شناسهٔ خبر: 29217545 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

یک پایگاه معارض خبر داد

پس از تحکیم روابط با ترکیه؛ جیش الاسلام به شرق سوریه منتقل می‌شود

منابع معارض می‌گویند که پس از قطع حمایت عربستان از گروه تروریستی جش الاسلام، این گروه به ترکیه نزدیک شده و در شمال سوریه، در مناطقی استقرار یافته است که تحت تسلط عناصر معارض وابسته به ترکیه قرار دارد.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری فارس، منابع خبری معارض از نزدیک شدن گروه تروریستی «جیش الاسلام» -که از غوطه شرقی به شمال سوریه انتقال یافت- به ترکیه خبر می‌دهند.

پایگاه خبری «الحل» سوریه -نزدیک به معارضان- امروز گزارش داد، شمار زیادی از عاصر جیش الاسلام پس از خروج اجباری از غوطه به خاطر توافق با دولت سوریه، عازم شهر «الباب» در ریف شمال حلب شدند؛ زیرا در ادلب گروههای تروریستی «جبهه النصره و احرار الشام» و همپیمانانشان حضور داشتند و جیش الاسلام پیشتر در غوطه با آنان درگیر شده بود و همین مسئله باعث شد عناصر جیش الاسلام به مناطق تحت تسلط گروههای مسلح معارض در شمال سوریه بروند که تحت حمایت ترکیه قرار دارند.

 به گزارش الحل، 22 اردیبهشت سال جاری تصویری از نشست بین سرکرده‌های جیش الاسلام و «فیلق الرحمن» در مقر گروه تروریستی «لواء المعتصم» -وابسته به ترکیه- در شمال سوریه منتشر و گفته شد که طرفین بنا به درخواستی از سوی دولت ترکیه با هم مصالحه و درگیری بین خود را متوقف کردند.

«انس الشامی» فعال معارض به الحل گفت که «روابط جیش الاسلام پس از بیرون رانده شدن از غوطه و قطع حمایت عربستان سعودی با ترکیه تحکیم یافته و این مسئله باعث تغییر مواضع آن (جیش الاسلام) در قبال» ترکیه شد.

الشامی در ادامه تأکید کرد که «فرمانده جیش الاسلام از زمانی که وارد شهر الباب شد با همه فرماندهان گروهها و لشکرهای [معارض] حاضر در منطقه مانند لواء المعتصم و گروههای الحمزة و السلطان مراد و سایر گروهها با هدف بهبود وضعیت خود و همکاری با آنان نشستهایی برگزار کرده است.

این معارض سوری با بیان اینکه «روابط جیش الاسلام با ترکیه و گروههای سپر فرات تأثیر مثبتی در حضورش در منطقه داشته است» اعلام کرد که جیش الاسلام «مقدار زیادی زمین در شهرکی به نام سوسیان از توابع شهر الباب خریداری کرد. این شهرک تقریبا دور افتاده بود ولی [جیش الاسلام] در آن سرمایه گذاری کرد و یک امارت کوچک در آن تشکیل داد که شامل مقر و چند مجموعه مسکونی است».

وی همچنین تصریح کرد که جیش الاسلام در این منطقه بر تعداد عناصر خود افزوده و «حقوق آنان را افزایش داده و اخیرا به 100 دلار در ماه رسیده است».

«عمر الدومی» که یکی از فعالان معارض است و در الباب حضور دارد به الحل گفت که «جیش الاسلام در تلاش است در الباب نفوذ کند و خود را هر چه بیشتر نشان دهد... ولی محال است که [سایر] گروهها بسط نفوذ این گروه را بپذیرند».

الدومی تأکید کرد که جیش الاسلام به تازگی در الباب سیاست جدیدی پیاده کرده است؛ به نحوی که در مغازه‌های وابسته به خود اجناس با قیمت ارزانتری نسبت به بازار می‌فروشد و گویا برای جلب عناصر بیشتر صورت می‌گیرد.

به گفته این معارض، «تحکیم روابط بین جیش الاسلام و ترکیه به صورت تصادفی نبوده است؛ خاصه اینکه وزیر دفاع ترکیه چند روز پیش اعلام کرد که پس از پاکسازی منبج از [عناصر] پ.ک.ک، برای پاکسازی، عازم شرق فرات خواهند شد. در نتیجه یقینا ترکیه در نبردهای خود [در شرق فرات] از گروه جیش الاسلام کمک خواهد گرفت».

«أبو أحمد طعمة» نیز که در «دوما» حضور داشته و به صورت اجباری به شمال سوریه انتقال یافته است، اعلام کرد که «محبوبیت جیش الاسلام بین ساکنان [شمال سوریه] از بین رفته است... مشکل ما با جیش الاسلام فرمانده‌اش است که از زمان بر عهده گرفتن فرماندهی هیچ تصمیم حکیمانه‌ای اتخاذ نکرده است. همه فایل ویدئویی را که اخیرا از وی منتشر شد مشاهده کردند که در مکانهای گردشگری ترکیه حضور داشت و به درد و رنج ساکنان اردوگاهها توجهی ندارد».

«عصام البویضانی» مشهور به «ابوهمام» سرکرده جیش الاسلام که مدعی «انقلاب» در سوریه بود، اخیرا در ترکیه رؤیت و فایل ویدئویی از وی منتشر شد که در حال یک سفر تفریحی در این کشور بود (جزئیات بیشتر).

گروه موسوم به «دیدبان حقوق بشر سوریه» -نزدیک به معارضان- نیز دوم آبان ماه جاری گزارش داد که جیش الاسلام در حال سازماندهی مجدد و ایجاد مقرهای نظامی در شمال سوریه است. دیدبان گزارش داد که جیش الاسلام در منطقه الباب سلاح و مهمات خریداری کرده و در شهر «عفرین» که تحت تسلط نیروهای عملیات «شاخه زیتون» -وابسته به ترکیه- قرار دارد یک مقر بزرگ ایجاد کرده است.

در همین راستا، «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه 20 مهر ماه گذشته اعلام کرد که بزودی «لانه تروریست‌ها» (نیروهای کُرد) در شرق رودخانه فرات در سوریه را ریشه‌کن خواهند کرد.

دیدبان حقوق بشر سوریه دوشنبه (روز گذشته) گزارش داد که طی 48 ساعت گذشته 1200 عنصر از عناصر گروههای مسلح تروریستی حاضر در سوریه که تحت الحمایه ترکیه هستند، به شرق فرات انتقال خواهند یافت (جزئیات بیشتر).

انتهای پیام/

نظر شما