شناسهٔ خبر: 29247349 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: شبکه‌خبر | لینک خبر

درآمد و هزینه های صنعت برق متوازن نیست

دبیر سندیکای شرکت های تولید کننده برق گفت: مدتهاست که صنعت برق بیمار است زیرا درآمد و هزینه هایش متوازن نیست.

صاحب‌خبر -
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر،
پرویز غیاث الدین با بیان این مطلب در برنامه گفتگوی 18:30افزود: این نابرابری بین هزینه ها و درآمد، صنعت برق را به شدت بدهکار کرده است و این بدهی به شرکت های تولید کننده برق تحمیل می شود که به دلیل سهم بالای تولید برق توسط بخش خصوصی نباید این گونه باشد.
 
دبیر سندیکای شرکت های تولید کننده برق گفت: شرکت های خصوصی حدود 30 هزار میلیارد تومان طلبکارند که در برابر آن بدهی به بانک ها و موسسات و صندوق و موارد دیگر وجود دارد که باید پرداخت کنند.
 
درآمد و هزینه های صنعت برق متوازن نیست 
غیاث الدین با بیان این که برق کالایی نیست که بتوان آن را انبار و یا تولید آن را متوقف کرد گفت:  قیمت اندک فروش برق و افزایش بدهی ها، سرمایه گذاری را در این بخش با مشکل روبرو کرده است، زیرا برای سرمایه گذاران دیگر جاذبه و انگیزه ای باقی نمی ماند.
وی ادامه داد: اگر سرمایه گذاری طبق برنامه صورت می گرفت تاکنون طبق برنامه توسعه، سهم بخش خصوصی در تولید برق به 80 درصد رسیده بود.
 
غلامرضا مهرداد، مدیرکل دفتر پشتیبانی فنی شرکت تولید نیروی برق حرارتی دیگر مهمان برنامه گفت: مسئولان صنعت برق امیدوارند با تصویب قوانین و مصوبات مناسب قیمت خرید برق اصلاح شود، چون قیمت برق باید به میزانی باشد که فضای کسب و کار آن رونق داشته باشد.
وی افزود: همه ما می دانیم که قیمت خرید برقی که از مشترکان گرفته می شود پائین تر از هزینه تعمیر و نگهداری نیروگاه هاست، این نرخ بدون احتساب هزینه سوخت است که بالطبع سرمایه گذاری در این بخش را مشکل می کند.
 
مهرداد با اشاره به جایگاه صنعت برق ایران در جهان و منطقه گفت: 85 درصد نیروگاه های کشور، نیروگاه های حرارتی
هستند و به این لحاظ در کشورهای جهان رتبۀ 14 و در منطقه رتبۀ اول هستیم .
 
این مسئول با اشاره به 80 هزار مگاوات ظرفیت و برق تولیدی کشور گفت: در مقایسه با سالهای گذشته سالانه 6.5 درصد رشد ظرفیت داشته ایم و بر این اساس هر 10 تا 12 سال باید ظرفیت تولید برق کشور 2 برابر شود.
 
مهرداد صنعت برق کشور را صنعتی خودکفا دانست و افزود: ما هیچ وقت از تحریم جدا نبودیم اما در عین حال توانستیم در مرحله اول با اتکا به توان داخلی در تعمیر و نگهداری نیروگاه ها 100 درصد خودکفا شویم، در مرحله دوم در زمینه تعمیرات اساسی نیروگاه ها کاملا خودکفا شدیم و در مرحله بعد که مرحله احداث نیروگاه ها بود، بدون نیاز به کشورهای خارجی، نه تنها در این زمینه خودکفا شدیم بلکه بیشتر از آن وارد فاز صادرات تجهیزات و دانش احداث نیروگاه ها شدیم و الان هم در بحث ساخت تجهیزات صنعت برق که باید از فناوری و کیفیت بسیار بالا برخوردار باشد به سمت خوکفایی 100 درصد حرکت می کنیم.  
 
درآمد و هزینه های صنعت برق متوازن نیست 
 
 مدیرکل دفتر پشتیبانی فنی شرکت تولید نیروی برق حرارتی افزود: قطعات و تجهیزات تولید شده باید از تکنولوژی بالایی برخوردار باشد تا امکان بهره برداری مستمر و طولانی و مناسب داشته باشند، زیرا باید قطعات و تجهیزات متناسب با موارد استفاده ولتاژهای 400 هزار ولت و حرارت 550 درجه سانتیگراد و وزن بیش از 500 تن را در حین کار تحمل کنند.
 
مهرداد با اشاره به سهم 60 درصدی بخش خصوصی در تولید برق از نیروگاه های حرارتی گفت: باید از بخش خصوصی تشکر کرد که با وجود مشکلات از جمله کمبود نقدینگی و منابع مالی دغدغه اصلی شان تولید برق بوده است. 
 
مدیرکل دفتر پشتیبانی فنی شرکت برق حرارتی، ظرفیت تولید برق نیروگاه های سیکل ترکیبی را در کشور 24 هزار مگاوات بیان کرد و گفت: نیروگاه های سیکل ترکیبی بدون مصرف سوخت 1.5 برابرِ نیروگاه سیکل ساده برق تولید می کنند و راندمان آنها هم 1.5 برابر بیشتر است.
 
مهرداد علت قطع برق در زمان پیک تابستانی را نبود توازن میان تولید و مصرف ذکر کرد. 
 

نظر شما