شناسهٔ خبر: 29199055 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: خبرآنلاین | لینک خبر

فانوس دریایی عجیبی که نه به کشتی‌ها رحم کرد، نه به کارکنانش

۴۰ سال بود که یک فانوس دریایی در شبه‌جزیره‌ای کوچک واقع در خلیج جارویس در دریای تاسمان جنوب استرالیا وجود داشت. مشکل این فانوس درست از زمان ساخته‌ شدنش شروع شد چون کشتی‌ها را به سمتی هدایت می‌کرد که کاملاً اشتباه بود و موجب غرق شدن آنها می‌شد. اما این تمام ماجرا نیست چون بعد از خاموش شدن فانوس و ساخت فانوس جدید باز هم مشکلاتش ادامه داشت.

صاحب‌خبر -

دماغه‌ St George جایی بود که احتمال به اشتباه رفتن کشتی‌ها و بروز حادثه در آن وجود داشت و به همین دلیل در اواسط قرن نوزدهم بود که تصمیم گرفته شد تا یک فانوس دریایی برای تامین امنیت کشتی‌هایی که از نزدیک خشکی حرکت می‌کنند احداث شود.

فانوس دریایی عجیب سنت جورج در جنوب استرالیا

در سال ۱۸۵۷، مهندسی به نام Alexander Dawson و نقشه‌برداری به نام E.F. Millington شروع به ارزیابی منطقه برای پیدا کردن مکان مناسب فانوس دریایی کردند. متاسفانه، مهندسی که برای این کار تعیین شده بود یعنی همان آقای داوسن، بیشتر به دنبال این بود که کار ساخت و ساز راحت‌تر انجام شود نه این که یک موقعیت مناسب برای راهبری کشتی‌ها تعیین شود. وقتی که هیئت تصمیم گیرنده به محل تعیین شده رفتند، متوجه شدند که آنجا از فاصله مورد نیاز قابل مشاهده نیست و نقشه‌ای هم که برای محل احداث تعیین کرده بودند با یکدیگر تطابق نداشت. از طرف دیگر مشخص شد که محلی که داوسن انتخاب کرده است نزدیک به کارگاه سنگ‌تراشی است که قرار است سنگ‌ها از آنجا منتقل شود.

فانوس دریایی عجیب سنت جورج در جنوب استرالیا

در نهایت با وجود اختلافاتی که در هیئت تصمیم گیرنده به وجود آمد و دلایلی که روشن نیست، رئیس این هیئت رای به ساخت فانوس دریایی در محل تعیین شده داد. بعد از ساخت فانوس دریایی در همان محل نامناسب بود که نقص کار بر همه آشکار شد.

فانوس دریایی عجیب سنت جورج در جنوب استرالیا

در چهار دهه این فانوس دریایی که نه از سمت شمال به سمت خلیج جارویس و نه از جنوب قابل مشاهده بود، باعث شد چندین کشتی دچار حادثه شوند. در نهایت در سال ۱۸۹۹ بود که برج راهنمای دیگری در محل مناسب، جایگزین فانوس دریایی شد اما، سازه‌ی برج قدیمی را تخریب نکردند. بعد از استقرار فانوس جدید، باز هم فانوس دریایی قدیمی مشکل ساز شد! در شب‌هایی که نور ماه می‌تابید، برجک فانوس در زیر نور ماه می‌درخشید و باعث سردرگمی کشتی‌ها می‌شد. به همین دلیل بود که در سال ۲۰۰۴ برج سنگی را خراب کردند تا از هر گونه فاجعه در آینده جلوگیری شود.

فانوس دریایی عجیب سنت جورج در جنوب استرالیا

بدبختی‌ها و مشکلات فانوس دریایی Cape St George فقط برای کشتی‌ها نبود، کارکنان فانوس دریایی و حتی مردم عادی هم در کنار این فانوس دچار حوادثی شدند که عجیب و باورنکردنی است. یک نگهبان فانوس در حال ماهیگیری غرق شد و دیگری با ضربه اسب به سرش کشته شد. مورد دیگری که خیلی از آن صحبت می‌شود حادثه‌ی دو دختر نوجوان در نزدیکی فانوس دریایی است که مشغول بازی با اسلحه‌ی پر بودند و به اشتباه شلیک می‌کنند و یکی از آنها کشته می‌شود.

ماجراهای عجیب این فانوس دریایی مدتی است که تمام شده اما محلی‌ها هنوز با ترس و نگرانی از آن حرف می‌زنند.

منبع: لست سکند

2121

برچسب‌ها:

نظر شما