شناسهٔ خبر: 29249300 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

ظرفيت هاي نهفته صادرات در يزد

صاحب‌خبر -
خبرگزاري آريا - يزد - ايرنا - هرچند فشارهاي اقتصادي ناشي از تحريم ها و التهاب ناشي از جو رواني بازار بر تعدادي از واحدهاي توليدي استان يزد تأثير گذاشت و بعضا حرکت ها را تا حدودي هم کند کرد، اما با اين وجود فعاليت اين واحدهامتوقف نشده است و اين استان همچنان از ظرفيت هاي خوبي براي صادرات برخوردار است.

به گزارش ايرنا، به اعتقاد توليدکنندگان و صنعتگران اگرچه برخي مشکلات ناشي از جو رواني و تنوع بخشنامه هاست، ولي فعالان عرصه تجارت خارجي و صادرکنندگان کالاي ايراني خصوصا از يزد، با استفاده از روش هاي مختلف به صادرات خود ادامه مي دهند.
در اين ميان برخي ها که قصد صادرات دارند، پيمان سپاري ارزي، تمايز قائل شدن بين کالاها در تخفيف و ترجيح را از جمله چالش هاي پيش رو خود عنوان کرده اند.
به گفته رئيس سازمان صنعت، معدن و تجارت (صمت) يزد، در حال حاضر 407 قلم از 800 نوع کالاي توليد استان به بازار 93 کشور عرضه مي شود.
`محمدرضا علمدار يزدي` در گفت‌وگو با ايرنا به مناسبت روز صادرات (29 مهر) با بيان اينکه هم ‌اکنون در سه هزار و 700 واحد توليدي استان 335 هزار نفر مشغول کار هستند، گفت: از اين تعداد 236هزار نفر (حدود 70 درصد) در بخش صنعت، معدن و خدمات استان مشغول کار هستند.
وي افزود: از زمان دولت تدبير و اميد تاکنون بر اساس پروانه‌هاي بهره‌برداري شده به ازاي 1.6 روز يک واحد جديد صنعتي راه‌اندازي شد و به ازاي هر روز نيز 36 نفر در بخش صنعت، معدن و خدمات استان مشغول کار شدند.
در حالي که تعدادي از تجار، بازرگانان و صادرکنندگان يزد به دلايلي از ساير گمرکات اقدام به صدور کالاهاي توليدي استان به بازارهاي هدف مي کنند، آماري از فعاليت هاي تجاري آنها در گمرک يزد موجود نيست.
در عين حال بر اساس آمار گمرک، در 6 ماهه نخست سال 1397، 962 ميليون و 531 هزار تن کالا به ارزش 192 ميليون و 662 هزار دلار از يزد صادر شد.
در حالي که در مدت مشابه سال قبل، 831 ميليون و 115 هزار تن کالا به ارزش 197 ميليون و 224 هزار دلار کالا از استان صادر شده بود.
صادرات استان در مقايسه با مدت مشابه سال 96 از نظر وزن 8.1 درصد رشد دارد، اما از لحاظ ارزش با 3.2 درصد کاهش روبروست.
عمده کالاها به عراق، افغانستان، پاکستان، ترکيه، هلند، آلمان، ازبکستان، ارمنستان، جمهوري آذربايجان، امارات متحده عربي و گرجستان صادر شد که اغلب کالاها مواد اوليه بودند.
البته وضعيت صادرات تا پايان مرداد ماه 97 خيلي بهتر از اين بود که به گفته مديرکل گمرکات يزد تا پايان ماه مرداد، صادرات کالا از نظر وزن 38 درصد و از نظر ارزش هشت درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزايش داشت.
`محمدحسين سلماني ندوشن` افزود: در اين مدت يک ميليون و 190 هزار تن کالا به ارزش 234 ميليون و 780 هزار دلار صادر شد.
وي متوسط ارزش هر کيلوگرم کالاي صادراتي استان را 20 سنت عنوان کرد و گفت: عمده صادرات مربوط به عراق، پاکستان، افغانستان، ترکيه، گرجستان، جمهوري کره و هلند است.
مديرکل گمرکات يزد عمده کالاها را کاشي و سراميک، ميلگرد، نايلون، ظروف شيشه اي، هيدرو کربن و اکسيد موليبدن و واردات کالا را 16 هزار و 680 تن به ارزش 51 ميليون و 413 هزار دلار ذکر کرد.
