شناسهٔ خبر: 29268218 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: میزان | لینک خبر

بسته سلامت میزان

ترفند‌های طلایی برای درمان بیماری‌های پاییزی/ برای لاغر شدن این اسنک‌های خوشمزه را بخورید/ برای رسیدن به وزن مناسب، روزی چند دقیقه ورزش کنیم؟/ راز‌هایی درباره عطسه که شما را شگفت زده می‌کند

خبرگزاری میزان- اگر میخواهید بدانید چرا غلات کامل برای سلامتی مفیدند؟ و اینکه سرما زدگی چه نشانه‌هایی دارد؟ حتما بسته سلامت امروز را بخوانید.

صاحب‌خبر -
به گزارش خبرنگار گروه فضای مجازی خبرگزاری میزان،فصول پاییز و زمستان متهمان اصلی سرماخوردگی، گلودرد، آبریزش بینی، خشکی دست و بسیاری از مشکلاتی هستند که در روز‌های سرد شیوع بیشتری دارند.با وجود دارو‌های شیمیایی متنوع، شمار گسترده‌ای از مردم برای درمان برخی از این بیماری‌ها دست به دامن درمان‌های خانگی می‌شوند که از بزرگ ترهایشان شنیده اند. به طور مثال، برای درمان گلودرد، گفته می‌شود که آب نمک قرقره کنید. یا لیموترش و مقداری عسل را درون آب ولرم ریخته و هم بزنید و آن را بنوشید تا سرفه هایتان تمام شود.

ترفند‌های طلایی برای درمان بیماری‌های پاییزی/ برای لاغر شدن این اسنک‌های خوشمزه را بخورید/ برای رسیدن به وزن مناسب، روزی چند دقیقه ورزش کنیم؟/ راز‌هایی درباره عطسه که شما را شگفت زده می‌کند
اما فارغ از این موارد که اتفاقا بسیار کارساز و کاربردی هم هستند، می‌توان نمونه‌هایی را نام برد که در زیر به آن‌ها اشاره شده است. برای کسب اطلاع از این موارد توصیه می‌کنیم تا در ادامه مطلب با ما همراه باشید.

قرقره کردن آب سرد در گلو
عموما شنیده ایم که آب نمک در گلو باید قرقره کرد. اما در یک آزمایش علمی، شرکت‌کننده‌ها به دو دسته تقسیم شدند، یک گروه آب نمک در گلو قرقره کردند و گروهی دیگر آب سرد. جالب است بدانید در نتیجه این تحقیق مشخص شد کسانی که آب سرد قرقره کرده اند، سه مرتبه کمتر از گروه دوم دچار سرماخوردگی شدند

ترکیب اسپرایت و سرکه سفید برای عفونت گوش
پزشکان درمان جالب و البته عجیبی برای رفع عفونت گوش‌ها پیدا کرده اند. سرکه سفید و اسپرایت را با نسبت ۱ به ۱ با هم مخلوط کنید. یک قاشق غذاخوری از این مخلوط را درون هر گوش بریزید و پس از گرم شدن گوش ها، باقی محلول را بیرون بریزید.

سبزیجات برای سفید و سفت کردن دندان‌ها
احتمالا می‌دانید که با هویج می‌توان به استحکام هر چه بیشتر و سفیدی دندان‌ها کمک کرد. برای اطلاع بیشترتان باید بگوییم که خیار نیز همین خاصیت را دارد. این دو ماده خوراکی حاوی ویتامین‌های A. و K. و مقدار زیادی آنتی اکسیدان هستند.

کیسه یخ برای سردرد‌های میگرنی
این دستور نخستین بار در سال ۱۸۴۹ میلادی منتشر شد. با بستن کیسه یخ به گردن یا پشت سر خود می‌توانید درد‌های میگرنی را کاهش دهید.

عسل برای رفع سرفه و گلودرد
برای از بین بردن سرفه، ۲ قاشق چایخوری عسل را به مدت ۳۰ دقیقه قبل از خواب میل کنید. این کار بیشتر از شربت‌های سرفه به نرمی گلو و کاهش درد کمک خواهد کرد. همچنین عسل به خواب راحت‌تر و از بین بردن نشانه‌های سرماخوردگی نیز کمک می‌کند.
 
برای رسیدن به وزن مناسب، روزی چند دقیقه ورزش کنیم؟

برخی افراد به غلط گمان می‌کنند که ورزش کردن و تغذیه مناسب، نیاز به تلاش بسیار و برنامه‌ریزی بسیار دقیقی دارد. اما بهترین کار برای به کار بردن این نکات در زندگی، ایجاد تغییرات کوچک است که به تدریج تبدیل به بخشی از زندگی روزمره ما خواهد شد.نوجوانان باید روزانه به مدت ۶۰ دقیقه یا بیشتر به فعالیت بدنی بپردازند. فعالیت بدنی را نمی‌توان هم‌معنی با انجام حرکات پیچیده و یا حضور مداوم در باشگاه ورزشی دانست. نکته مهم در فعالیت ورزشی این است که در هفته بتوانیم توازن صحیحی از فعالیت‌هایی نظیر حرکات هوازی، قدرتی و انعطافی داشته باشیم و ورزش را به یک عادت تبدیل کنیم و آن را در برنامه‌ریزی روزانه خودمان قرار دهیم.

