شناسهٔ خبر: 29275725 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

چرا دشمن با جنگ رسانه‌‌ای جوانان را هدف قرار داده است؟

R41374/P1377/S6,49/CT6

هم‌اکنون رسانه‌ غربی در جامعه اسلامی سایه‌ای بر سر تمدن و فرهنگ اسلامی افکنده و شتاب ایجاد تمدن اسلامی را با مشکل مواجه کرده که تقویت رسانه اسلامی به شکل مضاعف یک لازمه اساسی و مهم است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اردبیل، جنگ رسانه‌ای یکی از ابزارهای محکم و قوی دشمنان برای پیاده‌سازی اهداف و نقشه‌های شومی است که بدون ریختن هیچ خون و سلاحی پایه‌ریزی شده و مهم‌ترین هدف در این زمینه نابودی نظام اسلامی و زیرسلطه درآوردن کشورهای اسلامی برای بنا نهادن حکومت ظلم و جور در جهان است.

دشمنان با نقشه‌های اهریمنی درصدد هدایت افکار و اذهان عمومی به سمت انحراف و زوال هستند و نسل جوان و امروزی مهم‌ترین هدفی است که نشانه رفته‌‌اند و هم‌اکنون با سلطه‌ای که دارند تمامی ابعاد را زیرپوشش قرار داده‌اند که باید در برابر این توطئه‌ها سنگرهای مستحکمی از اعتقادات و ایمان در جامعه بنا شود.

یکی از ابزارهایی که سرعت بدون محدود به دشمنان بخشیده نفوذ وسایل الکترونیکی با هدف تغییر هویت جوانان اسلامی است به گونه‌ای که دشمنان با استفاده از این ابزارها فرهنگ‌های غربی‌ را در جامعه پدیدار می‌کنند تا جوانان رنگ و بوی دیگری به خود بگیرند و با کنار گذاشتن اعتقادات و مذهب در جامعه به سمت نابودی کشانده شوند.

رسانه‌ها به قدری رشد یافته‌اند که دیگر مجالی برای خواندن کتاب و منبع نیست؛ به میدان‌گاهی تبدیل شده‌‌اند که یک جا ذهن‌ها را احاطه می‌کنند؛ درحقیقت رسانه‌ها اکنون وارد میدان شده‌اند تا شبهه‌افکنی و شائبه‌سازی کنند و ذهن‌ها را به هر سمتی که می‌خواهند معطوف ساخته و دل‌ها را از معنویت و دلدادگی به اهل بیت(ع) دور کنند.

رسانه‌های ارتباط جمعی از سویی مفهوم «حقوق بشر و آزادی» را پر فضیلت جلوه داده و از سوی دیگر غرب را مهد‌ آزادی و مدافع حقوق بشر قلمداد می‌‌کنند در حالی که بیشترین نقض حقوق بشر و آزادی در این کشورها انجام می‌شود.

هویتی که هم‌اکنون رسانه‌های الکترونیکی جدید در تلاش برای ترویج آن هستند در حقیقت هویتی فراملی و احتمالاً هویتی غربی است که بی‌شک این هویت می‌تواند با هویت ملی -  ایرانی در تضاد باشد و در این زمینه ارتقا و توسعه سواد رسانه‌ای یک مسئله و اولویت مهم است، چرا که جامعه اسلامی نیازمند برخورداری از فرهنگ روزمحور، همراه با مسائل روز جهان است تا بتواند در برابر دشمنان خلاهای رسانه‌ای را آن طور که باید و شاید برطرف کند.

امروز جنگ رسانه‌ای با در نظر گرفتن تمامی ابعاد وارد میدان شده که شبکه‌های ماهواره‌ای نمود کامل این امر است و دشمنان با هزینه‌های گزاف هزاران شبکه ماهواره‌ای را مستقیما برای جنگ با نظام مقدس انقلاب اسلامی سرپا نگه داشته‌اند که خنثی‌سازی این توطئه‌ها نیازمند آگاه‌سازی و بصیرت در جامعه است.

رسانه با زیرپا گذاشتن قوانین شرعی و اسلامی و اعتقادات مذهبی یک جنگ بزرگ به راه انداخته است تا با زیبا جلوه دادن نمایش‌های شیطانی و پلید و پخش شبکه‌های ماهواره‌ای کم‌کم بتواند رنگ و بوی اعتقادات و باورهای اسلامی را از چهره جامعه اسلامی بزداید و با سرگرم و مشغول کردن مردم مجالی برای پیاده‌سازی نقشه‌های شوم خود پیدا کند.

اگر به چند دهه گذشته برگردیم این مهم را درمی‌یابیم که رسانه تا چه اندازه توانسته در بین خانواده‌ها فاصله و خلاهایی ایجاد کند، ابعاد زندگی مردم را تغییر داده و علاوه بر تغییر آداب و رسوم اسلامی چهره اسلامی را نیز دچار مشکل کرده است.

شبکه‌هایی که به راحتی توانستند مانند یک ویروس در جامعه اسلامی شیوع پیدا کرده و همچون هکری حرفه‌ای ذهن‌ها را مغشوش کرده و ارزش‌ها و باورهای مردم را تحت تاثیر خود قرار دهند.

این شبکه‌ها به عنوان مناسب‌ترین بستر دشمنان جای خود را در جامعه اسلامی پیدا کرده و هر روز داستان تلخی که غرب‌گرایی را در جامعه رواج داده شاهد هستیم.

از کودک‌آزاری گرفته تا عادی‌سازی روابط نامشروع بین مردان و زنان و حتی خودنمایی و حرکات تجملاتی و نمایشی و تغییر پوشش؛ همه و همه نشان از ترویج فرهنگ غرب در جامعه است که متاسفانه کم‌کم در جامعه اسلامی نمود پیدا کرده و جاافتاده می‌شود که بی‌شک این مسئله خطر و تهدیدی بزرگ برای ما به شمار می‌رود.

ماهواره مهم‌ترین ابزار دشمن برای تأمین منافع مزدوران است که حس سرخوردگی و عقب ماندگی جهان سومی را به نسل جوان القا می‌کند تا از این طریق فرهنگ خود را برتر معرفی کرده و نوجوانان و جوانان ما را غرب‌زده کند.

شبکه‌های خبری ماهواره‌ای همچون بی.بی.سی به دنبال کنترل افکار و اذهان عمومی است و تلاش دارد با القای اخبار هدف‌دار افکار و عقاید مردم را به سمت غرب متمایل و آن‌ها را نسبت به جمهوری اسلامی ایران بی‌اعتماد کند و در نهایت از این طریق بتواند غرب‌گرایی را توسعه داده و کشورهای مخالف را از درون با چالش مواجه کند.

دشمنان انقلاب اسلامی ‌از طریق نبرد رسانه‌ای و ایجاد عملیات روانی و استفاده از حربه تبلیغات به وارونه‌نمایی، سیاه‌‌نمایی و در رویکردی هدفمند به‌طور دائم ضعف‌ها و کمبودهای موجود در جامعه را بزرگ نشان داده و حول آن تبلیغ می‌کند که این مسئله نیز در جای خود بسی تامل دارد.

