شناسهٔ خبر: 29254306 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

جنگل های بلوط شازند باید توسعه یابد

اراک - ایرنا - فرماندار شازند گفت: جنگل های بلوط شازند تنها منطقه ذخیرگاه گونه جنگلی این خطه است و باید در سایه حساسیت مردم و مسئولان حفظ شده و توسعه یابد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، «مصطفی عرب» ورز جمعه در حاشیه برگزاری دومین جشنواره بلوط روستای سرسختی علیا در گفت و گو با ایرنا ، افزود: جنگل های این منطقه تنها ذخیرگاه بلوط استان مرکزی است و در زمره ذخایر ژنتیکی گیاهان این استان محسوب می شود.
وی بیان کرد: متوسط بارش باران در منطقه شازند 400 حدود 500 میلی متر است که شرایط مطلوبی را برای این ذخیرگاه فراهم کرده است.
فرماندار شازند افزود: برگزاری جشنواره بلوط از نظر فرهنگی و اجتماعی در منطقه حائز اهمیت است و برای حراست بهینه از این ثروت خدادادی انسجام بیشتری را مهیا می کند.
عرب افزود: ارتباط موثر مردم با مسئولان و همسو بودن اهداف برای برگزاری جشنواره بلوط از ویژگی های جشنواره امسال بود.
وی اظهار داشت: ظرفیت های مردمی ، انجمن های محیط زیست و تشکل های طبیعی مسیر سه کیلومتری روستا سرسختی تا تپه را از پسماند پاکسازی کردند و با همکاری منابع طبیعی 200 نهال بلوط در این منطقه کاشته شد.
دبیر دومین جشنواره بلوط سرسختی علیا نیز گفت: حیات بشر بسته به حفظ محیط زیست دارد و همه در برابر حفاظت از محیط زیست و ذخیرگاه های ارزشمند مسئول هستند.
«مرتضی صدیقی» افزود: برگزاری جشنواره روستایی بلوط سرسختی علیا شازند حرکتی ارزشمند است که باید تدوام پیدا کند ومسئولان برای توسعه جنگل بکوشند.
وی اظهار داشت: جنگل های بلوط در غرب کشور پراکنده است و ذخایر منطقه سرسختی علیا نیز جز این مجموعه رویشی و جنگلی است.
دبیردومین جشنواره روستایی بلوط سرسختی علیا شازند گفت: حدود 50 هکتار جنگل بلوط به عنوان تنها ذخیره گاه بلوط استان مرکزی در منطقه سرسختی علیا این شهرستان وجود دارد.
صدیقی افزود: جنگل های بلوط منطقه سرسختی علیا شازند به عنوان قدیمی ترین ذخیره گاه بلوط ایران است که حفظ آن امری ضروری است.
وی اظهار داشت: هدف از برگزاری این جشنواره، توجه و افزایش حساسیت مردم و مسئولان برای حفظ این ذخیرگاه ارزشمند و برنامه ریزی های ویژه برای جلوگیری از آتش سوزی های احتمالی و توسعه این جنگل است.
ذخیره گاه جنگلی بلوط سرسختی علیا در 10 کیلومتری شهر شازند و در کنار محور اصلی شهر آستانه به هندودر واقع شده است.
مساحت ذخیرگاه جنگلی بلوط 210 هکتار است که حدود 33 و نیم هکتار آن دارای پوشش جنگلی بلوط است.
6991/6013/

نظر شما