ترفند‌های طلایی برای درمان بیماری‌های پاییزی/ برای لاغر شدن این اسنک‌های خوشمزه را بخورید/ برای رسیدن به وزن مناسب، روزی چند دقیقه ورزش کنیم؟/ راز‌هایی درباره عطسه که شما را شگفت زده می‌کند
در صورتی که به صورت منظم در تمرین ورزشی خاصی شرکت می‌کنید، مشکلی در ورزش کردن به مدت یک ساعت در روز نخواهید داشت. با این حال بسیاری از ما به سبب اشتغال به فعالیت‌های مختلف، اختصاص ۶۰ دقیقه از اوقات روزانه به ورزش، برایمان مدت زمان طولانی به نظر می‌رسد. راه‌حل این مشکل تقسیم کردن مدت زمان ورزش به زمان‌های کوتاه‌تر در طول روز است.همانطور که با خوردن کمی تنقلات می‌توان از گرسنه شدن جلوگیری کرد، داشتن یک ورزش کوتاه‌مدت هم می‌تواند سطوح انرژی را بالا نگه دارد؛ بنابراین با ۱۵ دقیقه زودتر بیدار شدن و انجام حرکات کششی می‌توان روز خوبی را آغاز کرد.

۱۵ دقیقه پیاده‌روی سریع یا دویدن آرام قبل از نهار، مکمل حرکات ورزشی صبح خواهد بود. همین کار را بعد از مدرسه و محل کار نیز دنبال و سعی کنید فاصله بین خانه تا مدرسه را پیاده یا با دوچرخه طی کنید. از پله‌ها بالا بروید و در فواصل بین کلاس‌های خود نیز قدم بزنید. بدین ترتیب در مجموع موفق شده‌اید به راحتی ۶۰ دقیقه تمرین روزانه خود را انجام دهید.در عین حال توصیه می‌شود از امروز قدم زدن در فضای آزاد را شروع کنید، به‌جای استفاده از آسانسور از پله‌ها استفاده کنید، به‌جای استفاده از وسایل نقلیه، از دوچرخه استفاده کنید یا در فواصل کوتاه‌تر پیاده‌روی کنید، زمان‌های تماشای تلویزیون، کار با کامپیوتر و بازی‌های ویدیویی را محدود کنید، ورزش مورد علاقه خود را انتخاب کرده و به انجام آن بپردازید و مطمئن شوید که فعالیت فیزیکی شما، سبب افزایش ضربان قلب، تنفس بیشتر و ایجاد تعریق می‌شود.
 
بهترین ماده‌ای که قبل از خواب می‌توانید بخورید
 
خوردن هر نوع ماده غذایی سنگین، چرب و تند قبل از خواب منجر به بروز مشکلاتی مانند اختلالات خواب در طول شب یا بی خوابی می‌شود. اما تعدادی از موادغذایی از جمله سیب سرشار از آنتی اکسیدان‌های پلی فنول، ویتامین‌ها و موادمعدنی بوده که فاقد چربی است و علاوه بر رفع گرسنگی آخر شب می‌تواند به کیفیت خواب نیز کمک کند.

ویتامین‌ها و موادمعدنی
سیب منیعی خوبی از ویتامین C، ویتامین B۶ و پتاسیم بوده که می‌تواند باعث بهبود خواب شبانه شود. ویتامین C. در کاهش فشار خون بالا و قند خون موثر بوده و تنفس را بهبود می‌بخشد به طوریکه به آرامش و نفس کشیدن درست در زمان خواب کمک می‌کند. پتاسیم نیز به عنوان یک الکترولیت (ماده شیمیایی) عمل کرده و با هدایت سیگنال‌های الکتریکی در سرتاسر بدن به حفظ ضربان منظم قلب و انجام انتقالات عصبی کمک می‌کند و باعث حفظ آرامش و بهبود خواب می‌شود. همچنین ویتامین B۶ با افزایش آزاد کردن انتقال دهنده سروتونین که تسکین دهنده‌ی خلق و خو به حساب می‌آید باعث کاهش استرس و بهبود خواب می‌شود.

پلی فنول‌ها
پلی فنول‌های موجود در سیب نوعی آنتی اکسیدان بوده که به طور عمده در پوست سیب وجود دارد. به طوریکه آب سیب یا دیگر فراورده‌های گوناگون این میوه که از سیب بدون پوست استفاده شده، پلی فنول‌های یکسانی با سیب کامل را ندارد. یکی از این پلی فنول‌های موجود در سیب کوئرستین بوده که به تنظیم تجزیه کربوهیدرات‌ها و کاهش قند خون کمک می‌کند. همچنین با پردازش آهسته‌ی موادغذایی، مانع از افزایش قند خون و انرژی مضاعف در آخر شب می‌شود. فلوریزین نیز یک پلی فنول تنظیم کننده‌ی قند خون است که به کنترل قند خون در زمان خواب کمک می‌کند.

ترفند‌های طلایی برای درمان بیماری‌های پاییزی/ برای لاغر شدن این اسنک‌های خوشمزه را بخورید/ برای رسیدن به وزن مناسب، روزی چند دقیقه ورزش کنیم؟/ راز‌هایی درباره عطسه که شما را شگفت زده می‌کند
فیبر و آب
تقریبا ۸۶ درصد از بخش خوراکی یک سیب متوسط ۱۸۲ گرمی از آب تشکیل شده است. یک سیب متوسط همچنین ۱۵ درصد از فیبر مصرفی روزانه را شامل می‌شود که حجمی مورد نیاز برای فراهم کردن حس سیری در زمان خواب است. فیبر نامحلول موجود در سیب به حفظ آب آن در روده‌ها کمک کرده و مانع از احساس نیاز به دفع ادرار در طول شب خواهد شد، همچنین در فرایند گوارش و هضم نیز تاثیر مثبت دارد. از طرفی فیبر محلول در سیب نیز توسط بدن تجزیه شده و با کاهش سطح کلسترول به گردش خون بهتر و افزایش کیفیت خواب کمک می‌کند.

