شناسهٔ خبر: 29287027 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

سازو کارهای رونق اقتصاد مطبوعات با تغییر مدیران فراموش نشود

تهران- ایرنا- مدیرعامل خبرگزاری قدس گفت: چالش‌های مرتبط با اقتصاد مطبوعات سالهاست توسط متولیان امر مطبوعات پیگیری شده و سازوکارهایی نیز برای آن تعیین شده اما با تغییر مدیریت‌ها اجرای این سازوکارها یا به کلی نادیده گرفته شده و یا با تاخیر مواجه شده‌ است.

صاحب‌خبر -

مهدی شکیبایی روز یکشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی ایرنا با اشاره به مسائل و مشکلات موجود و پیش‌ روی رسانه‌ها به ویژه نشریات مکتوب اظهار داشت: اقتصاد مطبوعات ما اگر نگوییم در وضعیت بحران قرار دارد، بی شک دچار بیماری سختی شده که نیازمند درمان است.
وی به بروز و ظهور تکنولوژی‌های نوین ارتباطی و شبکه‌های اجتماعی مجازی اشاره کرد و گفت: رسانه‌های چاپی با فراگیر شدن نسل نوین رسانه‌های دیجیتال در شرایط بسیار حادی به سر می‌برند.
عضو هیات مدیره انجمن روزنامه نگاران مسلمان تاکید کرد: این شرایط ماحصل اتفاقات بسیاری است که ظهور رسانه‌های نوپدید،‌ دور شدن مطبوعات از محتوای عمیق و ناب و قرار گرفتن رسانه‌ها در حلقه‌های بعدی اولویت‌های دولت از جمله اتفاقاتی است که منجر به چنین وضعیت سختی برای مطبوعات ایران شده است.
شکیبایی تصریح کرد: با این وجود، بر این باورم امروز خواندن روزنامه‌ها همچنان بخشی از جذابیت‌های زندگی روزمره مردم و نخبگان کشور محسوب می‌شود در صورتی که اصحاب و اهالی این خطه کالای متناسب با نیازهای مردم جامعه ارائه دهند.
به گفته وی این مهم در کنار بسته‌های حمایتی دولت مبتنی بر سازوکارهای مطروحه در اقتصاد مقاومتی می‌تواند به احیای اقتصاد مطبوعات کمک کند.
مدیرعامل خبرگزاری قدس ادامه داد: حتی رسانه‌های نوپدیدی که رقیب مطبوعات محسوب می‌شوند نیز به عقیده من می‌توانند در احیای اقتصاد مطبوعات کمک کنند چه اینکه بسیاری از مطبوعات مشهور جهان از طریق رسانه‌های نوپدید به ساماندهی اقتصادی خود مبادرت کرده و موفق شده‌اند.
شکیبایی افزود: موضوع مربوط به چالش‌های مرتبط با اقتصاد مطبوعات چند سالی است از سوی متولیان امر مطبوعات پیگیری شده و راهکارهایی هم معرفی، اعلام و تعیین شده است که باید دنبال شود تا به آن مطلوب‌ها برسیم.
به گفته این فعال رسانه‌ای، چنانچه برای درمان این بیماری برای مطبوعات نسخه‌ای اندیشیده نشود پیامدهای آن به طور قطع در آینده‌ای نه‌چندان دور تمام جامعه را تهدید می‌کند.
وی تاکید کرد: تبدیل روزنامه‌ها از ناظران جامعه به شیپورهای تبلیغاتی بنگاه‌های اقتصادی و احزاب سیاسی به دلیل نبود سازوکار مناسب جهت تقویت اقتصاد مطبوعات پیامدی نیست که بتوان دامنه تخریب آن را به راحتی مهار کرد.
فراهنگ ** 1355 ** 1055

نظر شما