شناسهٔ خبر: 29285467 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: حوزه | لینک خبر

آنچه که در نشست فعالان گروه های تبلیغی حوزه با مدیر حوزه های علمیه گذشت

حوزه/ جمعی از فعالان فرهنگی و تبلیغی حوزه علمیه در دیدار با آیت الله اعرافی به ذکر مسایل مختلف جاری کشور پرداختند و مدیر حوزه های علمیه نیز پاسخ این مباحث را ارایه کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، نشست شورای هماهنگی گروه های فرهنگی حوزه علمیه با آیت الله اعرافی در سالن جلسات آیت الله حائری مرکز مدیریت حوزه های علمیه  در قم برگزار شد.

در ابتدای این نشست حجت الاسلام والمسلمین محمود مقدمی دبیر این شورا با اشاره به این نکته که مقام معظم رهبری تاکیدات بسیاری بر مساله انقلاب و حوزه دارند و در سال 94 نیز در سخنرانی تاریخی خود روی این مساله تاکید کردند، افزود: پس از آن جمعی از نمایندگان جریان های فعال حوزوی فعالیت ها و برنامه های خود را آغاز کردند؛ در این زمینه دیدارهایی با آیت الله یزدی و بزرگان حوزه انجام شد.

وی گفت: با توجه به اهمیت این موضوع و پیگیری مطالبات انقلابی مقام معظم رهبری سعی شد که این جریان به عنوان یک جریان هدفمند و شورای هماهنگی شکل جدیدی به خود بگیرد و خوشبختانه این شاکله شکل گرفته است.

دبیر شورای هماهنگی گروه های فرهنگی حوزه یادآورشد: این مجموعه دارای سه هویت است که اولین آن پیگیری مطالبات مقام معظم رهبری و ماهیت انقلاب از مسئولان حوزه و کشور است؛ دومین هویت، تلاش در جهت ارتقای روحیه انقلابی گری در میان طلاب است، زیرا طلاب و حوزه ما انقلابی است و باید این جریان نیز توسعه یابد؛ سومین هویت نیز پیشگری از نفوذ جریاناتی است که دشمنان برای راهیابی آنها در حوزه تلاش ها کرده و خواهند کرد.

وی گفت: این مجموعه دارای سه رکن است که اولین آن مجمع عمومی است که از هر گروه فعال تبلیغی فرهنگی یک عضو در آن حضور دارد؛ دومین مرکز نیز شورای مرکزی است که 7 نفر در آن حضور دارند که هر سال یک بار انتخاب می شوند؛ سومین رکن نیز شورای بالادستی که کلیت کار را هدایت می کند.

حجت الاسلام والمسلمین مقدمی اظهارکرد: محدوده عملیات امر به معروف و نهی از منکر، مسئولان حوزه و نظام است؛ سعی شده در کارهای خرد ورود نکنیم؛ در این زمینه هم نقد و هم تقدیر و تشکرهایی انجام می شود.

وی افزود: توانمندی های این مجموعه شامل زمینه سازی برای حرکت های مهم و تحولی در حوزه است؛ گفتمان سازی و ایجاد مطالبه عمومی به عنایت بزرگان حوزه از جمله ظرفیت های این مجموعه است؛ همچنین این مجموعه می تواند نسبت به آمایش های مرتبط به فعالیت حوزویان نقشی مهم داشته باشد؛ همچنین می تواند ظرفیت های خوبی را در زمینه ابلاغ و مبدل کردن برنامه های بلند مدت و یا میان مدت به یک گفتمان جاری اثرگذار باشد.

دبیر شورای هماهنگی گروه های فرهنگی حوزه عنوان کرد: این مجموعه دارای طلاب و فضلای متخصص در زمینه های مختلف علمی و فنی و رسانه ای و فرهنگی و.. است و قطعا می تواند بارهای به زمین مانده بسیاری را بردارد؛ تا کنون 106 جلسه کاری برگزار شده است و در زمینه ارایه نامه ها بیانیه ها و گوشزد مشکلات و آسیب ها و... انجام شده است.

تهدیدات بسیاری حوزه و فضای فرهنگی انقلاب را فراگرفته است

در ادامه این نشست اعضای شورا به ارائه بحث های خود پراختند؛ در ابتدا حجت الاسلام غفاری از اعضای این شورا گفت: امروزه تهدیدات بسیاری حوزه و فضای فرهنگی انقلاب را فراگرفته و به همین دلیل باید با تمام ظرفیت های خود به مقابله با این جریانات برویم.