سلماني ندوشن اضافه کرد: اين ميزان واردات نسبت به پنج ماهه سال 96 از نظر وزن 33 درصد و از نظر ارزش 9 درصد افزايش دارد.
به گفته اين مسئول، عمده واردات کالا مربوط به ترکيه، چين، ايتاليا، کره جنوبي، اسپانيا، امارات متحده عربي، هلند، اتريش و هند است.
بخشي از کاهش صادرات در پايان شهريور امسال به دليل توقف صادرات کاشي و سراميک از يزد است که نيمي از توليد کاشي و سراميک ايران عمدتا مربوط به شهرستان ميبد اين استان است که اين روند تاکنون ادامه دارد.
رئيس انجمن صنفي توليدکنندگان کاشي و سراميک ايران در ديدار با فعالان اين صنعت گفت: در حاليکه تنها خوشه صنعتي کاشي و سراميک کشور در يزد فعاليت دارد، امسال قيمت مواد اوليه 75 تا 80 درصد گران شد.
`محمد روشنفکر` افزود: اين امر و نيز ابلاغ بخشنامه هاي متنوع به همراه برخي مسائل همچون پيمان سپاري ارزي، تمايز قائل شدن بين کالاها در تخفيف و ترجيح باعث بروز مشکل براي فعالان اين صنعت شده است.
وي با بيان اينکه اين مشکل موجب توقف صادرات کاشي از بيستم شهريورماه شده است، ادامه داد: مواد اوليه اين صنعت از خارج تأمين مي شود که در زمان تصويب قوانين با فعالان اين بخش مشورت نمي شود.
رئيس انجمن صنفي توليدکنندگان کاشي و سراميک کشور با ادعاي اينکه سياست هاي امروز دولت و بانک مرکزي بعضا به سود منافع ملي نيست، تصريح کرد: وقتي تعرفه واردات مواد اوليه اين صنعت در عرض 24 ساعت، چهار برابر شود، چگونه مي توان انتظار داشت که بازار هدف تجار ايراني را هندي ها، چيني ها و ترکيه اي ها و ... تسخير نکنند.
به باور يکي از توليدکنندگان کاشي و سراميک يزد، هم اکنون 27 هزار کاگر بيمه شده در اين بخش فعاليت دارند که با احتساب نيروهاي مرتبط و خانواده هاي تحت پوشش اين افراد، زندگي 150 هزار نفر مستقيما به صنعت کاشي و سراميک وابسته است.
فلاح افزود: قبل از 20 شهريور امسال روزانه 500 تا 600 دستگاه کاميون کاشي و سراميک از گمرک يزد صادر مي شد.
وي تصريح کرد: به طور ميانگين روزانه حدود 600 هزار مترمربع و سالانه حدود 200 ميليون مترمربع اين 2 محصول از يزد صادر مي شود، اگر مشکل تداوم يابد با چالش هاي زيادي رو برو خواهيم شد.
به اعتقاد اين صادرکننده کاشي و سراميک کشور، 75 درصد توليد اين دو محصول استان وابسته به صادرات است.
وي ادامه داد: مبالغ زيادي براي حضور در بازارهاي کشورهاي همسايه برابر « ابر صادر کننده اي» همانند چين هزينه کرديم که احتمال از دست دادن اين بازارها وجود دارد.
از نظر برخي کارشناسان، شرايط فعلي کشور بيانگر رشد صادرات و توسعه صنعت گردشگري خارجي است و باتوجه به ظرفيت هاي بالاي صنعتي، معدني، گردشگري و ميراث فرهنگي که در يزد وجود دارد، تحقق اين ايده دور از انتظار نخواهد بود.
در اين ارتباط رئيس شوراي شهر يزد که در دولت اصلاحات سکان استانداري اين استان را در دست داشت، معتقد است: افزايش نرخ ارز با همه معايبي که دارد، مي‌تواند به جهشي در عرصه صادرات تبديل شود.
`غلامعلي سفيد` يادآور شد: هر اتفاقي که در کشور شکل گيرد، همراه آن ظرفيت ‌هايي ايجاد و نکات ضعف و قوتي پيدا مي‌شود.
