شناسهٔ خبر: 29272366 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: خبرآنلاین | لینک خبر

خوابی که رئیس‌جمهور جوان برای آمریکایی‌ها دیده است/ مکرون ترامپ را داغ کرد!

ایرنا نوشت: «امانوئل مکرون» رئیس جمهوری فرانسه که افزایش هزینه های دفاعی را برای تحقق اهداف سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) تصویب کرده است با پیشنهاد تشکیل ارتش اتحادیه اروپا، ظاهرا به دنبال کسب استقلال دفاعی اروپا از آمریکا در دولت «دونالد ترامپ» است .

صاحب‌خبر -

 ترامپ جمعه شب با یک هدیه ویژه برای مکرون وارد پاریس شد؛ توئیتی که ازمکرون به دلیل پیشنهادش برای تشکیل ارتش جدید اروپا انتقاد می کرد.

ترامپ همچنین ناتو را نیز مورد حمله دیگری قرار داد و مدعی شد که ائتلاف ارتش اروپا به اندازه کافی سهم خود در دفاع مشترک را نمی پردازد.
ترامپ یک شب قبل از این که هواپیمای ایر فورس وان رئیس جمهور در خاک فرانسه به زمین بنشیند در توئیتی نوشت: رئیس جمهور مکرون به تازگی پیشنهاد کرد که اروپا ارتش خود را داشته باشد تا از آن در مقابل آمریکا، چین و روسیه محافظت کند.
رئیس جمهوری آمریکا در ادامه توئیت خود این پیشنهاد مکرون را بسیار «توهین آمیز» توصیف کرد و افزود: اما شاید اروپا نخست باید سهم مناسب خود را در ناتو بپردازد که آمریکا نقش بسزایی در تامین هزینه آن داشته است.

حدود 60 نفر از رهبران جهان از جمله ترامپ این هفته برای شرکت در رویدادهای بزرگداشت صدمین سالگرد جنگ جهانی اول در پاریس گرد هم می آیند.
مکرون و سایر رهبران اروپا از سیاست خارجی ترامپ درباره «اولویت بودن آمریکا» انتقاد کرده اند و می گویند او ائتلاف های سنتی غرب از جمله ناتو را تضعیف کرده است.
رئیس جمهوری فرانسه برای مثال از تصمیم چند وقت گذشته ترامپ برای خروج از پیمان کنترل تسلیحاتی سال 1987 موسوم به «پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌بُرد» (INF) انتقاد کرده است. این پیمان به منظور جلوگیری از توسعه موشک های میان بردی از سوی روسیه طراحی شده اند که قادر به دسترسی به شهرهای اروپای غربی هستند.
مکرون به تازگی در مصاحبه با «رادیو اروپا 1» از تشکیل «ارتش واقعی در اروپا» به منظور «حفاظت از این قاره در مقابل چین، روسیه و حتی آمریکا» سخن گفت و با اشاره به تصمیم ترامپ درباره پیمان INF با روسیه گفت: وقتی رئیس جمهور ترامپ اعلام کرد که از یک توافق مهم درباره خلع سلاح که بعد از بحران موشکی اروپا در دهه 1980 شکل گرفت، خارج شده است، قربانی اصلی چه کسی است؟ اروپا و امنیت آن.»

استقبال از پیشنهاد مکرون برای تشکل ارتش اروپا

پیشنهاد مکرون درباره تشکیل ارتش اروپا تاکنون مورد حمایت «اوا کایلی» سیاستمدار اهل یونان وعضو پارلمان اروپا قرار گرفته است.
این سیاستمدار یونانی از ایده تشکیل نیروهای دفاعی اتحادیه اروپا استقبال کرد و در پاسخ به این پرسش که آیا فکر می کند که اتحادیه اروپا به ارتش خود نیاز دارد به تارنمای «Raw Politics» گفت ، «بله مطمئنا نیاز دارد».

