شناسهٔ خبر: 29243035 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

گالری گردی در پایتخت؛

منظومه آرش کمانگیر بر مدار سماع جان می‌گیرد/ رفتن از جایی که نبود

نمایشگاه های «منظومه آرش کمانگیر»، «بر مدار سماع» و «رفتن از جایی که نبود» روز جمعه ۱۸ آبان در گالری های ویستا پلاس، چهار و نگر افتتاح می شوند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار مهر، برپایی نمایشگاه های هنری در حوزه تجسمی یکی از فرصت های مناسب بروز و ظهور هنر و خلاقیت هنرمندانی است که سال ها در این عرصه فعالیت می‌کنند و این نمایشگاه ها اغلب، جمعه‌های هر هفته افتتاح می شوند. جمعه ۱۸ آبان همزمان با اولین روز ماه ربیع الاول، شاهد برپایی چند نمایشگاه‌ در گالری‌های پایتخت هستیم. در زیر لیست تعدادی از نمایشگاه های هنری که در روز جمعه ۱۸ آبان ماه افتتاح می شوند، می خوانید.

گالری سیحون

سومین نمایشگاه انفرادی طراحی میلاد زینلی با عنوان «بداهگی» از روز جمعه ۱۸ آبان ماه در گالری سیحون برگزار خواهد شد. این مجموعه دربرگیرنده ۲۷ طراحی در ابعاد کوچک است که با روان نویس سفید و سیاه روی کاغذ گراف اجرا شده است. در بیانیه نمایشگاه «بداهگی» آمده است: «تصاویری از جنس سرخوردگی، از روحی پر تنش ولی آگاه، تکراری عامدانه، تجربه ای در جریان زندگی و قلبی خسته. همه و همه مرا بیش از قبل در خود فرو می برد، هر روز بیشتر می فهمم در عین حال که دچار آمیختگی آشکار با دیگران شده ام ولی چقدر تنهایی مرا در خود پنهان کرده است، مرا گم کرده است در این همه آشفتگی. امیدواریم از جنس نا امیدی است و تنها خوشحالیم سفر هر لحظه ام به اعماق وجودم است حضورم را هر روز طرح می زنم و به انتظار رهایی از بند خویشتن مینشینم.» نمایشگاه «بداهگی» تا ۳۰ آبان در گالری سیحون به آدرس خیابان وزرا، کوچه چهارم، پلاک ۱۱ میزبان علاقه‌مندان خواهد بود.

گالری چهار

نقاشی خط های محسن دائی‌نبی با عنوان «بر مدار سماع» از روز جمعه ۱۸ آبان در گالری چهار روی دیوار می رود. این نمایشگاه تا ۲۸ آبان در گالری چهار به نشانی شریعتی، نرسیده به پل سیدخندان، کوچه اشراقی، شماره ۴ برپا خواهد بود.

گالری فردا

آثاری از رضا بانگیز که به تابلوهای سیاه و سفیدش معروف است، از روز جمعه ۱۸ آبان ماه در گالری فردا نمایش داده خواهد شد. وی از شناخته شده ترین هنرمندان ایرانی است که بیشتر به کارهای سیاه و سفیدش شناخته می شود. او در پس زمینه های سیاه و سفید کارهایش در فضایی که بیشتر به تصویرسازی شباهت دارد با خطوطی ساده آدم ها را تصویر می کند. بانگیز حتی در کارهایی که فضایی انتزاعی تر دارند نیز به همین سادگی کار می کند و اشکال هندسی با همان رنگ های سیاه و سفید همیشگی نگاه بانگیز، فضای انتزاعی را نشان می دهد. موضوع اکثر آثار بانگیز از دل اجتماع و داستان های فولکلور گرفته شده و می شود در آثار او مردم کوچه و بازار و داستان های عاشقانه ای چون لیلی و مجنون را دید.

این نمایشگاه از ۱۸ آبان تا اول آذر ماه از ساعت ۱۶ تا ۲۰ در گالری فردا واقع در خیابان کریمخان زند، زیر پل کریم‌خان، خیابان حسینی، کوچه اعرابی ۶، پلاک ۲ برپا می شود. گالری روزهای پنجشنبه از ساعت ۱۶ تا ۱۸ میزبان بازدیدکنندگان است.

