شناسهٔ خبر: 29245645 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

آمريکا پس از انتخابات؛ دموکراتها ترامپ را استيضاح مي کنند؟

صاحب‌خبر -

خبرگزاري آريا- با پيروزي دمکرات ها در مجلس نمايندگان و از دست رفتن رهبري جمهوريخواهان در کنگره، از احتمال استيضاح ترامپ سخن گفته مي شود.
به گزارش سرويس بين الملل خبرگزاري آريا،  شبکه تلويزيوني سي ان ان اعلام کرد: بنابر نظرسنجي هاي به عمل آمده در امريکا شرکت کنندگان در آن بر ضرورت استيضاح دونالد ترامپ رئيس جمهوري آمريکا تاکيد کرده اند.
سي ان ان افزود: در اين نظرسنجي 71 درصد در پاسخ به اين پرسش که آيا کنگره آمريکا بايد شخص دونالد ترامپ را مورد استيضاح قرار دهند، پاسخ مثبت داده و تنها 21 درصد به آن پاسخ منفي دادند.
اين رسانه تصويري آمريکايي خاطر نشان کرد: در حالي که دمکرات ها هم اکنون از 435 کرسي مجلس نمايندگان 222 کرسي را به خود اختصاص داده اند و جمهوريخواهان تنها 199 کرسي؛ بنابر نظرسنجي هاي به عمل آمده بر موضوع استيضاح از رئيس جمهوري آمريکا تاکيد دارند، اين در حالي است که جمهوريخواهان در اين انتخابات تاکنون توانسته اند با 51 کرسي در برابر 45 کرسي دمکرات ها، همچنان سنا را در کنترل خود داشته باشند.
در همين حال ريچارد هاس تحليلگر و رئيس انديشکده شوراي روابط خارجي آمريکا با انتشار پيامي درباره نتايج انتخابات ميان دوره‌اي کنگره آمريکا در صفحه توئيتر خود نوشت:«نتايج انتخابات نشان داد که ما (آمريکايي ها) چقدر دچار اختلاف هستيم. رقابت هاي انتخابات 2020 بزودي آغاز مي شود و دو طرف براي اينکه اوضاع به سود آنها حل و فصل شود، به آن زمان چشم دوخته اند. (نتايج ) حاکي از آن است که با وجود چالشهاي بزرگي که در داخل آمريکا وجود دارد، بعيداست کاري پيش برود. همچنين دونالد ترامپ احتمالا بيشتر به حوزه سياست خارجي روي خواهد آورد.»


