شناسهٔ خبر: 29292575 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: برنا | لینک خبر

پیروز حناچی در صحن علنی شورای شهر مطرح کرد ؛

عدم شفافیت از چالش های بزرگ مدیریت شهر تهران/ چالش مدیریت بحران در پایتخت

کاندیدای تصدی شهرداری تهران گفت: تهران در حوزه ایمنی شهری آسیب‌پذیر است و فقدان نقشه خطرپذیری مبتنی بر حوادث و ضعف سیستم نظارت و پایش از مهم ترین چالش های این حوزه است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری برنا پیروز حناچی نامزد تصدی شهرداری تهران در جلسه علنی امروز شورای شهر به ارائه برنامه‌های خود برای تصدی این پست پرداخت  و گفت: در شهری برای همه، برابری فرصت‌ها برای همه افراد و فقرزدایی نقطه هدف است. همچنین در چنین شهری باید نیازهایی مانند مسکن، آب، فاضلاب فراهم شود که اگر نتوانیم مشکلات این حوزه‌ها را حل کنیم حداقل می‌تواینم بار منفی نیز برای آن ایجاد نکنیم، شهری برای همه مستلزم مشارکت همه افراد و به ویژه اقشار فرو دست است.

وی در خصوص چالش‌های شهر تهران با اشاره به آلودگی هوای پایتخت اظهار کرد: در سال 95 بیش از 260 روز به عنوان هوای ناسالم در تهران ثبت شد و می‌توان گفت آلودگی هوا، الودگی آب، عدم مدیریت کارآمد آب، عدم مدیریت بهینه پسماند و عدم پایبندی به پیمان‌های زیست محیطی از جمله چالش‌های شهر تهران است.

معاون شهرسازی شهرداری تهران کاهش آلودگی ناشی از وسایل نقلیه تکمیل شبکه‌های فاضلاب تهران، احیای شبکه قنات‌ها، احیای روددره‌های تهران و استفاده از شیوه‌های نوین بازیافت را از جمله برنامه‌های خود در این حوزه خواند.

وی با اشاره به معضل ترافیک و نظام دسترسی در  شهر تهران بر ضرورت تدوین نظام یکپارچه حمل و نقل عمومی اعم از مترو، اتوبوسرانی و... تأکید و عنوان کرد: غلبه حرکت خودروهای سواره در شهر تهران را تبدیل به شهری مختص خودروها کرده اما ما باید نشان دهیم که این شهر زیبنده ساکنان آن است و خودروهایی که در  شهر تردد می‌کنند هم برای خدمت رسانی به آنها است.

حناچی اضافه کرد: استفاده از ظرفیت پارکینگ‌ها و  کنارگذرهای معابر می‌تواند بخش بزرگی از منابع شهر را تأمین کند که اگر این موضوع درست مدیریت شود می‌تواند اعتبار معادل 3 هزار میلیاد تومان را برای پایتخت تأمین کند.

وی حرکت محوری و مناسب سازی شهر برای همه افراد و همه همچنین گروه‌های خاص مانند معلولان، سالمندان، کودکان و زنان و  نیز توسعه نظام محله محور را از دیگر برنامه‌های خود خواند که در طرح جامع شهر تهران نیز وجود دارد.

کاندیدای شهرداری تهران وجود بافت فرسوده شهری و عرصه ناکارامد شهری را از چالش های موجود در تهران خواند و تصریح کرد: در این زمینه با عدم  مشارکت جدی دستگاه‌های ذیربط دولتی مواجه هستیم و برنامه  من بهسازی بافت فرسوده شهر تهران و بازآفرینی عرصه‌های ناکارآمد شهری و ساماندهی سکونتگاه‌های غیر رسمی است.

وی ایجاد درآمدهای مالی پایدار شهری را موضوع محوری این دوره شورا و شهرداری برشمرد و اضافه کرد: یکی از دلایل عدم وجود درآمد پایدار شهری عدم مشارکت تهرانی‌ها در پرداخت عوارض شهری است چنان که سهم درآمد پایدار از کل درآمد شهر تنها 25 درصد است.

حناچی در آمد زایی از محل فروش تراکم و  وابستگی به ساخت و ساز را از چالش‌های جدی درآمدزایی برای شهر دانست و بیان کرد: برنامه ما کاهش عوارض صدور پروانه ساخت و متناسب کردن دریافت عوارض شهری به میزان استفاده افراد از مواهد شهر است.

وی توسعه گردشگری و بازآفرینی بافت تاریخی را از حوزه‌های مهم برشمارد که تا امروز مورد توجه قرار گرفته است و مدیریت هماهنگ در توسعه بافت تاریخی و تبیین ساز و  کار مناسب برای به رسمیت شناختن حوزه مرمت در تمامی برنامه‌ها را از جمله رویکرد خود در صورت تصدی پست شهرداری برشمارد.

معاون شهرسازی شهرداری تهران توسعه اقتصادی شهری مبتنی بر توسعه نقش کسب و کار را از جمله مواردی دانست که برای مدیریت شهر ضروری است و گفت: باید از استارتاپ‌ها و کارآفرینان بخش خصوصی حمایت کنیم و بخش عمومی و خصوصی را تشویق به مشارکت در حوزه‌های عمرانی کنیم.

وی با بیان اینکه شهر تهران در حوزه ایمنی آسیب‌پذیر است گفت: از جمله برنامه‌های من در این حوزه توسعه آموزش همگانی، ارتقای تاب آوری و ارائه سیاست‌های تشویقی و مقاوم‌سازی شهر است.

وی با تأکید بر اینکه با فقدان نقشه خطرپذیری مبتنی بر حوادث مواجه هستیم تهیه برنامه مرکز دیده‌بانی شهر تهران و توجه به پیوست پدافند غیر عامل و محکم کردن سازه‌های موجود و نوساز و همچنین تشخیص اماکن ناامن را از جمله برنامه‌های خود خواند.

حناچی با تأکید بر اینکه با چالش در مدیریت بحران مواجه هستیم گفت: پلاسکو تنها یکم پلاک بود اما تمامی شهر را تحت تأثیر قرار داد.

وی خاطرنشان کرد: شهری برای همه شهری است با مدیریت خردمندانه برای همه افراد و چالش اصلی ما در مدیریت خردمندانه شهر فقدان مشارکت‌های مردمی است.

وی افزود: ناکارامدی در اتخاذ تصمیم در حوزه مدیریت شهری ضعف در ساز و کار  هوشمندسازی تصمیم گیری و کمبود شفافیت از جمله چالش های ما در مدیریت شهری است.

کاندیدای شهرداری تهران تعامل همکارانه با نهادهای ذیربط، هوشمندسازی شهر، شفافیت اطلاعات وتأیین ساز و کار برای تعمیق مشارکت مردم را از جمله برنامه های خود خواند و گفت: عدم هوشمندی در مدیریت شهری و عدم ارتباط میان شهروندان و شهرداری از جمله مهم ترین چالش های شهرداری تهران است و ارائه خدمات آنلاین به شهروندان و توسعه مبتنی بر تبادل اطلاعات مبتی بر موبایل و  حرکت از بستر وب که موبایل از  جمله راهکارهای من در این حوزه است. 

 

 

نظر شما