وی افزود:همان طوری که می دانید کشورهای ما مرزهای اروپا را تشکیل می دهند. بنابراین یونان و ایتالیا بیشترین آسیب را ازبحران مهاجرت متحمل شده اند. ما همچنین از سوی کشورهای متحد ناتو از جمله ترکیه تهدید می شویم. من فکر می کنم این چیزی است که اگر بخواهیم با آن مواجه شویم به کمک بقیه کشورهای اروپایی نیاز داریم.
این عضو پارلمان اروپا در تایید اظهارات مکرون گفت ارتش اتحادیه اروپا حمایت بیشتری را از دیگر کشورهای عضو این اتحادیه در مقابل افزایش دشمنی روسیه بعمل خواهد آورد.
وی افزود: البته برای چند کشور که مرزهایشان نزدیک روسیه قرار دارد، وجود چنین ارتشی حائز اهمیت است. من فکر می کنم که تشکیل چنین ارتشی در اروپا در واقع چنین مشکلاتی را به مشکلات همه کشورهای اروپایی تبدیل می کند زیرا تحمل آنها برای اروپا، یونان و ایتالیا بسیار سنگین است.
مکرون روز پنجشنبه در اظهاراتی که روزنامه انگلیسی اکسپرس آن را «تکان دهنده» توصیف کرد، گفت: «به پروژه اروپای مستقل و قدرتمند باور دارد. اگر ارتش واقعی در اروپا نداشته باشیم نمی توانیم از کشورهای اروپا حفاظت کنیم.»

اعضای ناتو به جز فرانسه و انگلیس، از زمان جنگ جهانی دوم تاکنون عمدتا به قدرت آمریکا برای حفاظت از آنها در مقابل تهدیدها متکی بوده اند.
مکرون گفته است افزایش خصومت روسیه مهمترین دلیل طرح تشکیل نیروهای دفاعی اروپا است.
«مارگاریتس شیناس» Margaritis Schinas سخنگوی ارشد کمیسیون اروپا در واکنش به اظهارات مکرون خاطرنشان کرد که پروژه جدید اتحادیه اروپا برای همکاری در زمینه تحقیقات و خرید تجهیزات دفاعی تاکنون وجود دارد.
وی گفت فکر نمی کنم که این هویت دفاعی با تشکیل ارتش اتحادیه اروپا آغاز شود.
اما «نایجل فاراژ» سیاستمدار جنجالی انگلیس و رهبر پیشین حزب ضد اروپایی و ضد مهاجر یوکیپ با خشم به ایده تشکیل ارتش اروپا پاسخ داد و گفت: افرادی همچون مکرون با طرح چنین پیشنهادهایی واقعا نگرانم می کنند. من فکر می کنم ارتش اروپا بسیار بسیار خطرناک است. چه سخنان توهین آمیزی. این اظهارات کسانی را که به همکاری با آمریکا و دیگر اعضای ناتو باور دارند، نگران می کند.

پیشنهاد مکرون قوت گرفت

کمیسیون اروپا به دنبال درخواست رئیس جمهوری فرانسه درباره شکل گیری ارتشی واقعی در اروپا به منظور کاهش وابستگی به آمریکا، اعلام کرد که احتمالا ارتش اتحادیه اروپا تشکیل می شود.
«ژان کلود یونکر» رئیس کمیسیون اروپا که از حامیان قدیمی این ارتش است، سال گذشته گفته بود که تمکین از ناتو دیگر نمی تواند بهانه قانع کننده علیه تلاش های مشترک دفاعی دراروپا باشد.
خروج انگلیس از اتحادیه اروپا، به بحث همکاری دفاعی در اتحادیه اروپا جان تازه ای بخشیده است و بروکسل نگران آن است که ترامپ در مقایسه با رئیس جمهوری سلف خود تمایل کمتری برای دفاع از اروپا در مقابل اقدامات تهاجمی احتمالی روسیه باشد.
در عین حال برخی رهبران اتحادیه اروپا در تایید مواضع انگلیس عنوان کرده اند که اعطای نقش نظامی بزرگ به اتحادیه اروپا ممکن است ناتو را تضعیف کند.