کالری، کربوهیدرات و چربی
سیب فاقد چربی است و کالری پایینی دارد، به طوریکه یک سیب متوسط، ۹۵ کالری به میزان کالری دریافتی روزانه اضافه می‌کند. سیب تقریبا حاوی ۱۰ درصد از کربوهیدرات روزانه بوده که بیشتر شامل قند و فیبر است. همانطور که گفته شد سیب خاصیت تنظیم کنندگی قندخون دارد، بنابراین مانع از آزاد شدن قند به داخل جریان خون شده و از افزایش انرژی در هنگام خواب جلوگیری می‌کند. همچنین مصرف سیب قبل از خواب علاوه بر ایجاد حس سیری به آرامش فرد در طول خواب شبانه نیز کمک می‌کند.
 
چرا غلات کامل برای سلامتی مفیدند؟

اهمیت رفتار‌هایی همچون نوشیدن آب کافی، خوردن میوه‌ها، سبزیجات تازه و نیز مصرف غلات کامل بر همگان روشن است. دلیل سه مورد اول واضح است، اما اثبات مزایای مورد چهارم می‌تواند دشوار باشد.مطالعات بسیاری مزایای استفاده از سطوح بالای غلات کامل را نشان داده‌اند که از آن جمله می‌توان به جلوگیری از بیماری‌های مزمن و کاهش خطر مرگ و میر به تمامی دلایل اشاره کرد. رژیم‌های غذایی غنی از غلات کامل همچنین عوامل خطرساز قلبی – عروقی را کاهش داده، به حفظ وزن سالم کمک کرده و فواید بسیار دیگری نیز دارند. دلیل این خواص تا کنون مشخص نبوده، اما اکنون برای نخستین بار دانشمندان دانشگاه فنلاند در "کووپیو" مکانیزم مولکولی مرتبط با مزایای سلامتی غلات کامل را تشریح کرده‌اند. مطالعه اخیر اثرات رژیم غذایی غلات کامل را هم بر موش‌ها و هم بر انسان‌ها بررسی کرده است.

ترفند‌های طلایی برای درمان بیماری‌های پاییزی/ برای لاغر شدن این اسنک‌های خوشمزه را بخورید/ برای رسیدن به وزن مناسب، روزی چند دقیقه ورزش کنیم؟/ راز‌هایی درباره عطسه که شما را شگفت زده می‌کند
محققان پس از این که شرکت کنندگان ۱۲ هفته از رژیم غذایی حاوی مقادیر بالایی از غلات کامل پیروی کردند، تجزیه و تحلیل‌های "متابونومیکس" را آغاز کردند.متابونومیکس، مطالعه فرآیند‌های شیمیایی حاوی متابولیت‌هایی است که مولکول‌های کوچک تشکیل شده در خلال فرآیند‌های متابولیکی هستند.محققان به طور خاص به بتائین، گروهی از ترکیبات که طیف وسیعی از عملکرد‌های بیولوژیکی را دارند علاقه‌مند هستند. غلات کامل منبعی غذایی مهم از ترکیبات بتائین هستند و محققان به این نتیجه رسیده‌اند که بررسی این ترکیبات ممکن است به توضیح دلیل فواید غلات کامل برای سلامتی کمک کنند. همانطور که انتظار می‌رفت تجزیه و تحلیل‌ها حاکی از افزایش قابل توجه ترکیبات بتائین در انسان‌ها و موش‌ها پس از ۱۲ هفته رژیم غذایی غنی از غلات کامل بود. این نخستین باری بود که مقادیر بالایی از این ترکیبات در بدن انسان یافت شده بود.محققان ارتباط میان سطوح بالای ترکیبات بتائین و بهبود متابولیسم گلوکز را کشف کردند. برخی از این ترکیبات به نظر می‌رسید بیشتر از برخی دیگر در این ارتباط درگیرند. به طور مثال پیپکولیک اسید بتائین به ویژه قابل توجه است. افزایش سطح پیپکولیک اسید بتائین پس از مصرف غلات کامل در میان سایر موارد با سطوح پائین‌تر گلوکز پس از صرف غذا ارتباط دارد.

در آزمایشی دیگر محققان ترکیبات آمینووالریک اسید بتائین – ۵ (۵-AVAB) را بررسی کردند که به طور خاص در بافت‌های فعال مانند بافت‌های قلب انباشته می‌شوند. یافته‌های این بخش از مطالعه ممکن است همچنین برای تحقیقات مربوط به بیماری‌های قلبی – عروقی مفید باشد.محققان مشاهده کردند که آمینووالریک اسید بتائین ۵ از اسید‌های چرب به عنوان منبع انرژی با مهار عملکرد یک پروتئین غشای سلولی خاص استفاده می‌کند. این امر جالب توجه است چرا که برخی دارو‌های قلب نیز اثر مشابه دارند. به طور کلی این یافته‌ها درک دانشمندان را از مکانیزم‌های درگیر در فواید غلات کامل برای سلامتی به شکلی قابل توجه افزایش می‌دهند.به گزارش سایت تخصصی مدیکال نیوز تودی، دانشمندان در آینده به دنبال تجزیه و تحلیل دقیق‌تر بسیاری از اثرات این ترکیبات جدید خواهند بود که می‌تواند بر بدن انسان اثر بگذارد و همچنین چگونگی همکاری احتمالی میکروب‌های روده بر تشکیل این ترکیب‌ها نیز مورد بررسی قرار خواهد گرفت.
 
سرما زدگی چه نشانه‌هایی دارد؟

سرما زدگی (Hypothermia) یکی از مشکل‌های شایع فصل‌های سرد سال است، این مشکل بیشتر به سراغ افرادی می‌رود که درمسیر‌های جاده‌ای پربرف و سرد گرفتار شده و امکان دسترسی به منابع گرمایشی را ندارند.سرما زدگی می‌تواند سبب کاهش فشارخون، بروز لخته خونی، ناتوانی در تنفس، احساس خواب آلودگی، از دست دادن سطح هوشیاری و درصورت تاخیر در رسیدگی پزشکی، به مرگ فرد منجر شود.در هنگام سفر درجاده‌های برفی همیشه از کارکرد مطلوب بخاری ماشین اطمینان پیدا کنید، بدون پوشیدن لباس گرم، کفش، دستکش، کلاه و شال گردن به جاده پا نگذارید.