دیدن برنامه‌های ماهواره‌ای در جامعه در حال گسترش است و اخیرا برخی از خانواده‌ها آگاهانه یا ناآگاهانه اوقات فراغت فرزندان خود را با برنامه‌های آن پر می‌کنند، اما نباید از تاثیر تماشای برنامه‌های ماهواره‌ای بر روند تحصیلی و فرهنگ ایرانی اسلامی آن‌ها غافل شد؛ زیرا بیشتر برنامه‌های ماهواره‌ای به دنبال خالی کردن ذهن نوجوانان و جوانان از ارزش‌های فرهنگی و دینی هستند و بی‌توجهی به این مسئله می‌تواند عواقب نافرجامی به دنبال داشته باشد.

بیشتر برنامه‌های ماهواره‌ای به تخریب نظام خانواده پرداخته و در این بین گسترش فساد در روابط مختلف از جمله روابط آزاد در میان زنان و مردان کاملا مشهود است؛ تماشای این گونه سریال‌ها و فیلم‌ها در زمان اوقات فراغت فرزندان بر ذهن آن‌ها تاثیرات مخربی می‌گذارد و سبب می‌شود که نوجوانان و جوانان در خلوت خود افکار نامناسب و شیطانی را به دلشان راه دهند و بدترین تاثیری که بر روی مخاطبان می‌گذارد رشد مصرف‌گرایی و مدگرایی، بی‌بند و باری و فروپاشی بنیان خانواده‌ها و برهم زدن آرامش است.

برخی دیگر از شبکه‌های ماهواره‌ای، سبک‌های جدید و نامناسبی از موسیقی‌ها را پخش می‌کنند که نوجوانان و جوانان در اوقات فراغت خود به این موسیقی‌ها که روح و روان آن‌ها را مورد تخطئه قرار داده و تأثیرات بسیار نامناسبی بر اعصاب و روان آن‌ها می‌گذارد، گوش فرا می‌دهند که تک تک این موارد می‌تواند جامعه اسلامی را با فرهنگ غربی آمیخته کند.

دشمنانی که کماکان در بین افکار و ذهن مردم لانه گزیده و با فرهنگ‌سازی غلط خود ذره ذره افکار مردم را نابود می‌کنند با همین ماهواره که سلاحی خیلی قوی‌تر از توپ و تانک است در تلاشند به نتیجه برسند و دین و مذهب و اعتقادات و باورهای مردم را هیچ و پوچ در ذهن مردم جلوه دهند.

اگر سری بزنیم به شهر و دیار خودمان می‌توانیم به این مهم برسیم که برخی اکنون از مراسمات معنوی و عزاداری بهانه‌ای برای پیاده‌سازی نقشه‌های شوم استفاده می‌کنند و اگر کلوپ و سایتی به خود اجازه می‌دهد که برای فروش محصولش، "هدف نهضت حسینی" را زیرسئوال ببرد و با نام "نوحه شاد مخصوص ماشین" آن را به فروش برساند نباید به هیچ وجه شک کرد که دشمنان در اعتقادات ارزشی و مذهبی مردم نفوذ کرده‌اند.

مداحی‌هایی که با ریتم آهنگ‌های شاد آمیخته شده و نوشته‌های پشت ماشین‌هایی که مکتب حسینی را با کلمات تمسخرآمیز لکه‌دار می‌کند در واقع نشان از حضور پررنگ دشمنان در فضای مجازی و تاثیرگذاری بی‌شائبه آنان است؛ همان طور که مقام معظم رهبری نیز در این باره فرموده‌اند: "اسمش فضای مجازی است در حالی که واقعا فضای حقیقی است!" پس باید این مهم را دریابیم که هم‌اکنون دیگر زمان نشستن و بی‌خیال شدن نیست و آستین همت مسئولان و مردم باید بالا زده شود.

مراسمات عزاداری دیگر رنگ و بوی گذشته را ندارد و تنها راه پیشگیری از آسیب‌های محرم بازگشت به سنت‌هاست  چرا که اگر بخواهیم حقیقت را قبول کنیم بسیاری از سنت‌های محرم به فراموشی سپرده شده و آئین‌ها و سنت‌های عزاداری‌های گذشته بسیار کمرنگ شده و همانند گذشته به چشم نمی‌خورد و دشمن نیز این مسئله را فرصتی قرار داده تا به نام اسلام از ایام عزاداری به عنوان یک تهدید برای جهان اسلام استفاده کند.

وقتی کمی در برهه زمانی به عقب برمی‌گردیم یادمان می‌افتد که کم‌تر کسی در ایام محرم لباس روشن بر تن می‌کرد یا موزیک و آهنگی شاد با صدای بلند گوش می‌داد، یادمان می‌افتد کوچه‌هایی که تا اربعین حسینی بوی عطر نذری‌هایش همه جا می‌پیچید و هیئت‌های عزاداری که هر شب در محله‌هایمان برگزار می‌شد، یادمان می‌افتد که از پیر و جوان و زن و مرد و کودک همه در مراسمات عزاداری حضور داشتند و بیرق و پرچم‌های عزاداری با چه شکوه و احترامی در دست‌های عزاداران بود و یادمان می‌افتد که قبل از شروع محرم به استقبال این ماه می‌رفتند و خود را آماده می‌کردند.

هنوز یادمان نرفته روزهای فراموش نشدنی ایام محرم و صفرهای گذشته با سنت‌های زیبای مذهبی که در کنار این آئین‌ها و سنت‌ها حرمت و احترام به سالخوردگان لذت‌بخش‌تر از هر چیز دیگری بود که وقتی جوانی پیری را می‌دید که وارد مجلس می‌شود همان لحظه بی‌درنگ او را به بالای مجلس دعوت می‌کرد و در آن زمان حرمت و احترام معنایی دیگر داشت.

این‌ها بودند حرمت‌های امام حسین(ع) و عزاداری واقعی مملکت ما؛ باید با نگاه ژرف و عمیق به گذشته برگردیم و جامانده‌ها را برداریم و چیزی از این زیبایی‌های عزاداریمان جا نگذاریم؛ نباید اجازه دهیم دشمنان با طمانینه وارد ارزش‌ها و مذهب اسلامی ما شوند و فکر کنند چه خبر است؟ بلکه ما باید به آنان گوشزد کنیم که خودشان را جمع و جور کرده و بار و بندیل خود را بسته و عقب بایستند.

متاسفانه در این ایام لباس‌های مخصوص عزاداری شکل و سیاقی خاص دارند و با نام‌های عجیب و غریبی مثل یقه زینبی و اسرای کربلا به فروش می‌رسند که به این معنی است که باید احتیاط را شرط عقل قرار داده و مطیع و فرمانبردار کسانی که نه ارزش‌های مردمی و نه ممکلت و مردمانش برایشان مهم است نباشیم که این موضوع در جامعه کاملا ملموس است و فقط کمی بصیرت می‌خواهد.

