شناسهٔ خبر: 29288928 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ۵۹۸ | لینک خبر

گلایه کدخدایی از به کار بردن اصطلاح «خودتحریمی» درباره عدم تایید CFT

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوال خبرنگاری که از کدخدایی پرسید آیا اعلام ایرادات شورای نگهبان به CFT نوعی خودتحریمی نبود؟ اظهار داشت: ما از شما گلایه داریم که چرا این اصطلاح (خودتحریمی) را به کار می برید، خبر شما باعث این وضعیت شده است.

صاحب‌خبر -
به گزارش پایگاه 598 به نقل از ایرنا، عباسعلی کدخدایی روز شنبه در نشست خبری، افزود: ایرادات شورای نگهبان به لایحه CFT در مجموع ۲۲ مورد به علاوه یک مورد کلی است که اطلاع رسانی درباره آنها صورت گرفته است.

کدخدایی اضافه کرد: هیات عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز ایراداتی به این لایحه داشت که ما آن را به مجلس ارسال کردیم.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا شورای نگهبان نظر اصلی اش را ۶ آبان به مجلس اعلام کرد، ولی نظر رسمی ۱۳ آبان منتشر شد؟ گفت: این بدان دلیل بود که مجمع تشخیص مصلحت نظام هنوز نظرات خود را برای شورای نگهبان ارسال نکرده بود و ما منتظر بودیم نظر کامل را برای مجلس ارسال کنیم.

وی افزود: به دلیل آنکه دوشنبه ۶ آبان زمان ارائه نظرات شورای نگهبان به مجلس به پایان می رسید، ما نظرات را اعلام کردیم، هیات عالی مجمع نیز شنبه عصر نظراتش را برای ما ارسال کرد که ما نیز یکشنبه ۱۳ آبان آن را به مجلس فرستادیم و در همان تاریخ نیز اعلام رسمی کردیم.

کدخدایی یادآور شد: آیین نامه فعلی مجمع تشخیص مصلحت محدوده زمانی برای ارائه نظرات مجمع قائل نیست، از این رو هر زمان آنان نظرات خود را به شورای نگهبان بفرستند، ما آن را به مجلس ارسال می کنیم.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه فلاحت پیشه رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس اعلام کرده ایراد کلی شورای نگهبان که در ذیل ۲۲ ایراد آورده شده کلا CFT را خلاف منافع ملی می داند و با ایراد کلی می گوید که ایرادات CFT قابل رفع نیست، گفت: اگر مجلس ۱۱ ایراد اصلی را رفع کند، این ایراد کلی هم مانند بقیه ایرادات رفع شده تلقی می شود.

در ادامه خبرنگاری از کدخدایی پرسید آیا اعلام ایرادات شورای نگهبان به CFT نوعی خودتحریمی نبود؟ اظهار داشت: ما از شما گلایه داریم که چرا این اصطلاح (خودتحریمی) را به کار می برید، خبر شما باعث این وضعیت شده است.

وی یادآور شد: رئیس جمهوری آمریکا جمعه ۱۱ آبان تحریم ها را اعلام کرد و ما نیز ایرادات به CFT را یکشنبه ۱۳ آبان اعلام کردیم، اینها هیچ ربطی به هم نداشت.

وی در ادامه این سوال را مطرح کرد که آیا شورای نگهبان می تواند نظر خود را اعلام کند یا نه؟ که کدخدایی در پاسخ بیان کرد: ما زمانی که این لایحه بررسی شد آن را اعلام کردیم.

در ادامه خبرنگاری از سخنگوی شورای نگهبان درباره ایراد این شورا به بند ۲ ماده واحده و بند ب جز یک ماده ۲ لایحه CFT در مورد حق شرط ها اشاره کرد و بیان داشت: این ایراد به ماده ۶ کنوانسیون است که براساس آن هیچگونه حق شرطی را نپذیرفته است و فقط تنها جایی که حق شرط را پذیرفته درخصوص ارجاع به داوری و ICJ (دیوان لاهه) است.  کدخدایی افزود: فقهای شورای نگهبان نسبت به این موضوع ایراد گرفتند و آن را خلاف شرع دانستند.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوال خبرنگاری که از او درباره نظر شخصی اش در مورد لایحه CFT سوال کرد، تصریح کرد: نظر شخصی خود را بیرون می گویم، اینجا در مقام سخنگوی شورای نگهبان صحبت می کنم.  کدخدایی ادامه داد: براساس ایرادات به لایحه CFT حق شرط ها کامل نیست و می تواند کامل تر باشد، خوشبختانه قانون اساسی ظرفیت های خوبی را پیش بینی کرده برای اینکه هیچگونه بن بستی در نظام نداشته باشیم. مجلس، شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام مکانیزیم هایی هستند که راهکارهایی را در مصوبات مختلف پیدا می کنند.

کدخدایی در پاسخ به سوالی درباره فعالیت های هیات عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام و نقش آنان در بررسی مصوبات مجلس، گفت: مجمع تشخیص مصحلت از سال ۸۴ یا ۸۶ وظیفه نظارتی بر سیاست های کلی نظام را داشته است. سیاست های کلی نظام بعد از مشورت با مجمع تشخیص مصلحت از سوی رهبری ابلاغ می شود و نظارت هم بر عهده رهبری است؛ در سال های گذشته نظارت بر این سیاست ها از سوی رهبر معظم انقلاب به مجمع تفویض شد و این اختیار از سال ۹۶ به تمامی اعضای مجمع تفویض شده است.  وی اضافه کرد: این وظیفه نظارتی به هیات ۱۵ نفره به انتخاب خود اعضای مجمع واگذار شده که آنان وظیفه نظارت بر سیاست های کلی را دارند که این ربطی به وظایف شورای نگهبان ندارد. در اصل این هیات جانشین مجمع تشخیص مصلحت نظام در این موضوع هستند و نظارتشان را در مورد مصوبات اعلام می کنند.

کدخدایی در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره فشارها به شورای نگهبان درباره CFT اظهار داشت: ما هم مانند شما منشا این فشارها را نمی دانیم وگرنه حتما جلوگیری می کردیم، ما هم مثل شما هستیم، در کشور آزادی کامل وجود دارد و هر کسی اظهارنظر می کند.

وی اضافه کرد: خیلی نباید به مسائل دامن زد، افراد مختلف از ظن خود حرف هایی را می زنند امیدواریم همه سر عقل بیایند و حرف های منطقی و مستند به دلایل بزنند.  کدخدایی تاکید کرد: لایحه خاک با لایحه CFT برای ما فرقی ندارد، همانطور که به لایحه خاک ایراد گرفتیم به CFT هم ایراد گرفتیم، چون ایراد داشت. اگر ایرادی نداشت آن را نمی گرفتیم.

سخنگوی شورای نگهبان همچنین گفت: اینها بی انصافی است که عده ای می گویند و ما چیز بیشتری نمی توانیم به آنها بگوییم.

برچسب‌ها:

نظر شما