شناسهٔ خبر: 29254597 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

تمديد فرمان اجرايي برقراري وضعيت اضطراري ملي درباره ايران/ هوک: اميدواريم ايران پاي ميز مذاکره باز گردد

صاحب‌خبر -
خبرگزاري آريا- ترامپ فرمان اجرايي وضعيت اضطراري ملي درباره ايران را بار ديگر تمديد کرد.
به گزارش سرويس بين الملل خبرگزاري آريا به نقل از پايگاه اينترنتي کاخ سفيد؛ رئيس جمهور آمريکا "فرمان اجرايي برقراري وضعيت اضطراري ملي درباره ايران" را به مدت يک سال ديگر تمديد کرد.
دونالد ترامپ در ياداشتي که متن آن در سايت کاخ سفيد قرار گرفت اين فرمان براي نخستين بار در روز 14نوامبر سال 1979 (24 آبان سال 1358) توسط رئيس جمهوري وقت ايالات متحده امضا شد و از آن زمان، هر ساله تمديد شده است.
اين فرمان به رئيس جمهور آمريکا اين اختيار را مي دهد که اموال و دارايي هاي ايران را توقيف کند.

تلاش آمريکا براي قطع کامل دسترسي ايران به سوئيفت
وزير خزانه‌داري آمريکا، بدون ارائه سند و مدرک، از قطع کامل دسترسي ايران به شبکه تبادلات بين بانکي سوئيفت در آينده خبر داد.
«استيو منوشين» وزير خزانه‌داري آمريکا، بدون ارائه سند و مدرک، از قطع کامل دسترسي ايران به شبکه تبادلات بين بانکي سوئيفت در آينده خبر داد.
منوشين در توئيتر نوشته: «مي‌فهمم که سوئيفت، سرويس بانک مرکزي و نهادهاي مالي تحريم‌شده ايران را قطع مي‌کند. سوئيفت تصميم درست را مي‌گيرد و اين کار را براي حفاظت از يکپارچکي نظام مالي بين‌المللي انجام مي‌دهد.»
سه روز پيش بود که «جامعه جهاني ارتباطات بانکي» مشهور به سوئيفت اعلام کرد دسترسي برخي از بانک‌هاي ايراني به اين سامانه پيام‌رسان بانکي را تعليق کرده است. سوئيفت البته اشاره‌اي به نام اين بانک‌ها نکرده بود.
درحال حاضر بيش از 9700 بانک و مؤسسه مالي در 209 کشور جهان عضو جامعه جهاني ارتباطات بانکي مي‌باشند.
وزير خزانه‌داري آمريکا در توئيت امروزش، ماجرا را به کلي تغيير داده و از قطع ارتباط سوئيفت با بانک مرکزي سخن گفته است.
سوئيفت در هر کشور يک نقطه دسترسي با عنوان SAP دارد که اين نقطه دسترسي در ايران، در بانک مرکزي قرار گرفته؛ ديگر بانک‌هاي عامل ايراني، از طريق اين SAP به سوئيفت وصل مي‌شوند.
اتصال ايران به سوئيفت پيش از اين در 27 اسفند ماه سال 1390 و در نتيجه اعمال تحريم‌هاي اروپايي قطع و در روز 27 دي ماه سال 1394  در نتيجه انعقاد برجام، مجدداً وصل شده بود.