باید دشمنان به این حقیقت برسند که ملت ایران فرصت و مجالی به دشمن نخواهد داد که بتوان با عقاید و ارزش‌های آن شوخی کرد و غرب‌گرایی را در آن مد کرد، بلکه باید قسمت‌هایی از معرفت، آزاده‌خواهی و دینداری و تعصب به اهل بیت(ع) در این مملکت یاد بگیرند و ما را الگوی خود قرار دهند و رسانه اسلامی را جایگزین رسانه هیچ و پوچ خود کنند.

مهم‌تر از همه آن که در این ایام باید از هر گونه بدعت و خرافاتی دوری شود، چرا که این مسئله آب در آسیاب دشمن ریختن است و در حقیقت قویا دشمن درصدد است پیام زلال عاشورا را با توطئه‌هایی که در سر دارد آمیخته و در نهایت یک پیام ناخالص را به عنوان خروجی در جهان اسلام به رخ بکشاند.

نباید ماه محرم و صفر را محدود به ایام عزاداری کنیم و فقط به ظاهر مسئله بسنده کنیم؛ نهضت امام حسین(ع) و یارانش برای برپایی قیام عاشورا هم باید با ابعاد مختلف بررسی شود، چرا که هم‌اکنون طوری نیست که دشمنان فقط به دنبال کمرنگ کردن اعتقادات مذهبی مردم باشند بلکه آن‌ها می‌خواهند راه و هدف عاشورا را از قلب مردم بزدایند و در حقیقت دشمنان تمامی ابعاد و جوانب را برای نابودی در نظر گرفته‌اند.

ما باید جامعه را از بعد علم به مکتب حسینیت تقویت کنیم؛ باید سنگرهای مهدویت را در جامعه تقویت کنیم؛ باید آجرهای دین و ایمان را بچینیم و باید راه و هدفی که عقل سلیم قبول دارد را ادامه دهیم.

طوری نباشد که در جامعه‌ای زندگی کنیم که به نام اسلام باشد ولی حقیقت و محتوای آن به نفع و خواسته دشمنان رقم بخورد؛ این بار باید آستین‌ها را بالا زده و برای شکست دشمنان بصیرت و آگاهی را به حد اعلی برسانیم؛ باید به این حقیقت واقف بود که اگر امنیت و اقتداری فراگیر در کشورمان بوده به برکت خون شهدایی به دست آمده که با هدف ادامه نهضت و مکتب حسینی قدم برداشته‌اند.

شهدایی که هدفشان احیا و حفظ اسلام بوده و اگر بی‌توجهی به این مسئله نشان دهیم گویا که اهداف شهدا را به فراموشی سپرده‌ایم و این خواسته‌ دشمنان است و نه ما!!!!

جامعه‌ خود را به دست چپاولگرانی ندهیم که ارزش و قدسیت معنوی و اهل بیت(ع) برایشان معنی ندارد و فقط می‌خواهند فساد را در جامعه اسلامی ترویج داده و به دنیا نشان دهند که اسلام بر پایه فساد بنا شده در صورتی که به برکت ارزش معنویت اهل بیت(ع) است که ملت ایران توانسته سیلی‌های محکمی بر دهان یاوه‌گویان زده و با این مهم که اسلام و حق همیشه پیروز و سرافراز است از هیچ توطئه‌ و قدرتی نمی‌هراسد.

اولیا و خانواده‌ها در وهله نخست باید سواد رسانه‌ای خود را افزایش دهند و سپس در کنار فرزندانشان به عنوان یک همراه و همفکر باشند طوری که فرزندان در دامان انواع رسانه‌های دیجیتالی و غربی محبوس نشوند و بدانند که رسانه صرفا برای سرگرمی نیست و می‌تواند وسیله انتقال و استحاله فرهنگی باشد.

دلشوره‌های رهبر معظم انقلاب اسلامی را در ارتباط با جنگ رسانه‌ای جدی بگیریم چرا که طبق فرمایشات ایشان «این فضای مجازی امروز از فضای حقیقی زندگی ما چند برابر بزرگ‌تر شده و بعضی‌ها در فضای مجازی تنفس می‌کنند. جوانان هم سر و کار دارند با فضای مجازی. این جا لغزشگاه است.» !!!!!!!!!!!!!

این حقیقتی بیش نیست که اگر جوانان را به حال خود رها کنیم چه بلایی بر سرشان می‌آید که در این زمینه مقام معظم رهبری به معلمان توصیه کردند که «حالا که شما با فضای مجازی آشنایید؛ آیا واقعا در این فضا ادب رعایت می‌شود؟ خب نمی‌شود یا در بخش مهمی نمی‌شود. این‌ها را باید رشد داد در نوجوان و جوان.» که تمامی این موارد اهمیت آشنایی صحیح با فضای مجازی را به طور کامل مشخص و رسالت مسئولان فرهنگی را مضاعف می‌کند.

رهبر کبیر انقلاب اسلامی در سخنان اخیر خود ضمن اشاره به تاثیر فوق‌العاده رسانه‌ها در بین افکار مردم چنین فرمودند: « ابزار رسانه مانند سلاح شیمیایی عمل می‌کند؛ تجهیزات را از بین نمی‌برد اما قدرت انسان‌ها را می‌گیرد. فعلاً دشمن از ابزار رسانه برای اثرگذاری بر افکار عمومی استفاده می‌کند. ابزار رسانه، ابزار مهم و اگر دست دشمن باشد، ابزار خطرناکی است.» که به همین دلیل نباید رسانه را ابزار و وسیله‌ای برای دستیابی به اهداف شومی که دشمنان در سر در دارند قرار دهیم.

آینده‌نگری‌های امام راحل نیز در ارتباط با تاثیرگذاری بالقوه رسانه در بین عموم مردم نیز قابل توجه است که در این زمینه ایشان این طور فرموده‌اند: « آن طور که مردم به دستگاه‌های رسانه‌ای توجه می‌کنند به هیچ دستگاهی توجه نمی‌کنند و اگر این دستگاه اصلاح شود و برنامه‌های آن اصلاحی باشد یک مملکت اصلاح خواهد شد.» که تک تک این موارد نشان می‌دهد که نباید سبک و روال زندگی را زیرسلطه رسانه‌های غرب قرار داد.

فضای مجازی به عنوان یک قدرت نرم فوق‌العاده در عرصه‌های مختلف از فرهنگ، سیاست، اقتصاد، سبک زندگی، ایمان، اعتقادات دینی و اخلاقیات بر لزوم طراحی مناسب و دقیق برای حفظ حریم امنیت فکری و اخلاقی جامعه تاثیر می‌گذارد.

لازمه حضور فعال و تأثیرگذار در فضای مجازی تمرکز در تصمیم‌گیری، جدیت در اجرا بدون از دست دادن زمان هماهنگی میان دستگاه‌ها و پرهیز از موازی‌کاری و تعارض است که در این ارتباط مسئولان باید با تعامل و همکاری همه‌جانبه در راستای حل مشکلات گام بردارند.

باید با استفاده از توانایی‌ها و استعدادهای جوانان کشور و با سیاستگذاری صحیح و اقدامات سنجیده و هماهنگ و بدون از دست دادن زمان به سمت خروج از حالت انفعال در عرصه فضای مجازی و حضور فعال و تأثیرگذار و تولید محتوای اسلامی متقن و جذاب حرکت کنیم تا دشمن چاره‌ای جز عقب‌نشینی نداشته باشد.