 ارتش اروپا سوژه جنگ لفظی جدید ترامپ و یک رهبراروپایی

ترامپ سخنان مکرون درباره تشکیل ارتش اروپا را توهین کننده توصیف کرده است و گفته می شود مکرون که امروز شنبه میزبان ترامپ است به او پاسخ خواهد داد. تازه ترین تنش در روابط ترامپ یک رهبر اروپایی به دنبال چند ماه خودداری رئیس جمهوری آمریکا از انتقاد از اروپا و رهبرانش بروز کرده است. ترامپ در کمپین های انتخابات میان دوره ای کنگره به نفع جمهوری خواهان به جای انتقاد از اروپا، چین را به دلیل مازاد تجاری اش با آمریکا محور انتقادهایش قرار داد.
لفاظی های ملایم تر ترامپ در ماه های اخیر تا اندازه ای به دلیل آتش بس جنگ تجاری است که وی در ژوئیه گذشته با یونکر به آن دست یافت.
اما در هفته های گذشته، برخی از کشورهای اروپایی نگران این مساله هستند که ترامپ ممکن است باردیگر ایده اعمال تعرفه های واردات خودروهای خارجی را احیا کرده باشد که به ویژه تاثیر مخربی بر آلمان خواهد داشت.
انتقاد تازه ترامپ از اظهارات مکرون ماه ها بعد از این که وی رهبران اروپایی را در اجلاس ناتو در بلژیک شوکه کرد مطرح شده است. ترامپ در این اجلاس از «آنگلا مرکل» صدر اعظم آلمان به دلیل سطح هزینه های دفاعی این کشور انتقاد کرد.
ترامپ مدام از آلمان و برخی دیگر از رهبران اروپایی به دلیل عمل نکردن به تعهد خود برای اختصاص 2 درصد از تولید ناخالص داخلی خود برای هزینه های دفاعی انتقاد کرده است.

طرح مکرون برای تشکیل نیروی واکنش سریع

مکرون از زمان روی کار آمدن در مه 2017، خواستار همکاری دفاعی نزدیک تر بین متحدان اروپایی شده است. اما تاکنون موفقیت چندانی بدست نیاورده است زیرا برخی از کشورهای عضو ناتو خود را از آن کنار کشیده اند. تعداد معدودی از رهبران اروپا به اندازه مکرون در انتقاد از ترامپ با صراحت لهجه سخن گفته اند. مکرون قبل از دو تصمیم ترامپ یکی درباره خروج از توافق آب و هوایی پاریس و دیگری توافق هسته ای ایران که توسط «باراک اوباما» رئیس جمهوری سلف ترامپ بدست آمدند، تلاش می کرد روابط حسنه ای با ترامپ داشته باشد.
اما طرح مکرون همچنین با اشتیاق کمتری از سوی المان به عنوان قدرت نظامی و اقتصادی اروپا مواجه شده است. این کشور به ویژه نگاه تردیدآمیزی به طرح دفاعی پیشنهادی فرانسه با مشارکت 10 کشور دارد.

بر اساس این طرح، که انگلیس، اسپانیا، لهستان، بلژیک، دانمارک، استونی، پرتغال، فنلاند، فرانسه و آلمان در یک ارتش سراسری اروپا شرکت خواهند داشت می توانند به عنوان یک نیروی واکنش سریع در داخل و خارج قاره اروپا اقدام کنند.
البته این طرح مکرون جدید نیست و به «دکترین دوگل» (ژنرال شارل دوگل، رئیس جمهوری سابق فرانسه)معروف است که «ستون اروپا» در ناتو را که به طور مستقل از آمریکا عمل خواهد کرد، پیش بینی می کند.

مفهوم ماموریت «خارج از حوزه» تابوی مهمی برای آلمان محسوب می شود که بعد از الحاق دوباره در سال 1990 میلادی به حمایت از نیروها در بالکان و افغانستان کمک کرده است. ارتش المان بر اساس اصل بعد از دوران جنگ جهانی در زمینه عملیات نظامی تهاجمی به مجوز پارلمان این کشور برای انجام هر گونه ماموریتی در خارج از خاک این کشور نیاز دارد.
تشکیلات امنیتی آلمان درباره طرح دفاعی فرانسه بشدت مظنون است چرا که این طرح به منظور عملیات در خارج از ساختار فرماندهی ناتو طراحی شده است. تشکیلات امنیتی آلمان همچنین نگران آن است که نیروهای نظامی در عملیات نظامی در خارجی گرفتارشود که مجوز پارلمان را ندارد و اهداف سیاست خارجی آلمان را به ویژه در کشورهای فرانسوی زبان غرب و شمال افریقا تامین نکند. این کشورها همگی مستعمره سابق فرانسه بوده اند و پاریس حضوری قوی در آنها دارد.
پیشنهادها برای تشکیل ارتش اتحادیه اروپا با یک فرماندهی مشترک موضوعی عمیقا حساس در بین کشورهای عضو این اتحادیه محسوب می شود که به دنبال دفاع از حاکمیت خود هستند. مقامات فرانسوی گفته اند پیشنهاد مکرون برای تشکیل «ارتش» اتحادیه اروپا صرفا درخواستی برای یک همبستگی دفاعی نزدیک تر است.

52310

نظر شما