ترفند‌های طلایی برای درمان بیماری‌های پاییزی/ برای لاغر شدن این اسنک‌های خوشمزه را بخورید/ برای رسیدن به وزن مناسب، روزی چند دقیقه ورزش کنیم؟/ راز‌هایی درباره عطسه که شما را شگفت زده می‌کند
به میزان کافی نوشیدنی‌های گرم، چون چای و قهوه همراه خود داشته باشید و درزمان احساس سرما نوشیدنی گرم بنوشید.برای کمک به افزایش دمای بدن فردی که دچار سرما زدگی شده است ابتدا سطح هوشیاری او را بسنجید، درصورت پایین بودن سطح هوشیاری و آشنایی با ماساژ قلب و احیا به کمک او بشتابید یا با مراکز امدادی برای انتقال او به بیمارستان تماس بگیرید.درصورتی که فرد دچار سرما زدگی شده است و سطح هوشیاری او بالاست، با مصرف نوشیدنی‌های گرم دمای بدنش به تدریج افزایش می‌یابد.با تعویض لباس و کفش‌های خیس با لباس‌های خشک و قرار گرفتن درمحیط گرم و استفاده از پتو احساس لرز دراو از بین می‌رود.ازجمله علامت‌های سرمازدگی دربزرگسالان افت دمای بدن به زیر ۳۳ درجه سلیسیوس، احساس خواب آلودگی، سردرگمی، اختلال درحافظه، ناتوانی در بیان جمله‌ها و مفاهیم مورد نظر، احساس سستی و کرختی دردست و پا، نفس نفس زدن و لرز است.درنوزادان سرخ شدن رنگ پوست و کاهش سطح انرژی نوزاد نشانه‌های خطرناک بروز سرما زدگی درآنهاست.کارشناسان توصیه می‌کنند افزایش دمای بدن فرد باید به آهستگی انجام شود، زیرا دگرگون شدن ناگهانی دمای بدن می‌تواند سبب ایجاد شوک و حتی حمله قلبی درافراد شود.

درصورت قراردادن کیسه آب گرم یا بسته‌های حاوی مواد شیمیایی که به گرم یا سرد می‌شوند حتماً آن‌ها را داخل یک حوله قراردهید و سپس برروی پوست بدن فرد بگذارید تا فرد دچار سوختگی یا التهاب پوستی نشود.دمای بدن فرد را اندازه گیری کنید و درصورت پایین بودن و ادامه داشتن حالت بی حالی و افت سطح هوشیاری به سرعت فرد را به مراکز درمانی منتقل کنید.تا چند روز پس ازبروز سرما زدگی امکان ادامه داشتن حالت نقاهت وجود دارد و کارشناسان توصیه می‌کنند فرد استراحت کافی کرده و مواد خوراکی و نوشیدنی تقویت کننده مصرف کند.سرما زدگی میان کوهنوردان بسیارشایع است و می‌تواند سبب ایجاد قانقاریا، سیاه مُردِگی دربرخی اندام‌های بدن، چون انگشتان دست، پا، بینی و گوش ها، بروز عفونت و اجبار پزشکان به قطع عضو شود.
درصورت مشاهده هرگونه علامت‌های کرختی دراندام‌های بدن، سرد بودن برخی از اندام‌ها به نسبت سایر بخش‌های بدن، قرمز یا آبی شدن رنگ پوست، احساس درد و سوزش به پزشک مراجعه کنید.
 
بعد از سرماخوردگی چند روز باید در خانه بمانید؟

تقریباً همه‌ی ما این سناریو را از حفظیم: دچار علائم آنفلوانزا یا سرماخوردگی می‌شویم و بعد از یکی دو روز علائم کم‌کم بهتر می‌شوند. مطمئناً دوست داریم همچنان در خانه بمانیم و استراحت کنیم تا کاملاً خوب شویم، اما تصور کار‌های تلنبار شده، سِیل ایمیل‌های کاری که اینباکس را در حال انفجار کرده و ...، باعث می‌شود صبح روز بعد سر کارمان برگردیم. حالمان خوب است و بهتر هم باید بشویم. این‌طور نیست؟ اما احساس می‌کنیم پاهایمان سست شده و احساس تب مانندی شروع می‌کند به خزیدن در تن و بدنمان! شاید باید چند روز دیگر هم کار را تعطیل کنید.سرماخوردگی، گلودرد، تب و لرز و .... زمان کافی صرف درمان و استراحت کردن می‌تواند کار سختی باشد، مخصوصاً اگر کار پرمشغله‌ای داشته باشید؛ اما از کجا بدانید چه زمانی بدنتان آن‌قدر قوی و بازیابی شده که می‌تواند به زندگی عادی‌اش برگردد؟ چرا باید برای بازگشت به محل کار انتظار کشید؟

سرماخوردگی مسری است
همکاران را هم بیمار خواهید کرد! بیماری‌هایی، چون آنفلوانزا یا نوروویروس، به راحتی از طریق ذرات ریز در هوا، تماس انسانی و سطوح مشترک منتشر می‌شوند. طبق گفته‌ی مرکز کنترل و پیشگیری بیماری‌ها، دوران نهفتگی برای بیماری‌های معمولی پیش از ظهور علائم شروع می‌شود، یعنی حتی قبل از اینکه بدانید بیمارید می‌توانید بیماری را سرایت دهید.بیماری‌های واگیردار می‌توانند به سرعت در میان عموم منتشر شوند، مخصوصاً در محل کار اُپن با آشپزخانه‌ها و سرویس‌های بهداشتی مشترک. برای همین معمولاً توصیه می‌شود بعد از گذشت ۲۴ ساعت از فروکش کردن تب یا بعد از برطرف شدن کامل علائم به محل کارتان برگردید تا احتمال سرایت بیماری وجود نداشته باشد.

