شناسهٔ خبر: 29270179 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

ظریف: اروپایی‌ها نتوانستند به تعهدات‌شان عمل کنند

وزیر امور خارجه با بیان اینکه اروپایی‌ها تا حالا نتوانستند به تعهداتشان عمل کنند، یادآور شد: در تماس ساعتی با اروپایی‌ها هستیم و به آنها فشار می‌آوریم و نتیجه تلاش‌ها را به مقامات عالی کشور گزارش می‌دهیم.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران صبح امروز (شنبه)‌ در برنامه پارک شهر رادیو تهران درباره نظرش در خصوص برجام و اینکه گفته می‌شود اروپا و آمریکا نقش پلیس خوب و بد را بازی می‌کنند، با بیان اینکه آمریکا در دنیا منزوی شده است، اظهار داشت: درباره برخی سیاست‌ها آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها با هم اتفاق نظر دارند و آن را پنهان نکردند. اما درباره برجام حتما اختلاف نظر دارند و به نظر نمی‌رسد نقش پلیس خوب و بد را بازی می‌کنند.

وی اضافه کرد: قدرت اقتصادی آمریکا قابل توجه است ولذا مقابله با قدرت اقتصادی آمریکا مخصوصا در شرایطی که در دنیا شرکت‌ها هستند که تصمیم گیر نهایی برای روابط اقتصادی‌شان هستند، کار دشواری است.

وزیر خارجه کشورمان گفت: اروپایی‌ها در اعلام نظر سیاسی در برابر بزرگ‌ترین متحد خودشان ایستاده‌اند و ما انزوای آمریکا را کاملا درک کرده و می‌بینیم و عصبانیت مقامات آمریکایی از این انزوا را مشاهده می‌کنیم.

وی خاطرنشان کرد: اینکه اروپایی‌ها تا حالا نتوانستند به تعهداتشان عمل کنند، یک واقعیت است، ولی این در مورد اصل فواید برجام برای ایران و به صلح و امنیت بین‌المللی خدشه‌ای وارد نمی‌‌کند.

*آمریکا یک دولت یاغی است

به گزارش فارس، ظریف رفتار آمریکا را خلاف اصول و روابط بین‌الملل خواند و افزود: اگر بخواهیم این رفتار را میزان بگیریم و ترازوی اینکه چه قاعده بین‌المللی درست است یا درست نیست، باید به این نتیجه برسیم که همه قواعد بین‌المللی غلط است؛ چون آمریکا همه قواعد بین‌المللی را نقض می‌کند. آمریکا از یونسکو، کنوانسیون پاریس، نفتا و همکاری‌های ترانس پاسفیک خارج شده و هیچ کدام دلیل این نمی‌شود که آن توافقنامه‌ها بد بودند.

رئیس دستگاه دیپلماسی با بیان اینکه اینها نشانگر آن است که آمریکا یک دولت یاغی است و بر اساس منطق زور عمل می‌کند، اظهار داشت: ولی باید توجه داشته باشیم وقتی از زور بیش از حد استفاده شود، اثرات منفی می‌گذارد. اگر به صحبت‌هایی که چند روز پیش ماکرون و وزیر دارایی فرانسه داشته توجه کنید و پاسخی که امروز ترامپ به ماکرون داده را در نظر بگیرید، نشانگر آن است که استفاده بیش از حد‌ آمریکا از قدرت نظامی و اقتصادی خودش باعث شده دنیا به شدت به این فکر بیفتد که نمی‌تواند بیش از این زندانی و گروگان سیاست‌های آمریکا باشد. 

*امروز برجام چهره ایران و آمریکا را در دنیا مشخص کرده

به گزارش فارس، وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه اگر می‌دانستید بعد از دولت اوباما، ترامپ مستقر خواهد شد باز هم به مذاکرات برجام در سال 1394 می‌رفتید؟ گفت: بله، حتما این کار را انجام می‌دادیم، به خاطر اینکه اعتقاد دارم امروز برجام چهره ایران و آمریکا را در دنیا مشخص کرده است. قطعنامه‌های فصل هفتمی شورای امنیت را از ایران برداشته، اجماع جهانی علیه ایران را شکسته و آن تصوری که از یک تهدید امنیتی رژیم صهیونیستی و آمریکا برای ایران ساخته بودند را منهدم کرده و سرمایه‌گذاری 40 ساله رژیم صهیونیستی، رژیم سعودی و برخی دیگر را برای اینکه ایران را به عنوان خطر در منطقه نشان دهند، نابود کرده است.