هوک: اميدواريم ايران پاي ميز مذاکره باز گردد
مسئول کارگروه ايران در دولت آمريکا مدعي شد که واشنگتن با اعمال تحريم ها در پي تغيير حکومت ايران نيست و مي‌خواهد رفتار ايران را تغيير دهد و اين کشور را پاي ميز مذاکره بکشاند.
«برايان هوک» مسئول کارگروه ايران در دولت آمريکا در گفت‌وگو با شبکه خبري آلماني «دويچه‌وله» درباره تحريم‌هاي کشورش عليه ايران موضع‌گيري کرد و مدعي شد که واشنگتن در پي تغيير حکومت ايران نيست.
وي در پاسخ به سوال خبرنگار دويچه‌وله مبني بر اينکه اميدواريد تحريم‌ها چه تاثيري داشته باشند؟ مدعي شد: «ما اميدواريم که به دو هدف برسيم: درآمدهاي رژيم (ايران) که با استفاده از آنها در اروپا و غرب آسيا حملات تروريستي يا ديگر تهديدات عليه صلح و امنيت ترتيب مي‌دهد، از بين برود. ما همچنين اميدواريم که در پي اين فشارها، ايران پاي ميز مذاکره باز گردد.»
خبرنگار در ادامه از وي پرسيد که منتقدان بر اين باورند که شما در واقع در پي تغيير حکومت ايران هستيد، آيا اينطور است؟
هوک در پاسخ مدعي شد: «اين‌طور نيست. آينده حکومت ايران در دست مردم اين کشور است. ما مي خواهيم رفتار رژيم ايران و سياست‌هاي آن تغيير کند؛ در جهتي که تهديد کمتري عليه صلح و امنيت باشد. براي ايراني‌ها سطحي از زندگي فراهم شود که شايستگي آن را دارند.»
دويچه‌وله در ادامه پرسيد: «تحريم‌ها سيستم مالي و فروش  نفت ايران را نشانه رفته‌اند و هدف آمريکا اين است که صادرات نفت ايران را به صفر برساند. دولت ايالات متحده اما در عين جال براي هشت کشور خريدار نفت ايران  استثناء قائل شده است. به عنوان مثال براي چين و کره جنوبي. آيا اين به اين معني است که هدف دولت آمريکا واقع‌بينانه نبوده است؟»
مسئول کارگروه ايران در دولت آمريکا در پاسخ گفت: «خير. هدف بسيار واقع‌بينانه است اما ما کنترلي بر بازار نفت نداريم.آنچه ما ديديم؛ افزايش بهاي نفت بود به دليل مشکلات توليد در ونزوئلا و ليبي. ما در کاهش بخش عمده‌اي از صادرات نفت ايران بسيار موفق بوده‌ايم. ايران در حال حاضر (روزانه) يک ميليون  بشکه نفت خام کمتري صادر مي‌کند اين يعني دو ميليارد دلار درآمد کمتر براي رژيم ايران هدف ما اين است که صادرات نفت ايران را هر چه سريعتر به صفر برسانيم. اما همزمان قصد نداريم بهاي نفت به نود تا صد دلار در هر بشکه برسد.»
وي افزود: «ما درباره اينکه چطور تحريم‌ها را دوباره برقرار کنيم تا فشار فراوان اعمال شود، اما بهاي نفت افزايش نيابد. خيلي حساب‌شده عمل کرديم. همزمان برخي کشورها هستند که به دليل شرايط ويژه‌شان درخواست کردند، به طور موقت از تحريم‌ها عليه ايران مستثني شوند که ما اين امکان را در اختيار شمار کمي از  کشورها قرار داديم. تنها يک نمونه: دولت اوباما بيست استثناء قائل شده بود، ما تنها هشت مورد قائل شديم و سه مورد از اين موارد استثناء هم در هفته‌ها و ماه‌هاي آينده تاثير خود را از دست خواهند داد.»
دويچه وله پرسيد: «آيا استراتژي آمريکا درباره ايران  مي‌تواند بدون متحدان اروپايي و بدون چين و رسيه موفقيت آميز باشد؟ آنهم در شرايطي که همه اين کشورها مخالف تحريم‌ها هستند.»
هوک پاسخ داد: «شرکت‌هاي اروپايي در سراسر اين قاره با ما همراه هستند. همه شرکت‌هاي بزرگ اروپايي اعلام کرده‌اند که يا در حال خروج از ايران و يا در حال لغو طرح‌هاي سرمايه‌گذاري هستند. به همين دليل من فکر نمي‌کنم که ما تنها هستيم. شرکت‌هاي اروپايي از ما به طور گسترده حمايت مي‌کنند.»
خبرنگار دويچه وله به کشورهاي اروپايي مانند آلمان، فرالنسه و بريتانيا اشاره کرد که تلاش مي‌کنند، توافق هسته‌اي با ايران (برجام) را حفظ کنند. که اين مقام آمريکايي در پاسخ گفت: «درست است. اين کشورها هنوز در برجام هستند و بايد خود درباره ماندن در اين توافق تصميم بگيرند.ما تصميم خود را گرفتيم که از برجام خارج شويم اما مي بينيم که بانک‌ها و شرکت‌هاي اروپايي از جهت‌گيري ما بسيار حمايت مي‌کنند.
گروه اقدام عليه ايران 25 مرداد تشکيل شد و آنطور که «مايک پامپئو» وزير خارجه آمريکا اعلام کرد « مسئول راهبري، بازبيني و هماهنگي همه جوانب اقدامات مرتبط با ايران در وزارت خارجه خواهد بود» و مستقيماً با خود پامپئو کار خواهد کرد.
بحث از دست رفتن درآمد نفتي به فشار آمريکا به خريداران نفت ايران مربوط مي‌شود. آمريکا البته 8 کشور چين، هند، ايتاليا، يونان، ژاپن، کره جنوبي، تايوان و ترکيه را در فهرست کشورهاي معاف از تحريم خريد نفت ايراني قرار داده؛ اين کشورها البته بايد براي استفاده از اين معافيت مشروط، ميزان خريد نفت از ايران را به صورت قابل‌توجهي کاهش دهند.
آمريکايي‌ها گفته‌اند که کشورهاي خريدار نفت ايران، براي قرار نگرفتن در ليست تحريمي‌ها، بايد در ازاي خريد نفت ايران، فقط «اقلام بشردوستانه و کالاهاي غيرتحريمي» به ايرانيان بفروشند؛ برايان هوک گفته که اين قول هم چندان معتبر نيست.
رئيس گروه ايران در اين خصوص پيشتر گفته بود: «بزرگ‌ترين مانع در راه تحويل اقلام بشردوستانه به ايران، خود رژيم حاکم بر ايران است.. اين رژيم، پول‌ها را خرج ماجراجويي‌هاي خارجي و حمايت از متحدان منطقه‌اي‌اش مي‌کند.»

نظر شما