شناسهٔ خبر: 29248580 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی:

تعزیه یک هنر ترکیبی و تجسم بخش حوادث تشیع است

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه هنر تعزیه هنری آوایی، نمایشی، تجسمی و ادبی به حساب می آید و در عمل در فضاهای مختلف هنر سیر می کند و هنرهای مختلف را بهم پیوند می دهد، گفت: تعزیه تجسم بخش حوادث تشیع و اهل بیت (ع) است و یک هنر ترکیبی است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از شیراز، دکتر سید عباس صالحی امشب (16 آبان) در مراسم اختتامیه سیزدهمین سوگواره تغزیه کشوری در لامرد فارس، ضمن عرض تسلیت ایام دهه پایانی صفر گفت: اگر بخواهیم ویژگی برای تاریخ خودمان در تاریخ پس از اسلام، بیان کنیم و آن ویژگی، جغرافیا و اقشار مختلف ایران را در بر گیرد که تنها مربوط به اسلام هم نباشد و سایر اقوام و اقلیت ها در کنار تمام جامعه ایرانی در بر گیرد و این جامعه را در طول تاریخ بهم وصل کند و همه این جامعه را زیر یک خیمه قرار دهد، جز عشق به اهل بیت (ع)، ویژگی دیگری را نخواهیم یافت.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه این علاقه به اهل بیت (ع) مردم ایران را در کنار هم قرار می دهد، افزود: بیش از هر چیزی مهر اهل بیت (ع) است که مردم را بهم متصل می کند و بر اساس مطالعات اجتماعی مختلف که مجموعه های مختلف از جمله وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی آن را انجام داده است، بیش از 80 درصد جامعه ایرانی، عشق به اهل بیت (ع) را بسیار زیاد در دل خود دارند و این رقم در فارس بیش از 90 درصد است.

وی با اشاره به اینکه مهر و شیفتگی به اهل بیت (ع) در قالب های مختلفی در فرهنگ ایرانی خودش را نشان می دهد، اضافه کرد: یکی از آن قالب ها تعزیه است، تعزیه به عنوان نمادی از عشق مردم به اهل بیت (ع) از جایگاه خاصی برخوردار است.

دکتر صالحی با یادآوری این مطلب که لامرد به عنوان یک پایگاه مهم تعزیه به عنوان یک اتفاق الهی، اهل بیتی و معنوی مطرح بوده است، افزود: اتفاقات مختلفی را برای نشان دادن مهر مردم به اهل بیت (ع) در کشور وجود دارد اما تعزیه از اهمیت دیگری برخوردار است.

به گفته وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، تعزیه به اعتبار ویژگی هایی که دارد به عنوان یک اتفاقی که در ایران زمین افتاده است، سنتی محسوب می شود که باید ارزش آن را بیش از پیش دانست و قدردان آن بود، تعزیه تجسم بخش اتفاقات و حوادث تشیع و اهل بیت (ع) است و یک هنر ترکیبی محسوب می شود، آئین های مختلفی داریم اما هیچ هنری مثل تعزیه در این قد و قامت هنری ترکیبی باشد.

دکتر صالحی با اشاره به اینکه هنر تعزیه هنری آوایی، نمایشی، تجسمی و ادبی به حساب می آید و در عمل در فضاهای مختلف هنر سیر می کند و این هنرهای مختلف را بهم پیوند می دهد، اظهارداشت: در ایران و حوزه آئینی هنرهای دیگری هم داریم اما آن ها یک رسته ایست و هنری که بتواند میدان دار باشد و تمام هنرها را بهم پیوند دهد، تعزیه است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تاکید بر اینکه هنر تعزیه یک هنر مردمی است و ریشه در عمق ارادت مردم دارد که هم بازیگر و هم تماشاگر آن مردمی است و حتی مسئله مالی هم برای بازیگر اهمیت ندارد، افزود: تعزیه از معدود هنرهایی است مردم پایگاه آن هستند و به خاطر ارادت به اهل بیت (ع) اجرا می شود.

دکتر صالحی با اشاره به اینکه هنر تعزیه یک هنر مردمی است که مخاطب آن از کودک خردسال تا پیران کهنسال را گرد هم می آورد و مخاطب همزاد پنداری می کند و اشک می ریزد و بازیگر آن با وضو به روی صحنه می آید و آن را محلی برای قرب الهی می داند، اظهارداشت: کدام هنری است که مردم را به عنوان قائده اصلی خودش قرار دهد،  هنر تعزیه هم واقعی و هم نمادین است، تعزیه هنری است که واقعیت ها را با سمبل ها پیوند می دهد و این هنر به خاطر اینکه سمبل ها و نمادها در هر روایتی به عنوان معنا و اتفاق جدید ورود پیدا می کند، همواره زنده است.

وی با اشاره به اینکه هنر تعزیه، یک هنر اسلامی، شیعی و ایرانی است، گفت: اتفاق تعزیه را نباید به عنوان یک هنر و آئین صرف در نظر گرفت، این هنر کارکردهای خوبی داشته است، این هنر در حوزه دینی تاثیر قابل توجهی داشته و ارتباط وجود ما را با اولیا و نفرت ما را از اشقیا، تعزیه پایه ریزی کرده است.

دکتر صالحی با اشاره به اینکه هنر تعزیه همواره بیش از یک شعر و خطابه موثر بوده است، افزود: هنر تعزیه به عمق افزایی ایمانی، وجودی و معرفتی مردم از قرن ها پیش تاکنون موثر بوده است.

به گفته وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، این هنر برای زنده نگهداری بسیاری از بخش های هنری و ادبی ایران زمین موثر بوده و موسیقی اصیل ایرانی با تعزیه زنده ماند و در یک کلام، موسیقی اصیل اقوام ایرانی، مدیون تعزیه است که بخش های عمده ای از ردیف ها و آواها را زنده نگهداشت.

دکتر صالحی با اشاره به اینکه بخش زیادی از ادبیات و شعر ما به تعزیه پیونده خورده است و بخش عمده ای از فرهنگ عمومی جامعه به خاطر تعزیه است که هنور به حیات خود ادامه می دهد و زنده مانده است، افزود: این هنر در حوزه فرهنگی و دینی، فرهنگ عمومی، هویت سیاسی، غیرتی دینی، حقیقیت جویی و دشمن ستیزی نقش اساسی را داشته و دارد.

وی با اشاره به اینکه اتفاقی که در لامرد در چندین سده افتاده است و این شهرستان را به عنوان قطب تعزیه معرفی کرده است، باید مورد توجه باشد و برگزاری این سوگواره ها نوید آن را می دهد، که تعزیه به عنوان یک مبنا و پایه جدی گرفته شده و این مهم استمرار دارد، گفت: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هم در دوره های گذشته و در این دوره با نگاهی راهبردی که به تعزیه داشته و دارد، این هنر را به عنوان رویداد آئینی و هنری مورد حمایت بیشتر قرار می دهد و از ایده های بومی برای این رشد تعزیه منطقه استقبال می کند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: امیدواریم منطقه لامرد که در حوزه علم، دین، ادبیات و تعزیه پیشرو بوده است، با همکاری مسئولین استانی، بیش از گذشته حرکت کند و ما هم به کمک این حرکت خوب درخواهیم آمد.

نظر شما