شناسهٔ خبر: 29261502 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: دفاع پرس | لینک خبر

رئیس سازمان حقوق بشر بحرین:

صدور حکم ابد برای شیخ سلمان انتقام‌گیری سیاسی از اوست

«عبدالاله الماحوزی» با بیان اینکه مجازات شیخ علی سلمان همزمان توسط سعودی ها و آل خلیفه اجرا می شود، تاکید کرد وضعیت سلامتی شیخ عیسی با میزان محاصره امنیتی ایشان تناسب ندارد و حالشان خوب نیست.

صاحب‌خبر -

صدور حکم ابد برای شیخ سلمان انتقام گیری سیاسی از اوستبه گزارش گروه سایر رسانه های دفاع پرس، در روزهای اخیر رسانه های خبری از تغییر حکم دادگاه شیخ علی سلمان دبیرکل جمعیت الوفاق بحرین از تبرئه به حبس ابد خبر دادند و فعالین معارض بحرینی حکم اخیر دبیرکل جمعیت الوفاق بحرین را ظالمانه و نشانگر وضعیت فاجعه بار دستگاه قضایی رژیم آل خلیفه برشمردند.

برای بررسی ابعاد این رویداد مهم و تحولات جاری بحرین با «عبدالاله الماحوزی» رئیس سازمان حقوق بشر و دموکراسی بحرین مستقر در کشور آلمان گفتگو کرده که شرح آن در ادامه می آید.

دستگاه قضایی بحرین اخیرا حکم دادگاه شیخ علی سلمان را از تبرئه به حبس ابد تغییر داد. علت این اقدام را چه می دانید و نشانگر چه چیزی است؟

امروز نیز وضعیت مشابه ۴ سال قبل است و البته چیزهای جدیدی به آن اضافه گردیده است. زیرا شیخ علی سلمان باز هم وارد بازی حکومت برای انتخابات پارلمانی بعدی نشد اما حکم صادره علیه وی به صورت کلی تغییر کرد.

از سوی دیگر تصمیم ها در بحرین و در دادگاه های کشور قضایی و سیاسی است و تحت امر خاندان حاکم(آل خلیفه) و آل سعود قرار دارد. در سیاست خارجی و داخلی سعودی ها هیچ نوع نرمشی وجود ندارد و مانند سیاست بوش پسر است.

مجازات شیخ علی سلمان همزمان توسط سعودی ها و آل خلیفه اجرا می شود؛ روش سعودی ها شمشیر است و خواهان حکم اعدام برای وی بودند اما به حکم حبس ابد تنزل یافت.

در خصوص اصل قضیه اتهام شیخ نیز باید بگویم که به دنبال برهم زدن وضعیت و ابهام آفرینی در عرصه داخلی و بین المللی هستند و وانمود می کنند که معارضان تحت امر طرف های خارجی هستند و از آنها کمک می گیرند.

این موضوع مستقیم تحت نظر پادشاه بحرین است و از جزئیات خبر دارد. پادشاه بحرین از این موضوع استفاده سیاسی می کند تا از شیخ علی سلمان انتقام بگیرد. می خواهند وی را تا ابد حبس کنند. زیرا شیخ سلمان سردمدار معارضان و تحرک آنها در بحرین است.

بر همین اساس به نفع رژیم بحرین است که این محرک در میدان و عرصه سیاست حاضر نباشد تا اثرگذاری نکند. این یک نوع انتقام گیری از جایگاه و نقش شیخ سلمان در تحرکات اجتماعی و میدانی و سیاسی است.

دستگاه قضایی بحرین در سرکوب معارضان سیاسی و حقوقی چه نقشی ایفا می کند؟ تا چه میزان از حکام بحرین دستور می گیرد و یا استقلال دارد؟

در حقیقت رئیس دستگاه قضایی در بحرین شخص ملک حمد پادشاه کشور است و این دستگاه ابزار و وسیله ای است که رژیم حاکم بر بحرین برای سرکوب معارضان از آن استفاده می کند. هر چند باید این دستگاه مستقل باشد اما رئیس آن توسط پادشاه تعیین می شود و منتظر اشاره او برای صدور حکم است.

احکام زندانی ها مانند شکنجه توسط پادشاه بحرین صادر می گردد و زندانیان حتی برگه های اعترافاتی را امضا می کنند که نمی دانند داخل آن چه نوشته شده است. هنگامی که به قاضی اعلام می کنند این اعترافات تحت شکنجه اخذ شده است، قاضی این استدلال را نمی پذیرد. بنابراین حاکم بحرین از دستگاه قضایی به منظور شدیدترین مجازات ها برای معارضان استفاده می کند.

درباره وضعیت سلامتی آیت الله عیسی قاسم نیز توضیح دهید. چه زمانی به بحرین باز می گردد؟

طبیعتا ایشان در امنیت نیستند و در وضعیت تهدیدآمیز قرار دارند. شیخ فاقد آزادی برای تحرکات سیاسی و امنیت برای وضع سلامتی خود است. وضعیت سلامتی شیخ عیسی با میزان محاصره امنیتی ایشان تناسب ندارد. وضعیت سلامتی وی خوب نیست و به نظر به بحرین بازنمی گردند.

تحلیل شما از توجه و یا سکوت جهان عرب و جهان اسلام و حتی کشورهای غربی در قبال سرکوب شیعیان و معارضان بحرینی چیست؟

تمام جنایت های سعودی ها و آل خلیفه در بحرین و یمن و ... توسط این رسانه ها پاک و شسته می شود. به همین دلیل مردم و ملت ها اصلا از تحولات بحرین خبر ندارند.

از سوی دیگر مسأله بحرین را از سیاسی بودن به مسأله فرقه ای و درگیری شیعه و سنی تحریف می کنند. برخی دیگر نیز در قبال وضعیت حقوقی در بحرین سکوت اختیار کرده اند. با این حال برخی شخصیت های عربی مانند فعالین حقوقی، رسانه ای و علما در لبنان و سوریه و تونس و غیره وجود دارند که در کنار خواسته های مردم بحرین هستند و ما بر روی این ها و مردم حساب می کنند. معتقدیم که در نهایت حق و حقیقت پیروز خواهد شد.

علت آشکارشدن روند عادی سازی روابط میان سران رژیم صهیونیستی و برخی کشورهای مرتجع عربی را در چه می دانید؟ منافع سران عربی از این اقدامات در چیست؟

مسأله اصلی مردم بحرین، فلسطین به پایتختی قدس است و در این راه شهدایی در دهه های گذشته تقدیم کرده اند و ذره ای از خاک فلسطین از نهر تا بحر دست نخواهند کشید.

این نظر مردم و ملت بحرین است و از سوی دیگر اراده حکومت کاملا با نظر مردم مخالف است. بنابراین تنها در صورتی که خواسته های مردم بحرین محقق گردد، عادی سازی روابط با اسرائیل نیز متوقف خواهد شد و علیرغم تهدیدها و سرکوب های موجود، خواسته مردم بحرین بر توقف عادی سازی روابط با اسرائیل و عدم دیدار با نتانیاهو قاتل است.

منبع: مهر

نظر شما