شناسهٔ خبر: 29249188 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

ظريف: آمريکا بايد براي جنايات عليه بشريت مواخذه شود

صاحب‌خبر -
خبرگزاري آريا - تهران - ايرنا - وزير امور خارجه ايران در توئيتي تاکيد کرد که آمريکا بايد براي جنايات عليه بشريت مواخذه شود.

به گزارش پنجشنبه شب ايرنا به نقل از وزارت امور خارجه، محمدجواد ظريف در اين پيام نوشت: «درست مثل يمن، آقاي پمپئو ايران را مسئول عواقب تحريم هاي غيرقانوني آمريکا که مانع دسترسي مردم ايران به سرويس هاي بانکي براي غذا و دارو شده است قلمداد مي کند. طبيعتا ما اينها را براي مردم خود به رغم تلاش‌هاي آمريکا فراهم خواهيم کرد. ولي آمريکا بايد براي جنايات عليه بشريت عليه مردم ايران و يمن مؤاخذه شود.»
به گزارش ايرنا، «دونالد ترامپ» رئيس‌جمهوري آمريکا 18 ارديبهشت‌ماه گذشته خروج آمريکا از برجام را اعلام کرد و دوشنبه گذشته دوره تازه تحريم‌هاي ضد ايراني را که عمدتا صادرات نفت ايران، صنايع هوايي، کشتيراني و بانکي را شامل مي شود به اجرا گذاشت.
ساير کشورهاي امضا کننده برجام يعني انگليس، فرانسه، آلمان، چين و روسيه ضمن محکوم کردن خروج اين کشور از اين توافق چندجانبه بين المللي، تاکيد کردند که به برجام پايبند مانده و از تجارت شرکت هايشان با ايران حمايت مي کنند.
ترامپ با حربه تروريسم اقتصادي و تحريم هاي يک جانبه غيرقانوني و فشار به جامعه جهاني به دنبال ايجاد جنگ رواني و القاي انزواي ايران است اما تجربه ماه هاي اخير و همراهي نکردن جهان با آمريکا نشان داد که اين کشور هيچگاه به هدف خود دست نخواهد يافت.
تحريم هايي که آمريکا يک جانبه عليه ملت ايران اعلام مي کند، از مدت ها قبل شروع شده و جامعه جهاني با آنها همراهي نکرده تا جائيکه ترامپ مجبور شده است از برخي از آنها عقب نشيني کند. در اين مورد مي توان به اظهارات رئيس جمهوري، وزير امور خارجه و رئيس بانک مرکزي ايران اشاره کرد.
کارشناسان و ناظران منطقه اي و بين المللي تاکيد دارند که آمريکا هرگز قادر نيست خريد نفت از ايران را با اعمال تحريم ها به صفر برساند و حتي وزير نفت سعودي اعتراف کرده است که عربستان قادر نيست با افزايش صادرات خود مانع افزايش بهاي نفت در بازار جهاني شود.
در راستاي مقابله با تحريم هاي غيرقانوني آمريکا عليه ايران، اتحاديه اروپا ضمن فعال کردن قانون انسداد براي حمايت ازفعاليت شرکت هاي خود در ايران، اعلام کرد که سازوکار مالي براي ادامه تجارت شرکت هاي خارجي با ايران و فروش نفت ايران و امکان مبادله تجاري ايران با جهان ارائه مي کند.
بسياري از ناظران سياسي و تحليلگران اقتصادي بر اين باورند که تحريم نفت ايران در بلندمدت همراه با افزايش بهاي نفت به تضعيف دلار در سطح بين المللي منجر شده و به شکست و عقب نشيني آمريکا مي انجامد، روندي که بخشي از آن در صحبت هاي برخي مقامات آمريکا ديده مي شود.
شبد**1953**1379
انتهاي پيام /*

برچسب‌ها:

نظر شما