علائم بیماری و دارو‌هایی که مصرف می‌کنید کارتان را مختل می‌کند
شاید فکر کنید حالتان آن‌قدر بد نیست و می‌توانید به کارتان ادامه دهید، اما ممکن است با اشتباهاتی که مرتکب می‌شوید، بیشتر به سازمانتان ضرر بزنید! زیرا کاملاً هوشیار نیستید. برخی از دارو‌هایی که برای بیماری‌های معمولی، چون سرماخوردگی یا آنفلوانزا تجویز می‌شوند می‌توانند مهارت‌های ادراکی‌تان را ضعیف کنند و احساس خواب‌آلودگی یا گیجی به شما بدهند. اگر کارتان جوری است که اجازه‌ی کوچک‌ترین اشتباه را نیز ندارید، در خانه بمانید تا کاملاً درمان شوید. ضمناً ممکن است محیط کارتان جوری باشد که علائمتان را تشدید کند، مثلاً سرد و خشک باشد.

ترفند‌های طلایی برای درمان بیماری‌های پاییزی/ برای لاغر شدن این اسنک‌های خوشمزه را بخورید/ برای رسیدن به وزن مناسب، روزی چند دقیقه ورزش کنیم؟/ راز‌هایی درباره عطسه که شما را شگفت زده می‌کند
حتی زمانی که علائمتان برطرف شده‌اند بدنتان هنوز به استراحت نیاز دارد
ما معمولاً علامت نداشتن را با سلامتی نرمال اشتباه می‌گیریم و به بدن یک استراحت کافی نمی‌دهیم. اگر برای برگشتن به کارتان عجله کنید ممکن است بیماری‌تان دوباره برگردد و بدتر گرفتار شوید.

چرا بدنتان بعد از برطرف شدن علائم هنوز هم به استراحت نیاز دارد؟
هرچند ممکن است بعد از برطرف شدن علائم، دیگر بیماری‌تان را انتقال ندهید، اما باید یادتان باشد که بدنتان تحت فشار بوده و سیستم ایمنی‌تان همچنان در حالت جنگ است و کاملاً ریکاوری نشده و اگر از خودتان به خوبی مراقبت نکنید این احتمال وجود دارد که دوباره مبتلا شوید. مراقبت درست در طول مدت بیماری‌های معمولی و البته بعد از آن، برای برگرداندن سیستم ایمنی به وضعیت نرمال بسیار مهم‌اند؛ برخی از این مراقبت‌ها در ادامه ذکر شده‌اند:
* به اندازه کافی آب بنوشید و به تغذیه‌تان اهمیت بدهید
* برای برگشتن به ورزش و فعالیت بدنی عجله نکنید
* اگر علائمتان بدتر شد حتماً فوراً به پزشک مراجعه کنید
* بعد از برگشتن به محل کارتان، مراقبت‌های بیشتری لازم است انجام دهید تا دوباره مبتلا نشوید
* شب‌ها بیشتر بخوابید تا بدنتان کاملاً ریکاوری شود.
 
برای لاغر شدن این اسنک‌های خوشمزه را بخورید

ساعت ۱۰ صبح شده و احساس گرسنگی شما را احاطه کرده است. اما کارشناسان می‌گویند به جای اینکه منتظر یک نهار حماسی باشید، بهتر است یک اسنک مختصر میل کنید تا لاغرتر شوید.به گزارش پریونشن، کری گانس، پزشک، می‌گوید: «زمان بین صبحانه و نهار به اندازه کافی زیاد است (حداقل چهار تا پنج ساعت)، بنابراین افراد معمولی در این فاصله گرسنه می‌شوند. هر چه در این زمان گرسنه‌تر باشید، احتمال پرخوری‌تان بیشتر خواهد شد.» اگر قصد لاغری داشته باشید، با این کار دوباره در مسیر اضافه وزن قدم برمی‌دارید.

علاوه بر آن، اگر زیاد گرسنه بمانید، بدن به حالت "قحطی" فرو می‌رود و دست به ذخیره کالری‌ها می‌زند، زیرا فکر می‌کند که شاید برای کارکرد اندام‌های مختلف با مشکل کمبود کالری مواجه شوید؛ بنابراین روی آوردن به اسنک‌های سالم و مقوی کار منطقی است.در ادامه چند اسنک مقوی و سالم را به شما معرفی خواهیم کرد.

گرانولا
هیچ چیز به اندازه گرانولا (Granola) به عنوان یک اسنک مقوی نیست. اگر هنگام گرسنگی وسوسه چیز شیرینی را داشتید، بهتر است گرانولا مصرف کنید، زیرا حاوی فیبر، پروتئین و قند است. گرانولا یک غذای مواد غذایی صبحانه و میان وعده شامل جو پوست‌کنده، مغز دانه‌ها، عسل و یا شیرین‌کننده‌های دیگر مانند شکر قهوه‌ای و گاهی اوقات برنج پوست‌کنده است، که معمولا پخته تا زمانی که ترد، تست و قهوه‌ای طلایی شود.

پنیر و سیب
ترکیب پنیر و سیب برای القای حس سیری مناسب است و به خاطر فیبر موجود می‌تواند به شما در کاهش وزن کمک کند.

نخود تفت داده شده
نخود نیز حاوی مقادیر فراوانی پروتئین و فیبر است که می‌تواند شما را برای مدت بیشتری سیر نگه دارد. البته می‌توانید از پودر کاری و فلفل نیز در کنار آن استفاده کنیم تا سرعت متابولیسم بدنتان را افزایش دهد.

توت فرنگی و ماست یونانی
ماست یونانی به خاطر کم چرب بودنش گزینه‌ای مناسب برای ترکیب با توت فرنگی است. این اسنک خوشمزه میزان کالری کم و فیبر بالایی دارد.

