب جا بماند و می‌طلبد که اثرات آن با اتفاقات مثبت بیشتری در آینده‌ای نه چندان دور، همراه شود.

قاسم کیانی

نظر شما