اگر جوانان مملکتمان را با مولفه‌های فرهنگی و تربیتی اسلامی رشد و پرورش دهیم شکی نیست که جامعه ما کمبود و خلا از این بابت نخواهد داشت و وقتی ملت ایران اسلامی جنگ‌های سخت را پیش پا گذاشته و از برهه‌های دشوار زمانی موفق بیرون آمده همچنان نیز می‌تواند اهداف دشمنان را خاک کرده و به کوری چشم آنان موفق شود.

آری؛ درست است که هم‌اکنون در یک جنگ اقتصادی دشوار قرار گرفته‌ایم ولی در این مورد نیز رسانه حرف نخست را زده و توانسته تاثیرگذاری خود را نشان دهد؛ راهکار این امر مدیریت مسئولان با به‌کارگیری تمامی ابعاد و موقعیت‌ها است تا بتوان به نتیجه‌ مطلوب رسید چرا که دشمنان همین را می‌خواهند که ملت ایران به عنوان پشتوانه اصلی نظام مقدس اسلام هراسی از خود نشان داده و خود را ببازد.

حمایت از تولیدات داخلی در سالی که مزین به همین نام است یک پشتوانه مهم برای ما است تا بتوانیم با تقویت بنیه اقتصادی کشور در مقابل تحریم‌های دشمنان ایستاده و با قاطعیت به آنان ثابت کنیم که هیچ حیله و ترفندی نمی‌تواند مردم را از زنده نگهداشتن یاد و خاطره شهدای والامقام و دستاوردهای یادگاران انقلاب اسلامی غافل کند و دشمنان این مهم را درک نمی‌کنند که ملت ایران برای رسیدن به امنیت و اقتدار کنونی تاوان‌های آرمانی پس داده است.

ضعف مسلمانان در حوزه سواد رسانه‌ای سبب تضعیف تمدن اسلامی می‌شود

مسئول مرکز سواد فضای مجازی دفتر استانی سازمان فضای مجازی سراج در اردبیل در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در ارتباط با تاثیر رسانه‌های غربی بر تمدن اسلامی ضمن ارائه راه‌حل در این باره اظهار داشت: دو مولفه مردم و فرهنگ اسلامی و مولفه مردم و رسانه مدرن در این بحث مطرح است.

اکبری افزود: اگر در بعد جهانی به تمدن اسلامی نگاه کنیم می‌بینیم که اسلام روز به روز در حال پیشرفت است ولی نه در کشورهای اسلامی، در قاره اروپا، آمریکا و آفریقا و دلیل این قضیه این است که مردم این مناطق از تحقیق و نیاز به این مرتبه از تمدن اسلامی روی آورده‌اند، اما در کشورهای اسلامی به خاطر دستبردهای تاریخی و اکثر حملات و استعمارهای پی در پی ریشه دینی کشورها سست شده و مردم از ایمان به سمت سست ایمانی قدم گذاشته‌اند.

وی بیان کرد: برای مثال کشورهایی چون اسپانیا، آذربایجان و بقیه کشورهای حوزه قفقاز از ایمان به سمت سست ایمانی و گاها بی‌ایمانی قدم گذاشته‌اند و دلیل آن همان استعمار، فتنه و حمله مخالفان تمدن اسلامی است، اما اگر مولفه مردم و رسانه را بررسی کنیم با سه نوع از افراد روبه‌رو می‌شویم که می‌توان به افراد محقق، افراد منعطف و افراد بی‌تفاوت اشاره کرد.

مسئول مرکز سواد فضای مجازی دفتر استانی سازمان فضای مجازی سراج در اردبیل تصریح کرد: افراد محقق در برخورد با رسانه پنج پرسش را برای خود مطرح می‌کنند که چه کسی پیام‌های رسانه‌ای را می‌آفریند؟  کدام یک از فنون رسانه‌ای برای جلب توجه مخاطبان استفاده شده است؟ چگونه افراد مختلف قضاوت‌ها و تفسیرهای گوناگونی از پیام‌های یکسان دارند؟ ارزش‌ها و سبک‌های زندگی که در رسانه‌ها ارائه می‌شوند، کدام‌اند؟ هدف آفرینندگان و سازندگان پیام چیست؟

اکبری بیان کرد: این افراد بعد از پاسخ‌گویی به این سئوالات هر پیام رسانه‌ای را تحلیل و در مقابل آن پیام‌ها واکنش‌های متفاوت را ابراز می‌کنند و در مقابل افراد منعطف و بی‌تفاوت از اکثر پیام‌های رسانه‌ای تاثیر گرفته و همسو با آن پیام‌ها تفکر می‌کنند.

وی اظهار کرد: تمدن اسلامی به خاطر ضعف مسلمانان در حوزه سواد رسانه‌ای بیشتر ضربه خورده‌اند و تحت تاثیر رسانه‌های غربی از شبهات وارده از ایمان به سمت سست ایمانی و گاها بی‌ایمانی هبوط پیدا کرده‌اند.

مسئول مرکز سواد فضای مجازی دفتر استانی سازمان فضای مجازی سراج در اردبیل ادامه داد: برای تقویت رسانه اسلامی نیازمند تدوین قوانین رسانه‌ای اسلامی و احداث مراکز رسانه‌ای اسلامی هستیم، برای مثال در حوزه رسانه تصویری باید صاحب ماهواره‌های اختصاصی برای مسلمانان باشیم تا بتوانیم تمدن اسلامی را به صورت 24 ساعته و بدون نیاز به ماهواره‌های خارجی ترویج دهیم.

اکبری افزود: در قدم دوم برای تاثیر در رسانه مجازی به اجرای شبکه ملی اطلاعات تحت عنوان اینترنت سالم ملی دست بزنیم که البته خوشبختانه این قانون تصویب شده ولی از طرف دولت و وزارت ارتباطات اجرا نشده که اگر انجام بپذیرد راه نفوذ افکار غلط بسته و فضای غبارآلود شبهه تبدیل به فضای گفتمان تمدن اسلامی و پیشرفت به سمت ترویج این تمدن می‌شود.

وی اظهار کرد: در فضای رسانه‌ای ایجاد شده توسط دشمن رسانه‌های معاند با هدف افزایش اباحه‌گری و القای شبهات اعتقادی و بنیانی و هتک حرمت مقدسات وارد عمل می‌شوند و قدم به قدم از ریزترین و کوچک‌ترین مسائل شروع و به نفی دین و اعتقادات و تمسخر آن منجر می‌شود و برای مثال شبکه‌های ماهواره‌ای در نخستین قدم مسائلی مثل نماز و مسجد را مورد هجمه قرار می‌دادند که به مرور این نقد به ائمه، دین و خدا و ترویج بی‌دینی و اباحه‌گری ختم شد و همیشه پیشگیری بهتر از درمان عمل می‌کند.

