شناسهٔ خبر: 29261271 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

آمانو: ايران به تعهدات هسته‌اي خود پايبند بوده است

صاحب‌خبر -
خبرگزاري آريا - مديرکل آژانس بين المللي انرژي اتمي بار ديگر تاييد کرد جمهوري اسلامي ايران به برجام پايبند بوده است.
به گزارش خبرگزاري آريا، «يوکيا آمانو» روز جمعه در بيانيه اي براي هفتاد و سومين نشست مجمع عمومي سازمان ملل متحد اعلام کرد ايران در حال اجراي تعهدات هسته‌اي خود بر اساس برجام است.
مديرکل آژانس بين المللي انرژي اتمي همچنين با بيان اينکه آژانس کماکان به راستي‌آزمايي و نظارت بر اجراي تعهدات هسته‌اي ايران براساس برجام ادامه خواهد داد اظهار داشت ضروري است ايران به اجراي کامل اين تعهدات ادامه دهد.
آژانس بين المللي انرژي اتمي تاکنون در 12 گزارش، پايبندي ايران به برجام را تاييد کرده است.
«دونالد ترامپ» رئيس جمهور آمريکا، سه شنبه 8 مي به طور يکجانبه با نقض تعهدات واشنگتن ذيل برجام کشورش را از اين توافق بين المللي خارج و بازگشت تحريم‌هاي هسته‌اي را اعلام کرد.
اين تحريم ها در دو دوره 90 و 180 روزه باز مي گشت؛ دور نخست از هفتم اوت به اجرا گذاشته شد. دور دوم نيز روز دوشنبه پنج نوامبر رسماً اجرايي شد.
خروج آمريکا از برجام با انتقادات گسترده جهاني بويژه ديگر طرف هاي امضا کننده اين توافق بين المللي روبرو شده است. بريتانيا، فرانسه، روسيه، چين، آلمان و اتحاديه اروپا اعلام کرده اند به برجام پايبند بوده و از آن حمايت مي کنند.
در همين راستا؛ ايران و اروپا در هفته هاي اخير گفت و گوهايي را به منظور حفظ برجام پس از خروج آمريکا از اين توافق بين المللي آغاز کرده اند؛ اروپا در جريان اين مذاکرات متعهد شد بسته اي حمايتي در چارچوب برجام و براي مقابله با تحريم هاي آمريکا عليه ايران به تهران ارائه کند.
جمهوري اسلامي ايران تاکيد کرده است انتظار دارد بسته ارائه شده از سوي کشورهاي اروپايي حقوق ملت ايران از برجام را تضمين کند.
117

نظر شما