ترفند‌های طلایی برای درمان بیماری‌های پاییزی/ برای لاغر شدن این اسنک‌های خوشمزه را بخورید/ برای رسیدن به وزن مناسب، روزی چند دقیقه ورزش کنیم؟/ راز‌هایی درباره عطسه که شما را شگفت زده می‌کند
پسته
حدودا در هر ۳۰ گرم پسته، شش گرم پروتئین و سه گرم فیبر وجود دارد. به همین خاطر، یک مشت پسته می‌تواند کمک زیادی به شما کند.

بوقلمون، پنیر و کاهو
اگر واقعا دلتان یک غذای سبک می‌خواهد، می‌تواند ترکیب بوقلمون کم چرب، پنیر و کاهو را امتحان کنید که حاوی ۱۲ گرم پروتئین است. البته می‌توانید از ادویه نیز در کنار آن استفاده کنید.

تخم مرغ آب‌پز و پرتقال
ترکیب این دو ماده غذایی مقادیر فراوانی از پروتئین، چربی و فیبر را یکجا برای شما به ارمغان خواهد آورد. البته اگر فکر می‌کنید مزه این دو در کنار هم خوشمزه نمی‌شود، پس بهتر است آن را یک بار امتحان کنید.

پنیر کوتاژِ کم چرب و موز
پنیر کوتاژ یا پنیر کُلبه، نوعی پنیر سفید نرم است که از شیر پس چرخ ترش تهیه شود. این پنیر سرشار از پروتئین است که ترکیب آن با موز می‌تواند پروتئین و فیبر مورد نیاز بدنتان را تامین کنید.
 
راز‌هایی درباره عطسه که شما را شگفت زده می‌کند

عطسه ممکن است به خاطر خلاص شدن از مواد محرک ناخواسته همچون گرد و خاک، موی گربه یا گرده گیاهان باشد. معمولا ریه‌های انسان به هر چیزی که نیاز نداشته باشد آن را از طریق عطسه به بیرون می‌فرستد. البته چیز‌های زیادی در مورد عطسه وجود دارد. در این مقاله که به نقل از مجله سلامتبرایتان انتخاب کرده‌ایم با ما همراه باشید تا حقایق کمتر شناخته شده در مورد عطسه را مرور کنیم.

خورشید می‌تواند محرک عطسه باشد
زمانی که به خورشید نگاه می‌کنید ممکن است دچار عطسه شوید. البته تنها خورشید نیست که می‌تواند محرک عطسه باشد. هر چیز روشنی که در برابر چشم شما قرار بگیرد می‌تواند باعث ایجاد یک سری واکنش در بدن گردد و عطسه را تحریک نماید. دانشمندان تخمین می‌زنند که این شرایط بین ۱۰ الی ۳۵ درصد افراد را درگیر خود کرده است، اما از آنجایی که این تحریک آسیبی به بدن وارد نمی‌کند زیاد مورد مطالعه قرار نگرفته است. دانشمندان هنوز در مورد دلایل ایجاد آن مطمئن نیستند. برخی از افراد معتقدند که این موضوع به خاطر ناهنجاری در سیستم عصبی پارا سمپاتیک است و برخی دیگر نیز می‌گویند این عطسه صفت باقی مانده ار دوران تکامل انسان است.

سرعت عطسه ممکن است شما را شگفت زده کند
در سال ۱۹۵۰، یک زیست شناس هارواردی به نام ویلیام فیرث ولز تخمین زد که عطسه می‌تواند با سرعت ۱۰۰ متر در ثانیه حرکت کند. اگرچه این تخمین کمی اغراق آمیز است، اما محققان امروزی معتقدند که سرعت عطسه بسیار زیاد است. تیمی از دانشمندان سنگاپوری در مطالعاتی که انجام دادند دریافتند که عطسه با سرعت ۱۰ mph حرکت می‌کند.

شما در خواب نمی‌توانید عطسه کنید
حتما شما هم از شنیدن این موضوع شگفت زده شدید. زمانی که دراز می‌کشید، غشای مخاطی در بینی متورم می‌شود. همین امر باید باعث ایجاد حساسیت بیشتر نسبت به ذرات موجود در داخل و خارج سوارخ‌های بینی گردد، اما در طول خواب عمیق تمامی ماهیچه‌های بدن به جز آن‌هایی که چشم را کنترل می‌کنند از کار می‌افتند و نمی‌توانند وظیفه اصلی خود را انجام دهند. این مورد شامل ماهیچه‌هایی که باید برای شروع عطسه منبسط و منقبض شوند نیز می‌شود. حتی اگر در خواب عمیق نباشید باز هم نورون‌هایی که مسئول عطسه هستند سرکوب می‌شوند.
 
ترفند‌های طلایی برای درمان بیماری‌های پاییزی/ برای لاغر شدن این اسنک‌های خوشمزه را بخورید/ برای رسیدن به وزن مناسب، روزی چند دقیقه ورزش کنیم؟/ راز‌هایی درباره عطسه که شما را شگفت زده می‌کند
 
زمانی که عطسه می‌کنید به احتمال زیاد قادر به باز نگه داشتن چشم‌های خود نیستید:
اگر توجه کرده باشید به هنگام عطسه نمی‌توانید چشمان خود را باز نگه دارید. این موضوع به خاطر یک عکس العمل غیر ارادی است. اعصابی که در داخل بینی وجود دارد به طور واقعی با اعصاب چشم مرتبط هستند و زمانی که عطسه می‌کنید چشم‌ها نیز بسته می‌شود.