مسئول مرکز سواد فضای مجازی دفتر استانی سازمان فضای مجازی سراج در اردبیل گفت: برای پیشگیری از حملات رسانه‌ای غربی در قدم نخست باید از خانه و خانواده شروع کنیم که افراد دخیل در این مبحث پدر، مادر و فرزندان هستند که پدر و مادر نقش کلیدی بر عهده دارند و باید فرزندانشان را از لحاظ تفکری واکسینه کنند.

اکبری ادامه داد: در قدم دوم مدارس و دانشگاه‌ها و مساجد وارد عرصه اجتماعی می‌شوند که هر کدام وظیفه‌ای در قبال مردم دارند اما در بحث رسانه‌ای باید صدا و سیما به صورت قوی به تاسیس کرسی‌های آزاداندیشی و بیان افکار حقیقی و مقابله با شبهات ورود کند و دولت نیز اجرای شبکه ملی اطلاعات و محیط امن آن را به اتمام رساند.

وی گفت: خط مقدم جبهه رسانه‌ای دشمن شبکه‌های ماهواره ای هستند و یک هزار و 500 شبکه فارسی زبان به صورت 24 ساعته در حال پخش هستند تا بتوانند بنیان اعتقادی مسلمانان را سست کنند که بدبختانه به خاطر مقابله ضعیف و گاها عدم مقابله در این امر تاثیراتی داشته‌اند.

مسئول مرکز سواد فضای مجازی دفتر استانی سازمان فضای مجازی سراج در اردبیل بیان کرد: باید با مشخص کردن اهداف، مخاطب‌ها و محتوای مدنظر موضع در وهله نخست مشخص شود که نخستین قدم برای استفاده از رسانه و حضور در شبکه‌های اجتماعی ایجاد برنامه راهبردی تولید محتواست که کاربر باید مشخص کند چه اهدافی را از حضور در شبکه‌های اجتماعی در نظر دارد و قرار است چه محتوایی و در چه حیطه تخصصی را به اشتراک بگذارد؟؟

اکبری گفت: قدم دوم تعیین مخاطب‌های هدف است که متناسب با محتوای تخصصی منتشر می‌شود و مخاطب هدف آن نیز معین می‌شود که برای مثال مخاطبان مسائل تخصصی گل و گیاه دانشجوهای کشاورزی، علاقه‌مندان پرورش گل و طراحان حرفه‌ای منظور هستند و قدم سوم جمع‌آوری محتوای مورد نظر در شبکه‌های اجتماعی است.

وی تصریح کرد: از قوانین شخصی استفاده از شبکه‌های اجتماعی می‌توان به این موارد اشاره کرد که از جمله  شرط اساسی استمرار استفاده از این ابزارها عوض نشدن سبک زندگی است که از جمله می‌توان به خوراک، پوشاک، روابط با اطرافیان، اخلاق به دلیل برهم زدن تمرکز در محیط‌های پرورشی و آموزشی اشاره کرد.

این مسئول ادامه داد: بهتر است از این ابزارها در محیط‌های یاد شده استفاده نشود، وقت استفاده از این ابزار باید کاملاً محدود و مشخص باشد، از شبکه‌های اجتماعی ایرانی سالم استفاده کنند، استفاده از پالایه شکن ممنوع است و استفاده ابزارها و روش‌های نوین ارتباطی نباید سبب افت تحصیلی و افت بازده کاری شود که در این صورت محدودیت‌های بیشتری اعمال شود و در صورت عدم افاقه محدودیت‌ها، از حضور در شبکه‌های اجتماعی منع شود.

اکبری بیان کرد: در مبحث سواد رسانه‌ای سه پایه و اصل مهم وجود دارد که شامل خانواده، دانش‌آموز و مربی است که والدین و مربیان وظیفه دارند دانش‌آموز را در استفاده از رسانه به بلوغ رسانه‌ای برسانند به طوری که پدر و مادر با وضع قوانین رسانه‌ای در منزل و تشریح چیستی رسانه، اهداف و کارکردهای آن و مربیان و اساتید با آموزش تفکر انتقادی و طریقه استفاده صحیح از رسانه و فضای مجازی می‌توانند به بلوغ رسانه‌ای دانش‌آموزان کمک کنند.

فعالیت‌های ویترینی سبب غلفت مسئولان از توجه به محتوای رسانه شده است

یکی دیگر از مسئول دفتر استانی سازمان فضای مجازی سراج در اردبیل نیز در ادامه با گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در پاسخ به تاثیرات رسانه غرب بر تمدن اسلامی و تاثیرات آن در جامعه اسلامی و نسل امروزی گفت: اگر بخواهیم بحث را از منظر رسانه و فضای کنونی مشاهده کنیم بهتر است به این تک جمله توجه داشته باشیم که جنگ فعلی درون فضای رسانه ها جنگ روایت‌ها است؛ یعنی هر رسانه سعی دارد از منظر خود یا به عبارت بهتر به نفع ایدئولوژی خود مسائل را تحلیل و بررسی و بیان کند.

حامد رضایی افزود: با داشتن این دیدگاه به راحتی می‌توان درک کرد که رسانه‌های غربی چقدر می‌توانند در روایتگری و معرفی یک اسلام منحرف و یا به تعبیر امام راحل اسلام آمریکایی که نمونه‌های آن را در گوشه گوشه جهان مشاهده می‌کنیم موفق باشند تا تمدن اصلی اسلامی را به حاشیه برانند.

وی اظهار کرد: بنده معتقدم دنیای کنونی میل به معنویت دارد و در این میان قطعا رسانه‌های متکی بر ایدئولوژی اومانیسم سعی می‌کنند نمونه‌های جعلی معنویت چون داعش را به مردم جهان معرفی کنند و چون رسانه در بعد زمان بسیار سریع عمل می‌کند این معرفی‌ها و روایتگری‌ها به راحتی توسط رسانه و فضای مجازی اتفاق می‌افتد.

این مسئول بیان کرد: رسالت مسئولان در وهله نخست اصلاح زیرساخت فضای رسانه‌ای کشور است، ما علاوه بر اینکه باید محتوای خوب تولید کنیم نیاز داریم که بستر خوب را هم خودمان ایجاد کنیم، یعنی یک بستر امن و پاکیزه؛ به عبارت ساده‌تر باید اتکا به اینترنت و رسانه غرب و آمریکا از بین برود تا در ارسال پیام خود دچار مشکل سخت افزاری نباشیم؛ سپس نوبت به حمایت از گروه‌های فرهنگی می‌رسد که متاسفانه مسئولان به دلیل اشتغال به فعالیت‌های ویترینی از محتوای اصیل دور شده‌اند و این موضوع ضربات سنگینی به ما وارد کرده است؛ بنابراین حمایت از اهل فن در تولید محتوا برای تقویت رسانه اسلامی بسیار تاثیرگذار خواهد بود.

رضایی گفت: باید مواظب باشیم که معاندین تفکر اصیل اسامی و شیعی را به شیوه نادرست روایت نکنند چرا که در سال‌های اخیر و رواج استفاده از شبکه‌های اجتماعی موارد بسیار متعددی از جمله به تفکر ناب محمدی داشته‌ایم، نمونه‌های آن را در محرم امسال دیدیم که برخی اتفاقات یا اشتباهات معدود عده‌ای را به پای همه شیعیان می‌نوشتند و سعی در بدبین کردن مردم نسبت به عزاداری امام حسین(ع) داشتند که از جمله می‌توان به آتش گرفتن چند کبوتر در درون خیمه تعزیه اشاره کرد که بهترین راه‌حل حضور موثر و تاثیرگذار جبهه حق در فضای رسانه است.

