شناسهٔ خبر: 29302660 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

بجنورد| تشویق مردم به انجام وقف‌های "متناسب با نیاز روز" از اولویت‌های اوقاف است

R7719/P1357/S6,55/CT7

مدیرکل اوقاف و امورخیریه استان خراسان شمالی با حضور در صحن شورای شهر بجنورد وقف در حوزه‌های خدمات شهری، ورزشی و فضای سبز را از اولویت‌های اوقاف استان دانست.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بجنورد، شصت و چهارمین نشست شورای شهر بجنورد امروز با حضور مدیر‌کل اداره اوقاف و امور خیریه استان برگزار و مشکلات و کاستی‌های اوقاف و مدیریت شهری طرح و برنامه‌ریزی شد.

800 نوع نیت متفاوت در وقفیات داریم

عظیم آسوده مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان شمالی اظهار داشت: 800 نوع نیت متفاوت در خراسان شمالی داریم که نشان از فرهنگ غنی مردمان این استان است.

وی وقف در حوزه فضای سبز و خدمات شهری را از اولویت‌های اداره اوقاف دانست و افزود: این موارد شاید در حال حاضر به طور مناسب در بین مردم جا نیافتاده باشد، اما فرهنگ‌سازی و تبلیغات دو طرفه شهرداری و اداره اوقاف می‌تواند تعداد وقفیات در این حوزه را افزایش دهد. در راستای ساخت المان و تبلیغات شهری کمک حال شهرداری خواهیم بود.

آسوده از آمادگی کامل اوقاف برای کمک به افراد نیازمند استان خبر داد و تصریح کرد: از شهریور سال گذشته تا خردادماه امسال 50 میلیون تومان به کفن و دفن افراد کم بضاعت کمک کردیم. همچنین در مورد مشکلات پزشکی و نیازهای آموزشی نیز کمک‌های فراوانی انجام گرفته است.

ابراهیم امانی رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر نیز در مورد اهمیت معرفی 800نیت وقفی در استان به مردم اظهار داشت: متاسفانه مردم انواع وقف را نمی‌دانند، بنابراین معرفی این تعداد نیات به مردم به وسیله بیلبوردهای معاونت فرهنگی شهرداری بجنورد به مردم می‌تواند در افزایش فرهنگ وقف در نیازهای‌های روز جامعه مسبر ثمر باشد.

سیده زهرا حسینی عضو کمیسیون فرهنگی شورای شهر بجنورد نیز از ارقام بالای قیمت قبور معصوم‌زاده شهرستان بجنورد گلایه و اظهار داشت: با توجه به اینکه زمین‌های معصوم‌زاده وقفی است اما قبور به مبالغ 26 تا 27 میلیون تومان به فروش می‌رسند. نگرانی دفن اموات خانواده‌ها را با مشکل روبه‌رو کرده است.

وی در مورد اهمیت فرهنگ‌سازی و تبلیغات در زمینه وقفیات به روز افزود: متاسفانه در برخی مساجد مشاهده می‌شود که فرش‌های زیادی انبار شده است که وقف مسجد هستند. بنابراین اگر فرهنگ‌سازی دقیق در مورد وقف به زوج‌های جوان و مسائل آموزشی انجام گیرد بسیاری از مشکلات این دو حوزه برطرف می‌شود.

توجه به سرمایه‌گذاری در زمین‌های وقفی می‌تواند اشتغال آفرین باشد

بهمن جباری دیگر عضو شورای شهر نیز اظهار داشت: متاسفانه تبلیغات در امور موقوفات انجام گرفته مناسب نیست و این انگیزه وقف را پایین آورده است. اگر مردم مشاهده کنند که فلان شخص مدرسه، بیمارستان و یا وقف به روز داشته است یقیناً توجه بیشتری به این بخش می‌کنند.

 وی با بیان اینکه وقف‌ها باید از نگاه‌های سنتی بیرون بیایند افزود: در حوزه سرمایه گذاری، اداره اوقاف زمین‌هایی دارد که از آن می‌توان در قالب‌های کارآفرینی و اشتغال زایی کسب درآمد کرد. اگر سرمایه گذاری در این بخش‌ها انجام گیرد می‌تواند اثر خوبی در اشتغال استان داشته باشد.

تبدیل آستان امام‌ زاده بجنورد به قبرستان فضای فرهنگی را از بین برده است

سید محسن موسوی رئیس کمیسیون عمران شورای شهر بجنورد اظهار داشت: به‌عنوان یک شهروند بجنوردی علاقه داشتم تا فضای داخلی معصوم‌زاده شهرستان بجنورد به جای اینکه تبدیل به فضای قبرستان شود تبدیل به فضای فرهنگی و زیبایی همانند دیگر امامزاده‌های کشور می‌شد.

وی وجود آستان امام زاده بجنورد را فرصتی ویژه برای جذب مسافران و گردشگران در ایام سفر دانست و تصریح کرد: متأسفانه راه های شمالی دسترسی به معصوم‌زاده بی نظم و عاری از مبلمان شهری است که این باعث شده تا نمای زیبایی از این معصوم‌زاده در ذهن مسافران شکل نگیرد و در نتیجه استقبال خوبی از آن نشود.

در ادامه غیاثیان معاون اقتصادی اداره اوقاف خراسان شمالی اظهارداشت: آمادگی کامل در مورد سرمایه‌گذاری در وقفیات استان را داریم. همچنین تاکنون زمین‌های وقفی زیادی در حوزه اشتغال‌زایی در زمینه پرورش دام و طیور در اختیار مردم قرار گرفته است.

در پایان این جلسه مقرر شد تا کمیسیون برنامه، بودجه و سرمایه‌گذاری شورای شهر بجنورد جلساتی را با معاونت اقتصادی اوقاف بگذارند تا روند واگذاری وقفیات به سرمایه‌گذاران با سرعت انجام گیرد.

همچنین مقرر شد تا کمیسیون عمرانی شورای شهر نیز در نشستی کارشناسانه با معاونت عمرانی اداره اوقاف مشکلات و کاستی‌های مربوط به امام زاده سید عباس(ع) شهرستان بازگو و برنامه‌ریزی‌های لازم برای بهبود آن انجام گیرد.

انتهای پیام/ح

نظر شما