تحقيقات دموکرات ها درباره مرادوات سياسي و امپراطوري تجاري ترامپ
"دموکرات ها مي توانند تحقيقاتي جديد را در ارتباط با امپراطوري تجاري بين المللي دونالد ترامپ رئيس جمهور آمريکا و مراودات سياسي او با ديگر کشورهاي جهان انجام دهند."
آسوشيتدپرس گزارش داد پيروزي دموکرات ها در انتخابات مجلس نمايندگان آمريکا مي تواند از مسکو تا پکن و تا رياض انعکاس داشته باشد زيرا دموکرات ها که اکنون تقويت شده اند مي توانند تحقيقاتي جديد را در ارتباط با امپراطوري تجاري بين المللي دونالد ترامپ رئيس جمهور آمريکا و مراودات سياسي او با ديگر کشورهاي جهان انجام دهند.
کنترل بر مجلس نمايندگان آمريکا طي انتخابات ميان دوره اي سبب شد دموکرات ها يک سلاح قدرتمند عليه دونالد ترامپ به دست آورند که همان صدور احضاريه هاست. رهبران دموکرات بسياري از کميته ها در مجلس نمايندگان آمريکا از قدرت صادر کردن احضاريه برخوردارند و آنها از اين طريق مي توانند به اسناد، ايميل ها و گواهي هاي شاهدان دسترسي داشته باشند.
اين احضاريه ها مي تواند فراتر از کاخ سفيد و واشنگتن گسترش يابد.
اين بدان معناست که دموکرات ها مي توانند به موضوعاتي از قبيل هجده آرم تجاري که چين طي ماه هاي اخير براي شرکت هاي مرتبط با ترامپ و دخترش ايوانکا ترامپ صادر کرده است چشم داشته باشند و اين که آيا آنها منعکس کننده تضاد منافع هستند يا خير.
چين مي گويد در ارتباط با صدور اين آرم هاي تجاري به صورتي برابر برخورد مي کند اما کميته ها در مجلس نمايندگان آمريکا مي توانند در اين باره تحقيقاتي انجام دهند که ايا پکن مي تواند از دارايي هاي مالکيت معنوي قابل توجه خانواده ترامپ در چين براي اهداف سياسي يا ديپلماتيکي بهره برداري کند يا خير.
روز چهارشنبه، چين اعلام کرد نمي خواهد در ارتباط با نتايج انتخابات ميان دوره اي در آمريکا به طور مستقيم اظهار نظر کند.
هوآ چونينگ سخنگوي وزارت امور خارجه چين در گفتگو با خبرنگاران گفت: "اين يک موضوع داخلي مربوط به آنهاست. نمي خواهم در اين باره اظهار نظر کنم زيرا خطر متهم شدن به مداخله در انتخابات ميان دوره اي آنها را به جان مي خرم."
او همچنين گفت: "قطع نظر از نتايج انتخابات، ما بر اين باوريم که دو دولت و دو مردم همگي خواهان حفظ و توسعه روابط دو جانبه هستند زيرا ما بر اين باوريم اين موضوع در راستاي منافع بين المللي قرار دارد."
از نظر مسکو، پيروزي دموکرات ها به معناي آغاز احتمالي تحقيقات در ارتباط با مداخله روسيه در انتخابات سال دو هزار و شانزده است. کميته اطلاعاتي تحت هدايت جمهوري خواهان تحقيقات خود را در ارتباط با مداخله روسيه به پايان رساند و اعلام کرد هيچ گونه شواهدي دال بر تباني بين روسيه و کارزار انتخاباتي ترامپ نيافته است. اما دموکرات ها همواره اعلام کرده اند جمهوري خواهان شماري از حقايق و شاهدان را ناديده گرفته اند.
ولاديمير پوتين رئيس جمهور روسيه هر گونه دخالت در پيروزي ترامپ در انتخابات را رد کرد اما او ممکن است از آغاز مجدد تحقيقات در اين باره حمايت کند و آن را راهي براي تشديد آشوب و اختلاف در صحنه سياسي آمريکا قلمداد کند. آنچه که او از آن حمايت نمي کند، انجام تحقيقات يا اعمال تحريم هايي است که سبب آسيب رسيدن به روسيه مي شود.
سپس موضوع عربستان سعودي و رابطه بين محمد بن سلمان وليعهد عربستان سعودي و جارد کوشنر داماد دونالد ترامپ مطرح مي شود . روابط بين اين دو -که گفته مي شود اغلب با هم در ارتباط هستند- مي تواند تحت موشکافي هاي فزاينده اي از سوي دموکرات ها قرار بگيرد.
آمريکا و عربستان سعودي همواره هم پيماناني کليدي براي يکديگر بوده اند و ترامپ به عنوان رئيس جمهور عربستان را به عنوان نخستين مقصد خارجي خود انتخاب کرد.
اما وليعهد عربستان سعودي از زمان کشته شدن جمال خاشقجي روزنامه نگار سعودي در داخل کنسولگري عربستان در استانبول در روز دوم ماه اکتبر،حاميان خود را در کنگره از دست داده است.گفته مي شود محمد بن سلمان از قتل خاشقجي اطلاع داشت، قتلي که توسط عوامل نزديک به او انجام شد.

خط و نشان ترامپ براي دموکرات ها
دونالد ترامپ گفت: اگر دموکرات ها در مجلس نمايندگان تحقيقات راه بيندازند، ما در سنا تلافي خواهيم کرد.
دونالد ترامپ رئيس جمهور آمريکا در توئيت جديد امروز خود نوشت: «اگر دموکرات ها فکر مي کنند مي توانند پول ماليات دهندگان را براي تحقيقات درباره ما در سطح مجلس نمايندگان هدر دهند، آنگاه ما نيز ناچار خواهيم شد تحقيقات درباره آنها در سطح مجلس سنا را به علت همه موارد درز کردن اطلاعات محرمانه و ديگر مسائل، بررسي کنيم. دو طرف مي توانند اين بازي را راه بيندازند!»

ترامپ ياد بگيرد که او بالاتر از قانون نيست
«جرولد نادلر» که قرار است رياست کميته قضايي مجلس نمايندگان آمريکا را برعهده بگيرد، گفت نتايج انتخابات ميان دوره اي باعث خواهد شد دونالد ترامپ «ياد بگيرد که او بالاتر از قانون نيست.»
به گزارش سي.ان.ان، نادلر نماينده دموکرات از ايالت نيويورک است و حزبش توانسته است، کنترل مجلس نمايندگان را از جمهوريخواهان بازپس بگيرد. وي اظهار داشت: اين انتخاباتي درباره مسئوليت پذيري بود. دونالد ترامپ شايد از شنيدن اين سخن خوشحال نشود اما اين اولين باري است که دولت وي بايد پاسخگو شود.
نادلر افزود: ترامپ ياد خواهد گرفت که او بالاتر از قانون نيست.
اين نماينده دموکرات اظهار داشت که کميته قضايي مجلس نمايندگان از اين پس روي سياست هاي مهاجرتي، زيست محيطي و خدمات بهداشت و درمان در دولت ترامپ متمرکز خواهد شد.
وي افزود که اين کميته فعلا برنامه براي استيضاح ترامپ ندارد و اين مساله نتايج تحقيقات «رابرت مولر» بازپرس ويژه پرونده دخالت ادعايي روسيه در انتخابات 2016 آمريکا بستگي دارد.
نادلر گفت: بايد ببينيم که تحقيقات مولر به کجا مي رسد. به نظرم، هنوز زود است که درباره استيضاح صحبت کنيم.


نظر شما