شناسهٔ خبر: 29260556 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ابتکار | لینک خبر

فیلم سینمایی «خانم یایا» به کارگردانی عبدالرضا کاهانی به سینما آمد

بازگشت «عطاران» به سینما با سُسِ تایلندی

صاحب‌خبر - سیدحسین رسولی
این روزها پس از کش و قوس‌های فراوان فیلم پر سر و صدای «خانم یایا» به کارگردانی عبدالرضا کاهانی با حضور رضا عطاران، چهره پر طرفدار سینمای کمدی و حمید فرخ‌نژاد و امین حیایی روی پرده‌های سینما رفت. این کارگردان پس از سال‌ها دوری از اکران عمومی به چرخه سینمای ایران بازگشته است. رضا عطاران هم که طبق معمول هنرپیشه پر کار و پر مخاطبی است و باز هم با کاهانی همکاری کرده است.
بسیاری از تهیه‌کنندگان و نشریات رضا عطاران را با عنوان سوپراستار بی رقیب سینمای ایران معرفی می‌کنند که این اتفاق به خاطر فروش فیلم‌های او رقم خورده است. فیلم‌های عطاران در چند سال گذشته با اقبال گسترده مردم همراه بوده است و این موضوع اتفاق خوشایندی هم برای سینمای نازک‌نارنجی ایران است. آنطور که از حال و هوای فیلم «خانم یایا» پیداست و با توجه به حضور فیلم‌های کم‌کشش بر پرده سینما به نظر می‌رسد که آخرین همکاری کاهانی و عطاران موفق از آب در بیاید. حمید فرخ‌نژاد و امین حیایی دیگر بازیگران اصلی این فیلم هستند که داستان آن در تایلند می‌گذرد. فرخ‌نژاد هم از جمله بازیگرانی است که در سال‌های گذشته در صدر جدول ایستاده است. فیلم‌های او تماما پر فروش می‌شوند و دیگر خبری از فیلم‌های رئالیسم انتقادی دهه‌های گذشته و آثاری مانند «ارتفاع پست» در کارنامه او نیست. این روزها این بازیگر پر طرفدار سینما بیشتر به سمت فیلم‌های مخاطب‌پسند کشش پیدا کرده است.
طبق اطلاعاتی که درباره فیلم «خانم یایا» منتشر شده است این فیلم داستان دو باجناق است که پس از فوت پدر زنشان راه او را پی گرفته و به بهانه تجارت در چین گریزی هم به پاتایا می‌زنند اما رویارویی آن‌ها با دوست قدیمی همه چیز را به هم می‌زند.
کاهانی، سمبل کارگردان‌های توقیفی!
«خانم یایا» یکی از آخرین کارهای سینمایی عبدالرضا کاهانی، کارگردان خوش اقبال و از جهتی توقیفی ایرانی است. کاهانی فیلم‌های متفاوتی در کارنامه‌اش دارد؛ مثلا «اسب حیوان نجیبی است» و «هیچ» دو فیلم پر طرفدار او بودند. ساخته‌های کاهانی با اما و اگر و دست و پنجه نرم کردن با خط قرمزهای سینمای ایران همراه بوده است؛ گاهی موفق و گاهی شکت‌خورده. گاهی پر مخاطب و گاهی گیج و گنگ؛ گاهی موفق به فرار از خط قرمز شده و گاهی معطل پشت خطوط کلیشه‌ای اعصا‌ب خرد کن مانده! کاهانی کارگردانی است که در سه سال گذشته نامش در کنار توقیف جا خوش کرده است. برخی اعتقاد دارند فیلم‌های او دنبال جنجال تبلیغاتی هستند و برخی دیگر می‌گویند کاهانی علاقه به شلوغ‌کردن دارد؛ ولی داستان هر چه باشد فیلم‌های او از سد ممیزی و مجوز در سه سال گذشته عبور نکرده‌اند. به عنوان نمونه فیلم «ارادتمند؛ نازنین، بهاره و تینا» با حضور ستاره‌های زن سینمای ایران با مشکل مواجه شده است و رنگ پرده را به خود ندیده است. کاهانی فیلم دیگری هم ساخته است که تهیه‌کننده آن مجتبی جباری، فوتبالیست سابق باشگاه استقلال تهران است و این اثر هم همچنان در محاق توقیف به سر می‌برد.
سه‌گانه کاهانی و عطاران و فرخ‌نژاد
رضا عطاران از جمله بازیگران مورد علاقه کاهانی است که بیشتر به نظر می‌رسد با یکدیگر دوست باشند تا همکار. دو گانه کاهانی و عطاران در فیلم «اسب حیوان نجیبی است» به خوبی جواب داد و باعث شد فیلم جالب توجهی در بدنه سینمای ایران تولید شود. این دو هنرمند همین حالا هم مشغول ساخت کار مشترک جدیدی در تورنتوی کانادا هستند که عکس‌های خبری آن چند روز پیش منتشر شد. حضور امین حیایی هم در آخرین ساخته کاهانی جالب توجه است. بازیگری که اوج و فرودهای فراوانی داشته است و در چند سال گذشته از عرش به فرش رسیده است و فیلم‌های او دیگر فروش چندان خوبی ندارند. به نظر می‌رسد که کاهانی با روند مجوز گرفتن به شدت مشکل دارد و باز هم در این فیلم سراغ مسیر دیگری برای اکران فیلمش رفته است.
طبق خبرهای رسیده قرار بود «خانم یایا» در نوروز ۹۷ روی پرده برود؛ ولی این فیلم باز هم با اما و اگر مواجه شد و اکرانش به فصل پاییز سال ۹۷ رسید. از سوی دیگر، برخی اعتقاد دارند که عطاران با حضور در کشورهای مختلف مانند برزیل و تایلند و کانادا تبدیل به مارکوپولوی سینمای تجاری شده است. در این روزها که نمایش دو فیلم «هزارپا» و «کاتیوشا» که هر دو هم کمدی بودند به پایان رسیده است؛ امید می‌رود که فیلم «خانم یایا» مورد توجه سینماروها قرار بگیرد. البته فیلم‌های دیگری مانند: «مغزهای کوچک زنگ زده» ساخته هومن سیدی، «گرگ بازی» به کارگردانی عباس نظام دوست و «لس‌آنجلس تهران» ساخته تینا پاکروان هم روی پرده سینماها قرار دارند و رقبای سه گانه کاهانی، عطاران و فرخ‌نژاد هستند.

نظر شما