ظریف ادامه داد: شما تصور کنید که اگر امروز آقای ترامپ در مسند قدرت در آمریکا بود و ما برجام را نداشتیم، اگر امروز ترامپ در شرایطی مسئولیت سیاست خارجی آمریکا را برعهده داشت که تمامی قطعنامه‌های شورای امنیت علیه ایران بود، یک اجماع جهانی علیه ایران بود، روسیه و چین و کشورهای اروپایی همراه با آمریکا علیه ایران بودند، در آن شرایط چه وضعیتی را برای کشور متصور بودید.

وی افزود: اینکه جمهوری اسلامی توانسته شرایطی را ایجاد کند که رئیس جمهور آمریکا ادعا می‌کند بزرگ‌ترین کلاه سر آمریکا رفته است، به خاطر اینکه برجام آنچه را که انجام داده این بوده که یک طراحی‌ چند دهه‌ای آمریکا برای اینکه ایران را به تهدید علیه صلح و امنیت بین‌المللی تبدیل کند، از بین برده است.

وزیر خارجه خاطرنشان کرد: برخی از دوستان ما به این توجه نمی‌کنند و فکر می‌کنند برجام فقط یک معامله اقتصادی بود، برجام هم توان هسته‌ای ایران را نگه داشت، یکی از اعضای دائم شورای امنیت به یکی از همکاران ما گفته بود شما آمدید شش قطعنامه شورای امنیت را علیه خود نابود کردید و در کنارش تحریم‌ها را برداشتید و نیروی هسته‌ای خودتان را در دنیا به رسمیت شناساندید، تنها کشوری هستید که شورای امنیت غنی سازی را نه به عنوان حق، چون معتقدیم آن حق در ان‌.پی.تی هست، ولی به عنوان واقعیت پذیرفته و هیچ کشور دیگری این اتفاق برایش نیفتاده و هنوز هم توقع دارید.

ظریف گفت: اینها واقعیاتی است که در برجام اتفاق افتاده و اگر من یقین داشتم بعد از دولت آقای اوباما دولتی مثل ترامپ سر کار می‌آمد باز هم برجام را به همین شکل که هست مذاکره می‌کردم.

*ما روی رفتار خودمان حساب می‌کنیم تا سیاست‌های داخلی آمریکا

رئیس دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سؤالی درباره ترکیب جدید مجلس نمایندگان آمریکا با پیروزی دموکرات‌ها و اینکه آیا اتفاقی در نوع تعامل آمریکا با جهان و ایران رخ خواهد داد؟ ادامه داد: حتما اتفاقات جدیدی خواهد افتاد، ولی ما هیچ وقت براساس مسائل داخلی آمریکا سیاست خود را تعیین نکردیم.

ظریف افزود: ما براساس تحولات داخلی آمریکا تصمیم نمی‌گیریم، در گذشته هم ما شرایط متفاوتی داشت این طور نبوده دولت‌های دموکرا‌ت‌ دولت‌هایی باشند که تمایل به ایران داشته باشند و جمهوری‌خواهان اینگونه نباشند، در اینکه دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان با جمهوری اسلامی ایران موافق نیستند و با ما سر سازش ندارند، تردیدی نداریم و واقعا سیاست خارجی ما و سیاست ما درباره برجام ارتباطی با مسائل داخلی آمریکا ندارد و احساس نمی‌کنم که تاثیر چندانی درباره ایران داشته باشد.

وزیر خارجه گفت: حتما آقای ترامپ با مشکلاتی در مجلس نمایندگان مواجه خواهد شد، من نه به عنوان وزیر خارجه به عنوان یک دانشجوی روابط بین‌الملل عرض می‌کنم در وضعیتی که مجلس نمایندگان آمریکا که مسئول بودجه آمریکاست و برخی اختیارات دیگری را برعهده دارد، در دست حزب مخالف است مخصوصا در مورد مسائل داخلی، دولت آمریکا با مشکل مواجه خواهد شد.