وی تصریح کرد: شبکه‌های ماهواره‌ای هم همان تاثیرات کلی رسانه را دارند که البته بیشتر بر روی سبک زندگی فعالیت می‌کنند، البته این روزها باید توجه کنیم که ماهواره و شبکه‌های اجتماعی به هم متصل شده‌اند و آنچه ماهواره و شبکه‌های آن تولید می‌کنند توسط شبکه‌های اجتماعی وارد بطن جامعه می‌شوند.

این مسئول گفت: استفاده صحیح از شبکه های اجتماعی یعنی توجه به یک سئوال اساسی و آن‌ هم این که چرا استفاده می‌کنیم؟
این سئوال ناظر بر این است که در وهله نخست چه کسی استفاده می‌کند؟ جنسیت، جایگاه اجتماعی ونقش خانوادگی چگونه و چیست؟ دوم اینکه چه چیزی را استفاده می‌کند؟ آیا به هرچیزی نیاز داریم و آیا آنچه استفاده می‌کنیم مناسب سن و جایگاه ما است؟
سوم اینکه چه مقدار استفاده می‌کنیم؟ آیا ظرفیت‌های افراد با هم یکسان است؟ همه به یک مقدار به استفاده از این فضا نیاز دارند؟
چهارمین سئوال اینکه چه زمانی و در چه مکانی استفاده می‌کنیم؟ آیا زمانی که مختص در کنار خانواده بودن است می‌تواند صرف استفاده از رسانه شود؟

وی ادامه داد: اگر به این پنج سئوال اساسی جواب دهیم قطعا معنای صحیح استفاده از شبکه‌های اجتماعی را دریافته‌ایم و آن هم این است که نقش خانواده‌ها، مربیان آموزشی و نظام آموزشی کشور در درجه نخست آموزش دیدن سواد فضای مجازی و رسانه و در درجه دوم آموزش دادن به کودکان و نوجوانان است، البته یادمان نرود در وهله نخست باید عامل باشیم تا انتظار عمل از کودکان و نوجوانان را داشته باشیم.

انحصارات رسانه‌ای برای هویت‌زدایی فرهنگی و عقیدتی کشور ما صف‌آرائی کرده‌اند

رئیس سازمان بسیج رسانه سپاه حضرت عباس(ع) استان اردبیل نیز در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم با پاسخ به تاثیرات جنگ رسانه‌ای بر روی تمدن اسلامی، اعتقادات و مذهب مردم و نیز عزاداری‌های  اهل بیت(ع) اظهار کرد: پاسخ به این سئوال بسنده به دو دیدگاه است و آن هم این است که جنگ رسانه‌ای بر روی تمدن اسلامی و اعتقادات و مذهب مردم تنها می‌تواند تاثیر بگذارد یا اینکه تمدن اسلامی هم در این جنگ می‌تواند تاثیرگذار باشد.

سرهنگ علی لطفی تصریح کرد: فناوری‌های نوین ارتباطی مشخص است که برای تاثیرگذاری و تحول در اجتماع  به وجود آمده‌اند و برجسته کردن موضوعات و تاثیرگذاری بر جامعه‌های مختلف و سیاستگذاران حاکمیتی از وظایف اصلی آ‌ن‌ها است و بیشتر آن‌ها جهت ایجاد پارادایم معرفتی و نابسامانی شناخت بشری به وجود آمده‌اند تا تامین کننده نقشه‌های استعمارگران جهانی باشند.

وی بیان کرد: با توجه به این که این نابسامانی‌های هدفگذاری شده در شناخت بشر و گروهها و کانون‌های اندیشه محور اجتماعی تعریف شده‌اند و سودای شکست کلان گذاره‌ها و تهدیدات جهان شمول را برای خود تعریف کرده‌اند تا معرفت و شناخت انسانی را در محیطی که خودشان تعریف می‌کنند مورد تاخت و تاز قرار دهند و سبب تضاد نابسامانی در آن محیط می‌شوند تا به هدف تعیین شده ذهنی و برنامه‌ای خود دست یابند اما در این میدان باید به مسائل خوب توجه کرد که این ابزار به وجود آمده چه اندازه برد دارد و ما چه اندازه امکانات و تفکر برای مقابله با آن داریم.

این مسئول ادامه داد: آنچه دشمنان در این عرصه به وجود آورده‌اند تهیه ابزار محیطی و مجازی است و توجه به فکر و عقل که بتوانند در جامعه هدف همه را سردرگم کنند اما به روش ارسال بیش از حد اطلاعات و فریب‌های دو پهلو که ذهن را تحریک و تلقین کرده و فشار موضعی در آن به وجود آورد و با جملات و نظرات صلح جویانه هوشیاری و بیداری طرف مقایل را فلج کرده و ذهن آنها را فرسوده کند تا احساسی تهی در وجود او به وجود آید و سپس آن جوامع را برده خود می‌کنند که به این روش برده‌داری مدرن می‌گویند، اما مهم‌ترین سئوال در اینجا این است زمان تاثیر آن در چه حد خو اهد بود و این نظرات تا چه زمانی وجود خود را حفظ خواهد کرد و هدف آن‌ها در مورد تمدن اسلامی چیست؟

لطفی بیان کرد: با عملیات تروریستی فکری که استعمار انجام می‌دهد دین‌زدایی و گمراهی و تحریف و تبلیغ و تمسخر و تحقیر و گسترش فساد در جامعه که امکان دارد فرهنگی باشد و سیاسی و اقتصادی و اجتماعی و عقیدتی همه این موارد را با هدف بمباران فکری انسان‌ها انجام می‌دهند تا ایدئولوژی آن‌ها را از بین برده و فکر دینی را از آن‌ها بگیرند.

وی اظهار کرد: جنگ رسانه‌ای در مقابل تمدن اسلامی با برخی امکانات و تفکرات پیاده‌سازی شده به چندین مورد تقسیم بندی شده است:

  • در تمدن اسلامی قرآن و سنت و اجماع و عقل از لحاظ فقهی و عقیدتی پایه و اساس دین مبین اسلام را تشکیل می‌دهد که دشمنان تمدن اسلامی چنین پشتیبان دنیوی و اخروی را در فکر و ذهن و نظرات علمی خود ندارند و بیشتر لیبرالیستی و دنیوی فکر می‌کنند.
  •  نقش ولایت فقیه در هدایت جامعه اسلامی و اعتقادات مردم و بصیرت افزائی تاثیری که دارد خود دشمنان به آن واقفند و اقرار می‌کنند.
  •  رشد علمی جامعه اسلامی و داشتن امکانات رسانه‌ای برای مقابله با جنگ رسانه‌ای آن‌ها است که می‌توانیم با جنگ رسانه‌ای با آن‌ها مقابله کنیم و در حالی که 80 درصد امکانات رسانه‌ای ما از لحاظ ابزاری کمتر است ولی منطق تمدن اسلامی تمدن انسان‌ساز است که طرف مقابل از آن بی‌بهره‌اند و این کفایت همه دشمنی ها را خواهد کرد و توطئه‌های آن‌ها امکان دارد به عنوان یک سرعت‌گیر عمل کند ولی زمان آن کوتاه خواهد بود و این از مستاصل بودن آنها در مقایل تمدن اسلامی است.

