شناسهٔ خبر: 29262273 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

سخنگوی سازمان انتقال خون:

یک میلیون و 250 هزار ایرانی امسال خون اهدا کردند

تهران- ایرنا- سخنگوی سازمان انتقال خون گفت: از ابتدای فروردین تا پایان مهر امسال یک میلیون و 586 هزار و 805 نفر برای اهدای خون به مراکز انتقال خون سراسر کشور مراجعه کردند که حدود یک میلیون و 250 هزار نفر موفق به اهدای خون شدند.

صاحب‌خبر -

بشیر حاجی بیگی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در حال حاضر استان های تهران، فارس، خراسان رضوی و اصفهان در صدر اهداکنندگان خون در کشور قرار دارند و نزدیک به 38 درصد خون های اهدایی در کشور مربوط به این چهار استان است.
وی افزود: در هفت ماهه امسال نسبت به مدت زمان مشابه در سال گذشته استان های خراسان شمالی، ایلام و کردستان بیشترین میزان رشد اهدای خون در کشور را داشتند.
حاجی بیگی خاطر نشان کرد: سال گذشته (1396) در مجموع دو میلیون و 67 هزار و 613 واحد خون و فرآورده های خونی در بین مراکز درمانی و بیمارستان های کشور توزیع شده است که از این میزان یک میلیون و 132 هزار و 739 واحد گلبول قرمز فشرده، 378 هزار و 694 واحد پلاسمای تازه منجمد و 556 هزار و 180 واحد پلاکت بود.
سخنگوی سازمان انتقال خون گفت: هم اکنونن نزدیک به 90 درصد اهداکنندگان خون در کشور با گروه های خون مثبت و فقط 10 درصد اهداکنندگان خون در کشور گروه خون منفی دارند.
وی افزود: نزدیک به 34 درصد اهداکنندگان خون در کشور O مثبت هستند و به عنوان فراوان ترین گروه خونی تلقی شده و گروه خونی AB منفی با یک درصد کمیاب ترین گروه خونی در بین اهداکنندگان خون در کشور هستند.

* حداکثر سن برای اهدای خون 60 سال است
سخنگوی سازمان انتقال خون گفت: حداقل سن قابل قبول برای اهدای خون 18 سال تمام و حداکثر سن 60 سال تمام است.
حاجی بیگی افزود: حداکثر سن برای اهدای خون برای اهداکننده مستمر (با سابقه حداقل 2 بار اهدای خون در سال) حداکثر 65 سال است.
وی در خصوص ضرورت اهدای خون تصریح کرد: خون سالم، نجات دهنده زندگی است و همه روزه، در سراسر جهان بسیاری از افراد به خون و فرآورده های خونی نیاز دارند؛ به طوری که از هر سه نفر در دنیا، یک نفر در طول زندگی احتیاج به تزریق خون و فرآورده های خونی پیدا می کند.
حاجی بیگی گفت: بارزترین مثال برای موقعیت هایی که در آن نیاز مبرم به خون است، زمان بروز حوادث و سوانح گوناگونی نظیر تصادفات رانندگی، سوختگی ها و اعمال جراحی است.
وی اضافه کرد: همچنین زنان باردار در حین زایمان، نوزادان و به خصوص نوزادان نارسی که به زردی دچار می شوند، نیازمند خون هستند و از طرفی بیماران مبتلا به سرطان که تحت شیمی درمانی یا اشعه درمانی قرار دارند، از مصرف کنندگان خون و فرآورده های خون به شمار می روند.
سخنگوی سازمان انتقال خون گفت: بسیاری از دیگر بیماران، مانند بیماران تالاسمی و هموفیلی نیز ناگزیرند برای بهره مندی از یک زندگی به نسبت طبیعی برای تمام عمر به شکل منظم خون یا فرآورده های خون دریافت کنند.
در حال حاضر اهدای خون در ایران به صورت کاملا داوطلبانه و بدون هیچ چشمداشت و به منظور کمک به بیماران نیازمند به خون و فرآورده های آن انجام می شود و هم اکنون شاخص اهدای خون در ایران 27 نفر به ازای هزار نفر جمعیت است. زنان سهم کمتری از اهدای خون دارند و حدود 4.5 درصد اهدا کنندگان خون زن هستند.
اجتمام *2181*1834

نظر شما