وي با اشاره به اينکه در زمان افزايش نرخ ارز با وجود نگراني‌هايي که براي اقشار مختلف ايجاد و منجر به گراني مي‌شود، افزود: اين پديده مي‌تواند در دو جهت، زمينه رشد باشد که بايد از آن استفاده شود.
رئيس شوراي شهر يزد تصريح کرد: توسعه صادرات با توجه به ارزش پول داخلي در مقابل ارزهاي خارجي، امکان افزايش صادرات تحقق پيدا مي‌کند و جهش‌هاي صادراتي عمدتاً زمان‌ هايي اتفاق مي‌افتد که ارزش پول داخلي کاهش پيدا ‌کند.
امسال قدم هاي جديدي براي صادرات بيشتر در يزد برداشته شد و برخي از حمل و نقل هاي مغفول مانده مورد توجه واقع شد تا به عنوان بازوي توانمند به رشد صادرات کمک کند.
يکي از اين حوزه ها، حمل و نقل ريلي است و به تازگي براي نخستين بار يکهزار تن ميلگرد از بافق براي صدور به ترکيه بارگيري شد.
به گفته مديرکل راه آهن منطقه يزد، هدف از اين اقدام کاهش مصرف سوخت در اجراي طرح اقتصاد مقاومتي و کاهش هزينه‌ هاي تعمير و نگهداري در جاده‌هاست.
سيد `مصطفي داودي` با بيان اينکه اين محموله با استفاده از 18 واگن بارگيري شد، پيش‌بيني کرد، در صورت ساخت خط فرعي ريلي و با اعلام نياز بخش خصوصي، سالانه مي‌توان بيش از 500 هزار تن محموله ميلگرد از طريق ناوگان ريلي از فولاد بافق بارگيري کرد.
در شرايط کنوني در بخش هاي غيرصنعتي هم صادرات يزد مورد توجه واقع شد به گونه اي که ارزآوري 500 ميليون دلار صادرات محصول صيفي نيز قابل ذکر است.
مدير باغباني سازمان جهاد کشاورزي يزد گفت: سالانه در گلخانه‌هاي استان 450 هزار تن انواع صيفي توليد مي‌شود که در سال جاري با توجه به افزايش سطح زيرکشت ميزان توليد 10 درصد نيز افزايش يافت.
`يدالله جوادپور` با بيان اينکه تقريبا 30 درصد محصول صيفي توليدي مصرف داخلي دارد، ادامه داد: حدود 70 درصد نيز به کشورهاي روسيه، حاشيه خليج فارس و آسياي ميانه صادر مي شود.
وي از خيار، گوجه فرنگي، بادمجان و فلفل به عنوان عمده محصول صادراتي اين بخش ياد کرد.
همچنين در حوزه صادرات صنايع دستي و معرفي يزد اتفاق خوبي هم رخ داد به گونه اي که پارسال شاهد 50 ميليون دلار صادرات در اين بخش بوديم.
معاون صنايع‌ دستي اداره کل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري يزد در اين ارتباط گفت: سال گذشته ارزش صادرات صنايع دستي بدون احتساب زيورآلات حدود 35 ميليون دلار بود.
`محمدرضا دهقان مهرجردي` با بيان اينکه ظرفيت بالايي در نساجي سنتي استان وجود دارد، افزود: در سال هاي گذشته کارهاي بسيار خوبي نسبت به احياي بعضي از دست بافت هاي فاخر از قبيل زري بافي، ترمه، احرامي بافي و غيره صورت گرفت.
وي، اعتماد و برند زيورآلات يزد را يکي از مشخصه هاي توليد عنوان کرد و ادامه داد: بر پايه آمار بانک اطلاعات سه هزار و 200 نفر از ميراث فرهنگي کارت شناسايي دريافت کردند که طي دو سال گذشته بيش از 700 نفر در حوزه شالبافي آموزش ديدند.
معاون صنايع دستي اداره کل ميراث فرهنگي يزد يادآور شد: هم اکنون در حوزه صادرات خصوصاً زيورآلات از جمله استان هاي پيشگام کشور هستيم.
در هر حال اميد مي رود با حمايت هرچه بيشتر دولت و ابلاغ بخشنامه هاي مطابق نظر کارشناسي و با تلاش بخش خصوصي و صادرکنندگان، علاوه بر قطع دست واسطه ها، صادرات افزايش يابد.
گزارش از : محمودرضا رحماني
شبد**1968/ 2047**1455**1379
انتهاي پيام /*

برچسب‌ها:

نظر شما