شناسهٔ خبر: 29262944 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

مس سونگون در مسیر قهرمانی مجدد

تبریز - ایرنا - تیم مس سونگون در بازی روز گذشته از هفته پانزدهم لیگ برتر فوتسال باشگاه های کشور بر بر تیم ارژن شیراز غلبه کرد و همچنان با اختلاف یک امتیاز به دنبال دستیابی به صدر جدول است.

صاحب‌خبر -

باشگاه فرهنگی ورزشی مس سونگون ورزقان در اردیبهشت ماه سال ۱۳۸۹ با خرید امتیاز تیم دسته دومی شاهین اهواز با هدف گسترش فرهنگ و ورزش در منطقه ورزقان تأسیس شد.
این باشگاه با ایجاد تیم‌های پایه از جمله نوجوانان، جوانان و فوتسال و همچنین رشته‌های وزنه‌برداری و دو میدانی، هندبال و … فعالیت خود را در داخل شهرستان ورزقان نیز آغاز کرد.
تیم فوتبال مس سونگون ورزقان به علت عدم وجود زیرساخت‌های لازم از لحاظ اداری و مشکلات فنی آن زمان برای حضور در شهرستان و مشکلات فراوان تیم در مورد امکانات ورزشی در اختیار و همچنین تأخیر در بسته شدن کادر فنی و بازیکنان در ابتدای فصل ۸۹، نتایج مطلوبی را در به دست نیاورد.
سرمربی اول این تیم، ناصر چرتابیه با وجود تلاش‌های فراوان طی شانزده مسابقه فقط توانست ۵ امتیاز را از آن خود کند و این موضوع باعث شد مدیریت تیم تصمیم به تغییر وی گیرد و حسن آذرنیا سرمربی تیم مس سونگون ورزقان شد.
آذرنیا نیز با وجود تلاش‌های فراوان و افزایش امتیازهای تیم، در نهایت نتوانست تیم را در لیگ دسته دو فوتبال نگه دارد و تیم به لیگ سه فوتبال کشور سقوط کرد.
با تغییر کادر فنی و جذب بازیکنان جدید، این تیم توانست با درایت سرمربی خود، احد شیخ لاری، در سال ۹۰ به لیگ دسته دو کشور صعود کند هر چند این امر با تحمل مشکلات فراوان محقق شد.
مشکلات مالی فراوان نتوانست انگیزه‌ای را که شیخ لاری در بازیکنان خود ایجاد کرده بود از بین ببرد و با وجود کشانده شدن سرنوشت تیم به بازی پلی آف، در نهایت تیم مس سونگون ورزقان توانست سهمیه لیگ دسته دو فوتبال را در اختیار گیرد.
احد شیخ لاری به حضور خود در لیگ دسته دو نیز در باشگاه مس سونگون ورزقان ادامه داد و این بار با تغییرات کمی در لیست بازیکنان خود، همان حالت بومی تیم را حفظ کرد.
این تیم که با صعود به لیگ دسته دو انگیزه مضاعفی یافته بودند، با همکاری بیشتر در تمرینات حاضر می‌شدند.
در اوایل فصل و دقیقاً قبل از آغاز بازی‌های لیگ، شرکت صنایع ملی مس ایران تصمیم به تغییر سیستم مدیریت باشگاه و در ابتدای امر تغییر مدیر عامل آن کرد.
حبیب سلیمی جای خود را به علی اصغر حسن خانی داد.
حسن خانی که تجربه حضور در باشگاه حرفه‌ای همچون سایپا را در اختیار خود داشت از بدو حضور با ارتباط تنگاتنگ با کادر فنی و بازیکنان و افزایش انگیزه در ایشان تأثیر فراوانی در رشد کیفی تیم ایجاد کرد.
احد شیخ لاری و یارانش توانستند نیم فصل اول لیگ را با قهرمانی به پایان رسانده و خود را به عنوان یکی از مدعیان صعود به لیگ یک معرفی کنند و نیم فصل دوم را با اقتدار بیشتری ادامه دهند.
با ادامه فصل و حساسیت بیشتر بازی‌ها، تیم مس سونگون متأسفانه به دلیل چند شکست در بازی‌های پایانی لیگ صدر جدول را به رقیب اصلی خود تیم سیاه‌جامگان مشهد واگذار کرد و به عنوان تیم دوم لیگ، دو هفته مانده به پایان مسابقات به لیگ دسته یک فوتبال کشور صعود کرد.
بومی گرایی و توجه ویژه به استعدادهای منطقه هدف اصلی مدیریت و کادر فنی در این روند بود ولی متأسفانه عدم وجود امکانات مالی در سال ۹۱ باشگاه را مجبور کرد تا برای تأمین امکانات تیم فوتبال خود، از رشته‌های دیگر چشم پوشی کند.
