شناسهٔ خبر: 29247431 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

بعیدی نژاد خبر داد:

نامه سفارت ایران در لندن به دبیرکل سازمان بین المللی دریانوردی در محکومیت اقدام آمریکا

سفیر ایران در لندن از ارسال نامه سفارت ایران به دبیرکل سازمان بین‌المللی دریانوردی در محکومیت درخواست آمریکا از کشورها برای ممانعت از پهلوگیری کشتی‌های ایرانی در بنادر آنها خبر داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس، حمید بعیدی‌نژاد سفیر جمهوری اسلامی ایران عنوان کرد: دیروز «برایان هوک‌» نماینده آمریکا در امور ایران در اظهاراتی از کشورهای جهان درخواست کرد که از پهلو گرفتن کشتی‌های ایرانی در بنادر خود جلوگیری کنند. وی گفت ما اجازه نمی‌دهیم که کشتی‌های ایرانی بیمه شوند و این باعث خواهد شد که اگر کشتی‌های ایرانی باعث ایجاد حوادث دریایی شوند، کشورها نتوانند خسارت‌های خود را از شرکت‌های بیمه دریافت کنند. 

سفیر ایران اضافه کرد: این در حالی بود که وی اصرار داشت که آمریکا را دوست ملت ایران معرفی کند. 

وی افزود: بدون شک ایران به دلیل خواست غیرقانونی آمریکا نمی‌تواند از فعالیت ناوگان کشتی‌های خود برای صدور نفت و همچنین صادرات و واردات کالاهای تجاری و صنعتی ممانعت کند و قطعا آمریکا مسئول ایجاد هر حادثه‌ای در دریا خواهد بود. 

سفیر ایران در لندن در همین خصوص اعلام کرد: به همین دلیل سفارت جمهوری اسلامی ایران در لندن با ارسال نامه‌ای به دبیرکل سازمان بین‌المللی دریانوردی ضمن محکومیت این اقدام آمریکا، آن را نقض معاهدات بین‌المللی دریانوردی به ویژه پیرامون ایمنی دریا خوانده و ‌خواستار بررسی موضوع در اجلاس شورای سازمان بین‌المللی دریانوردی شد.

«برایان هوک» مسئول گروه اقدام ایران در وزارت خارجه آمریکا 16 آبان ماه در یک کنفرانس خبری در وزارت خارجه آمریکا، به تحریم نفت‌کش‌ها و بیمه‌گرها اشاره کرد و برای تأکید بر اهمیت نفت در جنگ اقتصادی با ایران، گفت: «۸۰ درصد از منابع مالی حاصل از صادرات آنها (ایرانیان) از طریق فروش نفت است.»

وی گفت که آمریکا شرکت ملی نفت‌کش ایران و حتی شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران را تحریم کرده و هیچ کشور خارجی هم (از نظر آمریکا) حق ندارد نفت ایران را جابجا یا بیمه کند.

برایان هوک سپس به تهدید علنی ناوگان نفت‌کش ایران پرداخت و گفت: «این نفت‌کش‌ها دیگر نمی‌توانند تحت پوشش بیمه‌های بین‌المللی قرار بگیرند و به احتمال قوی، تحت پوشش بیمه‌های ایرانی خواهند رفت. کشتی‌های ایرانی، حالا دیگر خطری برای هر بندر و کانال از سوئز گرفته تا تنگه مالاکا هستند. احتمال بروز حادثه برای آنها زیاد است و اگر حادثه‌ای رخ دهد، شرکت‌های بیمه‌گر ایرانی نخواهند توانست خسارت را پرداخت کنند.»

هوک به دیگر ابعاد مخاطرات مدنظر خود پرداخت و گفت که در صورت برخورد کشتی‌های ایرانی با هر مانعی، خطر نشت نفت در دریا وجود خواهد داشت و چندین نسل از شهروندان کشور میزبان نفت‌کش صدمه‌دیده ایرانی، با تبعات زیست‌محیطی ناشی از این حادثه، دست و پنجه نرم خواهند کرد.

انتهای پیام/

نظر شما