وی یادآور شد: اما اینکه آیا به این معنا نیست که سیاست‌های خصمانه آمریکا درباره ایران تشدید می‌شود یا تعدیل می‌شود، هر دو امکان وجود دارد، بستگی به این دارد که ما چگونه عمل کنیم.

رئیس دستگاه دیپلماسی با بیان اینکه جمهوری اسلامی یک بازیگر و کنشگر بسیار مهم در این منطقه است، خاطرنشان کرد: رفتار جمهوری اسلامی و سیاست‌های ایران و اینکه تا چه حد آمریکا را در سطح بین‌المللی در انزوا  نگه داریم بسیار در مورد نحوه رفتار آینده آمریکا تاثیرگذار خواهد بود.

وی گفت: ما روی رفتار خودمان حساب می‌کنیم تا سیاست‌های داخلی آمریکا یا هر جای دیگر.

* اگر دولتی به تعهداتش پایبند نباشد جای مذاکره ندارد

وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر گفت‌وگوی مستقیم ایران و آمریکا گفت: آمریکایی‌ها در یک سیاست مزورانه تلاش می‌کنند بگویند ما اهل گفت‌وگو هستیم، باید این سیاست را افشا کرد. دولت آمریکا  نتیجه گفت‌وگوی 12 ساله و در واقع گفت‌وگوی 2 ساله اخیر که به برجام منجر شد را زیر پا گذاشت.

وزیر خارجه بیان کرد: ما باید با نحوه برخورد و ادبیات‌مان به دنیا نشان دهیم که این حرف‌های آمریکا مزورانه است و دروغ می‌گویند اگر می‌گویند دنبال مذاکره هستند، می‌خواهند حرکتی را انجام دهند که این اقدام غیرقانونی خودشان در خارج شدن از برجام و حتی از عهدنامه 1334 بین ایران و آمریکا را خارج شدند بعد از آنکه دیوان دادگستری علیه آنها رای داد، می‌خواهند این رفتار را به شکلی بپوشانند و لذا این حرف‌ها را می‌زنند؛ ادبیاتی که من و رئیس جمهور استفاده می‌کنیم برای نشان دادن تزویری است که در این سیاست آمریکا وجود دارد.

ظریف افزود: ما اعلام کردیم اگر دولتی به تعهداتش پایبند نباشد جای مذاکره ندارد، چه دلیلی دارد با دولتی که چندین سال مذاکره کردید، حالا ممکن است رئیس دولت عوض شده، ولی مسئولیت دولت‌ها در حقوق بین‌الملل با تغییر رئیس یک کشور عوض نمی‌شود، حتی با انقلاب، مسئولیت دولت‌ها پایدار می‌ماند.

وی گفت: حالا در آمریکا که انقلاب نشده و یک انتخاب شده و رئیس جمهور جدیدی که فکر می‌کند دنیا را عوض کرده رئیس جمهور آمریکا شده، این واقعیات باید برای مردم دنیا روشن شود. باید با زبانی صحبت کنیم که مردم دنیا کاملا متوجه شوند و از همین طریق است که توانستیم انزوای آمریکا را تضمین کنیم اگر می‌خواستیم به زبان دیگری صحبت کنیم نمی‌توانستیم انزوای آمریکا را به شکلی که امروز در دنیا می‌بینیم از نظر سیاسی ببینیم. 

ظریف یادآور شد: این به این معنا نیست که قدرت اقتصادی و نظامی آمریکا ناگهان ناپدید شود، آنها واقعیتی است که علی الارض وجود دارد و هنر سیاست خارجی ایران این است که بتواند آن واقعیت را در حوزه سیاسی تعدیل کند که فکر می‌کنم این کار به خوبی انجام شده است.