وی اظهارکرد: حوزه دردمند و حامی همیشه مردم بوده است، ولی عده ای امروز از بیرون می خواهند این مساله را در بین مردم مطرح کنند که حوزه راضی به این وضعیت اقتصادی و اداره کشور است؛ به همین خاطر است که هیچ عکس العمل جدی در این زمینه ندارد؛ به همین خاطر باید جریان مطالبه گری ضمن حفظ آرامش و حرمت نظام واکنش های جدی نسبت به مسایلی که به ضرور کشور، نظام و انقلاب است داشته باشیم.

در ادامه روح الله عباسپور پور از فعالان رسانه ای حوزه گفت: نظام جامع ارتباطات و رسانه از نیازمندی های جدی حوزه امروز است؛ در این عرصه باید چشم انداز واحدی بوجود بیاید تا بتواند حضور فعالی در عرصه های مختلف داشت؛ این حرکت باید جریان ساز باشد.

در ادامه حجت الاسلام کلاته در سخنانی بیان کرد: زمانی که لفظ تبلیغ به ذهن خطور می کند، مباحث دیگری مطرح می شود؛ تبلیغ زمانی تاثیر دارد که با دل همراه باشد؛ در فضای تبلیغی، گروه های خودجوش و مردم نهاد و جهادی فعال شده اند که در گذشته کمتر دیده می شدند، ولی امروز با دید دیگری به این گروه ها نگریسته می شود.

وی افزود: اگر این گروه های جهادی واقعا دیده شوند و به سراغشان برویم می توانیم نقش مهمی در حل مشکلات و دغدغه های آینده داشته باشیم؛ موفقیت ما در محدوده امکانات نیست؛ بلکه به اندازه اتصال ما به خدا است.

این فعال عرصه تبلیغ فرهنگی بیان کرد: حضور جهادی مبلغان به خصوص در اربعین نگاه بسیاری از مردم را به حوزه و حوزویان تبیین کرد؛ اگر بتوانیم این گروه های مردمی و جهادی در کشور را حمایت کنیم قطعا از برکات وجودی

آنها استفاده بیشتری خواهیم کرد.

حجت الاسلام والمسلمین روانبخش نیز از اعضای این شورا در ادامه این نشست گفت: مرجعیت جایگاه عظیمی بین مردم دارد؛ نباید کاری کنیم که بیرونی ها برای حوزه تصمیم بگیرند؛ برخی افراد نیز سعی می کنند که به این جایگاه برسند که باید مراقب این جریانات بود.

وی افزود: در این زمینه و در خصوص جایگاه مرجعیت باید فکری اساسی کرد که هم قداست مرجعیت حفظ شود و هم وزنه علمی و جایگاه فکری و.. آنها مشخص شود؛ نباید اجازه بدهیم جریانات نفوذی در این جریان راه پیدا کنند.

این فعال تبلیغی حوزه بیان کرد: مساله دوری از دولتی شدن حوزه بسیار مهم است؛ اگر حوزه از نظر مالی به دولت وابسته باشد حتی در امور زیربنایی قدرت نقد  گرفته می شود؛ نباید با حمله به برخی تجمعات حوزوی قدرت نقد طلاب را گرفت، زیرا عده ای علاقه دارند که حوزویان را راضی به شرایط سخت امروز جلوه دهند.

وی گفت: طلاب باید در عرصه تبلیغی ویژگی های خاصی داشته باشند که یکی از مهمترین آنها برخورداری از علمیت ویژه است؛ باید سوژه های خوبی برای سخنرانی ایجاد کرد و خوراک تبلیغی مبلغان را فراهم آورد تا در این عرصه تاثیرگذاری بیشتری انجام شود.

در ادامه این نشست برخی دیگر  از فعالان تبلیغی حوزه، به  حمایت از مجموعه ها و گروه ها تبلیغی تاکید کردند.

پیامک ها را شخصا جواب می دهم

در پایان این نشست، آیت الله اعرافی مدیر حوزه های علمیه  نیز در سخنانی گفت: در شبانه روز شخصا بیش از 100 مورد پیامک های مختلف را از همه طلاب و... پاسخ می دهم؛ حجم کار من بسیار سنگین  است، ولی سعی می کنم تمرکز بیشتری در این عرصه داشته باشم.

انقلابی تر شدن حوزه یک اصل اساسی است

وی افزود: انقلابی بودن و ماندن و انقلابی تر شدن حوزه یک اصل اساسی است که یک راهبرد کلان و یک هدف بزرگ است که همه ما باید نسبت به آن التزام داشته باشیم.

