شناسهٔ خبر: 29298814 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: جماران | لینک خبر

تمرکز زدایی مالی برای کشور یک الزام است

علی رسولیان روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: به طور مثال هم اکنون تقریبا همه مراودات مالی و تجاری کشور افغانستان با ایران از مسیر و مجرای خراسان

صاحب‌خبر - علی رسولیان روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: به طور مثال هم اکنون تقریبا همه مراودات مالی و تجاری کشور افغانستان با ایران از مسیر و مجرای خراسان رضوی انجام می شود و به نظر می رسد در این خصوص باید به این استان اختیارات بیشتری داده شود و در این زمینه تمرکززدایی گردد.
وی اظهار داشت: در مقولات بانکی، کارشناسان بانکی استان خراسان رضوی به هیچ وجه توانایی و کارآمدی کمتری از کارشناسان مقیم مرکز ندارند اما اختیارات و منابع مالی محدود، دست آنها را بسته و مانع از بروز توانمندی آنها شده است که در این زمینه هم نیاز به تمرکززدایی داریم.
وی گفت: شرکتهایی در استان خراسان رضوی هستند که مالیات خود را خارج از استان پرداخت می کنند یعنی هزینه آنها برای استان است ولی درآمدشان در مرکز پرداخت می شود این در حالی است که می توان از طریق تمرکززدایی، برای استان درآمدزایی کرد.
رسولیان افزود: تجربه مفیدی از تمرکززدایی در بازارچه های مرزی خراسان رضوی حاصل شده بطوریکه تمام امور به این بازارچه ها واگذار شده است و مدیران بازارچه ها فقط به استانداری گزارش کار می دهند و در اکثر امور به آنها تفویض اختیار شده است.
وی اظهار داشت: واگذاری اختیارات و تمرکززدایی برای مدیران در همه عرصه ها و زمینه ها کار سختی است و باید آن را تمرین کرد تا به یک باور، رویکرد، منش و رویه مدیریتی تبدیل شود.
رهبر فرزانه انقلاب اسلامی خرداد ماه سال 1390 طی حکمی فرمان تاسیس مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت را صادر و اعضای شورای عالی آن را منصوب کردند.
در همین راستا طی سالهای گذشته با کمک فرهیختگان و دانشمندان مختلف سندی تهیه و تنظیم شد که در پنج بخش شامل مبانی، آرمان، رسالت، افق و تدابیر با 56 بند به مسائل مختلف کشور در زمینه های سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی، امنیتی و حتی بین المللی می پردازد.
این سند، بالادستی و عملیاتی است که در راس همه سیاستگذاریها و سندهای چشم‌ انداز قرار دارد.
1922/ 6053
انتهای پیام

نظر شما