شناسهٔ خبر: 29240096 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: برنا | لینک خبر

یک فعال سیاسی:

تحریم‌های جدید آمریکا پشتوانه شورای امنیت را ندارد/ انسجام و وحدت مدیریتی راه حل برون رفت از بحران تحریم هاست/ تحریم به عموم مردم فشار وارد خواهد کرد

یک فعال سیاسی گفت: تحریم های جدید آمریکا از وجهه و اجماع بین المللی برخوردار نیست و مسئولین با اتخاذ تدابیر درست و وحدت مدیریتی می توانند، از این بحران سازی‌ها عبور کنند.

صاحب‌خبر -

 «عبداله ناصری»، فعال سیاسی و عضو بنیاد باران، در گفت و گو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا، با بیان اینکه تحریم های اخیر از یکپارچگی، حمایت بین المللی و پشتوانه شورای امنیت سازمان ملل برخوردار نیست، اظهار کرد: آمریکا در تحریم های اخیر، باتوجه به اینکه نتوانسته اجماع بین المللی را در این موضوع دخیل کند، به نظر نمی رسد این تحریم ها آسیب رسان تر و جدی تر از تحریم های سال های گذشته که با اجماع جهانی حاصل شده بود، باشد.

وی در مورد صحبت های اخیر سیاستمداران آمریکایی مبنی بر اینکه هدف تحریم ها فشار بر دولت ایران است نه مردم، تاکید کرد: تبعات روانی و اقتصادی تحریم ها کمتر مسئولین جامعه را درگیر می‌کند و قطعا عموم مردم متحمل این فشارها خواهند بود. طبقه تکنوکرات و صنعت گران هم که اصولا مولد هستند و از شرایط رفاهی و معیشتی خوبی برخوردارند، برای  سرمایه گذاری دچار تردید و ریسک شده اند. آثار زیان بخش تهدیدها و تحریم های اقتصادی، بر دوش مردم است و عناصر مولد کشور هم با این شرایط به سمت تولید و سرمایه گذاری نمی روند. بحران های ارزی و جابه جایی قیمت ها باعث شده عموم جامعه مصرف کننده شوند.

این فعال سیاسی در ادامه افزود: جریان حاکم در آمریکا جریانی رادیکالی است که اساسا به روابط و مقررات بین المللی توجهی ندارد. برجامی که با امضای آمریکایی ها و تایید دولت قبلی منعقد شده توسط دولت جدید رد شده است. این جریان حاکم فارغ از هرگونه تعهدات بین المللی و فضاسازی که در دنیای بین الملل ایجاد می کند به توافقات بین المللی پایبند نیست و معاهدات را یک طرفه لغو می‌کند.

وی معتقد است: تصویر ترامپ از جمهوری اسلامی تصویری غیرواقعی تر از روسای جمهور پیشین آمریکا است. در طول دوسالی که ترامپ در عرصه حاکمیت آمریکا قرار دارد، بسیاری از هم کیشان و همراهان اولیه خود را به دلیل مواضع غیرقانونی و غیرحقوقی که در سیاست های خود اعمال کرده از دست داده است.

ناصری تصریح کرد: برداشت من این است که این تحریم ها به اندازه تحریم های سال های گذشته که از حمایت و پشتوانه شورای امنیت سازمان ملل برخوردار بود به آن اندازه ضرر رسان و آسیب رسان نخواهد بود. لازم به ذکر است این تحریم ها یکپارچه و یک دست با اجماع کلی و بین المللی حاصل نشده است. اما باید مسئولین تدابیری را اتخاذ کرده تا بتوانند بحران سازی های اخیر کشورهای سلطه گر را کنترل کنند.

وی گفت: اگر انسجام و وحدت مدیریتی در کشور شکل بگیرد سیاستمداران ما می توانند تحریم ها را پشت سر بگذارند و بر این مساله مهم در این برهه زمانی فائق آیند.

این فعال سیاسی در مورد موفقیت دموکرات ها در انتخابات کنگره آمریکا و کسب اکثریت کرسی های پارلمان آمریکا بیان کرد: نمی توان به صراحت این موضوع را قبول کرد که حضور دموکرات ها در کنگره نوید بخش اتفاقات خوب برای ایران است. در دوره حضور دموکرات ها در کنگره هم تحریم های سنگینی بر علیه ایران اعمال شده است. زمان ریاست باراک اوباما در عرصه قدرت ایالات متحده آمریکا که منجر به امضای برجام شد، دوره ای استثنایی در تاریخ روابط چهل ساله ایران و آمریکا محسوب می شود.

نظر شما