خانه هنرمندان ایران

نمایشگاه آثار راه یافته به دومین جشنواره‌ ملی عکس معدن با عنوان «کیمیا» ۱۸ تا ۲۸ آبان در خانه هنرمندان ایران برگزار می‌شود. در این نمایشگاه ۴۵ عکس با موضوع فعالیت در حوزه معدن و صنایع معدنی در معرض دید مخاطبان قرار می‌گیرد. دومین جشنواره عکس «کیمیا» با هدف گسترش و ترویج موضوعات مرتبط با بخش معدن و صنایع معدنی راه‌اندازی در حال برگزاری است و نمایشگاه این جشنواره جمعه ۱۸ آبان ساعت ۱۷ در نگارخانه تابستان خانه هنرمندان ایران افتتاح می‌شود.

گالری ویستا

دومین نمایشگاه گروهی نقاشی ویژه گرامیداشت زنده یاد توران میرهادی با عنوان «از کودکی» جمعه ۱۸ آبان ماه در گالری ویستا برگزار می شود. در این نمایشگاه آثاری از فرح اصولی، ثمیلا امیرابراهیمی، ندا اعظمی، مهناز پسیخانی، مهدیس توکل، تبسم تهم، مهدی حسینی، ستاره حسینی، سمیرا دریا، آذین رستمی، گیزلا وارگا سینایی، ترانه صادقیان، نجوا عرفانی، نفیسه عمران، بهنام کامرانی، وانا نبی پور و رضا هدایت ارایه می شود. نمایشگاه «از کودکی» تا ۲۵ آبان (غیر از شنبه ها) در گالری ویستا به نشانی خیابان مطهری، خیابان میرعماد، کوچه دوازدهم، پلاک ۱۱ میزبان علاقه‌مندان است.

گالری ویستا پلاس

نمایشگاه نقاشی های می‌سم نژاد رسولی با عنوان «منظومه آرش کمانگیر» به همراه معرفی کتابی با همین عنوان نوشته سیاوش کسرایی روز جمعه ۱۸ آبان ماه در گالری ویستا پلاس به نشانی خیابان مطهری، خیابان میرعماد، کوچه دوازدهم، پلاک۱۱ افتتاح می شود.

گالری نگر

نمایشگاه انفرادی نقاشی های پریسا رحمانی با عنوان «رفتن از جایی که نبود» روز جمعه ۱۸ آبان ماه در گالری نگر واقع در قیطریه، ضلع جنوبی پارک، خیابان روشنایی، کوچه دلارارم، پلاک ۳۳، زنگ سوم گشایش می یابد. در بیانیه این نمایشگاه آمده است: «آثار من روایتی زنانه است که در فضای بین واقعیت و رویا پردازی شکل می‌گیرد. شاید واقعیتی که با تخیلِ ذهنی من در می‌آمیزد و به رویا تبدیل می‌شود. زن‌های نقاشی‌های من اگرچه در فضاهای شهری و اشیاء مختلف خانه یا محیطِ پیرامون به فراموشی سپرده و به خاطره تبدیل شدند، ولی مهم این است که در نقاشی‌های من حضور دارند اگر چه این حضور ممکن است حضورِ فیزیکی فعالی نباشد ولی هستند. هرچند این بودن می‌تواند به صورت خیالی موقت، رویای گذرا یا خاطره‌ای فراموش شده باشد.»

گالری شیث

نمایشگاه گروهی مجسمه با عنوان «سنگ و ماهی» با آثاری از فهیمه قربانی و سمیه کریمی از ۱۸ تا ۲۳ آبان ماه در گالری شیث به نشانی  چهارراه ولیعصر، ضلع جنوبی پارک دانشجو، کوچه شیرزاد شرقی، نگارخانه شیث برپا خواهد بود.

