شناسهٔ خبر: 29257774 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

افشاي نام ذوب‌کنندگان جسد خاشقجي در ترکيه/تحليل

صاحب‌خبر -
خبرگزاري آريا - شبکه تلويزيوني الجزيره به نقل از منابع آگاه در ترکيه روز جمعه، نام سه نفر از کساني را که در ذوب کردن جسد«جمال خاشقجي» روزنامه‌نگار مقتول سعودي با اسيد دست داشتند، فاش کرد.
به گزارش منابع خبري «ماهر المطرب»، «صلاح الطبيقي» و«ذعار الحربي»از کساني هستند که نام آنان در قتل «جمال خاشقجي» روزنامه‌نگار منتقد رژيم آل سعود در کنسولگري عربستان در استانبول ترکيه فاش شده است.
روز گذشته نيزمنبع آگاه دردفتر دادستاني کل ترکيه اعلام کرده بود، درمنزل سرکنسول سعودي دراستانبول، بقاياي اسيد و مواد شيميايي خاص پيدا شده است و بر اساس نتايج تحقيقات انجام گرفته، جسد جمال خاشقجي با اسيد کاملا محو شده است.
«جمال خاشقجي» روزنامه نگارمنتقد رژيم آل سعود دوم اکتبر 2018، پس از ورود به کنسولگري عربستان دراستانبول ناپديد و آخرين گزارش ها حاکي از آن است که وي به دستور «محمد بن سلمان» وليعهد عربستان و از سوي عناصرسازمان اطلاعات اين کشور به قتل رسيد.
با گذشت زمان هر روز ابعاد جديد تري از پرونده جمال خاشقجي روشن ميشود. ابعادي که تمام سرنخ ها را به تصميم گيران عالي مقامات رژيم آل سهود و شخص محمدبن سلمان وليعهد عربستان متصل مي سازد.
درهمين پيوند،«سعيد کمالي دهقان» روزنامه‌نگار«گاردين» روز جمعه با انتشار پيامي در توئيتر خود مدعي شد،«جمال خاشقجي» روزنامه نگار سعودي مقيم آمريکا به دليل افشاي پشت پرده حمايت «محمد بن سلمان» وليعهد سعودي از يک شبکه ماهواره‌اي معاند و فارسي زبان مستقر درانگليس به قتل رسيد.
وي در پيام توئيتري خود نوشت: «من مي‌توانم تأييد کنم که جمال خاشقجي به اين دليل کشته شد که صبح روز 26 سپتامبر از استانبول تلفني با من صحبت کرد و اين مسئله را افشا کرد که بودجه شبکه «ايران اينترنشنال» ازجانب «محمد بن سلمان» و «سعود القحطاني» تأمين شده است»
امري که روزنامه گاردين نيز آن را در گزارشي تاييد کرده بود و نوشته بود که بودجه شبکه فارسي‌زبان مستقر در انگليس به نام «ايران اينترنشنال»، از يک شرکت خارجي تامين مي‌شود که مديرآن تاجري ازعربستان سعودي و مرتبط با «محمد بن سلمان» است.
با اين حال، با وجود آشکار شدن ردپاي مقامات بلند پايه رژيم آل سعود و شخص «محمد بن سلمان» وليعهد عربستان در اين پرونده، ايالات متحده آمريکا اصرار دارد که بن سلمان را از دخالت در اين قتل مبرا کند و از بروز هرگونه تغيير ملموسي در سياست خارجي خود درباره عربستان سعودي خودداري کرده است.
اين درحالي است که تحليلگران اميدوار بودند که قتل وحشتناک جمال خاشقجي بتواند آغازي براي پايان سکوت هاي بين المللي درباره نقض گسترده حقوق بشر در عربستان سعودي باشد.
پيش ازاين نيز «رودني ديکسون» وکيل بين المللي و روزنامه نگار روزنامه گاردين نوشته بود که: براي بسياري از زنان و فعالان سياسي که در طي سال هاي گذشته بازداشت وناپديد شدند، مرگ جمال خاشقجي شگفت آور نبود.
از زماني که «بن سلمان» برسر کار آمده است سياست ساکت کردن و سرکوب مخالفان شدت گرفته است.
بايد ديد آيا فشارهاي ترکيه مي تواند راه را براي بازداشت کساني که در اين قتل دست داشته اند هموار کند و به آشکار شدن نقش عاملان اصلي و صادر کنندگان دستور اين قتل بيانجامد و يا جهان خواهد کوشيد به دليل منافع سياسي همچنان که چشم خود را برروي صدها جنايت عربستان در يمن بسته است، رويکرد بي تفاوتي خود را ادامه دهد.
امري که بدون شک به افزايش خشونت عربستان و نقض بيشتر حقوق بشر کمک خواهد کرد.
139/118
نويسنده: منوچهر شفيعي
کليدواژه ترکيه عربستان جمال خاشقجي

نظر شما