عطسه باعث متوقف شدن ضربان قلب نمی‌شود:
زمانی که عطسه می‌کنید ضربان قلب ممکن است کمی کندتر شود، اما متوقف نمی‌شود. زمانی که حس عطسه کردن به شما دست می‌دهد یک نفس عمیق می‌کشید و آن را نگه می‌دارید. این نفس عمیق باعث سفت شدن ماهیچه‌های قفسه سینه شده و فشار موجود در ریه‌ها را افزایش می‌دهد. همین امر منجر به کاهش فشار خون و افزایش ضربان قلب می‌شود. زمانی که عطسه صورت می‌گیرد، فشار خون دوباره به حالت اولیه بر می‌گرددو ضربان قلب کمی کندتر می‌شود. این افت ناگهانی ممکن است باعث ایجاد این تصور شود که ضربان قلب برای چند ثانیه متوقف شده است در حالیکه چنین نیست.

باید جلوی دهان خود را بگیرید:
مادر شما همیشه به هنگام عطسه گوشزد می‌کند که جلوی دهان خود را بگیرید، اما هیچ وقت دلیل قانع کننده‌ای برای این موضوع ارائه نداده است. محققان دانشگاه MIT معتقدند که ذرات کوچک موجود در عطسه حاوی باکتری‌های زیادی است و تا مدت زمان طولانی می‌تواند در هوای اطراف به صورت معلق باقی بماند؛ بنابراین زمانی که عطسه می‌کنید باید جلوی دهان خود را بگیرید تا از انتشار این باکتری‌ها در هوای اطراف جلوگیری نمایید.
 
بهبود لرزش دست با گیاهان دارویی

دست‌های ما به طور طبیعی در اوقات بیداری، دچار یک لرزش بسیار خفیف و نامحسوس هستند که انقباض و استراحت علت این لرزشِ بسیار خفیف است. این لرزش تنها زمانی به مشکل تبدیل می‌شود که نوشتن، به دست گرفتن استکان چای یا استفاده از قاشق و چنگال برایتان سخت می‌شود. در این مطلب دمنوش‌هایی را معرفی می‌کنیم که کمک شایانی به رفع لرزش دست می‌کنند.

چای بابونه
بابونه، گیاهی دارویی است که باعث تسکین اعصاب و آرامش می‌شود؛ این گیاه سیستم عصبی را آرام می‌سازد و استرس و اضطراب را از بین می‌برد.بابونه ضد اسپاسم است که سبب شل شدن اسپاسم‌های عضلانی نیز می‌شود. برای تهیه چای بابونه، یک قاشق غذا خوری گل بابونه را در یک فنجان بریزید سپس آب داغ را به آن اضافه کنید و اجازه دهید که به مدت پنج تا ۱۰ دقیقه دَم بکشد. چای را صاف و روزانه ۲ تا سه فنجان از آن را میل کنید.افرادی که دارو‌های دیابت مصرف می‌کنند باید در استفاده از بابونه اعتدال را رعایت و با مشورت با پزشک آن را مصرف کنند.

ترفند‌های طلایی برای درمان بیماری‌های پاییزی/ برای لاغر شدن این اسنک‌های خوشمزه را بخورید/ برای رسیدن به وزن مناسب، روزی چند دقیقه ورزش کنیم؟/ راز‌هایی درباره عطسه که شما را شگفت زده می‌کند
چای اسطوخودوس
اسطوخودوس یک درمان طبیعی موثر برای لرزش دست‌ها است. این گیاه دارویی برای سیستم عصبی نیز بسیار مفید است.اسطوخودوس همچنین سبب کاهش اضطراب و استرس افراد نیز می‌شود. رایحه آرامش‌بخش اسطوخودوس میزان اسید گاما آمینوبوتیریک مغز را افزایش می‌دهد که یک انتقال دهنده عصبی موثر در مبارزه با استرس است.برای تهیه چای اسطوخودوس، سه قاشق غذاخوری از گل‌های تازه این گیاه یا یک قاشق و نیم از اسطوخودوس خشک شده را به ۲ فنجان آب داغ اضافه کنید و اجازه دهید که به مدت پنج دقیقه دَم بکشد.

چای سنبل الطیب
سنبل الطیب سالیان متمادی است که برای آرامش عضلات و کاهش تنش مورد استفاده قرار می‌گیرد همچنین این گیاه استرس را کاهش می‌دهد و خواب را بهبود می‌بخشد.برای تهیه چای سنبل الطیب، یک قاشق چای‌خوری ریشه سنبل الطیب خشک شده را در یک فنجان آب داغ بریزید و اجازه دهید که به مدت ۱۰ دقیقه دَم بکشد سپس چای را صاف و میل کنید.
 
دوش سرد صبحگاهی بگیرید تا سالم باشید

گر فکر می‌کنید دوش گرفتن با آب سرد دیوانگی به نظر می‌رسد، افراد بسیاری در جهان با شما هم عقیده هستند. اما نتایج پژوهش‌هایی رو به افزایش و نظرات کارشناسان نشان می‌دهند که دوش آب سرد می‌تواند به تقویت قدرت‌های ذهنی و جسمی انسان کمک کند.

روز‌های کمتر بیماری
طی فصول سرد احتمال ابتلا به سرماخوردگی و آنفلوآنزا افزایش می‌یابد. هنگامی که موضوع مبارزه با بیماری مطرح می‌شود، دو رویکرد اصلی مد نظر قرار می‌گیرند: پرهیز از تمامی میکروب‌ها تا حد امکان و تقویت سیستم ایمنی برای مواقعی که به عنوان مثال مجبور هستید با همکار بیمار خود ساعاتی را در طول روز سپری کنید؛ و هنگامی که موضوع تقویت خطوط دفاعی بدن در برابر میکروب‌ها مطرح می‌شود، علم سلام جدیدی را در اختیار دارد که دوش آب سرد است. نتایج مطالعه‌ای جدید که در نشریه Plos One منتشر شد، نشان می‌دهد که به پایان بردن دوش گرفتن با آب سرد می‌تواند به کاهش ۳۰ درصدی تعداد روز‌های بیماری کمک کند. شرکت کنندگان در این مطالعه طی ۳۰ تا ۹۰ ثانیه پایانی دوش گرفتن روزانه خود از آب سرد استفاده کردند و نه تنها روز‌های بیماری کمتری را تجربه کردند، بلکه به طور عجیبی اضطراب کمتر و اندکی حس رضایت بهتر از زندگی را گزارش کردند.

