شناسهٔ خبر: 29292401 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: آناج | لینک خبر

مرگ تدریجی یک کهکشان

ستاره‌شناسان با استفاده از تصاویر گرفته شده از یک کهکشان کوتوله متوجه مرگ تدریجی آن شدند.

صاحب‌خبر -

به گزارش آناج به نقل از فارس،  تیمی از ستاره‌شناسان «سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی همسود» با همکاری دانشگاه ملی استرالیا متوجه مرگ تدریجی یک کهکشان کوتوله در نزدیکی کهکشان راه‌شیری شدند.

براساس گزارش «تک‌اکسپلوریست»، این کهکشان کوتوله به دلیل پتاسیل گرانشی کوچک سیاه‌چاله‌ها و در حضور واکنش شدید ستاره‌ای، در حال از دست دادن مواد تشکیل‌دهنده ستاره‌هایش است و در نهایت ممکن است توسط کهکشان راه‌شیری بلعیده شود.

ستاره‌شناسان با استفاده از تصاویر گرفته شده توسط تلسکوپ رادیویی «آرایه کیلومتر مربعی استرالیا (ASKAP)»، کهکشان کوتوله «ابر ماژلانی کوچک» که بخش کوچکی از اندازه و حجم کهکشان راه شیری است را مورد مطالعه قرار دادند. این تصاویر سه برابر بهتر از تصاویر قبلی بود و ستاره‌شناسان را قادر به بررسی دقیقی از تعاملات میان این کهکشان کوچک و محیط اطرافش کرد.

«مک‌کلور گریفیتس» از محققان دانشکده نجوم و فیزیک نجومی دانشگاه ملی استرالیا گفت: ما توانستیم ریزش شدیدی از گازهای هیدروژن این کهکشان کوتوله را مشاهده کنیم و این بدان معناست که اگر این کهکشان تمام گازهایش را از دست بدهد ممکن است سرانجام تولید ستاره‌های جدید را متوقف کند.

وی با تاکید بر اینکه تمام شدن گازهای یک کهکشان نوعی مرگ تدریجی آن کهکشان به حساب می‌آید، گفت: کهکشان‌هایی که توانایی تشکیل ستاره‌ها را از دست می‌دهند به تدریج به فراموشی سپرده می‌شوند.

این محقق افزود: بررسی مرگ تدریجی این کهکشان کوتوله بخشی از پروژه بررسی تکامل کهکشان‌هاست که اولین اندازه‌گیری مشاهداتی واضح از میزان حجم از دست رفته یک کهکشان کوتوله را فراهم می‌کند.

براساس این گزارش، این بررسی برای ستاره شناسان مهم است چرا که یک منبع احتمالی از گازها را برای ابرهای «ماگلانیک» عظیمی که کهکشان راه‌شیری را احاطه کرده‌اند، فراهم می‌کند.

نظر شما