مدیر حوزه های علمیه بیان کرد: خوشبختانه در این زمینه فعالیت های خوبی انجام شده و جلسات مختلفی در استان های مختلف به خصوص در عرصه بصیرت افزایی برگزار گردیده است.

وی با اشاره به فعالیت های طلاب و فضلای شورای هماهنگی گروه های فرهنگی بیان کرد: مجموعه شما باید در زمینه عناصر و مولفه های انقلابی بودن حوزه یک کار تحقیقی و منشور تخصصی تهیه کند؛ عناصر و مولفه های انقلابی بودن حوزه، تحلیل واقعیت است که دورنما و چشم انداز مهمی را پیش روی ما می گشاید.

وی گفت: زمانی که از حوزه انقلاب صحبت می کنیم، باید زیرساخت علمی متناسب با دنیای امروز را داشته باشد؛ هم اکنون این زیرساخت را به این شکل نداریم و باید ایجاد شود؛ زیرا ظرفیت های آن را به صورت بالقوه داریم که باید متناسب با دنیای امروز عرضه شود.

وی افزود: امروزه اساتید متعددی روی درختواره های علمی حوزه کار می کنند که این مساله نشان دهنده زنده بودن این جریان است؛ در عرصه های مرتبط به فلسفه های مضاف و فقه محیط زیست و... نیازمند تولیدات بیشتر هستیم که خوشبختانه زمینه های آن در حال ایجاد و گسترش است.

عضو شورای عالی حوزه بیان کرد: درختواره رشته ها هنوز رونمایی نشده است و بیش از یک و نیم سال است که ده ها استاد در حال فعالیت هستند؛ ماه های دیگر به روشنی این مساله رونمایی می شود و 200 رشته طبقه بندی شده در مباحث آموزشی به رویت می رسد و پایه کار با شکل جدید برای پاسخگویی به نیازهای روز فعال می شود.

وی گفت: خوشبختانه فعالیت های کلانی در عرصه فقه اجتماعی برای پاسخگویی به نیازهای خرد و کلان انجام شده؛ در این عرصه نیازمند نقد و بررسی همه ارکان حوزه هستیم.

مدیر حوزه های علمیه  افزود: طرح آمایش از سوی مدیریت انجام شد؛ مقام معظم رهبری واقعا از این طرح رضایت داشتند؛ کارویژه های روحانیت در عصر جدید در ارتباط با خود، نظام و بین الملل تهیه شد و بیش از 200 کارویژه مطرح شد و شاخص ها نیز ارایه و بررسی شد؛ حوزه نیز برنامه های مکمل را نیز بیان کرد.

 

مسجد طراز می تواند رشد اجتماعی را فراهم کند

آیت الله اعرافی یادآورشد: یکی از کارهای مهم این فعالیت، شاخص گذاری برای فعالیت مساجد و بیان مولفه های مساجد شاخص و طراز بود که می تواند الگوی مهم رشد اجتماعی را فراهم کند.

وی گفت: حوزه باید به این زیرساخت اهتمام بورزد؛ در حال حاضر با یک نگاه کلان راهبردی منظومه ای در این حوزه کار می شود؛ نگاه ما نگاه کلان و راهبردی و منظومه ای است؛ اگر این نظام جامع آموزشی دنبال شود در آینده کسی نمی تواند به ما بگوید که چرا حوزه در عرصه های مورد نیاز ورود نداشته است.

وی افزود: مطالعات آینده پژوهی و راهبردی بسیار مهم است؛ 28 سال پیش در فرانسه و سوئیس بازدید کردم؛ در آن زمان مطالعه ای که آنها روی حوزه ما داشتند، در کشور خود ما انجام نشده بود؛ آنها روی تک تک شخصیت های علمی و حتی دگر اندیشان منتقد نیز کار کرده و می کنند.

مقام معظم رهبری تاکیدات فراوانی بر حفظ حرمت مراجع  دارند

مدیر حوزه های علمیه یادآورشد: انقلابی بودن حوزه در واقع پشتوانه حرکت انقلاب در عرصه های مختلف جهانی است؛ در این عرصه نیز نیازمند هوشمندی و ظرافت است؛ مقام معظم رهبری تاکیدات فراوانی روی حفظ حرمت مراجع عظام تقلید دارند؛ در این عرصه در مناسبات حوزوی باید هوشمندی داشته باشیم.

