شناسهٔ خبر: 29222818 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

سلیمی نمین:

تکرار برخی تجربه های تاریخی برای کشور پر هزینه است

گرگان- رئیس دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران گفت: اگر مسائل تاریخی در کشور تبیین نشود در یک چرخه تجربه مجدد خواهیم افتاد که این تکرار وقایع برای کشور بسیار پرهزینه است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار مهر، عباس سلیمی نمین، ظهر سه شنبه درهمایش آمریکا سراب تعامل فرآیند تقابل که در دانشگاه پردیس دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان برگزار شد، اظهار کرد: به دلیل کم کاری هایی که وجود دارد برخی از جوانان می خواهند آمریکا را تجربه کنند و اگر مسائل تاریخی در کشور تبیین نشود در یک چرخه تجربه مجدد خواهیم افتاد که این برای کشور بسیار پرهزینه است.

وی با بیان اینکه فردی که در دشمن شناسی دچار مشکل است می تواند دوباره دشمن را بر کشور مسلط کند، اظهار کرد: ما به جای اینکه تفکر نهضت آزادی را نقد کنیم گمان کردیم با حذف معادلات سیاسی می توان آن را بر طرف کرد اما امروز بعد از دو دهه تفکر نهضت آزادی با یک تابلو جدید با همان تفکر وارد شدند.

سلیمی نمین افزود: امروز بیش از هر زمان حساسیت امام راحل را در مورد نهضت آزادی درک می کنیم چرا که امام معتقد بود بازرگان فردی محترم است اما به درد قدرت نمی خورد، اگر این تفکر به قدرت برسد در حقیقت دشمن به قدرت خواهد رسید.

وی ادامه داد: در دوره رضا شاه آمریکایی ها تلاش کردند وارد حوزه نفت ایران شوند و در دهه ۲۰ علی رغم اینکه متفقین ایران را اشغال کرده بودند انگلیسی ها به روسی ها و آمریکایی ها اجازه انعقاد تفاهم نامه ندادند.

رئیس دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران گفت: در زمان نهضت ملی شدن صنعت نفت انگلیسی ها توان مالی و سیاسی برای تداوم سلطه جهانی را نداشتند و رو به ضعف بودند و نمی توانستند به تنهایی کودتا را در ایران دنبال کنند.

وی دهه ای که منجر به ظهور ۱۵ خرداد شد را یک فرصت استثنایی دانست و اظهار کرد: در این دهه جنبش اسلامی رشد خوبی داشت و اقداماتی که از سوی آمریکایی ها صورت گرفت نقش بسیار مهمی در پیروزی انقلاب اسلامی ایران به همراه داشت.

سلیمی نمین با بیان اینکه در اتفاقات ۱۶ آذر آمریکایی ها سعی داشتند تا جنبش دانشجویی را سرکوب کنند، اظهار کرد: اگر چه در دهه ۴۰ موضوع سرکوب کردن نیروهای مردمی وجود داشت اما در لایحه های پنهان جامعه فعالیت های بسیاری زیادی انجام می شد.

وی یادآور شد: افزایش قیمت نفت یکی از اشتباه های آمریکا بود که باعث تغییرات بنیادی در ایران شد و در آن زمان آمریکایی ها به نوعی دستگاه پهلوی را کنترل می کردند تا منافع بلند مدت شان تامین شود.

رئیس دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران با بیان اینکه شاه در ایران یک نقطه اتکاء جدی برای اسرائیل بود، گفت: ایران نقش تعیین کننده ای برای تثبیت اسرائیل در منطقه داشت و از همین رو همواره سعی می کردند تا با شاه ایران از در دوستی وارد شوند.

 وی با اشاره به اینکه مسائلی در ابتدای پیروزی انقلاب وجود دارد که همه آن ها مربوط به دشمن شناسی می شود، افزود: بعد از دولت شاه پهلوی خوش بینی به دولت آمریکا بزرگترین ضعف دولت بازرگان بود.

رئیس دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران گفت: بر اساس مستنداتی که در ۱۳ آبان وجود دارد نشان می دهد آمریکا حتی در دولت بازرگان هم به دنبال کودتا بود.

وی یادآور شد: بر اساس تحقیقات انجام شده اگر جوانان در سال ۵۸ سفارت آمریکا را در ایران از کار نمی انداختند طرح کودتای نوژه با موفقیت انجام می شد.

وی با بیان اینکه امروز بازگشت تفکر بازرگان را در دولت روحانی دوباره با اعتماد به آمریکا تجربه می کنیم، گفت: دولت روحانی در شرایط جدید دوباره سعی کرد اعتماد آمریکا را تجربه کند و با وجودیکه برای کشور هزینه داشت اما امروز به نتیجه خوبی رسیدند و اعلام کرد که آمریکا قابل اعتماد نیست و امروز باید این اظهارات را تابلو کرد نه آنکه با آن مقابله کرد.

وی خاطرنشان کرد: باید این بی اعتمادی به آمریکا در کشور را به یک باور تبدیل کنیم نه آنکه با منازعه و دعوا اثرات مثبت آن را از بین ببریم.

نظر شما