* اتهاماتی که آمریکا علیه دیگران مطرح می‌کند، فقط برای خودش خوب است

به گزارش فارس، رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران درباره موضع وزارت خارجه درباره FATF با بیان اینکه موضع ما روشن است و بارها در این زمینه اظهارنظر کردم، عنوان کرد: ایران برای اینکه بتواند با بانک‌ها تبادلات داشته باشد نباید خودش، خودش را تحریم کند. آمریکایی‌ها تمام تلاش خود را صورت می‌دهند که ما را از دنیا جدا کنند. ما باید تلاش کنیم ارتباطات ما با بانک‌های دنیا مشکلات دیگری در ارتباطات ما با دنیا نباشد. توافقاتی که در اختیار مجلس قرار داشته دو اصلاحیه قوانین داخلی و دو کنوانسیون بین‌المللی در عرض دو سه سال گذشته به اندازه کافی مورد بررسی قرار گرفته، تمام نگرانی‌های موجود رفع شده و دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی در این زمینه‌ها بررسی کرده و بیش از صدها ساعت زمان کارشناسی در این زمینه‌ گذاشته شده و ملاحظه‌ای در این زمینه وجود ندارد.

وی افزود: متاسفانه برخی از دوستان، البته با اهداف و نیت خیر نکاتی را مطرح می‌کنند که جایگاهی در این سیستم ندارد.

ظریف در پاسخ به این سؤال که چرا می‌گویید جایگاهی ندارد؟ اگر فرض کنیم یکی از نیروهای نظامی کشور همانطور که آمریکا تلاش می‌کند سپاه و بسیج را جزو تعریف‌های تروریستی قرار دهد و مراودات مالی با آنها را ممنوع کند راه چاره چه خواهد بود؟ گفت: اصلا ربطی به سیستم FATF ندارد، چون آمریکا کل جمهوری اسلامی را تحریم کرده و این اتهامات را علیه ایران مطرح می‌‌کند.

وزیر خارجه بیان کرد: جمهوری اسلامی ایران از سال 1984 میلادی (1363) در فهرست کشورهای حامی تروریسم آمریکا قرار داشته است، صحبت‌هایی که دوستان می‌کنند مبتنی بر واقعیات نیست، اینکه یک سازمانی و کشوری در فهرست تروریستی آمریکا باشد، ملاک نیست. هر کشوری برای خودش یک چیزی دارد، آمریکا آن اتهاماتی که علیه دیگران می‌زند، فقط برای خودش خوب است.

 وی گفت: آنچه مهم است این است که شورای امنیت چه سازمان‌هایی را به عنوان سازمان‌های تروریستی شناخته است. این سازمان‌هایی هستند که رژیم‌های منطقه همواره از آنها حمایت کردند و نه تنها عضو FATF هستند بلکه عضو فعال FATF هم هستند.

رئیس دستگاه دیپلماسی ادامه داد: من فکر می‌کنم دوستان ما دارند مقداری بیش از حد در این زمینه‌ها پیش می‌روند. سپاه را شورای امنیت کی می‌آید جزو فهرست تروریستی قرار بدهد که دوستان ما راجع به آن ابراز نگرانی می‌‌کنند.

ظریف اضافه کرد: یک اصطلاحی داریم که ما از ترس مرگ، خودکشی نمی‌کنیم. من چنین اتفاقی را بسیار بعید می‌دانم، اگر ما در سطح بین‌المللی درست رفتار کنیم. اما اگر چنین اتفاقی افتاد، آن زمان می‌توانیم درباره آن تصمیم بگیریم.

*ما عضو FATF نمی‌شویم

وزیر خارجه خاطرنشان کرد: هیچ یک از کنوانسیون‌ها به شکلی نیست که برای خروج از آن هیچ محدودیتی داشته باشید، اگر چنین اتفاقی افتاد که احتمال آن در جهان واقع یک در هزار هم نیست، آن وقت ما درباره خروج از FATF تصمیم می‌گیریم. خروج از FATF نیست، چون ما عضو FATF نمی‌شویم، تنها اتفاقی که می‌افتد ما از کشورهای غیرهمکار با FATF خارج می‌شویم و به کشوری تبدیل می‌شویم که همکاری می‌کند.