وی گفت: در ذیل نمادهای انقلابی بودن و سطوح روئین تر انقلابی بودن باید کارهای مهمی انجام داد؛ از جمله این مباحث، بحث استاد در حوزه است؛ استاد باید از آگاهی و بصیرت خوبی برخوردار باشد؛ فضلا و طلاب خوش فکر می توانند در این جهت طرح های خود را نیز ارایه دهند.

مدیر حوزه های علمیه یادآورشد: دوره های کاملی در زمینه درس های مرتبط به ولایت فقیه و نظام سیاسی اسلام برگزار می شود که در هر استان چند استاد داشته باشیم که این جریان ادامه نیز پیدا خواهد کرد.

آیت الله اعرافی عنوان کرد: از جمله مسایل مهم در این حوزه، مقوله نظام جامع اندیشه اسلامی است؛ یعنی یک طلبه در سطح یک و سطوح بالاتر، باید منظومه فکری اسلام را با نگاهی نظام مند دنبال کند و به آن آشنا باشد؛ در تابستان گذشته 20 هزار نفر در این عرصه دوره دیدند که در سالهای گذشته در حدود 2 هزار نفر بوده است.

وی گفت: در این عرصه باید در زمینه آسیب های حوزه نیز تلاش جدی انجام شود؛ جریان های سیاسی و اجتماعی و اخلاقی و خانوادگی و...شامل آسیب هایی است که باید آنها را شناخت و در جهت حل آنها گام برداشت.

دشمنان می خواهند جامعه حوزوی را از درون مسموم کنند

استاد حوزه علمیه قم افزود: دشمنان روی این آسیب ها سرمایه گذاری می کنند و سعی می کنند ویروس هایی را وارد کنند و جامعه حوزوی را از درون مسموم کنند که باید با همه توان در مقابل آنها بایستیم.

وی عنوان کرد: از جمله مشکلات کلان زیرساختی این است که حوزه از نظر بودجه وصل به نهادهای دولتی است؛ همه این بودجه ای که نهادهای حوزوی از دولت می گیرند به نصف رسیده که این بودجه به اندازه دو دانشگاه کشور هم نیست؛ همه ایران و همه جهان تحت پوشش فعالیت حوزه است، ولی این دو دانشگاه تنها در مرز داخلی فعالیت دارد، ولی بودجه آنها از حوزه بیشتر است.

آیت الله اعرافی یادآورشد: این مساله یک رنج بزرگ است که باید آن را معالجه کرد؛ رنج دیگر آن است که نهادهای حوزوی برای مباحث اعتبار و مدرک و رشته های علمی خود باید مستقل تر باشد و اعتبار آنها نیز باید مستقل باشد؛ موسسات و مراکز فرهنگی باید از خود مدیریت مجوز بگیرند؛ یعنی اعتبار یابی حوزه در ابواب آموزشی و مدرکی و... باید به خود حوزه متکی باشد.

 

در عرصه مدیریت همیشه حامی توسعه و زیرساخت سازی و.. هستم

وی گفت: سلوک و زیست روحانیت بسیار مهم است؛ بنده در عرصه مدیریت همیشه حامی توسعه و زیرساخت سازی و.. هستم و اعتقاددارم که نباید با نگاه دگم رفتار کرد، ولی نباید فعالیت های توسعه ای زننده و خلاف شئون روحانیت باشد؛ مسایل تجملاتی و تشریفاتی نباید وجود داشته باشد؛ در عرصه زیست و سلوک روحانیت در حوزه اشخاص و نهادها نیازمند تولید یک منشور است.

آیت الله اعرافی یادآورشد: تحلیل مسایل و انتقال این تحلیل ها به روسای قوا و مسئولان کشور بسیار مهم است؛ حوزه در عرصه های مختلف از جمله بانک و اقتصاد مقاومتی، سند  2030 و... تحلیل های علمی ارایه کرده؛ تحلیل های فنی را به مقام معظم رهبری و مراجع و...عرضه شد که قانونی که برای اصلاح بانکداری به مجلس رفت هم متوقف شد.

وی گفت: سلسله مطالعات و تحلیل ها و به همراه پیشنهاداتی که از حوزه به مسئولان منعکس شود، حرکت ارزشمندی است که می تواند زمینه های مختلفی را پوشش دهد؛ برای اولین بار است که حوزه امروزه دارای بیش از 20 سند راهبردی کلان است.

مدیر حوزه های علمیه کشور یادآورشد: تقاضا داریم که این مجموعه کار خود را دنبال کند و حوزه نیز با تمام مشکلاتی که امروز وجود دارد در خدمت این مجموعه ها هستیم.

 

نظر شما