شناسهٔ خبر: 29250893 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: فردا قدیمی | لینک خبر

قتل خاشقچی به دلیل افشای پشت پرده «ایران اینترنشنال» +عکس

روزنامه نگار «گاردین» گفته خاشقچی به دلیل افشای پشت پرده حمایت «بن‌سلمان» از شبکه «ایران اینترنشنال» کشته شده است.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری فارس: «سعید کمالی دهقان» روزنامه‌نگار «گاردین» امروز (جمعه) مدعی شده که «جمال خاشقچی» روزنامه نگار سعودی مقیم آمریکا به دلیل افشای پشت پرده حمایت «محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی از یک شبکه ماهواره‌ای معاند و فارسی زبان مستقر در انگلیس کشته شده است.

بنا بر این گزارش، این روزنامه‌نگار گاردین در پیامی که در صفحه توئیترش امروز (جمعه) منتشر کرد، نوشت: «من می‌توانم تأیید کنم که جمال خاشقچی به این دلیل کشته شد که صبح روز ۲۶ سپتامبر از استانبول تلفنی با من صحبت کرد و این مسئله را افشا کرد که بودجه شبکه «ایران اینترنشنال» از جانب محمد بن سلمان و سعود القحطانی تأمین شده است».

این روزنامه‌نگار مستقر در لندن در ادامه، مخاطبان خود را به گزارشی ارجاع داده که برای روزنامه گاردین در این رابطه نوشته و این روزنامه آن را در روز چهارشنبه ۳۱ اکتبر (۹ آبانماه) منتشر کرد.

روزنامه گاردین در این گزارش اختصاصی نوشته بود، بودجه شبکه فارسی‌زبان مستقر در انگلیس به نام «ایران اینترنشنال»، از یک شرکت خارجی تامین می‌شود که مدیر آن تاجری از عربستان سعودی و مرتبط با محمد بن سلمان است.

منبعی به روزنامه انگلیسی گاردین گفته، بن سلمان -که به عقیده عده زیادی مسئول قتل «جمال خاشقچی» خبرنگار منتقد سعودی است - قدرت اصلی پشت شبکه ایران اینترنشنال است. همچنین این شبکه ادعا‌ها مبنی بر تامین هزینه‌های مالی خود توسط دادگاه سلطنتی سعودی را رد نکرده است.

این منبع به گاردین گفته است «سعود القحطانی» مشاور، ولی عهد عربستان سعودی که یکی از دو مقام ارشد عزل شده بعد از قتل خاشقچی است، در تامین هزینه‌های مالی تلویزیون ایران اینترنشنال مشارکت داشته است. جزئیات بیشتر درباره این گزارش را در فارس بخوانید.

ایران اینترنشنال شبکه فارسی زبان مستقر در لندن اوایل تابستان گذشته و همزمان با برگزاری همایش گروهک تروریستی منافقین در پاریس، به صورت زنده به پخش این مراسم اقدام کرده بود.

نظر شما