وی گفت: بیش از 215 کشور و سازمان و موسسه بین‌المللی با FATF همکاری می‌کنند و ما جزو آنها قرار می‌گیریم، برخی از دوستان ما اشتباهی در تعریف دارند و آن این است که می‌گویند فقط 35 کشور عضو FATF هستند.

ظریف ادامه داد: ایران که جزو 35 کشور نخواهد رفت، بیش از 200 کشور و سازمان همکار با FATF هستند و تنها دو کشور غیرهمکار وجود دارد که ایران و کره شمالی است و ما می‌خواهیم از این وضعیت خارج شویم. 

* در خدمت سایر ارگان‌ها هستیم

رئیس دستگاه دیپلماسی درباره اقدامات وزارت خارجه برای کاهش تاثیر تحریم‌ها بر اقتصاد کشور، نیز عنوان کرد: معاونت اقتصادی که در وزارت خارجه ایجاد کردیم تمام تلاشش در این است که از یک طرف زمینه همکاری‌های غیرنفتی ایران و کشورهای دیگر را افزایش دهد، صادرات غیرنفتی، ورود توریست و گردشگر به ایران که می‌تواند بسیار مهم باشد و سرمایه‌گذاری خارجی را که از سال گذشته که وزارت خارجه ساختار خود را تغییر داد و معاونت اقتصادی ایجاد کرد، ما به صورت ویژه و هدفمند دنبال می‌کنیم. البته همواره دنبال می‌کردیم البته نه به صورت هدفمند و متمرکز.

وی افزود: در حوزه صادرات نفت در خدمت همکاران در وزارت نفت و بانک مرکزی هستیم ضمن اینکه به مسؤولیت و وظایف ذاتی آنها احترام می‌گذاریم هر جا که بتوانیم کار آنها را تسهیل کنیم، این کار را انجام می‌دهیم.

*مقابله دنیا با نظامی شدن دلار آمریکا

رئیس دستگاه دیپلماسی در واکنش به ادعاهای مایک پامپئو وزیر امور خارجه آمریکا در گفت‌وگو با بی.بی.سی فارسی خاطرنشان کرد: اینکه امروز آقای ترامپ به پاریس رفته‌ و سرتیتر یکی از روزنامه‌های فرانسوی این است که «دنیا علیه ترامپ» ، معلوم است وزیر خارجه آمریکا بنده خدا چه می‌تواند بگوید؟ باید بگوید ایران منزوی است.

وی افزود: وقتی بزرگ‌ترین قدرت نظامی و اقتصادی دنیا می‌خواهد از متحدانش اسم ببرد، علیرغم اینکه ناتو این همه عضو دارد و علیرغم اینکه آمریکا با اکثر کشورهای دنیا روابط نزدیک دارد، می‌گوید چند کشور در خاورمیانه و چند کشور در اروپا از ما حمایت می‌کنند، بعد ادعا می‌کند کشورها خرید نفتشان را از ایران پایین آوردند که آن به خاطر قلدری و اعمال فشارهای غیرقانونی آمریکاست و همه کشورها حتی نزدیک‌ترین متحدان آمریکا اعلام کردند این کار را با عدم تمایل انجام می‌دهند، به خاطر اینکه آمریکا از فشارهای غیرقانونی علیه آنها استفاده می‌کند.

ظریف اضافه کرد: همه دنیا به این نتیجه رسیده‌اند که باید در میان مدت کاری کنند که از این فشارها خود را مصون کنند، حرکت‌هایی که در اروپا و سایر دنیا می‌بینید و اینکه کشورها تصمیم می‌گیرند دلار را از روابط دوجانبه و چند جانبه خودشان حذف و با ارز ملی ارتباط برقرار کنند، اینها نشان می‌دهد سیاست‌هایش آمریکا موفق نبوده است. 