چربی بدن کمتر
بنابر پژوهش منتشر شده توسط موسسه ملی سلامت آمریکا، پایداری هوای سرد روش سوخت و ساز چربی در بدن را تغییر می‌دهد، و در همین راستا چربی زرد ناسالم به چربی قهوه‌ای فعال تبدیل می‌شود و کاهش وزن و کاهش چربی را در پی دارد. افزون بر این، فرد در آب و هوای سرد کالری‌های بیشتری می‌سوزاند، زیرا بدن برای حفظ دمای طبیعی خود انرژی بیشتری مصرف می‌کند. پژوهش‌های چندانی درباره دوش آب سرد به عنوان تاکتیکی بلند مدت برای کاهش وزن انجام نشده است، اما این مساله برخی افراد را از استفاده از آب سرد درمانی یا سیستم لرز به منظور کاهش موفقیت آمیز وزن خود حداقل در کوتاه مدت باز نداشته است.

انرژی بیشتر
چندی پیش چالشی به نام «سطل آب یخ» محبوب شده بود و اگر از تمامی شرکت کنندگان در آن پرسش کنید، گواهی می‌دهند که ریختن آب سرد روی سر به واقع انسان را بیدار می‌کند. این به دلیل آن است که هر گونه شوک به سیستم بدن شما ترشح اندورفین، ماده شیمیایی مسئول احساس خوب در مغز، را موجب می‌شود. یکی از آثار اولیه اندورفین هجوم فوری انرژی است و دوستداران دوش آب سرد به این نکته اشاره دارند که پس از دوش گرفتن انرژی ایجاد شده در بدن آن‌ها برای مدت زمان بیشتری دوام می‌آورد و بار دیگر بدن گرم می‌شود. همچنین، دوش آب سرد می‌تواند به کاهش خستگی طولانی مدت که با سندرم خستگی مزمن توصیف می‌شود، کمک کند.

تحمل درد بالاتر
آیا با درد مزمن دست و پنجه نرم می‌کنید؟ یکی دیگر از فواید ترشح اندورفین به واسطه دوش آب سرد احساس درد کمتر است. بنابر نتایج یک متاآنالیز نشان می‌دهد، نه تنها افراد کاهش درد جسمی پس از دوش آب سرد را تجربه کردند، بلکه به افزایش تحمل خود برای دردی که احساس می‌کردند، اشاره داشتند.


کمک به کاهش اضطراب و افسردگی
دوش آب سرد صبحگاهی برای بیشتر افراد دلیل کافی برای افسرده شدن است، اما برای افرادی که به واقع از افسردگی بالینی رنج می‌برند، انجام این کار می‌تواند اثری مخالف داشته باشد. نتایج پژوهشی که نشان می‌دهد که آب سرد مقدار بسیار زیادی پیام‌های الکتریکی را از پایانه‌های عصبی محیطی به مغز ارسال می‌کند که این شرایط می‌تواند به یک شکل گیری یک اثر ضد افسردگی منجر شود. مطالعه‌ای دیگر نیز نشان داده است که دوش آب سرد به بهبود کلی خلق و خو، کاهش استرس و اضطراب کمک می‌کند.

افزایش هوشیاری
دوش آب سرد می‌تواند تمام فواید روانی نوشیدن یک فنجان قهوه صبحگاهی را بدون شکل گیری خشم، اضطراب و افت انرژی زمانی که اثر کافئین از بین می‌رود را به همراه داشته باشد. دوش آب سرد سیستم‌های اضطراری بدن را فعال می‌کند و فرد را در حالت آماده باش قرار می‌دهد. دوستداران دوش آب سرد بیان می‌کنند که پس از انجام این کار تمرکز و دقت بیشتری روی کار خود دارند.

ریکاوری سریع‌تر پس از ورزش
ورزشکاران حرفه‌ای مانند کوبی برایانت و لبرون جیمز، دو ورزشکار مطرح لیگ حرفه‌ای بسکتبال آمریکا، حمام یخ پس از انجام تمرینات ورزشی و بازی‌های سخت را به عنوان روشی برای کاهش درد عضلانی و ریکاوری سریع‌تر عنوان کرده‌اند. در شرایطی که این کار برای آن‌ها موثر است، آیا برای ورزشکاران آماتور نیز خوب است؟ در پاسخ باید گفت: شاید. مطالعات در این زمینه به نتیجه‌ای واحد نرسیده‌اند. برخی کارشناسان معتقدند این کار به افزایش جریان خون و کاهش التهاب کمک می‌کند، در شرایطی که برخی مطالعات آن را کاملا بی اثر عنوان کرده‌اند.

اراده قوی‌تر
اراده شما همانند یک عضله می‌ماند و هرچه بیشتر آن را ورزش دهید تا از وسوسه‌ها و نیرو‌های مخالف پرهیز کند، از اراده قوی‌تری برخوردار خواهید شد و در حفظ عادات خوب بهتر عمل می‌کنید. حتی اگر دوش آب سرد فواید سلامت اضافی برای شما به همراه نداشته باشد، تنها عمل مجبور کردن خود به انجام این کار سخت می‌تواند به عملکرد بهتر شما در انجام وظایف ناخوشایند، اما مهم در برخی از برهه‌های زندگی منجر شود.
 

انتهای پیام/

خبرگزاری میزان: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه های داخلی و خارجی لزوماً به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفاً جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه ای منتشر می شود.

نظر شما