شناسهٔ خبر: 29273637 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: جماران | لینک خبر

فراز و نشیب های گروه ملی ایران تمام شدنی نیست

به گزارش ایرنا، طی هفته های اخیر اخبار اعتراضی و تجمعاتی در خصوص وضعیت کارگران کارخانه گروه ملی فولاد ایران به اوج خود رسید. این درحالی است که در هفته گذشته

صاحب‌خبر - به گزارش ایرنا، طی هفته های اخیر اخبار اعتراضی و تجمعاتی در خصوص وضعیت کارگران کارخانه گروه ملی فولاد ایران به اوج خود رسید. این درحالی است که در هفته گذشته نیز تعدادی از طلبکاران این شرکت در مقابل کارخانه اقدام به تجمع کردند و در فاصله کمتر از دو روز قبل نیز بازنشستگان این گروه فولادی نیز مقابل این شرکت دست به اجتماع زده و پرداخت مطالبات عقب مانده خود را خواستار شدند.
یکی از کارگران این کارخانه در گفت وگو با خبرنگار ما با اشاره به اینکه چهار ماه از آخرین پرداختی حقوق کارکنان گروه ملی می گذرد، گفت: این کارخانه در دهه 70 برای اینکه از ورشکستگی شرکت فولاد خوزستان جلوگیری کند از این واحد صنعتی حمایت کرد ولی امروز خود به شرایط نابسامانی دچار شده است.
وی ادامه داد: تنها دو خط تولید کارخانه با ظرفیت هر کدام 30 درصد در حال حاضر فعال است و این به دلیل نبود مواد اولیه موردنیاز است.
یکی دیگر از کارگران گروه ملی بیان داشت: شرکت فولاد خوزستان مواد اولیه به کارخانه نمی فروشد و به همین دلیل خطوط تولید یا پایین تر از ظرفیت تعیین شده فعال هستند و یا خاموش شده اند.
وی تصریح کرد: بلاتکلیفی این گروه فولادی باعث ایجاد مشکلات جدی در حوزه تولید و سیاست گذاری شده است که باید مسئولان استان نسبت به آن پاسخگو باشند.
او افزود: انتظار داشتیم استاندار خوزستان در این زمینه با جدیت موضوع را پیگیری کند اما عملا چنین اتفاقی نیفتاده و ما کارگران همچنان بلاتکلیف و بدون حقوق هستیم.

*نگران حفظ سرمایه گروه ملی هستیم
از جمله مسائلی که محور امروز اعتراضات این کارگران بود، فروش و واگذاری سهام فولاد اکسین خوزستان است. این کارگران معترض اعتقاد دارند حدود 40 درصد از سهام فروخته شده فولاد اکسین جزء سرمایه آنها است و خواستار بازگرداندن آن به گروه ملی فولاد شدند.
یک کارگر معترض به شرایط مدیریتی گروه ملی می گوید: دغدغه ما تنها حقوق و مطالبات نیست، مهم تر از آن سرمایه های این شرکت است که امنیت شغلی ما را می توانست تضمین کند.
وی ادامه داد: فروش چنین سرمایه هایی به معنی تاراج گروه ملی است و باید مسئولان ارشد استان از آن جلوگیری کنند.

*فعالیت صنایع فولادی دیگر در غیبت گروه ملی ایران
در حالی که گروه های فولادی در دیگر استان های کشور از جمله یزد و اصفهان به فعالیت تولید مشغول هستند، اما گروه ملی ایران توان لازم برای انجام فعالیت را ندارد.
یکی از تجمع کنندگان در همین رابطه می گوید: کارخانه گروه ملی با مرز عراق فاصله ناچیزی دارد اما شاهد هستیم که محصولات ما انبار می شوند و تولیدات دیگر مناطق کشور از مرزهای خوزستان صادر می شوند.
وی یادآور شد: صنایع تولید کننده محصولات فولادی از برق و آب بیشتری نسبت به کارخانه ما استفاده می کنند ولی با این وجود شاهد فعالیت دیگر کارخانه های کشور و رکود در گروه ملی ایران هستیم.
بر اساس این گزارش ، گروه ملی فولاد خوزستان در سال 1342 به عنوان نخستین کارخانه نورد فولاد کشور در اهواز تاسیس شد و در سال 1388 با هدف خصوصی سازی به یکی از شرکت های زیرمجموعه «امیرمنصور آریا» واگذار شد ولی با کشف اختلاس 30هزار میلیارد ریالی و ارتباط آن با 2 بانک بزرگ کشور، در سال 1390 مدیریت آن به طور موقت در اختیار دادگستری قرار گرفت و در نهایت در اسفند 1395 به بانک ملی واگذار شد.
بلاتکلیفی این شرکت سبب به بار آمدن زیان انباشته در این مجتمع عظیم فولادی شد و این شرکت که زمانی در صنعت فولاد کشور پیشرو بود، اکنون فقط با پنج درصد ظرفیت خود کار کند.
این شرکت حدود چهار هزار نفر کارگر داشته و ظرفیت سالیانه تولید یک میلیون و 435 هزار تن فرآورده های فولادی و 430 هزار تن شمش فولادی را دارد.
گروه ملی صنعتی فولاد در سه سال اخیر به بدترین روزهای خود از زمان واگذاری این شرکت به بخش خصوصی رسید که باعث کاهش خطوط تولید، تعدیل نیرو و نیز پرداخت نامنظم حقوق و بیمه کارکنان شرکت شد.

/6002/9931
انتهای پیام

نظر شما