این مسئول اظهار کرد: اگر خوب به پیاده‌روی اربعین حسینی توجه کنیم که دشمنان در مقابل آن دست و پا می‌زنند همان منطق پرورش دهنده انسانیت و زندگی انسانی است که حق‌خواهی و پذیرش حق از سوی هر انسانی را نشان می‌دهد که به تعجیل در ظهور امام عصر(عج) منجر خواهد شد.

وی ادامه داد: این همان ترس آن‌ها از بحث انتظار است که ذهن آن‌ها را به خودش مشغول کرده و بیدار کننده جمعیت جهانی و امید بخش زندگی انسانی و با محوریت یکتاپرستی است و بحث شهادت و جهاد که یک بحث ایثار و همبستگی عمومی امت اسلامی است که در اربعین حسینی عینیت میدانی پیدا می‌کند و در این موضوع دینی و اعتقادی در تمدن اسلامی دو موضوعی نهفته است که خواب را از چشمان دشمنان گرفته و هر چقدر هم فعالیت بکنند اگر مسلمانان منطقی‌تر به موضوع فکر کنند می‌توانند ابزار دنیوی دشمنان را به عنوان وسیله‌ای برای گسترش فرهنگ اسلامی به‌کاربگیرند و آن‌ها را در این جنگ فکری و اعتقادی شکست دهند.

لطفی افزود: توجه به مدیریت روانی در این جنگ و نگاه بدبینانه به دشمن و حفظ اقتدار و توجه به عنصر بیداری و آگاهی‌سازی و از همه مهمتر ولایت‌پذیری همراه با ولایت مداری مهمترین اعتقادی است که ما در انقلاب اسلامی به آن دست یافته‌ایم که سبب رشد تمدن اسلامی خواهد شد.

وی با پاسخ به نقش خانواده‌ها و مربیان آموزشی نیز بیان کرد: با توجه به اینکه رسانه‌ها در سطح ملی و فرا ملی می‌توانند فرهنگ را متاثر کنند باید خانواده‌ها و مربیان آموزشی در موضوع رسانه توجه خاصی داشته باشند چون انحصارات رسانه‌ای در دست قدرت‌های جهانی برای هویت‌زدایی فرهنگی و عقیدتی کشور ما صف‌آرائی کرده‌اند و آنچه در این جنگ نرم با توجه به انفجار اطلاعات لازم است که مورد توجه قرار گیرد حفظ ارزش‌ها و عقاید و هویت جامعه اسلامیمان است و خانواده‌ها و مربیان باید در بحث سواد رسانه‌ای تلاش آگاهانه‌ای انجام دهند تا بتوانند روش‌های مختلف حملات رسانه‌ای را لمس کنند و وقتی چنین حساسیتی به وجود آمد خانواده‌ها و مربیان می‌توانند به کمک جامعه و بچه‌های خود بهتر بشتابند و به آن‌ها آموزش لازم را بدهند.

لطفی بیان کرد: بصیرت افزائی در موضوعات فرهنگی و امنیت فرهنگی که با باورها و ارزش‌ها و عقاید  یک جامعه کالبدبندی شده و سبب پیشرفت ملی و توسعه و استقلال فرهنگی جامعه اسلامی می‌شود و تنها با توجه به مسئولیت تربیتی و آموزشی خانواده‌ها می‌تواند مصونیت داشته باشد و این مهم با توجه به عوامل انسجام بخش و پویایی بخش آن جامعه به دست خانواده‌ها و مربیان به دست می‌آید.

وی اظهار کرد: در جامعه ما بحث توجه به وحدت عمومی و وفاق اجتماعی و تبیین مرزهای دوستی و دشمنی و دیپلماتی رسانه‌ای و عمق بخشی استراتژیک و توجه به جامعه پذیری سیاسی و بازسازی ارزش‌های سنتی هویت‌افزا و اخلاق‌افزا که در سئوال نخست هم به آن اشاره شد و لازم است ریشه‌های استقامت و وحدت همدلی جامعه اسلامی به همه مسلمانان جامعه اسلامی آموزش داده شود و مورد تحلیل و بررسی قرار گرفته شبهات دشمنان برطرف شود تا به سر منزل نهایی که تشکیل تمدن اسلامی در دنیاست برسد.

رئیس سازمان بسیج رسانه سپاه حضرت عباس(ع) استان اردبیل با ارائه راهکارهایی برای مقابله با جنگ رسانه‌ای نیز بیان کرد: نخستین راهکار این است که ما باید نگاه بدبینانه خود را به دشمنان همواره داشته باشیم و هیچ قول و عمل آن‌ها به جز در راستای توطئه و نفوذ چیز دیگری تحلیل و توصیف و تبیین نشود.

لطفی ادامه داد: دومین راهکار این است که به منویات مقام معظم رهبری توجه کرده و به قرآن و سنت و اصول و فقه اسلامی توجه کافی داشته باشیم تا راه را گم نکنیم چون چراغ هدایت ما از سوی پروردگار متعال به این مبانی چیز دیگری نیست.

وی بیان کرد: مدیریت روانی جامعه در این جنگ پر از حیله و توطئه فکری و عملی که دنبال مدیریت ذهن و قلب بشر هستند لازم است از نظر روان شناسی و جامعه شناسی و مردم شناسی و فرهنگ شناسی و فلسفه اجتماعی و علوم اسلامی همه و همه برای انجام نقش کلیدی خود در این مبارزه وارد عمل شوند.

 رئیس سازمان بسیج رسانه سپاه حضرت عباس(ع) استان اردبیل افزود: رسانه‌ها استفاده از قالب مختلف شعر و طنز و داستان‌سرائی و اسطوره‌سازی برای انحراف فکری جوامع را در نظر می‌گیرند که لازم است به روش‌های ما بهتر از آنها توجه کنیم تا آن‌ها را ناکام بگذاریم.

لطفی ادامه داد: دشمنان در رسانه به دنبال توطئه‌سازی موضوعی هستند تا با تکرار موضوعات ذهنی ذهن همه را به آن موضوعات عادی کنند که برای مقابله با این توطئه‌سازی استفاده از آیات و روایات متواتر برای حل شبهات اجتماعی لازم و ضروری است و ما باید به دنبال ایجاد رسانه بدون محدودیت و در اختیار تمدن اسلامی باشیم تا در صورت تحریم زیاد خسارت نبینیم.

وی اظهار کرد: توجه به وحدت کلمه و آگاه‌سازی اجتماعی به روش‌های سنتی و صنعتی و ایجاد توجه به ستون خیمه تمدن اسلامی یعنی ولایت فقیه و توجه به فرهنگ‌شناسی و قدرت شناسی و تهدید شناسی با توجه به علوم انسانی و اسلامی در حد قابل توجه حائز اهمیت است.