وی با بیان اینکه باید این واقعیت را پذیرفت که آمریکا بزرگ‌ترین اقتصاد دنیاست، اظهار داشت: آمریکا از این مزیت اقتصادی خود استفاده می‌کند، ولی اصطلاحی که بیشتر از قبل مطرح می‌شود و اصل طرح این بحث هم به خاطر سیاست آمریکا در قبال برجام است، نظامی کردن اقتصاد و دلار آمریکاست و اینکه دنیا در برابر نظامی شدن دلار آمریکا مقابله می‌کند. البته کار بسیار سختی است، نمی‌خواهم شعار بدهم، چون دلار ده‌ها سال است بر روابط اقتصادی دنیا حاکم شده است و برای کشورها سخت است که از این حاکمیت دلار فاصله بگیرند، ولی آمریکایی‌ها باید انزوای خود را در این واقعیت ببینند که علیرغم قدرت نظامی و اقتصادی خود مجبورند بگویند چند کشور در اروپا هستند که از ما حمایت می‌کنند و آن هم حمایت نیم بند.

* در تماس ساعتی با اروپایی‌ها هستیم و فشار می‌آوریم

به گزارش فارس، رئیس دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سؤال دیگری درباره اظهاراتش مبنی بر اینکه اروپایی‌ها نتوانستند به تعهداتشان عمل کنند و اینکه ایران چه می‌خواهد بکند؟ اظهار داشت: ما نه در تماس روزانه بلکه در تماس ساعتی با اروپایی‌ها هستیم و به آنها فشار می‌آوریم و نتیجه تلاش‌ها را به مقامات عالی کشور گزارش می‌دهیم. سیاست‌ها و امکانات مختلفی داریم، فشارهای ما کارآمد بوده و توانستیم برای اروپا که روابط فراآتلانتیکی بسیار برای آن مهم است تا این حد همراه کنیم، در ادامه این کار را ادامه می‌دهیم و از ابزارهای متفاوتی استفاده خواهیم کرد از ابزارهای داخل و خارج برجام، این کارها هم اکنون انجام می‌شود، تماس‌هایی که داشتیم، اسنادی که در این زمینه منتشر کردیم و اقدامات مشابهی که انجام دادیم و باید در حوزه دیپلماتیک برخی کارها با فشارهای پشت پرده ادامه یابد.

* از همه اتباع ایرانی حمایت می‌کنیم/ ورودی به تحقیقات دولت ترکیه درباره خاشقچی نداریم

وزیر خارجه درباره سعید کمالی دهقان خبرنگار گاردین در خصوص افشاگری در مورد شبکه «ایران اینترنشنال» هم گفت: ما از همه اتباع ایرانی در خارج حمایت می‌کنیم و وظیفه سفارتخانه‌های ما این است که از اتباع ایرانی حمایت کنند، حمایت ما از اتباع ایرانی بدون توجه به این است که چه اقداماتی انجام دادند و چه دیدگاه سیاسی دارند، این سیاست کلی جمهوری اسلامی است که از اتباعش حمایت کند.

وی افزود: در مورد قتل خاشقچی ما به تحقیقاتی که دولت ترکیه انجام می‌دهد اعتماد کردیم و ورودی به این تحقیقات نداریم، اجازه دهیم دولت ترکیه تحقیقاتش را ادامه دهد، سیاست ما درباره حمایت از اتباع ایرانی صرفنظر از ورود به این جزییات است.

*مردم احساس خوبی از قیمت‌ها ندارند، ما هم احساس خوبی نداریم

ظریف درباره اینکه خودتان این روزها خرید می‌کنید؟ اظهار داشت: نمی‌توانم این کار را انجام بدهم به خاطر اینکه بخواهم خرید کنم مزاحم مردم می‌شوم ولی خانمم خرید می‌کند و خبر دارم.

وی افزود: من اگر بخواهم وارد یک مغازه شوم نمی‌توانم عادی وارد شوم، قبل از این مسئولیت همه این کارها را خودم انجام می‌دادم و همسرم خرید دارند و اصلا شرایط خوبی نیست و کاملا درک می‌کنم که مردم احساس خوبی از قیمت‌ها ندارند، ما هم احساس خوبی نداریم.

*هیچ کاری به غیر وزارت خارجه و درس دادن در دانشگاه بلد نیستم

ظریف در پاسخ به این سؤال که اگر وزیر خارجه نباشید مایل هستید کدام وزارتخانه را اداره کنید؟ گفت: من به جز این وزارتخانه،  البته همین وزارتخانه را خیلی بلد نیستم، علیرغم اینکه تمام زندگی کاری، علمی و درسی‌ام همین وزارتخانه بوده ولذا هیچ کاری به غیر وزارت خارجه و درس دادن در دانشگاه بلد نیستم.

