شناسهٔ خبر: 29237498 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

پیامدهای بین المللی نتیجه انتخابات آمریکا

"دموکرات ها می توانند تحقیقاتی جدید را در ارتباط با امپراطوری تجاری بین المللی دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا و مراودات سیاسی او با دیگر کشورهای جهان انجام دهند."

صاحب‌خبر -

به گزارش سرويس بين الملل خبرگزاري صداوسيما  ،‌ ­آسوشیتدپرس گزارش داد پیروزی دموکرات ها در انتخابات مجلس نمایندگان آمریکا می تواند از مسکو تا پکن و تا ریاض انعکاس داشته باشد زیرا دموکرات ها که اکنون تقویت شده اند می توانند تحقیقاتی جدید را در ارتباط با امپراطوری تجاری بین المللی دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا و مراودات سیاسی او با دیگر کشورهای جهان انجام دهند.
کنترل بر مجلس نمایندگان آمریکا طی انتخابات میان دوره ای سبب شد دموکرات ها یک سلاح قدرتمند علیه دونالد ترامپ به دست آورند که همان صدور احضاریه هاست. رهبران دموکرات بسیاری از کمیته ها در مجلس نمایندگان آمریکا از قدرت صادر کردن احضاریه برخوردارند و آنها از این طریق می توانند به اسناد، ایمیل ها و گواهی های شاهدان دسترسی داشته باشند.
این احضاریه ها می تواند فراتر از کاخ سفید و واشنگتن گسترش یابد.
این بدان معناست که دموکرات ها می توانند به موضوعاتی از قبیل هجده آرم تجاری که چین طی ماه های اخیر برای شرکت های مرتبط با ترامپ و دخترش ایوانکا ترامپ صادر کرده است چشم داشته باشند و این که آیا آنها منعکس کننده تضاد منافع هستند یا خیر.
چین می گوید در ارتباط با صدور این آرم های تجاری به صورتی برابر برخورد می کند اما کمیته ها در مجلس نمایندگان آمریکا می توانند در این باره تحقیقاتی انجام دهند که ایا پکن می تواند از دارایی های مالکیت معنوی قابل توجه خانواده ترامپ در چین برای اهداف سیاسی یا دیپلماتیکی بهره برداری کند یا خیر.
روز چهارشنبه، چین اعلام کرد نمی خواهد در ارتباط با نتایج انتخابات میان دوره ای در آمریکا به طور مستقیم اظهار نظر کند.
هوآ چونینگ سخنگوی وزارت امور خارجه چین در گفتگو با خبرنگاران گفت: "این یک موضوع داخلی مربوط به آنهاست. نمی خواهم در این باره اظهار نظر کنم زیرا خطر متهم شدن به مداخله در انتخابات میان دوره ای آنها را به جان می خرم."
او همچنین گفت: "قطع نظر از نتایج انتخابات، ما بر این باوریم که دو دولت و دو مردم همگی خواهان حفظ و توسعه روابط دو جانبه هستند زیرا ما بر این باوریم این موضوع در راستای منافع بین المللی قرار دارد."
از نظر مسکو، پیروزی دموکرات ها به معنای آغاز احتمالی تحقیقات در ارتباط با مداخله روسیه در انتخابات سال دو هزار و شانزده است. کمیته اطلاعاتی تحت هدایت جمهوری خواهان تحقیقات خود را در ارتباط با مداخله روسیه به پایان رساند و اعلام کرد هیچ گونه شواهدی دال بر تبانی بین روسیه و کارزار انتخاباتی ترامپ نیافته است. اما دموکرات ها همواره اعلام کرده اند جمهوری خواهان شماری از حقایق و شاهدان را نادیده گرفته اند.
ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه هر گونه دخالت در پیروزی ترامپ در انتخابات را رد کرد اما او ممکن است از آغاز مجدد تحقیقات در این باره حمایت کند و آن را راهی برای تشدید آشوب و اختلاف در صحنه سیاسی آمریکا قلمداد کند. آنچه که او از آن حمایت نمی کند، انجام تحقیقات یا اعمال تحریم هایی است که سبب آسیب رسیدن به روسیه می شود.
سپس موضوع عربستان سعودی و رابطه بین محمد بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی و جارد کوشنر داماد دونالد ترامپ مطرح می شود . روابط بین این دو -که گفته می شود اغلب با هم در ارتباط هستند- می تواند تحت موشکافی های فزاینده ای از سوی دموکرات ها قرار بگیرد.
آمریکا و عربستان سعودی همواره هم پیمانانی کلیدی برای یکدیگر بوده اند و ترامپ به عنوان رئیس جمهور عربستان را به عنوان نخستین مقصد خارجی خود انتخاب کرد.
اما ولیعهد عربستان سعودی از زمان کشته شدن جمال خاشقجی روزنامه نگار سعودی در داخل کنسولگری عربستان در استانبول در روز دوم ماه اکتبر،حامیان خود را در کنگره از دست داده است.گفته می شود محمد بن سلمان از قتل خاشقجی اطلاع داشت، قتلی که توسط عوامل نزدیک به او انجام شد.

نظر شما