شناسهٔ خبر: 29238192 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: آفتاب | لینک خبر

113 میلیون نفر در انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره آمریکا شرکت کردند

سی ان ان: 71 درصد دمکرات‌ها خواستار استیضاح دونالد ترامپ شدند| رویترز: مجلس نمایندگان ترامپ را با محدودیت‌هایی مواجه می‌کند

شبکه تلویزیونی سی ان ان اعلام کرد : بنابر نظرسنجی های به عمل آمده در امریکا 71 درصد از طرفداران دمکرات ها بر ضرورت استیضاح دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا تاکید کردند.

صاحب‌خبر -
آفتاب‌‌نیوز :
سی ان ان افزود: در این نظرسنجی 71 درصد در پاسخ به این پرسش که آیا کنگره آمریکا باید شخص دونالد ترامپ را مورد استیضاح قرار دهند، پاسخ مثبت داده و تنها 21 درصد به آن پاسخ منفی دادند.

این رسانه تصویری آمریکایی خاطر نشان کرد: در حالی که دمکرات ها هم اکنون از 435 کرسی مجلس نمایندگان 222 کرسی را به خود اختصاص داده اند و جمهوریخواهان تنها 199 کرسی؛ بنابر نظرسنجی های به عمل آمده بر موضوع استیضاح از رئیس جمهوری آمریکا تاکید دارند، این در حالی است که جمهوریخواهان در این انتخابات تاکنون توانسته‌اند با 51 کرسی در برابر 45 کرسی دمکرات ها، همچنان سنا را در کنترل خود داشته باشند.


*** حضور 113 میلیون نفر در انتخابات امریکا 

این شبکه در همین حال گزارش داد که 113میلیون رای دهنده آمریکایی برای شرکت در انتخابات میان دوره ای (کنگره) آمریکا به پای صندوق های رای آمدند.

بر پایه این گزارش از این میان بیشترین آمار متوجه رای دهندگان دمکرات است که بیش از 51 درصد از این آرا را در بر می گیرند.

سی ان ان افزود: در انتخابات فرمانداری ها نیز می توان گفت که به طور مساوی هر دو حزب توانسته اند آرای فرمانداری ایالت های آمریکا که از روز گذشته به همراه انتخابات کنگره برگزار شد، بین خود تقسیم کنند.

***نتایج انتخابات فرمانداری ایالت های آمریکا

در همین حال تارنمای خبری 'ریل کلیر پلتیکس' (realclearpolitics) نیز گزارش داد از مجموع 35 ایالت آمریکا که در آنها انتخابات فرمانداری برگزار شد تاکنون 15 ایالت را نامزدهای دمکرات و 17 ایالت را نامزدهای جمهوریخواه به خود اختصاص دادند.

در این میان همچنان نتایج انتخاب فرماندار در ایالت های 'جرجیا'، آلاسکا و 'کنکتیک' مشخص نشده است.

در ایالت های کالیفرنیا، کلورادو، هاوایی، ایلینویز، کانزاس، مین، میشیگان ، مینه سوتا، نیومکزیکو، نوادا، نیویورک، اورگان، پنیسلوانیا ، راد آیلند و ویسکانسین فرمانداران حزب دمکرات پیروز شده اند.

در همین حال ایالت های آلاباما، آرکانزاس، آریزونا، فلوریدا، آیوا، آیداهو، ماساچوست، مریلند، نبرسکا، نیوهمپشایر، اوهایو، اوکلهما، کارولینای جنوبی ، داکوتای جنوبی، تنسی، تگزاس، ورمونت و وایومینگ را فرمانداران حزب جمهوریخواه از آن خود کرده اند.

رویترز: مجلس نمایندگان ترامپ را با محدودیت هایی مواجه می کند

خبرگزاری رویترز نیز گزارش داد: دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا پس از تسخیر مجلس نمایندگان توسط حزب دموکرات با محدودیت هایی روبرو می شود و همچنین توانایی او برای سازش با این حزب مورد آزمایش قرار می گیرد.

این خبرگزاری افزود: ترامپ و دوستان جمهوری خواهش اکثریت را در مجلس نمایندگان آمریکا از دست دادند. این یک شکست برای ترامپ است مخصوصا پس از کارزای که برای استیضاح او به راه افتاد.

به نوشته رویترز، کسب اکثریت سنا به دموکرات ها اجازه داده تا موانع حتی سخت تری را بر سر راه برنامه سیاسی ترامپ بگذارند و همچنین این توانایی را به آنها داده تا سد راه نامزدهای دادگاه عالی آمریکا شوند. 

این خبرگزاری ادامه داد: دموکرات ها اکنون کمیته های مجلس نمایندگان را در اختیار می گیرند و می توانند مساله فرار مالیاتی رئیس جمهوری و ارتباطات احتمالی کارزار انتخاباتی 2016 وی با روسیه را مورد بررسی قرار دهند. 

دموکرات ها همچنین می توانند ترامپ را مجبور به عقب نشینی از مصوبه های جاه طلبانه اش کنند و احتمالا وعده های وی برای تامین بودجه دیوار مرزی با مکزیک، تصویب بسته کاهش مالیاتی یا اعمال سیاست های سخت تجاری وی را محکوم کنند. 

رویترز به تقسیم رهبری کنگره بین دو حزب و وجود یک رئیس جمهور با دیدگاه گسترده قدرت اجرایی اشاره می کند و این احتمال را می بیند که واشنگتن حتی می تواند از نظر سیاسی بیشتر به سمت دو قطبی برود و در مورد مصوبات دچار مشکل شود. 

رویترز در ادامه آورده است: شکست در مجلس نمایندگان توانایی ترامپ برای سازش با حزب دموکرات را مورد آزمایش قرار خواهد داد، چیزی که وی علاقه اندکی را در طول دو سال گذشته که جمهوری خواهان کنترل هر دو مجلس را در اختیار داشتند، نسبت به آن نشان داده است.

انتخابات کنگره آمریکا از دیروز در ایالت های این کشور آغاز شد و از مجموع 435کرسی مجلس نمایندگان براساس آرای شمرده شده، تاکنون نتایج 412 کرسی مشخص شده است که 219 کرسی متعلق به دمکرات ها و 193 کرسی نیز به نمایندگان جمهوری خواه تعلق دارد.

این به آن معنی است که دمکرات ها تاکنون 50.3 درصد آراء را بدست آورده اند و فعلا صاحب اکثریت هستند و جمهوری خواهان 44.4 درصد آرای مجلس نمایندگان را کسب کرده‌اند.

نظر شما