گالری محسن

هشتمین سالانه‌ هنر دیجیتال تهران «تادااکس» با درون‌مایه‌ «پیدا و پنهان» و با حضور بیش از ۴۰ شرکت‌کننده‌ ایرانی و بین‌المللی از ۸ کشور در سه فضای گالری محسن، مرکز نبشی و طبقات هنری آواسنتر از ۱۸ تا ۲۵ آبان‌ماه برگزار می‌شود. دو فضای نمایشگاهی گالری محسن و مرکز نبشی میزبان بیش از ۳۰ چیدمان است و طبقات هنری آواسنتر محل برگزاری ۱۵ اجرای دیداری شنیداری و نمایش ویدیو به همراه ۱۲ گفت‌وگوی هنرمندان درباره آثارشان و یک نشست در مورد هنر، دانش و تکنولوژی خواهد بود. سالانه‌ هنر دیجیتال تهران «تادااکس» در سال ۱۳۹۰ با هدف گشودن دریچه هایی نو به هنر بین ‌رشته ای و نیز ایجاد فضایی کارآمد و مستقل برای علاقمندان این حوزه در تهران بنیانگذاری شد.

هشتمین سالانه‌ هنر دیجیتال تهران «تادااکس» روز جمعه ۱۸ آبان ماه از ساعت ۱۶ تا ۲۲ افتتاح می شود و علاقمندان برای بازدید از این نمایشگاه می توانند از شنبه تا پنجشنبه ساعت ۱۲ تا ۲۰ به نشانی ظفر، خیابان ناجی، خیابان فرزان، کوچه نوربخش، بلوار مینای شرقی، پلاک۴۲ مراجعه کنند.

گالری سایه

نمایشگاه نقاشی های سعیده سعیدی با عنوان «گذار» از جمعه ۱۸ آبان ماه در گالری سایه به نشانی خیابان کریم‌خان، خیابان سنایی، خیابان سیزدهم، شماره ۲۱ افتتاح می شود.

گالری نقش جهان

نمایشگاه گروهی آثار نقاشی استعدادهای جوان از جمعه ۱۸ تا ۲۳ آبان‌ماه در نگارخانه نقش جهان واقع در نیاوران، از میدان یاسر به سمت تجریش، کوچه همایون‌فر، کوچه سعدی، کوچه حافظ، خیابان آیت‌الله محمودی، پلاک۹ برپا خواهد بود.

گالری آ

نمایشگاه آثار چاپ دستی رزیتا نصرتی با عنوان «آستانه» و نمایشگاه نقاشی مژده توحیدی کلورزی با نام «دیس کانکتد» روز جمعه ۱۸ آبان ماه در گالری آ افتتاح می شود. گالری آ به نشانی خیابان کریم خان زند، خیابان عضدی (آبان جنوبی)، کوچه اردشیر ارشد، شماره ۷ قرار دارد.

در بیانیه نمایشگاه «آستانه» آمده است: «شدتی که آثارِ رزیتا نصرتی را دربرگرفته است از کجا می‌آید؟

چرا چنین بی‌رحمانه هم ابزار را مصرف کرده است هم زندگی‌ها را؟ اضطراب‌ها، ترس‌ها، درماندگی‌ها، ملال‌ها و در نهایت ویرانی‌ها را. این آثار برخلافِ ظاهرشان و چنانکه در نگاهِ اولیه می‌نماید، روایتی از زندگی‌هایِ ویران نیست. آنها به این تصاویر آمده اند نه هم‌چون ابژه‌هایِ دیدزدنِ ما، که هم‌چون سوژه‌هایی که تنشی ساختاری را برسازند. تکنیک نیست که آنها را چنین نقش زده است، آنها تکنیک را هم‌چون ... .»

در بیانیه نمایشگاه «دیس کانکتد» نیز آمده است: «آثار مژده توحیدی بیش از هر چیز - بیش از آن که مرا یاد آثار رئالیستی یا آخرالزمانی، سمبولیستی یا سوررئالیستی بیندازد، با اینکه در نگاه اول قابلیت گول‌زننده‌ منطبق شدن بر همه‌ی اینها را دارد - یاد بارتلبی محرر، شخصیت داستانی از هرمان ملویل، می‌اندازد. او محرری است که در دفتر یک وکیل، اسناد حقوقی را رونویسی می‌کند. اما در برابر هر خواسته‌ای ترجیح می‌دهد که نکند. و تا انتها بر این ترجیح‌اش پا می‌فشارد. هرگونه تفسیری از بارتلبی کار عبثی است. او نماد یا سمبُل هیچ چیزی نیست. همانقدر که عصیانگر و انقلابی است ... .»

نظر شما