رئیس سازمان بسیج رسانه سپاه حضرت عباس(ع) استان اردبیل با اشاره به نقش مسئولان برای مقابله با جنگ روانی رسانه‌ای نیز اظهار کرد: در این زمینه پنج مولفه جواب اصلی به تمام سئوالات است:

  • توجه به منویات مقام معظم رهبری وعمل راهبردی به آن.
  •  توجه به زیرساخت‌های رسانه‌ای و نیاز سنجی آن برای برنامه‌ریزی با دیدگاه مقابله پدافندی و افندی.
  •  توجه به نظر نخبگان اسلامی و ایجاد انسجام برای دفع باطل و دفاع از حق.
  •  برنامه‌ریزی کوتاه مدت و میان مدت و دراز مدت با توجه به سازماندهی و برنامه‌ریزی محتوی محور با توجه به علوم اسلامی و نیاز شناختی و روان شناختی جامعه.
  •  توجه به غنی‌سازی برنامه‌های آموزشی و پرورشی در جامعه با توجه به دیدگاه اسلامی و انسانی.

رسانه اسلامی باید مبلغ فرهنگ و تمدن اسلامی باشد

مدیرعامل خانه مطبوعات استان اردبیل نیز در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم با اشاره به تاثیرات رسانه‌های غربی بر تمدن اسلامی و نقش رسانه‌ها در این حیطه گفت: رسانه اسلامی باید مبلغ فرهنگ و تمدن اسلامی باشد و رسالت رسانه‌ها در این زمینه حساس و خطیر است چرا که رسانه‌ها می‌توانند به عنوان یک ابزار بسیار قوی نقشی دو جانبه در این زمینه داشته باشند ک این اقدام نیازمند حساسیت و دقت است.

علی نورعلیپور افزود: بررسی ابعاد مختلف و کنکاش این مسئله برای ترویج فرهنگ و باورهای اسلامی - ایرانی برای دستیابی به هویت واقعی اسلام یک موضوع بسیار قابل توجه و اساسی است که با بهره‌گیری از ظرفیت‌ها و امکانات موجود می‌تواند خروجی مطلوب و قابل قبولی را به دست آورد.

وی ضمن اشاره به موضوع علم به عنوان عامل دیگر در این زمینه نیز تصریح کرد: مسئله علم نیز در بحث تمدن‌سازی بسیار مهم و حیاتی است و تحول علمی لازمه ایجاد تمدن اسلامی است به گونه‌ای که هر تمدنی برای خودش یک هویت علمی داشته باشد و به یک جریان علمی دامن بزند تا با استنتاج علمی مردم تمدن اسلامی را در جامعه قبول کنند.

مدیرعامل خانه مطبوعات استان اردبیل ادامه داد: باید رسانه انقلاب اسلامی را ایجاد کنیم و برای این کار لازم است که با جمع‌آوری شاخص‌های مثبت رسانه‌ها و در نظر گرفتن باورها و ارزش‌های انقلاب اسلامی بهترین رسانه را ایجاد کنیم که در این زمینه استفاده از نظرات کارشناسانه و تخصصی امری حیاتی و مهم است.

مدیرعامل خانه مطبوعات استان اردبیل بیان کرد: باید بسترهایی فراهم شود تا بصیرت‌افزائی در جامعه به حد اعلی برسد و مردم با پی بردن به نقشه‌ها و نیات شوم دشمنان در ترویج و فرهنگ‌سازی رسانه اسلامی گام بردارند و از فساد و بی‌گدار به آب ندهند.

با بررسی این ابعاد  می‌توان به این مهم رسید که نباید لحظه‌ای غافل شد؛ نباید ثانیه‌ای خود را بی‌خیالی زد؛ هم‌اکنون زمان آن رسیده که در این جنگ رسانه‌ای ملت ایران مانند همیشه و مانند یک ابرقدرت وارد عرصه شده و دشمنان را باز هم غافل‌گیر کنند؛ نباید ملت ایران گول حرف‌های چرب و نرم دشمنان را بخورند و مبادا لحظه‌ای ناغافل حرکتی به نفع دشمن انجام داده شود.

اگر بخواهیم رسانه فرهنگی را در جامعه اسلامی قبول کنیم باید در وهله نخست جواب سئوالات خود را که در ذهنمان است را نیز پاسخ دهیم که چرا در کشورهایی که حجاب را برای ما مایه ننگ و عار نشان می‌دهند سیاستمداران مرد و زنی دارند که حجاب و عفاف دارند؟ چرا در کشورهایی که پوشش‌های نامتعارف را در جامعه ما می‌خواهند مرسوم کرده و به یک روال عادی تبدیل کنند هیچ نشانه‌ای از پوشش‌های نامتعارف و مسخره دیده نمی‌شود؟ چرا در کشورهایی که اعتقادات ما را به تمسخر گرفته‌اند لحظه‌ای اهانت به قدسیت خود را قبول نمی‌کنند؟ چرا آمریکایی که خود را مدافع حقوق بشر معرفی می‌کند نابودی هیچ کشوری برایش مفهومی نداشته و در حقیقت نقض کننده حقوق بشر است؟

جواب تمام سئوالات کاملا هویدا است که دشمن در حقیقت برای ظاهرسازی و گول زدن مردم ظاهرسازی می‌کند تا جامعه اسلامی ما را نابود کند و تا ریال آخری که سرمایه‌گذاری کرده بهره‌برداری کند و ما در این حیطه نباید به دشمنان اجازه دهیم که حتی فکر بکنند که توانسته‌اند قدمی مثبت بردارند که در این راستا هر گامی که برداشته می‌شود باید آگاهانه و محتاطانه باشد.

رسانه‌ای‌های ما برای کنترل وضعیت و ساماندهی افکار عمومی باید قویا اقدام کرده و ابزار کار را به دست گرفته و رسانه اسلامی را تقویت کنند و به مردم در تمامی ابعاد رفع شبهه کرده و ثابت کنند که دشمنان تا چه اندازه پست هستند و اهداف شومی که بر سر دارند می‌تواند تا چه اندازه مدنیت و تمدن اسلامی را زیرپا بگذارد.

همان طور که دشمنان لحظه‌ای از جنگ رسانه‌ای خود دست برنمی‌دارند به همین اندازه ما نیز مسئولیم تا به صورت هدفمند و منسجم حرکت کرده و در راستای خنثی‌سازی نقشه‌ها و توطئه‌های دشمنان آگاهانه حرکت کنیم و از مکتب و نهضت حسینیت با جان و دل حفظ و صیانت کنیم.

همان طور که دشمنان کوچک‌ترین توهین به مقدسات خود را قبول نمی‌کنند ما نیز باید به همین شکل عمل کرده و اجازه ندهیم که دشمنان با خطوط قرمز ما بازی کرده و هدف آفرینش خلقت که اهل بیت(ع) بوده را به همین سادگی به  سهره بگیرند و راه و هدف ما را در عصر کنونی کمرنگ جلوه دهند.

گزارش از زهرا رضازاده

انتهای پیام/ش

نظر شما