تیم مس سونگون ورزقان برای سال ۹۲ در حال آماده‌سازی تیم خوبی برای آغاز رقابت‌های لیگ دسته یک کشور بود که به ناگاه خبری از فدراسیون فوتبال همه را شوکه کرد.
فدراسیون فوتبال تیم مس سونگون ورزقان را با حکم کمیته انضباطی به لیگ دسته دو فوتبال فرستاد و تیم البدر بندر کنگ را به لیگ یک آورد. موضوعی که هنوز هم در هاله‌ای از ابهام قرار دارد و بهانه تبانی در یک دیدار خانگی حق کشی بود که در حق مردم زلزله زده ورزقان و باشگاه مس سونگون انجام دادند.
تیم مس سونگون در عین ناباوری و از روی اجبار با ستارگان لیگ یکی خود که بیشتر از لیگ برتر فوتبال کشور جذب شده بودند وارد لیگ دو کشور شد.
در ابتدا با سرمربیگری اسماعیل حلالی بازی‌ها را آغاز کرد ولی پس از 9 دیدار و کسب تنها ۹ امتیاز اسماعیل حلالی برکنار شد و بهاءالدین پناهی به عنوان سرمربی تیم انتخاب شد.
نتایج خوب بدست آمده نتوانست کمبود امتیاز موجود را جبران کند و تیم مس سونگون تنها با اختلاف دو امتیاز با عنوان سومی جدول لیگ دو نتوانست سهمیه حضور در لیگ یک کشور را از آن خود کند و این پایانی بر دوران تیم داری مس سونگون ورزقان در رشته فوتبال بود.
باشگاه مس سونگون ورزقان پس از اتمام دو سال حضور علی اصغر حسن خانی در مسند مدیرعاملی، با تغییرات در مدیریت خود روبرو شد.
تغییراتی که ساختار قهرمانی باشگاه را نیز دگرگون کرد.
حامد نجفی که سابقه حضور در تیم‌های فوتسال را در کارنامه خود داشت به عنوان سرپرست باشگاه مس سونگون ورزقان انتخاب شد و در بدو ورود به باشگاه، امتیاز فوتبال لیگ دسته دومی را به فروش رساند و تیمداری را در قالب لیگ برتر فوتسال کشور در سال ۹۳ آغاز کرد.
حال که مدیریت جدید با اقتدار کامل در لیگ برتر فوتسال وارد شده بود، کل سیستم اداری باشگاه و شرکت مس ایران به حمایت وی برخاستند و با جذب بازیکنان خوب و بومی توانست تیم فوتسال مس سونگون به عنوان اولین گام در لیگ برتر فوتسال کشور مقتدر حاضر شود.
قهرمانی نیم فصل مسابقات باعث تقویت روحیه تیم مس سونگون شد. تیمی تازه تأسیس توانسته بود در مقابل تیم‌های ریشه دار همچون گیتی پسند و تأسیسات دریایی تهران، حفاری اهواز و منصوری خوش درخشد و در نهایت با سرمربیگری اسماعیل تقی پور و حسین شمس توانست به رتبه سوم جدول لیگ برتر فوتسال برسد.
مس سونگون ورزقان با مدیریت جوان و خوش فکر خود خیز بلندی را برای قهرمانی در لیگ برتر فوتسال در لیگ برتر فوتسال در سال ۹۴ برداشت. تغییرات در کادر فنی و انتخاب علیرضا افضل به عنوان سرمربی تیم مس سونگون و جذب بازیکنان تراز اول فوتسال همچون حسین طیبی، نوید دیدارهایی پویا و زیبا را در فصل ۹۴ می‌داد.
مس سونگون ورزقان با بازی‌های خوبی که از خود نشان داد توانست در پایان لیگ تنها با ۵ گل اختلاف در تفاضل با تیم تأسیسات دریایی تهران به عنوان نائب قهرمانی لیگ برسد و از کسب سهمیه جام باشگاه‌های آسیا بازماند.
در آغاز سال ۹۵ محمدرضا کافی، از مدیران با سابقه در شرکت ملی صنایع مس ایران و کمیته راهبری ورزش صنعت مس، جایگزین حامد نجفی شد و مدیریت باشگاه مس سونگون ورزقان را در اختیار گرفت.
تیم مس سونگون که پیش از این تغییرات مدیریتی توسط حامد نجفی بسته شده بود با مدیریت محمدرضا کافی توانست به سیر پیشرفت خود ادامه دهد و در پایان به مقام قهرمانی لیگ برتر دست پیدا کند.
مس سونگون که به عنوان نماینده ایران با برتری ۴ بر ۲ برابر تای سون نام ویتنام بر بام آسیا ایستاده و قهرمانی مسابقات باشگاهی فوتسال آسیا را در کارنامه دارد، در زمان حاضر با کسب 36 امتیاز در رده دوم جدول لیگ برتر فوتسال باشگاه های کشور جای دارد و امیدوار به تکرار مقام قهرمانی است.
9853/3071

نظر شما