شناسهٔ خبر: 29250229 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

ربیع الاول؛ بهار ماه‌ها در تاریخ اسلام

نمایندگی مازندران

‌عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی چالوس با اشاره به اینکه ربیع الاول به دلیل رویدادهای مهم در تاریخ اسلام بهار ماه ها نامیده شده است، تصریح کرد: ربیع الاول به اعتبار ولادت با سعادت پیامبر مهربانی و رحمت، هجرت ایشان و آغاز امامت امیرالمومنین (ع) حائز اهمیت است.

صاحب‌خبر -

حسن خداوردی در گفت وگو با ایسنا، با اشاره به اینکه ماه ربیع الاول به بهار ماه‌ها معروف شده است، اظهار کرد: این ماه در گذر از تاریخ اسلام با رویدادهایی چون ولایت، هجرت و ازدواج پیامبر اکرم (ص) نیز مقارن شده که از ذخایر برکات خداوند و نورهای زیبایی او بر زمین است.

وی ضمن بیان این که ربیع الاول را از ماه‌های پر برکت و بافضیلتی که هم باعث سرور اهل بیت (ع) و هم حزن آنان بوده است، دانستریال یکی دیگر از اتفاقات مهم این ماه را سالروز ازدواج حضرت محمد (ص) با حضرت خدیجه (س)، ورود حضرت معصومه (س) به شهر قم و دیگری مرگ عمر بن سعد قاتل امام حسین (ع) عنوان کرد و گفت: واجب شدن نماز بر مسلمانان ازدیگر رویدادهای مهم و زیبای این ماه است .

خداوردی اظهار کرد: یکی از اعمالی که در ماه ربیع الاول بسیار سفارش شده است، زیارت پیامبر اکرم (ص) است.

عضو هیئت علمی دانشگاه با بیان اینکه شب اوّل ماه ربیع الاول به نام «لیلة المبیت» مزیّن شده است، خاطرنشان کرد: در این شب امیر مۆمنان علی(ع) برای اغفال دشمنان، فداکارانه در بستر رسول خدا(ص) خوابید که سال هجرت رسول خدا(ص) مبدأ تاریخ مسلمانان شده و تحولی عظیم در جهان اسلام روی داده است.

این کارشناس مذهبی با اشاره به روز هشتم ربیع الاول که شهادت امام حسن عسکری(ع) و آغاز ‌امامت صاحب‌الزمان‌(‌عج) آغاز می شود، تصریح کرد: خواندن  زیارت امام حسن عسکری( ع) در این روز شایسته است.

وی با اشاره به دهم ربیع الاول روز ازدواج رسول خدا(ص) و حضرت خدیجه(س) خاطرنشان کرد: پیامبر اسلام  ۲۵ ساله و حضرت خدیجه کبری ۴۰ ساله بودند و به همین مناسبت روزه این روز به عنوان شکرگزاری مستحب شمرده شده است.

خداوردی افزود: ربیع الاول از ماه های بسیار پربرکت و پرخاطره است‌ که سزاوار است‌ همه علاقه مندان مکتب اهل بیت(ع) آن را ارج نهند و گرامی داشته باشند.


انتهای پیام

برچسب‌ها:

نظر شما