شناسهٔ خبر: 29303005 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

چگونه می توان سواد رسانه ای جامعه را ارتقا داد

تهران- ایرنا- میزگرد تجربه برنامه های تلویزیونی در حوزه سواد رسانه ای در دومین روز همایش سواد رسانه ای و اطلاعاتی بر این موضوع تاکید داشت که رسانه باید خانواده را آگاه کند که کدام بخش فضای مجازی قابل اعتماد است و سواد رسانه ای جامعه را ارتقا دهد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، محمدصادق افراسیابی معاون فرهنگ سازی و امور کسب و کارها در مرکز فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال گفت: شاید وقتی ما درباره سواد رسانه ای- اطلاعاتی سخن می گوییم، باید درباره چیستی آن صحبت کنیم و در واقع مهارتهایی را که فرد نیاز دارد، توضیح دهیم.
وی با اشاره به برنامه تلویزیونی «تارگرد» با موضوع بررسی سواد رسانه‌ای خانواده‌ها افزود: برنامه تارگرد نیازها را بیان می کند، به عنوان مثال، قسمت اول درباره فضای مجازی توضیح داده و سپس سواد رسانه ای را بیان کرده و پس از آن درباره نحوه اعتماد به رسانه با معرفی شامد (شناسه الکترونیک ثبت ملی محتوای دیجیتال) می پردازد.
افراسیابی گفت: در دل فضای نامحدود باید فضای محدود قابل اعتماد، ارائه کنیم به جای سانسور و فیلتر باید اعتماد بدهیم که این با شامد امکان پذیر شده است اما چند درصد جامعه از این فضای امن خبردار شده اند؟ این رسانه است که باعث آشنایی آحاد جامعه با این موارد می شود. رسانه باید این راهنمایی را به خانواده بدهد که کدام بخش از فضای نامحدود مجازی قابل اعتماد است.
امیر یوسفی تهیه کننده برنامه تلویزیونی تارگرد نیز گفت: سعی کردیم در برنامه تارگرد فضا به گونه ای باشد که همه افراد با خانواده برنامه را ببینند کلیت تارگرد، اطلاعاتی است که درباره ضرورت کسب سواد رسانه ای ارایه می دهد.
وی گفت: من باید برای ساخت به عموم جامعه فکر کنم و نمی توانم تنها به صورت تخصصی برنامه ارائه کنم مگر اینکه برنامه در شبکه تخصصی باشد.
مریم جلالی مدیر پردیس سینمایی ملت نیز در ادامه این میزگرد گفت: بحث سواد رسانه ای چون بحث تازه ای است در این محیط کار کردن دشوار است. برخی برنامه های تلویزیون را به خاطر مجری و برخی به خاطر میهمان برنامه تماشا می کنند اما برخی بیننده ها به خاطر موضوع برنامه را نگاه می کنند، برنامه تارگرد برنامه ای است که به خاطر موضوع دیده می شود.
وی افزود: هر چه موضوع را خردتر کنید دایره کسانی که ارتباط برقرار می کنند بسیار بیشتر خواهد بود. کارکرد برنامه و رویکرد برنامه می تواند کمک کند.
جلالی با انتقاد از استفاده بیش از اندازه از اینترنت بین المللی گفت: در فضای مجازی ما بی دفاع هستیم، کره جنوبی تنها 10 درصد از اینترنت جهانی استفاده می کند اما بقیه اطلاعاتش را از شبکه ملی فرهنگ خود می گیرد.
جلالی گفت: در بحث سواد رسانه ای برنامه برای این کار که آن را آموزش دهد، نداریم اگر برنامه داشته باشیم همه چیز بهتر پیش می رود. کار می کنیم اما پادشاه سواد رسانه ای ما بی لباس است و هیچ بچه ای هم بلند نمی شود بگوید که بی لباس است و ما در تله خود رسانه افتادیم.
مدیر پردیس سینمایی ملت گفت: تلاش تهیه کننده رسانش و تارگرد را تقدیر می کنم و معتقدم که سواد رسانه ای مخاطب وقتی ارتقا می یابد که متوجه شود کنش درستی داشته است.
جلالی خاطر نشان کرد: خانواده نخستین سنگ بنایی است که سواد رسانه را به خانواده می دهد اگر مادران ما سواد رسانه ای را کسب کرده و منتقل کنند البته نه با نگاه سلبی بلکه با نگاه کنش خردمندانه، همه چیز بهتر می شود.
علوی مدیر کانال خبری آخرین خبر نیز در ادامه گفت: در آزادترین کشورهای دنیا قوانین بسیار سخت گیرانه ای را در حوزه هویت کاربران داریم اما متاسفانه در کشور ما اینگونه نیست.
محمدصادق باطنی تهیه کننده برنامه تلویزیونی رسانش نیز خاطر نشان کرد: ارتباط برقرار کردن با بچه های نسل جدید سخت و خاص است. وقتی با فضای سواد رسانه ای با بچه ها صحبت کنید انگار همسن آنها می شوید و درد و دلهای کودکان آغاز می شود و باید از ادبیات اینچنینی برای ارتباط با نسل جدید استفاده کرد.
باطنی گفت: آنتن صدا و سیما برای موفقیت یا در فضای مجازی جای پای خود را سفت کند و یا اگر می خواهد در فضای واقعی جایگاه خودش را حفظ کند باید دست نیاز به سمت مخاطبان واقعی دراز کند. باید بدانیم که فرزندان هزاره سوم مصرف کننده نیستند بلکه تولید کننده محتوا و مخاطب دو سویه هستند پس باید با این رویه برای آنها محتوا تولید کنیم.
در پایان این میزگرد سید بشیر حسینی استاد دانشگاه نیز با تاکید بر اینکه باید انتظارمان را از رسانه واقعی کنیم گفت: بزرگترین مانع سواد رسانه ای در همه دنیا رسانه ها هستند چون اگر مخاطب قوی شود از مطالب بی کیفیت رسانه ها استفاده نمی کند.
دومین همایش سواد رسانه‌ای با موضوع خانواده با هدف تبیین نقش و جایگاه مهم خانواده در عصر اطلاعات و جامعه شبکه‌ای و تاکید بر رویکردهای آموزشی، شناختی و تربیتی از 19 تا 21 آبان در ساختمان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حال برگزاری است.
فراهنگ**9012 ** 1418

نظر شما