شناسهٔ خبر: 29230041 - سرویس گوناگون
نسخه قابل چاپ منبع: شفا آنلاین | لینک خبر

چگونه از ریزش موی غیر ارثی جلوگیری کنیم

هر مویی در زمان مقرر باید بریزد و موی جدید جایگزین آن شود اما مشکل زمانی رخ می دهد که موی جدید جایگزین موی ریخته شده نمی شود

صاحب‌خبر -
شفا آنلاین>سلامت>ریزش مو به دو نوع کلی طبقه بندی می شود :
ریزش موی ارثی ( ژنتیک ) وریزش موی غیر ارثی.

به گزارش شفا آنلاین:ریزش موی غیر ارثی سن وجنس نمی شناسد و در همه افراد به صورت طبیعی رخ می دهد ، ریزش روزانه 50 تا 100 تار مو امری طبیعی می باشد،

هر مویی در زمان مقرر باید بریزد و موی جدید جایگزین آن شود اما مشکل زمانی رخ می دهد که موی جدید جایگزین موی ریخته شده <Hair curled>نمی شود . دراین مقاله 20 راهکار سودمند جهت جلوگیری از ریزش موی غیرارثی سر بیان می شود .


1. تغذیه مناسب و نوشیدن آب فراوان.
2.کمبود آهن مسبب ریزش مو می شود. مصرف خوراکی هایی از قبیل سبزیجات با رنگ سبزتیره و یا زرد ، جگر و خرما که حاوی آهن زیاد می باشند مفید است.
3. مکمل های غذاییحاوی عناصر روی (زینک) ، سلنیوم ، بیوتین و اسیدهای چرب مفید ، برای رشد مو الزامی می باشد.
4. خانمها ازبافتن و کشش محکم موهاخود داری کنند ، زیرا این کار یکی از علل مهم ریزش موی غیر قابل برگشت در زنان به شمار می رود.
5. ازتماس مستقیم حرارت سشوارو اتوی مو با پوست و ریشه مو جلوگیری شود.
6. محفاظت مو در برابرنور آفتاب مستقیمبرای جلوگیری از رنگ پریدگی ، سفیدی و آسیب دیدگی موها ضروری است.
7. یون کلرموجود در آب استخرها برای مو مضر است لذا استفاده از کلاه شنا و دوش و شستشوی موها بعد از استخر به شدت توصیه می گردد.
8.باران در شهرهای صنعتیحاوی مواد اسیدی وآلودگی های شیمیایی بسیاری است که می تواند سبب آسیب موها شود بنابراین باید موها را از آب باران محفاظت کرد.
9. ماساژ پوست سرمی تواند باعث بهتر شدن خونرسانی و تقویت پیازموها شود ، هفته ای 2 مرتبه پوست سر را با ملایمت به مدت 10 دقیقه با روغن بادام ماساژدهید.
10. ازشانه کردن زیاد موهاپرهیز شود. بلاخص در افرادی که موی چرب دارند ، برس کشیدن زیاد موی خشک نیز موجب تشدید موخوره می شود.
11. ازمصرف خودسرانه داروهاخودداری نمایید زیرا بعضی از داروها سبب آسیب و ریزش موها می شوند از آن جمله می توان به انواع داروهای آرام بخش و خواب آور اشاره نمود.
12. رژیم های غذایی سختبرای کاهش وزن شدید و ناگهانی سبب آسیب جدی به پیاز مو می شوند ، میزان کاهش وزن مناسب حدود یک کیلوگرم در ماه است.
13. درمان مشکلتیروئید، چه پرکاری و چه کم کاری تیروئید ، برای جلوگیری از ریزش موها الزامی می باشد.
14. باید برای شستن وحالت دادن موها ازشامپو و نرم کننده های ملایمو با کیفیت خوب واستاندارد استفاده نمود.
15. یکی ازعوامل شدید مخرب موها ، مواد شیمیاییرنگ موها و دکلره هامی باشند ، عدم استفاده از آن ها به شدت در جلوگیری از ریزش مو مفید می باشد.
16. مصرف سیگارخون رسانی به پیاز مو را کاهش داده و سبب ریزش مو می گردد.
17. آنتی اکسیدانهامثل ویتامین های C , Eو بتاکاروتن برای حفظ شادابی ریشه مو بسیار مفید هستند.
18. یکی از مهمترین عوامل ریزش مو می باشند.دوری از استرس هاو انجام تمرین های مدیتیشن و یوگا در کاهش استرس های روانی کمک کننده است.
19. اگر در بررسی های انجام شده کمبود آهن ، کم خونی و مشکل تیرئید ندارید می توانید برای تقویت و پرپشتی هرچه بیشتر موها ازماینوکسیدیلاستفاده نمایید.
بعد از استرس های شدید مانند: زایمان ، تب شدید ، عمل جراحی گسترده ، سفر طولانی و... تشدید ریزش مو طبیعی بوده که اصولا 2 ماه پس از استرس شروع شده و4 تا 6 ماه به طول می انجامد اما خودبخود ریزش متوقف و موها به حالت قبل از ریزش باز می گردد.

پزشک آنلاین
دکتر مریم ملکی [ متخصص پوست و مو ]

نظر شما