شناسهٔ خبر: 29260611 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه تعادل | لینک خبر

نتیجه انتخابات امریکا؛ «ترامپیسم ماندنی است»

دولتی دوقطبی برای کشوری دوقطبی

در انتخابات میان‌دوره‌ای امریکا همان‌گونه که پیش‌بینی شده بود دموکرات‌ها اکثریت مجلس نمایندگان را به دست گرفتند.

صاحب‌خبر -

گروه جهان|  

در انتخابات میان‌دوره‌ای امریکا همان‌گونه که پیش‌بینی شده بود دموکرات‌ها اکثریت مجلس نمایندگان را به دست گرفتند. جمهوری‌خواهان هم در مقابل اکثریت خود را در مجلس سنا حفظ کردند. جهت‌گیری‌های سیاسی بحث‌برانگیز دونالد ترامپ در دو سال گذشته سبب شده تا فضای دو قطبی حاکم بر سپهر سیاسی این کشور بیش از پیش برجسته شود؛ حال نتایج انتخابات اخیر بدان معناست که ترامپ از این پس باید برای همزیستی با مجلس نمایندگان گذشت‌های زیادی را تحمل کند.

نشریه اکونومیست در گزارشی با عنوان «دولتی جناحی برای کشوری دو قطبی» نوشته: برای یک بار هم شده نتیجه انتخابات همانی شد که پیش‌بینی شده بود. دموکرات‌ها کنترل مجلس نمایندگان را به دست گرفتند. جمهوری‌خواهان نیز اکثریت خود را بر مجلس سنا تقویت کردند. هر دو طرف معتقدند که پیروز انتخابات هستند. جامعه دو قطبی امریکا حالا دولتی دو قطبی نیز دارد. پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که نتایج انتخابات شکاف در ساختار سیاسی امریکا را تشدید و اداره ایالات متحده را دشوارتر خواهد کرد. حجم شکاف موجود در فضای سیاسی و اجتماعی امریکا قابل توجه است. 10 سال پیش 17 ایالت امریکا یک سناتور دموکرات و یک سناتور جمهوری‌خواه داشتند. اما از ژانویه 2019 این تعداد به هفت سناتور خواهد رسید. در انتخابات‌های فدرال خیلی سخت است که کاندیدایی بتواند از سد مخالفانش در ایالت‌هایی که بطور سنتی قرمز یا آبی (جمهوری‌خواه با دموکرات) هستند، ‌بگذرد. در این انتخابات تنها شش نماینده دموکرات موفق شدند که در ایالت‌هایی که سال 2016 به ترامپ رای دادند، پیروز شوند. این شرایط برای انتخابات فرمانداران به‌مراتب بدتر است. این فضای دو قطبی اما به ضرر امریکا و هر دو حزب خواهد بود. در چنین فضایی دموکرات‌ها برای جلوگیری از ایجاد بن‌بست نباید به‌دنبال انتقام‌گیری باشند.

  نظارت به جای قانون‌گذاری

نشریه آتلانتیک با اشاره به ترکیب جدید مجلس نمایندگان نوشته که سیاست خارجی ترامپ از این پس زیر ذره‌بین نمایندگان خواهد بود. در این گزارش آمده: فضای دو قطبی کنگره به این معناست که از این پس نمایندگان بیشتر از اینکه به‌دنبال قانون‌گذاری باشند در پی نظارت بر سیاست‌های دولت برخواهند آمد. برخی از اولویت‌های سیاست خارجی ترامپ از جمله پیمان‌های تجاری، توافق احتمالی صلح با کره‌شمالی، طرح پیشنهادی او برای ساخت دیوار مرزی، ایجاد نیروی فضایی و احیای تسلیحات هسته‌ای نیازمند رضایت نمایندگان است و به همین دلیل نتیجه انتخابات سه‌شنبه در اجرایی شدن یا نشدن و چگونگی تحقق این اولویت‌ها تاثیر خواهد داشت. اما برخی از طرح‌های ترامپ در سیاست خارجی نیز نیازی به تایید کنگره ندارد به همین دلیل نمایندگان کنگره در این بخش‌ها به‌دنبال تحقیقات خواهند بود؛ این گمانه‌زنی‌ زمانی تقویت می‌شود که دریابیم ریاست بیشتر کمیته‌های کنگره از جمله سیاست خارجی قرار است در دست دموکرات‌ها باشد. نشریه آتلانتیک پیش‌بینی کرده سوابق مالی شخص دونالد ترامپ، سیاست‌های مهاجرتی خصمانه او یا مداخلات نظامی سوال‌برانگیز در آفریقا از جمله مواردی است که اکثریت مجلس نمایندگان به‌دنبال راه‎اندازی تحقیقات درباره آنها هستند. به نظر می‌رسد این مساله‌ای که ترامپ را نگران کرده است. رییس‌جمهوری امریکا تنها ساعاتی پس از اعلام نتایج انتخابات با انتشار توییتی هشدار داد: «اگر دموکرات‌ها فکر می‌کنند می‌توانند پول مالیات‌دهندگان را برای تحقیقات درباره ما در مجلس نمایندگان هدر دهند، آنگاه ما نیز ناچار خواهیم شد تحقیقات درباره آنها در مجلس سنا را به علت درز کردن اطلاعات محرمانه و دیگر مسائل، بررسی کنیم. دو طرف می‌توانند این بازی را راه بیندازند.»

انتخابات هفته گذشته امریکا نخستین مواجه دونالد ترامپ با افکار عمومی در ایالات متحده بود. نشریه لوموند در این باره نوشته: «هرگونه که ارزیابی کنیم یعنی نیمه خالی لیوان را ببینیم یا نیمه پر آن ‌را، یک چیز مسلم است؛ پدیده ترامپیسم به این آسانی از میدان به در نرفته است و نخواهد رفت. ترامپیسم به عنوان یک گرایش سیاسی از این پس به منظره سیاسی امریکا تعلق خواهد داشت. ترامپ در میان جمهوری‌خواهان یک پدیده گذرا نیست. او حزب قدرتمند و قدیمی جمهوری‌خواه را از آن خود کرده است، زیرا آنهایی که در انتخابات به‌ او رای دادند هم‌آنهایی بودند که درباره آینده امریکا به عنوان یک قدرت دچار تردید شده بودند و این ترامپ بود که از این ترس بهره‌برداری کرد. با این حال پیروزی دموکرات‌ها نشان داد می‌توان در مقابل موج تازه ناسیونالیسم که در اقصی نقاط جهان خود را نشان می‌دهد مقاومت کرد.»

در انتخابات ششم نوامبر رای‌دهندگان امریکایی برای انتخاب ۴۳۵ عضو مجلس نمایندگان، یک سوم اعضای مجلس سنا و شماری از فرمانداران ایالت‌های مختلف به پای صندوق‌های رای رفتند. در این انتخابات دموکرات‌ها اکثریت مجلس نمایندگان و 46 کرسی در مجلس سنا را به دست آوردند. جمهوری‌خواهان نیز در سنا 51 را کسب کردند. گفته شده، نانسی پلوسی، رهبر دموکرات‌ها در مجلس نمایندگان به احتمال زیاد با پیروزی اکثریت نامزدهای این حزب در انتخابات مجلس نمایندگان بار دیگر پس از هشت سال به عنوان رییس مجلس نمایندگان انتخاب خواهد شد. او پیشتر از سال ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۱ رییس مجلس نمایندگان بود.

 

نظر شما