شناسهٔ خبر: 29248891 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

با جشنواره فیلم کوتاه تهران-۳؛

مردی که چشم انتظار آمدن پیکر همسر شهیدش است/ دیدار پس از ۳۰ سال

مهدی برجیان کارگردان فیلم کوتاه «سکون» درباره موضوع فیلمش که در سی و پنجمین جشنواره فیلم کوتاه تهران رقابت می کند، توضیح داد.

صاحب‌خبر -

مهدی برجیان درباره فیلم کوتاه «سکون» که به کارگردانی وی در بخش داستانی سی و پنجمین جشنواره فیلم کوتاه تهران حضور دارد به خبرنگار مهر گفت: من سال گذشته در ایام اربعین این فیلم کوتاه ۱۰ دقیقه ای را در چهار روز در تهران ساختم البته دلیل اینکه «سکون» در این مدتِ کم به سرانجام رسید حضور فرهاد قائمیان به عنوان بازیگر در این پروژه بود که اگر یک آماتور در «سکون» به جای قائمیان به ایفای نقش می پرداخت کار طولانی تر می شد.

وی با اشاره به اینکه این فیلم درون‌مایه دفاع مقدسی دارد اما در آن به آسیب‌شناسی اجتماعی پرداخته شده است، بیان کرد: «سکون» در مورد یک زن شهید است که بعد از ۳۰ سال پیکر او پیدا می شود. ماجرا به این صورت است که بعد از ۳۰ سال با همسر این زن تماس می گیرند و به او می گویند پیکر همسرش را از معراج شهدا تحویل بگیرد.

این کارگردان با بیان اینکه «سکون» یک فیلم دفاع مقدسی صرف نیست، عنوان کرد: این موضوع همیشه دغدغه ذهنی من بود که چرا هیچگاه در بین شهدایی که پیکر آنها به وطن بازگردانده می شود نام هیچ زنی وجود ندارد و چرا هیچ نامی از این هفت هزار زنی که در جنگ عراق و ایران به شهادت رسیده اند، برده نمی شود؟

وی اظهار کرد: ما در این فیلم دوربینمان را برگردانده ایم و بر خلاف آثار دیگر که ما همواره زن را به این صورت می دیدیم که در انتظار خبری از عزیزان شهید شده خود هست، این بار می بینیم که مردی منتظر است تا از همسر شهیدش خبری بیاورند و حداقل بتواند پیکری از او داشته باشد.

برجیان با بیان اینکه «سکون» در لایه های زیرین خود یک فیلم زنانه است، توضیح داد: ما به آسیب شناسی های حوزه جنگ در این فیلم پرداخته ایم و گفته ایم که وقوع جنگ چه تبعاتی دارد برای مثال می تواند شیرازه یک خانواده را از هم بپاشد البته با توجه به اینکه قالب روایت این موضوعات، فیلم کوتاه بود ما به صورت کلی این مباحث را عنوان کرده ایم.

وی در پایان اظهار کرد: جشنواره فیلم کوتاه تهران امسال پذیرای فیلم های بسیاری در بخش رقابتی است که به نظرم این موضوع کار هیات داوران را سخت می کند ضمن اینکه این حجم از فیلم های کوتاه فرصت تماشای آنها را برای مخاطب کمتر می کند. این اتفاق باعث می شود رقابت از سویی سخت و از سوی دیگر راحت شود به این صورت که شاید هیات داوران خیلی از موضوعات یک فیلم را نادیده بگیرند.

نظر شما