وی گفت: یک دوره‌ای بازنشسته شدم، اگر الان وزیر نبودم، آن قانون شامل حال من هم انشاءالله می‌شد. من در سن پایین بازنشسته شدم و در 50 سالگی با 25 سال خدمت خودم را بازنشسته کردم به خاطر اینکه در دولت قبلی نمی‌توانستم حضور جدی داشته باشم. 

وزیر خارجه افزود: طبق مقررات وزارت خارجه کسی که سفیر بوده می‌تواند 35 سال سابقه و 65 سال سن داشته باشد سه سفیر داریم که باید 27 آبان ماه برگردند.

* سفیر جدید ایران در هند اعزام شده/روند زمانبر انتصاب سفیر در چین

وی درباره سفرای ایران در چین و هند گفت: سفیرمان در دهلی نو اعزام شد و سفیرمان در چین آقای همتی حکم گرفت و چین هم رفتند و بنا به نیاز کشور رئیس جمهور ترجیح دادند از ایشان در بانک مرکزی استفاده کنند. روند انتصاب یک سفیر یک روند چند جانبه است، وزارت خارجه پیشنهاد می‌کند باید دستگاه‌های نظارتی داخلی درباره آن نظر بدهند بعد رئیس جمهور تایید کند که این روند کمتر از دو ماه طول نمی‌کشد بعد باید سفیر را به کشور طرف مقابل پیشنهاد کنیم و آن کشور  آگرمان بدهد، این پروسه چهار پنج ماه طول می‌کشد و آقای همتی در مرداد ماه به ما اعلام کردند مسئولیت بانک مرکزی را قرار است بپذیرد، ما هنوز در ماه‌های اول هستیم که مجبوریم فرد جدیدی را پیگیری و به تصویب برسانیم. 

ظریف خاطرنشان کرد: این روندی نیست که من یک مدیرکل منصوب کنم و فردا مدیرکل سر جایش باشد،‌روندی است که زمانبر است.

*اصلا تلویزیون نگاه نمی‌کنم 

وی درباره اینکه چه سریال‌هایی را می‌بیند؟ گفت: من اصلا تلویزیون نگاه نمی‌کنم چون فرصت نمی‌کنم، حتی خبر را از روی اینترنت و سایت‌ها می‌بینم. 

وزیر خارجه همچنین درباره صدای مورد علاقه‌اش گفت: من صدای خیلی‌ها را دوست دارم، مثل بقیه ایرانی‌ها، صدای استاد شجریان و فرزندشان را خیلی دوست دارم. صدای آقای هژیر مهرافروز را دوست دارم و بقیه خوانندگان را. من خیلی اسم یادم نمی‌ماند، ولی به همه ارادت دارم.

* پیشنهادهای آمریکا به ایران که اگر فلان کار را کنید ما شش ماه تحریم‌ها را عقب می‌اندازیم

وزیر خارجه کشورمان در پاسخ به سؤالی درباره اینکه 13 آبان فرا رسید و تحریم‌ها اجرا شد و ناامیدی و امیدواری وجود دارد و بالاخره شرایط چگونه می‌شود بهتر یا بدتر می‌شود؟‌ گفت: بیش از هر چیز اوضاع در اختیار ماست، ایران یک کنشگر مهم در صحنه بین‌المللی است و ما خودمان می‌توانیم تعیین کنیم اوضاع چگونه می‌شود.

به گزارش فارس، وی ادامه داد: احساسم این است که مردم ایران می‌توانند با موفقیت از این مرحله عبور کنند، اتفاقی که در بیرون ایران می‌افتد می‌خواهند ناامیدی را در کشور ما تزریق کنند، امیدوارم هیچ کس در داخل نخواهد این کار را بکند، برای اینکه تزریق ناامیدی در داخل که متاسفانه در دو سه سال گذشته با اهداف سیاسی به شدت انجام شده هیچ فایده‌ای برای هیچ گروه سیاسی ندارد.

