شناسهٔ خبر: 29269677 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: العالم | لینک خبر

انتقاد مردم از ناکارآمدی آل سعود؛

ریاض در سکوت رسانه های دولتی غرق شد

بارش شدید باران طی روز جمعه بخش اعظمی از شهرهای عربستان به ویژه ریاض پایتخت این کشور را زیر آب برده است و این در حالی است که رسانه های دولتی این کشور به دلیل نگرانی از احتمال تعقیب قضایی نسبت به این حادثه سکوت کرده اند و اخبار مربوط به خرابی ها را منتشر نمی کنند.

صاحب‌خبر -

العالم - عربستان سعودی

انتشار عکس ها و فیلم هایی که از خیابان های ریاض در شبکه های اجتماعی به ویژه توئیتر منتشر شده نشانگر وسعت آبگرفتگی در خیابان های اصلی ، زیرگذرها و حتی خیابان های فرعی و خرابی های ناشی از آن در این شهر است .

آب به سرعت وارد خانه های مردم شده است و بخشی از سکنه شهر ریاض به ویژه در بخش های غربی و جنوبی، شب گذشته را از بیم جان خود در پشت بام های ساختمان های بلند خوابیدند.

بخش عمده ای از وسایل منازل این مناطق از طریق سیل به خیابان ها آورده شده است و برخورد این وسایل با تاسیسات شهری و افرادی که به دنبال سرپناهی در خیابان ها هستند، خسارات مالی و جانی بسیاری را ایجاد کرده است .

سیل ناشی از بارش باران صدها خودرو در حال حرکت یا پارک شده را با خود برده است و سرنوشتی از سرنشینان آن نیست و این در حالی است که رسانه های کشور تنها به اعلام وضعت آب و هوا در روزهای آینده اشاره می کنند.

گزارش های منتشره نشان می دهد بر اثر بارش باران همچنین خسارات زیادی به فرودگاه بین المللی ملک خالد ریاض وارد شده است به نحوی که عملا فعالیت بخشی عمده ای از این فرودگاه تعطیل شده است .

بر اساس این گزارش ها سقف فرودگاه بر اثر بارش باران آسیب دیده و موجب شده است یکی از سالن های مربوط به ورود مسافرین و بخش مربوط به تفتیش چمدان ها پر از آب شود.

همچنین گزارش می شود که تعداد زیادی از ساختمان های حکومتی و دولتی ریاض بر اثر شدت بارندگی و جاری شدن سیل تخریب شده اند که در میان آنها شعب برخی بانک های بزرگ عربستان هم وجود دارد.

این وضعیت در حالی است که مردم می گویند نیروهای امدادی به ویژه هلال احمر طی دیروز و امروز کم ترین کمکی به مردم سیل زده نکرده اند و اساسا معلوم نیست نیروهای امدادی در حال حاضر کجا هستند.

مردم همچنین از نبود نیروهای امنیتی و پلیس در سراسر شهر برای مراقبت از اموال آنها و مقابله با کسانی که با سوء استفاده از موقعیت در صدد دستبرد به اموال مردم و مراکز دولتی هستند ، انتقاد به عمل آوردند.

برخی کاربران سعودی در توئیتر با اشاره به اقدامات سرکوبگرانه حاکمیت ، نوشتند : بسیاری از بیم خشم بن سلمان به بیان مشکلات ناشی از بارش های اخیر نمی پردازند چرا که می ترسند حتی انتقاد از باران هم برای آنها دردسر ساز شود.

آنها می گویند : وقتی بن سلمان به این راحتی یک روزنامه نگار مخالف خود را در کشور خارجی به قتل می رساند و جنازه او را هم نابود می کند ، در داخل کشور به مراتب دست بازتری برای برخورد با کسانی دارد که از شرایط کشور انتقاد می کنند حتی اگر این انتقاد به خاطر مشکلاتی باشد که در اثر بارش باران ایجاد شده است .

' لسان الامه' یکی از کاربران توئیتر می نویسد : شرایط رعب و وحشت حاکم بر کشور موجب شده تا مردم و روزنامه نگاران زبان در کام گذاشته و انتقاد نکنند حتی اگر نه تنها ریاض که کل کشور غرق شود.

وی می افزاید : این چه وضعیتی است که کسی جرات بیان کوچک ترین انتقادی از شرایطی که برای پایتخت ایجاد شده است را ندارد. کجاست اصلاحاتی که ولیعهد وعده داده بود؟

بسیاری از کاربران ضمن انتقاد از هزینه هایی که دولت در خصوص برخی ماجراجویی های داخلی و خارجی کشور انجام می دهد از اینکه مقامات این کشور به فکر تقویت زیر ساخت های کشور به ویژه در پایتخت نیستند ، به شدت انتقاد کردند.

'زید' یکی از کاربران سعودی اینترنت با اشاره به وجود فساد سیستماتیک در کشورش ، گفت که زمان اعلام بودجه ، از اختصاص میلیاردها ریالی سخن گفته می شود که قرار است صرف آبادانی و توسعه کشور و تقویت زیرساخت ها شود اما فساد اجازه انجام هیچ کاری را نمی دهد

'خالد' یکی دیگر از کاربران هم با اشاره به ناکارآمدی مقامات دولتی می نویسد ؛ تمام تلاش وزرا صرف تعریف و تمجید و حمایت از طرح های بن سلمان می شود درحالی که مردم را به حال خود رها کرده اند.

کاربر دیگری که خود را 'ریما' معرفی کرده است ، می نویسد : مقامات سعودی زمانی که در قطر باران بارید و خیابان ها پر از آب شد حکومت این کشور را به ناکارآمدی متهم کردند ، لطفا بفرمایید نام وضعیت فعلی ریاض چیست ؟ به نظر من که کار از ناکارآمدی گذشته است .

'عبدالعزیز' یکی دیگر از کاربران سعودی می نویسد : همه ساله میلیون ها دلار صرف خرید تجهیزات مختلف امداد و نجات می شود اما گمان می کنم باران ریاض همه آنها را با هم غرق کرده است که ما نمی توانیم هیچ یک از آنها را ببینیم.

یکی دیگر از کاربران می نویسد : اکنون در ریاض صدایی بالاتر از صدای اره (اشاره به قتل خاشقچی با استفاده از اره) شنیده نمی شود. ریاض غرق در باران است و رسانه های سعودی غرق در سکوت.

ایرنا

نظر شما