شناسهٔ خبر: 29247558 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: خبرآنلاین | لینک خبر

روایت سیدعباس صالحی از هنری ایرانی که در جهان بی‌نظیر است

ایرنا نوشت: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: هنرها در نوع خود مشابهی در عرصه جهانی دارند ولی هنر تعزیه از جمله هنرهای ایرانی بی مانند در سطح جهان است.

صاحب‌خبر -

سید ‌عباس صالحی روز پنجشنبه در آئین اختتامیه دومین سوگواره تعزیه‌خوانی در جم استان بوشهر افزود: هنرهای تجسمی، موسیقیایی، آوایی و نمایش مشابهی در هنرهای بشری دارند اما هنر تعزیه تنها هنر بی مانندی است که مختص ایرانی ها و نشان دهنده مهر و محبت آنها به اهل بیت عصمت و طهارت (ع) است.

وی با بیان اینکه هنر تعزیه با مردم پیوند و ریشه دارد و همواره در کنار مردم حرکت می‌کند ادامه داد: یکی از نمایه‌های پیوند ایرانیان با اهل بیت (ع) هنر تغزیه خوانی است که در ماه های محرم و صفر به اوج خود می رسد.

صالحی اضافه کرد: هنر تعزیه بعنوان سنت هنری، دینی و آئینی قرن‌ها در کشور دوام دارد و نمایشی از مهر به اهل بیت(ع) است. وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: تعزیه نمایش و تصویر سازی از مهر اهل بیت است که می تواند تماشاگر را به تاریخ پیوند بزند و اهل بیت(ع) را در زمان معاصر نشان دهد و در این رفت و برگشت جان از مهر، محبت و عاطفه پر می شود.

صالحی افزود: در ایران شهرستان جم یکی از قطب‌های تعزیه است بطوری که قدمت تعزیه در این شهرستان به بیش از ۲ قرن می رسد.  وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین با اشاره به برگزاری پیمایش در خصوص عشق و علاقه مردم به اهل بیت(ع) افزود: در جمع بندی آخرین پیمایش در سال ۱۳۹۵ بیش از ۷۷ درصد مردم ایران اعلام کردند علاقه خیلی زیادی به اهل بیت(ع) دارند. صالحی افزود: بر اساس بررسی‌های انجام شده در پیمایش یاد شده بیش از ۹۷.۴ درصد مردم استان بوشهر علاقه مندی خود را به ائمه اطهار(ع) اعلام کردند که ۲۰ درصد بیش ازمیانگین کشوری است.

وی تاکید کرد: صددرصد بوشهری‌ها مهر و محبت به ائمه اطهار(ع) در جانشان به عنوان یک مشخصه، نماد و هویت جا گرفته است.

۲۴۱۲۴۱
 

نظر شما