رئیس دستگاه دیپلماسی اضافه کرد: اینکه آمریکایی‌ها اینقدر تبلیغات سر تحریم‌ها کردند بیشتر برای این بود که فضای روانی ایجاد کنند، بهترین راه برای مقابله با این تحریم‌ها این است که از این فضای روانی مرعوب نشویم. بیشترین میزان سرمایه ما داخلی است، سرمایه انسانی و مالی زیادی داریم، اگر نقدینگی به کارهای مولد درازمدت رو بیاورد به جای رو آوردن به بازارهای کاذب، حتما می‌تواند یک فعالیت بسیار سازنده داشته باشد. من معتقدم اگر نقدینگی در سرمایه‌گذاری در صنعت توریسم و ..برود شرایط بسیار بهتری را برای کشور ایجاد کند.

وی گفت: اصل این است سرمایه‌گذار داخلی ما نسبت به آینده امید داشته باشد و نسبت به شرایط کشور اطمینان داشته باشد و این امید و اطمینان را خود ما باید ایجاد کنیم و جنا‌ح‌های سیاسی باید ایجاد کنند و همدلی داخلی باید ایجاد کند. 

ظریف خاطرنشان کرد: آمریکایی‌ها می‌خواهند ما را در یک حالت بی اطمینانی نگهدارند، حتی پیشنهادهایی به ما می‌کردند که اگر فلان کار را کنید ما شش ماه تحریم‌ها را عقب می‌اندازیم. حتی به نفع آنهاست که با این تحریم‌ها بازی کنند و شرایط عدم اطمینان به آینده را طولانی‌تر کنند. باید این بازی را که آمریکایی‌ها خواستند انجام بدهند، بشکنیم.

* در زمین آمریکایی‌ها بازی نکنیم

وی گفت: اصل این است که در زمین آمریکایی‌ها بازی نکنیم، باید در زمین دیگری بازی کنیم و آن زمین خودباوری، اعتماد به نفس و استفاده از سرمایه عظیم انسانی و مالی و اقتصادی خود ایرانی‌های داخل و خارج از کشور است، باید همدلی جدی بین مردم خود ایجاد کنیم و رمز عبور موفقیت آمیز از این مرحله این است که این همدلی را تقویت کنیم و مخصوصا جوانان با امید به آینده و همدلی، فعالان اقتصادی و کارآفرینان با این امید به آینده پیش بروند. حتما ایران زمینه‌هایی را دارد که الان هر چه شرایط را به ما سخت کنند ما می‌توانیم از آن زمینه‌ها بیشتر استفاده کنیم.

ظریف تصریح کرد: البته وظیفه من به عنوان وزیر خارجه و همکارانم این است که تلاش کنیم فشارهای خارجی را به حداقل برسانیم و ما این کار را خواهیم کرد، اما منتظر این نباید بنشینیم باید تلاش خود را در داخل انجام دهیم و ما هم تلاش خود را در خارج انجام می‌دهیم و نگاه‌ها باید معطوف به داخل باشد نه خارج.

* طرفدار تیم ملی هستم

وی در پاسخ به پرسشی درباره اینکه آیا شما ورزش می‌کنید؟ پاسخ داد: وارد این حوزه نشوید، ورزش مختصری در حد پیاده‌روی، اگر فرصت شود انجام می‌دهم، متاسفانه کمتر فرصت می‌کنم. فرصت تماشای بازی‌های تیم‌ ملی و تیم‌های داخلی را نداشتم و متاسفم در این زمینه در بیسوادی مطلق به سر می‌برم.

ظریف درباره اینکه طرفدار کدام یک از تیم‌های استقلال یا پرسپولیس است، گفت: حتما به شما جواب می‌دهم طرفدار تیم ملی هستم. آقای عراقچی و روانچی هم پرسپولیسی بودند، من هم از آنها طرفداری می‌کردم در حمایت از کل مردم ایران.

وزیر خارجه در پایان برای ملت ایران روزهای بهتری را آرزو کرد.

انتهای پیام/

نظر شما